Enslaved: Odyssey to the West

recenze  33
Martin Šmíd, 23. 10. 2010 21:25
Studio Ninja Theory sice vzniklo už během minulé generace konzolí a vytvořilo hru Kung Fu Chaos, ale ta byla veskrze průměrná a moc pozornosti se jí nedostalo. Velký zlom přišel v roce 2005, když studio uzavřelo smlouvu se Sony na exkluzivní hru Heavenly Sword pro Playstation 3. Šlo tehdy o opravdu očekávanou hru, která nakonec vyšla v roce 2007, a jednalo se i o velmi zdařilý počin (naše recenze 9/10). Kdo čekal, že se vývojáři vrhnou na druhý díl, tak byl vedle. Nariko bohužel vývojáři opustili a raději začali pracovat na Enslaved: Odyssey to the West pro Namco Bandai. Hra konečně dorazila na pulty obchodů, takže se můžeme podívat, jak se vydařila.

Vývojáři z Ninja Theory už v Heavenly Sword ukázali, že umí vyprávět opravdu velké příběhy. Své umění poté dokazují i v Enslaved, který má velmi pěkně napsaný scénář, jenž je volně inspirovaný čínským románem Journey to the West. Příběh se poté odehrává ve zhruba 150 let vzdálené budoucnosti, kde nevládnou lidé, ale roboti, kteří se snaží lidstvo vyhubit. Celá hra začíná ve chvíli, když je hlavní hrdina Monkey převážen obrovskou otrokářskou lodí na základnu. Něco se ale pokazí, klec se otevře a Monkeymu dlouho netrvá, aby unikl jisté smrti. Dalo by se ale říci, že smrti utekl do rukou druhé hlavní postavy, pěkné Trip. Ta se bude snažit dostat do své rodné vesnice a nenapadne ji nic lepšího, než donutit Monkeyho o doprovod. Monkey má totiž otrokářskou čelenku, která ho zabije, pokud se něco Trip stane nebo se jí jen na několik vteřin ztratí z dohledu. Z jednoho vězení tak Monkey utekl do druhého, ale příběh samotný má hodně zvratů a z počáteční nedůvěry to začne mezi oběma protagonisty dost jiskřit a z návratu domů se stane příběh o záchraně Zemi. Více ale neprozradíme, abyste nepřišli o nějaké to překvapení.

Asi nepřekvapí, že Enslaved je akční adventurou, viděnou ze třetí osoby. Co už možná překvapí, je až neuvěřitelná lehkost. Všech 14 levelů hráč projde celkem hladce a nikdy se vám asi nestane, že byste se zasekli a nevěděli, kudy dál. Dopomáhá tomu totiž i Trip, která Monkeyho vede za ručičku a většinou mu i ukáže, co je třeba udělat, aby mohli pokračovat v cestě. U tohoto konceptu je vidět velká snaha autorů o velkou jednoduchost, aby si hráč mohl co nejvíce užívat příběh. To je na jednu stranu fajn, ale zkušenějšího hráče to může odradit. Umřít třeba skokem do propasti je zcela nemožné, protože všude máte neviditelné bariéry. Hra vás tak pustí jenom tam, kam máte jít. Celá hra vám ale i tak vydrží docela slušných 10 hodin, což je zhruba dvojnásobek toho, kolik vydržel Heavenly Sword. I ve srovnání s jinými hrami tak nemáme na délku skoro žádnou námitku. Pokud vám ale i tak bude připadat malá, tak si ji můžete už brzy prodloužit skrze plánovaný DLC balíček s jednou epizodou.

