F1 22

recenze  13
Martin Šmíd, 3. 7. 2022 13:45
Fanoušci F1 musejí mít určitě velkou radost, že se o oficiální videoherní licenci stará herní vydavatel Codemasters (nyní pod EA). Posledních několik ročníků se mimořádně povedlo a šlo o kvalitní závodní hry s velmi dobrou prezentací, propracovanou kariérou a zábavnou hratelností, kterou si mohl každý vyladit dle svých potřeb a schopností. To ovšem na vývojáře vyvíjí ještě větší tlak, protože se od nich čeká, že s každým novým ročníkem přijdou s hromadou dalších změn a novinek. Takhle jednoduché to ale není, protože pořád jsou limitováni oficiální licencí a vymyslet něco zcela nového, co by v rámci F1 fungovalo, je opravdu hodně těžké. A důkazem toho je i nový ročník 22. Na jednu stranu jde opět o zábavnou dobře fungující závodní hru, která nedělá slavné licenci ostudu a hratelností reflektuje události v reálném závodění, na druhou těch novinek je letos méně. Jestli jde o novou éru závodění, jak vývojáři slibovali? Na to si asi musí každý odpovědět sám. Zde jsou každopádně mé pocity

Recenzovaná verze: Xbox Series X/S

Protože Codemasters/EA vlastní na F1 kompletní licenci, nechybí ve hře všechny náležitosti aktuálního ročníku, ať už jde o týmy, monoposty, závodníky nebo sponzory. Novinkou nového ročníku je okruh Miami International Autodrome, který se mi popravdě hodně líbí a je zábava po něm jezdit za jakéhokoliv počasí. Co možná trochu zamrzí, je absence okruhu v Soči, protože závod na něm byl z letošního ročníku nakonec vyškrtnut. Vzhledem k současné situaci se tomu asi moc nelze divit. Kromě okruhu v Miami vývojáři drobně upravili dřívější okruhy Circuit de Barcelona-Catalunya, Yas Marina Circuit a Albert Park Circuit, aby byly aktuální. Všechny okruhy zařazené ve hře ovšem vypadají skvěle a dobře se na nich závodí. Na to má velký vliv současný hardware, díky němuž mohou vývojáři nabídnout okruh s velkou mírou detailů, až vypadá prakticky identicky jako originální předloha.

Na sérii F1 od Codemasters se mí hodně líbí, že je vlastně přístupná naprosto každému. Občasný hráč si může z ježdění udělat solidní polo-arkádu s flashbacky a spíše se věnovat řízení, adrenalinovému střetu se soupeři a skvělému pocitu z rychlosti. Na své si ale přijde i hardcore fanoušek mající v oblibě simulátory, který může řešit strategie, míru poškození, nastavení vozu, zastávky v Pit Stopech, v nichž je možné i chybovat a ztratit drahocenné vteřinky, a další věci kolem. Odměnou mu ovšem bude realističtější pocit z jízdy. Hru je tak opravdu možné vyladit k obrazu svému a od minulosti k tomu vývojáři dávají ještě o něco více možností.

Velký vliv na jízdu i obtížnost má samozřejmě umělá inteligence, která sice nedoznala moc velkých změn, ale na střední a vyšší obtížnost je více než solidní a dokáže kolikrát pořádně prohnat a vytvořit řadu nečekaných situací. Opět je možné si nastavit její obtížnost, ale nechybí ani novinka v podobě adaptivní AI, která by měla usnadnit vstup občasným nebo úplně novým hráčům a na začátku pro ně herní zážitek co nejvíce vyladit. Ta totiž přizpůsobuje své tempo hráči, a to i s ohledem na chyby, které dělá.

