Konzolista.cz

Daylight

recenzepátek 2. května 2014Martin Šmíd
Hlavní obrázek článku: Daylight
Na začátku roku jsme vás informovali o celé řadě připravovaných hororových her. Zdá se, že hlavně majitelé konzole PlayStation 4 si her tohoto žánru dostatečně užijí. Už jsme tu měli výborný Outlast, který nás kolikrát pořádně vyděsil a zaujal i prostředím strašidelného ústavu, navíc se připravuje Alien: Isolation, Forgotten Memories, The Evil Within od tvůrce Resident Evil série nebo ambiciózní podmořské dobrodružství SOMA. Před několika dny na PlayStation 4 doputoval horor Daylight od vývojářů ze Zombie Studios, o němž jsme vás před vydáním docela dost informovali. Vývojáři toho naslibovali docela hodně, ale jak se ukazuje, sliby byly naplněny jen z části. Zde je naše recenze.
Recenzovaná verze – PlayStation 4 (pochází z ní i obrázky vytvořené SHARE tlačítkem) Hra Daylight před vydáním vzbudila pozornost i z důvodu toho, že příběh napsala Jessica Chobot, kterou určitě mnozí z vás znají díky jejímu dřívějšímu působení u serveru IGN. Právě příběh je ale ve výsledku tím největším zklamáním, protože ačkoliv nám vývojáři před vydáním předhazovali v tiskových zprávách historii místa, kde se vše odehrává – opuštěná nemocnice, dříve vězení na ostrově, a další zajímavé podrobnosti, ve výsledku je to celkem i jedno. S příběhem se tedy Jessica moc nemazlila a zřejmě ho i sepsala za jeden večer, když se zrovna nevěnovala svému dítěti. Zatímco u takového Outlastu jste měli i chuť vše procházet a odhalovat, u Daylight po několika minutách přestane příběh zajímat a chcete se hlavně co nejrychleji dostat pryč s hlavní hrdinkou Sarah, s níž je navíc docela těžké se vůbec sžít. Nemáte motivaci sbírat dopisy po úrovních, abyste se dozvěděli další informace, které vám stejně moc toho neřeknou, ani poslouchat spoj přes mobilní telefon, sloužící jinak jako mapa úrovně, který prohodí občas několik suchých hlášek. Podání příběhu je určitě velké zklamání, potenciál tu jistě byl, ale zůstal trestuhodně nevyužit. Vývojáři ze Zombie Studios nezklamali alespoň v atmosféře, která je dobrá, navíc hra dokáže kolikrát i slušně vylekat. Asi třikrát jsem se dokonce leknul tak, že mi tlak vyletěl hodně vysoko. Hra nestaví na skriptech, jako třeba Outlast, ale duchy v podobě čarodějnic hází před vás pokaždé v jiných momentech, takže se na ně nejde moc dobře připravit. To je ale určitě dobře, hře jen a jen pomáhá tento systém. A ani nevadí, že tu je jen jeden druh nepřátel. Před nimi musíte vždy utéci, případně je můžete zničit ohnivou světlicí, kterých je vždy dost. Nacházíte je v různých policích nebo na stolech. Zatímco atmosféra je fajn, co se už moc nepovedlo, je samotná náplň. Hra má celkem rozmanité lokace, budete se pohybovat nejen po opuštěné nemocnici, ale také v kanalizacích, v lese a dokonce navštívíte i pobřeží, což je jistě fajn. Na druhou stranu v nich pokaždé budete plnit to samé. V každé lokaci vždy musíte sesbírat určitý počet dopisů, abyste se dozvěděli něco více o místě a místních pacientech, po každém vždy začne trochu více houstnout atmosféra. Pak už stačí jen najít speciální klíč v podobě předmětu jako bible, medvídek či nůžky, a s ním si odemknout dveře vedoucí do další nové lokace. Nic více. Tento systém se neustále opaku, jen v jiném prostředí, což je docela nuda a rozhodně mohli vývojáři zapracovat na daleko větší rozmanitosti.
Hru Daylight si můžete koupit na PlayStation Store za 308,-Kč, majitelé PlayStation Plus pak mohou využít slevu na 246,-Kč.
Daylight není problém dokončit za pouhé dvě hodiny, což je i vzhledem k ceně docela málo. Vývojáři ale před vydáním hodně poukazovali na procedurálně generované levely, které mají mít za následek to, že na každé rozehrání nebo novém načtení po smrti je hra jiná, tedy má jinak rozmístěné chodby a důležité lokace. Výsledek je ale trochu rozpačitý, protože ačkoliv má hra jinak rozmístěné cesty a dopisy, vše pohřbívají stejně vypadající chodby a místnosti. Asi není v pořádku, když vstoupíte do jedné místnosti a o pár desítek metrů narazíte na úplně stejnou chodbu znovu i se stejnou místností, po níž jsou naprosto stejně i rozmístěny předměty. Duplicita místností a chodeb je až příliš velká a hratelnosti neprospívá. Pokud by se vývojáři na tyto hrátky s generovanými úrovněmi vykašlali, a navrhli jeden, ale slušný design levelů, asi by udělali i lépe. Takto je znovuhratelnost dost diskutabilní, popravdě já jsem po dohrání neměl nutkání si dát vše znovu, čemuž i určitě dopomohla samotná náplň, o níž jsem se zmínil výše. To třeba takový Outlast má prostředí stejné, ale po dohrání jsem ho rozehrál ještě jednou. Vývojáři se pro Daylight rozhodli vsadit na nový Unreal 4 engine studia Epic Games. Každý by tak očekával fantasticky vypadající hru, ale vizuální hody se ve výsledku nekonají. Ne, že by hra vypadala špatně, to rozhodně ne. Prostředí je detailní, navíc použitý engine ukazuje sílu u nasvícení případně lesklých povrchů, ale určitě bychom čekali ještě o něco více, navíc sem tam se objeví nějaká ta ošklivější textura. Vývojáři se už před vydáním nechali slyšet, že se s enginem teprve seznamují, takže nemáme po této stránce očekávat nějakou revoluci. Ačkoliv grafika je jen lehce nadprůměrná, dala by se odpustit, pokud by hra jela tak, jak má. Když vstoupíte do nějaké nové lokace, hra má tendenci se chvilku škubat, asi tím, jak se generuje. Po načtení už jede slušně, i když občas je vidět docela znatelné zpomalení. Zvláště po polovině hry v lese hra rozhodně nejela na 60fps, ba dokonce bych řekl, že ani ve 30. Snad tedy vyjde nějaký optimalizační update. Zatímco technické zpracování je rozporuplné, Daylight boduje u ozvučení, které se povedlo na jedničku a stará se o celkem slušnou atmosféru a sem tam dokáže navodit i pořádný strach, čemuž dopomáhá i občasné sténání hlavní hrdinky, která je pořádně vystrašená. Zvláště když budete hrát později večer, budou vám stát všechny chlupy na těle. Po slibech vývojářů a atmosférických trailerech se určitě každý na Daylight těšil. Výsledek je ale čistě průměrný, protože ačkoliv vývojáři dokázali navodit slušnou atmosféru, selhali nejen u příběhu, ale také u skladby obsahu a tak trochu i u optimalizace, která by si zasloužila větší péči. Procedurálně generované úrovně pak znějí fajn na papíře, ale výsledek je také docela rozpačitý. Daylight mohu doporučit jen největším fanouškům žánru, kteří nemají zrovna do čeho píchnout. Ostatní ať raději počkají na přídavek pro Outlast.
REKLAMA

