Evil West

recenze  15
Martin Pilous, 21. 11. 2022 20:00
Evil West je jedním z titulů, který delší dobu na sebe poutal docela velkou pozornost a v závěru roku sliboval pořádnou akční jízdu, a to i díky svému netradičnímu zasazení. Zkombinovat totiž typický western s tématikou upírů, vlkodlaků a dalších nestvůr, tak tomu říkám fištrón. Z doprovodných materiálů se zdálo, že autoři z polského studia Flying Wild Hog uhodí hřebíčkem na hlavičku, protože ani hratelnost nevypadala vůbec špatně a lákala i pohledná vizuální prezentace, ale je tomu skutečně tak? Hru jsme si díky vývojářům mohli v předstihu vyzkoušet a zde jsou naše dojmy.

Polské studio Flying Wild Hog není žádným nováčkem v oboru videoher a z jejich stáje můžete znát například akční sérii Shadow Warrior nebo solidní stylizovanou akční plošinovku z feudálního Japonska Trek to Yomi. Evil West se od prvního oznámení prezentoval velmi dobře a sebevědomě. Aby také ne. Bylo cítit, že autoři využili mírné inspirace Van Helsingem a drobně také dnes již bohužel trochu zapadlou hrou The Order 1886, na níž byl dle mého názoru trochu nespravedlivý hate. Jako fanoušek těchto dvou světů jsem se na Evil West těšil jako malý krucifix na první vymítání.

Příběh hry zavede do 18. století na Divoký západ, který ale není takový, jaký jej známe z příběhů Karla Maye či jiných klasických filmů. Tato alternativa bere hráče na Divoký západ plný upírů a jejich lovců. Vy se konkrétně dostanete do kůže Jessieho Rentiera. Ten je považován za jednoho z nejlepších lovců v tamních končinách, a jelikož něco ohavného, smrdutého a zubatého se opět snaží převzít vládu nad celou Zeměkoulí (jak originální), nezbývá než vzít do ruky všechno, co má zásobník, a vydat se vstříc hordám démonů.

Jessie je součástí Rentierova institutu, který bojuje proti nejrůznějším typům upírů a démonů. V tomto ohledu hra hodně připomíná již zmíněný The Order 1886 studia Ready at Dawn. Pokud očekáváte, že se dozvíte něco více o tom, kde se tyto nestvůry vzaly a proč terorizují tamní oblasti, tak se vysvětlení nedočkáte. Evil West na to jde zhurta a nezabývá se většími tématy a vlastně ani dobře nevyužívá svůj alternativní svět, což je obrovská škoda. Ačkoliv se hra odehrává v alternativní minulosti, tak vybavení zmíněného institutu je velmi pokročilé a dostanete se tak k výrazně vyspělejším zbraním, než by tomu mělo za normálních okolností v osmnáctém století být. K tomu se ale ještě dostaneme.

Jak už jsem naznačil, příběh hry je vskutku béčkový, předvídatelný a více od něj moc čekat nejde. V kostce se urodí poměrně nepříjemný záporák, kterého je třeba odstranit. Na tom by nebylo nic zvláštního, kdyby mezitím, co se armáda nestvůr chystá na konečný úder proti lidstvu, hlavní hrdina s dalšími postavami neřešili naprosto podružné potíže. Je až úsměvné, že lidstvu jde v podstatě o přežití, ale je dostatek času na to, aby si Jessie odskočil do rafinérie a získal účetní knihy. Podobné nelogičnosti jsou ve hře poměrně na denním pořádku a upřímně, dost mě zklamalo, jak s tématikou autoři naložili a příliš z ní nevytěžili. Zklamou také jednotlivé postavy. Ty tu slouží spíše jako křoví a nejde si k nim vytvořit žádná cestu, což platí ve výsledku bohužel i o hlavním hrdinovi.

Evil West je svoji akční hratelností titul ze staré školy, který má do moderní produkce docela daleko. Hra je rozdělena do šestnácti misí, které lze proběhnout za nějakých osm hodin. Povětšinou jsou mise naprosto lineární a dostanete se v nich do jasně vytyčeného koridoru, kde občas narazíte na nějakou tu menší odbočku. Ta tu však není kvůli vedlejším aktivitám, jak byste možná mohli čekat, ale k získávání minci a skrytých truhel, sloužící k odemykání vylepšení a dovedností. I zde platí, že za zabité nepřátele se vám postupně navyšuje level a hra disponuje košatým stromem dovedností, s nímž se vývojáři rozhodli hratelnost obohatit, a vlastně se jim to docela povedlo.