Už poslední díly F1 měly parádní jízdní model, díky němuž jízda v krásně tvarovaných monopostech s velmi dobrým ozvučením byla velkým zážitkem. Vývojáři proto na základech předchůdců staví, ale museli jízdní model trochu upravit, aby odpovídal novému designu monopostů, mající závodníkům usnadnit předjíždění na trati a závody tímto udělat daleko atraktivnější i pro diváka, který vše sleduje z pohodlí domova nebo na tribuně. Nové monoposty jsou o něco těžší než v minulosti, protože mají kola s větším průměrem, ale i větší ráfky umožňující využívat větší brzdové kotouče. Hlavně ovšem došlo ke změně aerodynamické koncepce. Všechny tyto změny se samozřejmě promítají i do ovladatelnosti a jízdních vlastností monopostů ve hře od Codemasters. Neřekl bych, že změny jsou nějak brutální, ale je třeba řešit hlavně během simulace některé situace jinak, ať už jde o hrbolky nebo vyjíždění ze zatáček. Vlastně jde o fajn oživení hratelnosti, a jsem rád, že se vývojářům povedlo do hry zakomponovat design i odlišnější jízdní vlastnosti nových monopostů, které se mi svým designem hodně líbí. Do komentářů určitě napište, jak jste spokojeni s novým designem vy.

V minulém roce se vývojáři z Codemasters pokusili o příběhový režim Braking Point. Ačkoliv jsem k němu měl pár výhrad, sloužil jako slušné oživení a přinesl trochu odlišný zážitek ze závodění v F1. V letošním roce vývojáři pokračování příběhového režimu nepřináší. Místo něj se zaměřili na zcela nový režim F1 Life, který měl zprostředkovat život závodníka F1 mimo trať, ale výsledkem je celkem velké zklamání. Vše se totiž omezilo pouze na úpravu virtuálního avatara či baráku. K tomu slouží různé předměty jako pohovky, skříňky a tak dále. Některé jsou odemknuty na začátku, jiné je pak možné získat z Podium Passu (Battle Pass) nebo klasicky za herní měnu. F1 Life je opravdu jen zbytečnou snahou vývojářů přinést něco vyloženě nového a neokoukaného. Nejzajímavější na části F1 Life je možnost vlastnit supersporty a ty následně umístit do baráku a kochat se jejich krásou. Moc jich není, je jich přesně 10 (od čtyř značek - Ferrari, AMG, Aston Martin a McLaren), ale vzhledem k tomu, že o nich F1 hra není, zase to tolik nevadí.

Daleko důležitější je, že v supersportech můžete i jezdit v novém herním módu Pirelli Hot Lap Challenge. Jak už název trochu napovídá, nebudete v nich klasicky závodit, ale čeká vás 40 speciálních zkoušek. Mezi nimi je driftování, projíždění brankami, časovky či duely, přičemž ve výzvách se supersporty střídají a vlastně jsem se při jejich plnění slušně bavil. Jde o pěkné oživení hry, a ačkoliv na supersportech hra nestaví, mají slušný jízdní model. To se ale vzhledem ke skutečnosti, kdo za hrou stojí, dalo tak nějak očekávat. Navíc supersporty a výzvy Pirelli Hot Lap Challenge se objevují i v rámci kariéry a získávají se za ně snadno body do výzkumu, případně je možné v supersportech jezdit i Time Trial, takže nejsou omezeny pouze na samostatný režim. Co je ale trochu škoda, tak je nemožnost v supersportech závodit online. Třeba se toho dočkáme příště.

Výzvy v rámci Pirelli Hot Lap Challenge jsou fajn a pěkným oživením, ale fanoušci si F1 hru nekupují kvůli superspotům, v nichž si mohou zajezdit třeba v Gran Turismu 7. Kromě režimu Pirelli Hot Lap Challenge naleznete ve hře režim Grand Prix, v němž je možné si zajet jen jednotlivé víkendy nebo třeba i celý šampionát bez omáčky kolem. Dále je zastoupen režim Time Trial, který jsem ale já osobně nikdy neměl moc rád a ani letos jsem jeho kouzlu nepropadl. Tím největším herním režimem je Kariéra, která byla v posledních letech postupně hodně vylepšována a upravována, a i letos nabízí parádní zážitek s několika spíše drobnými změnami a oživeními, které ovšem potěší. Třeba Sprinty před závody. Desetiletou kariéru můžete začít v F1 nebo v F2, ať už s reálným nebo vytvořeným týmem v rámci MyTeam, který následně spravujete. V MyTeam si nově můžete nastavit, jak konkurenceschopný váš vůz na začátku bude, od čehož se následně odvíjí řada dalších věcí. Jak už jste asi pochopili, Kariéra má jen spíše několik drobnějších novinek, ale ty ji dělají ve výsledku opět o něco lepší, bohatší a hlavně zábavnější.