Tvoje reakce na článek

Načítání...
Pro hodnocení článku se musíte přihlásit

Galerie

Komentáře (21)

Přidejte svůj názor do diskuze!
Pro přidání komentáře se prosím přihlaste.
FreeGoro
FreeGoro #M1TV ytube

Prijemne prekvapila :) .Co je dulezite.Skvele svizne a navykove se to hraje...cili bavi.Horror dostanete...hodne hutna atmosfera a casto vyleka.Zvuky skvele a mrazive...silent hill ?.Za ty prachy super horror...9ka .Hned jedu znova,mam malo...je fajnMinus...kdyby bezela stabilne 60fps a nabidla zajimave filmecky a hudbu :( .V 60 fos by to bylo mnohem zabavnejsi.

Chapu,ze jsou negativa nahodne generovanych levlu..vse podobne.Co je ale plus,ze kdyz hrajete tak zabavnou hru znova,neni to nuda a je to svezi vitr v hratelnosti.Me se to zamlouva,zrovna u tyhle hry

neky
neky #BF rulezzz

pekna recka... ale od hry sem cekal vic :/

Arrozo
Arrozo #PS5
👍1

InvalidDante: Akorát, že u her typu Diabla je ti vlastně vpodstatě jedno, jak dungeon vypadá, ale dělat to u hororu? To si prostě koleduje o průser...