V předchozím odstavečku jsme zmínili, že po celou dobu vás bude doprovázet pohledná dívčina Trip. Možná vás napadá, jestli ji budete moci ovládat nebo je ve hře nějaký ten kooperativní režim. V obou případech vás bohužel zklameme, protože Trip ovládat nemůžete, rovněž ve hře nenaleznete žádný kooperativní režim. To je na jednu stranu docela škoda, ale na tu druhou se vývojáři mohli soustředit na co nejlepší vybalancování jedné postavy, což se jim v rámci možností i povedlo. S Trip alespoň budete moci během hry spolupracovat a dokonce si u ní budete moci upgradovat život, štít, ale i vytvářet nová komba za pracně nasbírané orby. Celá kooperace mezi Monkeyem a Trip je velmi jednoduchá a musíme i zmínit celkem solidní umělou inteligenci, kterou Trip disponuje. Jen jednou se nám stalo, že by se Trip někde zasekla. Spíše ale s námi dobře spolupracovala a udělala vše, co nám viděla na očích, za což jsme ji i my pak pomáhali se dostat na vyvýšená místa nebo přes větší propasti. Vezměte si třeba příklad, kdy na vás míří kulometná věž. Trip můžete dát příkaz přes L1, aby odlákala pozornost a vy tak mohli proklouznout. Jindy třeba bude přepínat páky, aby uvolnila cestu.

Na začátku jsme řekli, že Enslaved je akční adventurou. Pokud bychom měli nějak rozdělit poměr akčních a skákacích pasáží s řešením prostorových puzzlů, tak by to bylo tak 40:60. Po většinu hry totiž budete jen skákat z plošinky na plošinku a přepínat nejrůznější páky, abyste se dostali zase o kousek dál. Co malinko tyto pasáže degraduje, je neposedná kamera, která si občas doslova dělá, co chce. Akčních pasáží pak skutečně moc není, stejně tak nepřátel, kteří by nějak více kladli odpor. Většinou budete potkávat jen malé skupinky robotů, které ale nebudou představovat nějaký ten větší problém. Souboje jsou navíc dost jednoduché svým zpracováním, takže stačí jen používat kolik těch málo komb, spolu se střelbou dvou typů nábojů. Nějaký propracovaný systém komb tu bohužel také nenajdete. V Enslaved pak nechybí ani souboje s nejrůznějšími bossy, přičemž se nám nejvíce líbil robotický pes. S ním si užijete opravdu hodně srandy. Jinak jsou souboje s bossy spíše průměrné a ani na malý kousek se nepřibližují těm z Heavenly Sword, což je docela škoda.

Co se týče grafické stránky, tak vývojáři z Ninja Theory už s hrou Heavenly Sword ukázali, že mohou vytvořit opravdu skvělou podívanou. Ta nechybí ani u Enslaved, přičemž nádherné jsou především modely postav, které vypadají, jako by skutečně žily. Pochválit musíme i velmi detailní prostředí. Co možná trošinku na grafické stránce zamrzí, je občasné doskakování textur. Zvláště se tak děje, pokud skáčete do nového levelu nebo u začínajícího filmečku. Framerate pak po celou dobu drží a nevšimli jsme si žádných velkých poklesů (testovali jsme Playstation 3 verzi). Vývojáři si poté dali záležet i na nádherném soundtracku, přičemž celou hru poté korunuje naprosto fenomenální dabing. Andy Serkis v roli Monkeyho opět dokázal, kdo umí nejlépe ztvárnit animovanou postavičku. Pozadu ale nezůstávají ani ostatní postavy. Smekáme.

Enslaved: Odyssey to the West je vydařenou akční adventurou, které nechybí nějaké to skákání, řešení prostorových puzzlů a pochopitelně i soubojů s robotickými protivníky. Vše je také zabaleno do opravdu chutného audiovizuálního hávu. Bohužel je Enslaved trošinku jednodušší, než bychom si přáli, a obsahuje několik dalších chybiček, jako je hodně podprůměrná AI a zlobivá kamera, což nám zabraňuje udělit vyšší známku. Snad se vývojáři pro příště poučí. Nic ale nemění na faktu, že byste měli Enslaved: Odyssey to the West alespoň vyzkoušet.

Hru na recenzi poskytl herní obchod GameLeader

Enslaved: Odyssey to the West

ps3x360
Namco Bandai Games, Ninja Theory
Datum vydání hry:
5. 10. 2010
Žánr:
Plošinovka, Adventura
KARTA HRY
8/10

Komentáře