Deadfall Adventures

recenze  20
Martin Šmíd, 29. 11. 2013 13:30
Série Uncharted od Naughty Dogu patří k vrcholům této konzolové generace, navíc znovu probudila mezi hráči zájem o velké dobrodružné hry. Není proto divu, že se z této popularity snaží vytěžit maximum i vývojáři ze studia The Far 51, kteří několik let připravovali hru Deadfall Adventures. Na začátku nám toho naslibovali docela dost, ale bylo otázkou, jestli se jim vše povede dotáhnout, zvláště když jsme od nich viděli jen průměrné záležitosti jako Painkiller: Hell & Damnation.

Vývojáři hodně opisovali nejen u Uncharted, ale i u populárnějšího Indiana Jonese, což je vidět hned od první minuty třeba na příběhu. Zde se má věc tak, že hlavním hrdinou je James Quatermain, horší jméno vývojáři zřejmě vymyslet nedokázali, který se musí vydat najít hodně vzácný artefakt. Ten se jmenuje Srdce Atlantidy, a jak už tak nějak tušíte, prahnou po něm i další, v našem případě náckové. Ačkoliv na podobném principu staví i konkurenti, převážně Indiana Jones, problémem Deadfall Adventures je, že zde je příběh podán tak nudně, že budete mít problém, abyste vůbec pochopili pozdější slet událostí a dost nepovedený konec. Vývojáři před vás totiž servírují mizerné animačky s maximálně nudnými dialogy, během kterých se jen sem tam dozvíte něco kloudného, co příběh posunuje trochu dál. Většinou jsem chtěl spíše vše přeskočit, protože hrozilo, že bych mohl usnout. Příběh tedy zde není rozhodně něco, na co byste vzpomínali dlouho po dohrání.

Už před vydáním vývojáři slibovali, že nás Deadfall Adventures zavede do nejrůznějších koutů naší planety, a skutečně tomu tak je. Nejprve navštívíte písečnou Saharu s pyramidami, které i prozkoumáte, později se podíváte i do zasněžené Antarktidy a do mayské džungle. Ačkoliv se to nemusí na začátku zdát, hra je docela rozmanitá a má velmi dobrý design všech lokací, které navíc nejsou jen čistě lineární, ale ukrývají spoustu odboček se skrytými místnostmi s nějakou tou hádankou nebo relikvií, kterou následně potřebujete pro upgrade postavy. On celý systém vývoje hlavního hrdiny je tu docela zajímavý a originální, protože vás neustále nutí prozkoumávat okolí. Zatímco třeba v Uncharted šlo o bonus, zde je hledání pohledů důležitou součástí hry, zvláště pokud hrajete na vyšší obtížnosti, rychlejší regenerace zdraví jistě přijde vhod, stejně tak jako rychlejší nabíjení nebo větší výdrž.

Protože je Deadfall Adventures hlavně akční hra z první osoby, nevyhnete se během hraní střetům s nejrůznějšími protivníky, ať už třeba s oživlými mrtvolami, tedy mumiemi a další havětí, tak s nacisty. Ať už ale budete bojovat s kýmkoliv, problémem je, že tu naprosto schází umělá inteligence. Nepřátelé se nekryjí, jen kolikrát zmateně běhají po bojišti a nedokážou ani pořádně zavařit. Většinou jsou tak přestřelky docela jednoduché, a po polovině už jde o celkem nudnou rutinu. Přestřelky pak nezachrání ani velké množství nejrůznějších zbraní, najdete tu jak pistole, tak nejrůznější samopaly i brokovnice. Pokud byste chtěli něco silnějšího, jsou tu granáty, ale to na ty hlupáky není kolikrát ani třeba. Protože je umělá inteligence nepřátel na bodu mrazu, nejde očekávat, že na tom bude nějak lépe váš doprovod. Opravdu není, a kolikrát jsem si ani nevšiml, že mě někdo doprovází. V bojích nepomůže, jen zdržuje a má i tendenci se zasekávat za nejrůznější překážky.