Lord_of_Angmar

Mám odohraté cca.3 hoďky a zatiaľ v poho,zaujímavá je ale jedna vec,hra ide v 3-D

PS3Fanboy
PS3Fanboy #Ni no kuni

5/10 hra je pořád hratelná. [s6] škoda ale je tady outlast.

lukasberoun
lukasberoun #ábíčko
👍1

Ehm....tak jsem to dneska prehral s kamaradem za necely 2 hodky....tu kratkou herni dobu bych odpustil,ale celkove tu hru nee....za me 3/10[s13]

InvalidDante
InvalidDante #PPPPPPP
👍2

Generování levelů ale i dalšího herního obsahu může fungovat dobře, ale musí to být taky dobře a pečlivě uděláno. U téhle hry si tvůrci asi mysleli že stačí vytvořit pár různých chodem a místností a nechat generátor je naskládat do mřížky. Takový přístup je ale v dnešní době dost zastaralý a neprofesionální. Samozřejmě by se našlo pár výjimek kde může i takový systém s pár vylepšeními fungovat - například Diablo III.

senator

JHfr3ak: mě docela jo, je to určitý zpestření a prodloužení hry, ale je fakt že některý jsou na to ,,pojebání,, jak píšeš.[s6]

Kachlo
Kachlo #BOSS
👍1

Kr4tos: Počkej pár dní a uvidíš, že je budeš mít v seznamu. Nikam se ti neztratí, oni jsou započítány, ale nejsou vidět kvůli spoilerům. Asi je zapomněl někdo v Sony dát k zobrazení.

JHfr3ak
👍5
👎4

Koho zajímají nějaký pojebaný trofeje?

Kr4tos
Kr4tos #MGS4 10/10

No trofeje me naskakaly, ale nikde v seznamu jsem je prave nenasel..Je to vyjebanost fakt..Jak toto muzou pustit na store nechapu..Tedka mi nejde an i manualne synchronizace trofeji PSn..

REK-CZ
👍4

Trofeje se zrejme take nahodne generuji :)

Kachlo
Kachlo #BOSS

Kr4tos: Trofeje mi naskakaly, ale v seznamu se neukazují, asi nějaký problém u Sony, protože takto se většinou chovají hry, které zatím nevyšly. Pak jak ale hra do seznamu přibude, trofeje naskáčou.

Kr4tos
Kr4tos #MGS4 10/10

Funguji nekomu u teto hry trofeje? Dohral jsem to na hard a zadna trofej ani hra v trofejich se neobevuje,..Je to vazne uzasna hra kurva ..

Gibsn
👍2
👎1

se divím, že to vývojáři vypustěj do éteru [s15]

Kr4tos
Kr4tos #MGS4 10/10
👍2
👎1

vcera jsem to koupil a nic moc, nepresel jsem ani jeden level, je to hra uplne o nicem..Nevim proc, ale zdalo se me, ze se hra i trha a to ja na PS4 uz neprekousnu..Odpad vsech sracek, jeste ze jen 250kc

stillalive
👍2
👎1

Nějaké generování úrovní je bezduchá volovina, která úplně popírá význam leveldesignu.

Aby měli lokace smysl a charakter, tak je musí vždycky navrhovat někdo s mozkem a citem, né nějaký předdefinoavý automat na úrovně. To je věc, která mi vadila od začátku už právě papírově, nebo snad někdo doufal, že by se to vyrovnalo poctivému leveldesignu od člověka? Stejně tu hru zkusím, ale pouze zkusím, ať nehaním jen na základě jednoho nedostatku.

jack210
jack210 #PS5
👍3

Kluci z hrej.cz celou hru dohrali za cca 2 hodky ,tak kdo chce usetrit, zde je zaznam :) link

Phlips
👎3
👍2

jéé a já to zrovna stáhl... tak nic, už to jde z compu pryč :D

Konsty_ml
Konsty_ml #ZONE 2
👎2

Za pár kaček? Vážně pro tebe není 250 korun pár kaček?

lukasberoun
lukasberoun #ábíčko

Skoda,ale stoji to par kacek takze se ani moc nedivim,ale casem poridim