Po několika misích jsem zjistil, že vlastně hraju jen další Shadow Warrior z pohledu 3. osoby (díky bohu bez přestřeleného humoru) a kosím hromady a hromady nepřátel. Mise jsou designovány dost podobně, takže jen chodíte lineárními úrovněmi, které obsahují plácky – jeskyně, dvorek, náměstí s předem daným počtem nepřátel. Ty je nutné vždy zlikvidovat, aby bylo možné se pohnout dál. Kromě toho, že sem tam sbíráte nějaké sběratelské předměty a hledáte přístup k penězům, tak je hratelnost hodně jednoduchá a po pár hodinách i lehce stereotypní. Stále dokola se zabýváte likvidací monster bez větší špetky okořenění. Snad jedinou výjimkou jsou nepříliš zajímavé pasáže v hornickém vozíčku, kdy si doslova musíte vystřílet cestu dál.

Po prvních pár hodinách tak přijde trochu vystřízlivění a příliš vás hra nebude motivovat k tomu, abyste hráli dál. Pokud ale dáte Evil West větší šanci, tak zjistíte, že některé dovedností Jessieho jsou skutečně zábavné a potěší i zajímavé zbraně společně se slušnými herními základy. Velmi hloupé mi ovšem od autorů přišlo rozhodnutí, některé zbraně zpřístupnit až kousek před koncem hry. Pochopitelně jde ale o dobrou udičku k tomu, abyste si hru prošli znovu na New Game+. Při prvním hraní totiž odemknete přibližně polovinu dovedností a vylepšení na zbraně. Dovedností je poměrně hodně a jsou rozdělené do dvou hlavních větví. První se zaměřuje na samotné zbraně, druhá pak na elektrické elementy. Jessie tak může získat i pasivní schopnosti, díky nimž je schopen přežít v krizových momentech, zvýšit šanci na to, že mu v boji padne více energie či zdraví, a nechybí ani speciální údery.

Přejděme nyní k arzenálu. Jessie jako správný kovboj disponuje typickým šestiraňákem a nechybí ani oblíbená puška. Jako solidní zbraň na blízko je zde i brokovnice. Tu však lze využít jen po dobití v určitých momentech, což je trochu škoda. Dostanete se také k výbušninám, kuši a dokonce i ke kulometu. Všechny zbraně mohu pochválit, je zábavné s nimi střílet, jsou dostatečně rozmanité a výborná jsou i jejich vylepšení. Můžete jim přidat větší poškození, rozšířit zásobník a v poslední řadě jim přidat možnost využít elektrických vychytávek. Rentierův institut se tu dost inspiruje vynálezy Nikoly Tesly, jako tomu bylo u The Order 1886, a tak si s elektřinou užijete mnohem víc zábavy než za současné situace doma.

Poslední dosud nezmíněnou zbraní je vůbec ta první, která se vám ve hře dostane do ruky, nebo bych možná spíše měl napsat na ruku. Jedná se o speciální rukavici, s níž je Jessie schopen mlátit své nepřátele. Ta je v pozdější fázi hry skutečně mocná. Navíc se vám za útoky na krátkou vzdálenost dobíjí energie v rukavici a poté můžete využít speciálního útoku, před nímž se krčí nejeden upír. Nechybí ani speciální dovednosti, jako je uzdravení. Totéž platí o výstřelu z bouchačky (brokovnice) a pak je tu využití krucifixu, jež na moment zastaví nepřátelské síly. Tyto elementy budete zbožňovat, protože některé bitvy jsou poměrně tuhé a bez nich byste proti hordám nepřátel neměli sebemenší šanci.

Co mě osobně překvapilo, tak je obtížnost hry, a to i na střední nastavení, s níž má Evil West blíže k Souls hrám než tradičním střílečkám. Ačkoliv mám nahráno poměrně hodně a v akčním žánru nejsem žádným nováčkem, tak tady mě celkem vysoká náročnost hry trochu zaskočila. Hádám, že je to právě kvůli tomu, aby autoři motivovali hru dohrát nejprve na nižší obtížnost a následně s vylepšeným hrdinou na ty těžší. Pro ty nejnáročnější hráče, hledající pořádnou výzvu, je tu režim s permanentní smrtí, ale ten jsem se rozhodl nepokoušet.