Ačkoliv bylo původně avizováno, že Deadfall Adventures vyjde s českými titulky, nakonec je pouze v anglickém originále

Přestřelky s nepřáteli tvoří jen jednu část Deadfall Adventures, protože sem tam musíte vyřešit i nějakou tu logickou hádanku. Bohužel, hádanky jsou po většinu hry hodně jednoduché, jen sem tam se objeví nějaká ta těžší, která navíc dokáže i pořádně frustrovat. Druhů hádanek moc není, a jejich problémem je, že nejsou moc zajímavé, navíc po několikátém opakování se dostaví nuda. Je zajímavé, že během hádanek můžete používat jako v Uncharted speciální deníček, který by měl poradit v řešení. Je ovšem otázkou, jak přesně funguje, protože z těch čmáranic člověk těžko něco pozná, takže jsem stejně nakonec tápal a raději se na deníček vykašlal. Občas navíc hru trápí docela špatné nasvícení, takže ani nevidíte, co je v deníčku nakresleno. Přepnout do režimu deníčku se tak vyplatilo jen proto, aby vám hra vyznačila důležité předměty v okolí, jinak k ničemu.

Deadfall Adventures je primárně hra pro jednoho hráče, která vydrží na nějakých osm hodin. To je slušný čas, ale tím nic rozhodně nekončí. K mému překvapení je tu zahrnut i celkem kvalitní multiplayer s několika klasickými herními režimy. Mezi nimi je třeba deathmatch nebo capture the flag, v němž ovšem nekradete vlajky, ale artefakty. Plusem rozhodně je i levelování, díky němuž si odemykáte nejen nové zbraně, ale i další bonusy, takže pokud hraní propadnete, nahrajete několik dalších hodin, a to se rozhodně počítá. Jedinou nevýhodou multiplayeru v současnosti je, že ho nehraje moc hráčů, takže to chce zkoušet. Třeba se do budoucna něco změní, kdo ví. Každopádně kromě multiplayeru se můžete i s kamarády pustit do slušného kooperativního režimu survival, v němž budete čelit stále silnějším nepřátelům.

Vývojáři se pro Deadfall Adventures rozhodli, že použijí osvědčený Unreal 3 engine, který sice dnes už nedokáže překvapit, ale pořád se na něm dají vytvořit pěkné hry. Co se týče Deadfall Adventures, vývojářům se vizuální stránka celkem povedla, postavy jsou detailní a i to prostředí není vůbec marné. Samozřejmě, nejedná se o nejhezčí hru generace, ale ani nijak zvláště nezklame, možná i sem tam s něčím překvapí. Bohužel na stejné úrovni nejsou animace postav, které by určitě mohly být lepší, ale zde se zřejmě podepsal nižší rozpočet. Na některé věci asi nezbyly peníze. S čím si ale mohli vývojáři pohrát, tak je jednoznačně framerate, který zvláště během akce kolikrát nepříjemně padá. Hra je sice pořád hratelná, ale pády frameratu určitě budou vadit. Co Deadfall Adventures hodně pomáhá, je hudební doprovod, který samozřejmě není originální, ale snaží se svým způsobem vykrádat Uncharted nebo filmového Tomb Raidera, což se mu daří na výbornou, protože se stará o hodně dobrou atmosféru. Hudební složka je tak určitě jedním z velkých kladů hry, ani ozvučení není špatné, a dabing patří tak nějak ke standardu. Nevyčnívá nad svojí konkurencí, ale ani netrhá uši.

Když byl Deadfall Adventures oznámen, po slibech vývojářů se určitě každý těšil na zábavnou akční jízdu ve stylu Indiana Jonese nebo Uncharted. Výsledek je ale docela rozporuplný, protože tu máme před sebou jen celkem slušně vypadající záležitost s dobře navrženými úrovněmi a slušnou hudbou, která ovšem obsahuje nudné přestřelky s protivníky, nezajímavé hádanky a podprůměrný příběh. Z tohoto tématu se dalo určitě vytěžit daleko více.

Deadfall Adventures

Nordic Games, The farm51
1. 7. 2013