Kromě singleplayerových režimů hra obsahuje i velkou multiplayerovou část, která sama o sobě nabízí zábavu na stovky hodin a zřejmě se do ní odeberou všichni fanoušci, až je omrzí Kariéra nebo jiné režimy pro jednoho hráče. Opět je přítomen split-screen, takže se můžete utkat na trati s kamarádem na před jednou televizí. Online nabídka mi v novém ročníku přišla vlastně podobná jako v tom minulém, takže nechybí hodnocené i nehodnocené závody, eventy, ligy či možnost zakládání vlastních her. Během testování jsem odjel několik závodů, přičemž připojování bylo docela rychlé a během závodění jsem nepozoroval žádné technické problémy, které bych zde musel zmínit. Vše běželo tak, jak má.

Minulý ročník vývojáři výrazněji upravili svůj léta používaný engine, na němž série F1 běží, protože byl první, který vyšel přímo na konzole současné generace PlayStation 5 a Xbox Series X/S. Letošní ročník je proto po vizuální stránce jen lehčím upgradem, v němž je vše zase o něco hezčí, vyhlazenější a učesanější, ale žádné velké dramatické změny nečekejte. Na druhou stranu, ono není ani moc co zlepšovat, protože závodní hry na současné generaci vypadají opravdu parádně a F1 je jednou z nich, na což má vliv nejen kvalita textur, ray-tracing nebo různé efekty s odlesky na vozech či trati, ale také velmi dobré nasvícení během závodů. S vizuální stránkou jsem spokojen, stejně jako s rychlým nahráváním závodů či frameratem (je možné si vybrat na Series X a PS5 mezi 60fps a 120fps, bohužel bez VRR podpory), který je stabilní a nestalo se mi za celou dobu testování, že by klesnul, ať už na konzoli Xbox Series X tak Xbox Series S.

Než svoji recenzi ukončím, zmíním ještě, že na PC dostává hra plnou VR podporu. Ta na konzolích zatím chybí, ale opravdu rád bych ji viděl v budoucnu zakomponovanou do PlayStation 5 verze, jakmile se dostane na trh nový headset PlayStation VR2. Věřím, že by mohlo jít o onen další vytoužený skok pro značku, který by všechny fanoušky virtuálního závodění potěšil. Ocitnout se v F1 přímo na trati a užívat si onu obrovskou rychlost z vlastních očí, musí být opravdu skvělým zážitkem, který bych chtěl v budoucnu zažít. Ostatně sami mi můžete pod recenzi napsat, jak se na případnou VR podporu díváte.

Na jednu stranu letošní ročník F1 nepřináší nějaké výrazné změny a novinky, a režim F1 Life je dokonce vyloženě zklamáním a nevyužitým potenciálem, ale pořád tu máme před sebou velmi kvalitní závodní hru, která fanoušky formulí dokáže zabavit po několik následujících měsíců. Klasicky kvalitní kariéra doplněná o povedený jízdní model či možnost plnit výzvy v supersportech v rámci nového herního módů je stále velkým lákadlem pro fanoušky i občasné závodníky. I proto mohu nákup nového ročníku doporučit. Série F1 si pod Codemasters dokázala udržet vysokou kvalitu i letos.

F1 22

ps4xoneps5xsx
Codemasters, Codemasters