Něco málo bych určitě měl zmínit k nepřátelům. Ti mě hodně potěšili svým vzhledem. Jsou totiž správně odporní, a i jejich postupnou likvidaci si užijete zejména pak u dokončovacích úderů. Hra nabízí i dost typů příšer a každý vyžaduje trochu jinou péči, byť v základu stále platí, že nejlepším lékem na jejich hnusotu je dostatek projektilů v zásobníku. Hra se pyšní také solidní variabilitou prostředí (doly, jeskyně, westernové městečko, institut či zamrzlé hory), ale level-design je na dnešní dobu poměrně nedostatečný, prostý a ničím zajímavý.

Evil West nabízí také možnost kooperativního hraní, takže si můžete celou kampaň projít s kamarádem, ačkoliv to má i svá úskalí. Kooperativní část je totiž prošpikována řadou technických problémů, které kazí celkový zážitek. Třeba během jedné mise je potřeba v průměru 2x-3x hru restartovat, neboť nelze zabít některé protivníky a tím pokračovat. Rovněž jsou tu problémy s kamerou, která různě ujíždí bokem a postavy tu podivně lezou přes sebe. Některé pohyby vašeho parťáka se v coopu také nepromítají tak, jak by měly. Tady bude potřeba hodně zapracovat na vylepšeních, aby se jednalo o ucházející zábavu pro dva hráče. Kooperace probíhá v Evil West tím způsobem, že hra použije klonovací zařízení a vytvoří pozvanému hráči věrnou kopii vašeho Jessieho Rentiera se všemi schopnostmi a vybavením. I proto se veškerý postup počítá pouze hráči, který hru založil, jako tomu bylo třeba u Far Cry her, což je něco, co mi trochu vadí, a věřím, že nejsem sám. Hostující hráč si přijde jen na peníze, ale víc toho očekávat bohužel nemůže.

Grafická stránka hry není špatná, ale popravdě jsem čekal po prvních materiálech trochu více. Občas hra překvapí svými líbivými efekty a zejména boje, v nichž jsou naplno využívána elektrická vylepšení, tak působí náramně. Jenže stačí se podívat na model samotného Jessieho. Jeho oblečení a detaily zbraní jsou perfektní, ale například v jeho obličeji hra dost zklame. Grafická stránka ve výsledku neurazí, ale ani nenadchne. Vždy záleží na konkrétních momentech a situacích. Grafické režimy jsou dva, přičemž režim výkonu nabízí FullHD s 60 snímky a režim grafiky 4K s 30 snímky za sekundu. Vysoké rozlišení jsem vydržel po dobu jedné mise a zbytek hry odehrál v režimu výkonu, neboť už jsem zmlsán vyšší snímkovou frekvencí, a u hry tohoto typu zejména. Velkým zklamáním jsou pak filmečky, neboť ty jsou dle mého názoru skutečně bídně zpracované.

Vyjma kooperace, kterou jsem popsal výše, mohu pochválit stabilitu a funkčnost hry v singleplayeru. Nenarazil jsem na žádné výrazné bugy, které by výrazně ovlivňovaly hratelnost. Rychlé je i načítání v řádu pár sekund. Jediné, co vás může sem tam pozlobit, tak je zásek umělé inteligence v bojích, případně šprajcnutí se v rohu několika arén, z něhož se nejde normálně dostat. Kamera taky místy udělá své, ale nešlo o nic zásadního. Co ale mohu pochválit, je poměrně trefný soundtrack a solidní výkon hlavního dabéra. Velkým plusem je pak česká lokalizace, k níž ale mám pár výhrad, protože není tak zdařilá, a vždy úplně přesná jako u některých jiných her.

Závěrem lze říct, že Evil West je vcelku příjemná jednohubka na delší zimní večery, která ale postrádá větší ambice a má i několik nedostatků. Příběh je plytký, nevýrazný a připomíná spíše soubor náhodných epizod. Hratelnost je také velmi omezená a soustředí se stále dokola na ty samé boje v arénách, kterých už ke konci budete mít víc než dost. Hra Evil West potěší hlavně fanoušky tématiky upírů a akčních rubaček, při nichž není nutné moc zapojovat mozek. V kostce je pro mě Evil West spíše nenaplněným slibem a i přesto, že bych chtěl udělit vyšší známku, tak nemohu. Takhle je to jen na šest. Hra není špatná, ale čekal jsem od ní více.

Evil West

ps4xoneps5xsx
Focus Interactive, Flying Wild Hog