Crysis 3

recenze  40
Martin Šmíd, 5. 3. 2013 23:15
První Crysis způsobil na PC doslova revoluci. Jednalo se o vyspělou střílečku v otevřeném světě, navíc s nádhernou grafikou, kterou nemohly současné konzole nabídnout. Protože ale byla hra příliš drahá a omezení na jedné platformě zapříčinilo, že se nemohla zaplatit, při oznámení druhého dílu jsme mohli jásat i my konzolisté. Navíc jsme se později dočkali i onoho prvního dílu, který nakonec i na konzolích vypadal velmi dobře. Nyní přichází třetí díl, který má celou trilogii ukončit. Vývojáři před vydáním slibovali důstojné zakončení a nejlepší díl celé trilogie, jestli jsme se ho opravdu dočkali, na to vám dáme odpověď.

Testováno na konzoli Playstation 3
Zatímco první díl Crysis všechny zavedl na nádherný tropický ostrov, kdo by na takovém místě někdy nechtěl skončit, druhý díl naservíroval rovněž džungli, ale tu městskou v podobě New Yorku. Třetí díl se rovněž odehrává v tomto velkoměstě, takže co se prostředí týče, nic nového pod sluncem. Nyní se vše odehrává v roce 2047, kdy čas se na kdysi slavném velkoměstě dost podepsal, a už jen vzdáleně připomíná tím, čím bylo. Z kdysi slavného města zbyly z něj jen ruiny prorostlé stromy, keři a dvoumetrovou trávou, takže tu vlastně třetí Crysis kombinuje prostředí prvního a druhého dílu, ačkoliv se opět vše odehrává spíše ve stísněném prostředí. Do zbytků New Yorku zabaleného do Kopule svobody se vrací opět Prorok, který chce konečně skoncovat s organizací CELLu a mimozemskými Cephy, kteří se zde rozmohli do neuvěřitelných rozměrů. Ačkoliv je příběh jako takový rozhodně zajímavý a daleko lépe podán jak minule, má jednu vadu na kráse, a to tu, že je od začátku docela dost předvídatelný, takže už tak nějak víte, co se bude dít, i když je zase nutné pochválit vývojáře za celkem srozumitelný konec, který ukončuje celou trilogii. Kolikrát jsme měli u dobře rozjetých sérií dost rozporuplný konec, zde tomu tak naštěstí není.

V zakončení celé trilogie Crysis 3 rozhodně nezklame, v čem ale zklame, je rychlost, jakou se k němu dostanete. Celkově má hra sedm spíše kratších kapitol, které projdete za nějakých pět hodin, záleží na vás, jestli budete plnit i některé vedlejší úkoly. Hra mi po dohrání na střední obtížnost ukazovala čas jen kolem 4 hodin (dohrál jsem ji za jeden večer), ale několik lokací jsem opakoval, takže jsem s hrou strávil určitě o pár desítek minut více. Nicméně krátký herní čas je rozhodně obrovským zklamáním. Kdo by ho ostatně zrovna u Crysis čekal. Navíc ani poslední Call of Duty takhle rychlé nebylo, a to je tato série známá krátkou singleplayerovou částí. Ještě se na chvilku zastavím u vedlejších úkolů. Ty nejsou zase tak moc zajímavé, jak by se mohlo zdát, spíše se pořád opakují a dost i narušují tempo hlavního příběhu. Kdo ale chce, může si skrze ně herní dobu prodloužit, ale o moc to nebude. Vedlejší úkoly ve většině her nutí hráče i k opakovanému hraní, ale protože jsou u Crysis 3 až příliš nudné a nezajímavé, nemáte zde ani chuť si kampaň zapnout znovu a vše vysbírávat. Zde tak jasně platí, jednou a dost.

Je docela zajímavé vidět, jakou evolucí se postupně série Crysis ubírá. Zatímco první díl se odehrával v otevřeném herním světě, měli jsme prakticky před sebou hřiště v podobě tropického ostrova ve stylu Far Cry, druhý už přinesl o něco uzavřenější scenérie a spíše se vydal ve šlépějích Call of Duty a podobných akčních her. Třetí díl je otevřeností hodně podobný tomu druhému, takže většinu času budete procházet uzavřenými koridory, chodbami, případně spletitými komplexy. Občas se ale před vámi otevře větší plácek, v němž se konečně budete moci plně vyřádit. Takové chvíle si budete vždy maximálně užívat, protože jednak připomínají kořeny série, ale hlavně v nich můžete využívat různou taktiku, abyste se dostali do cíle. Tím myslím především to, že se můžete hrou jednoduše prostřílet, k čemuž jste tak nějak i vedeni, ale také občas se střetům plně vyhnout, pokud dobře skloubíte možnosti nano obleku a novinky v podobě kompozitního luku, který je nejen velmi účinný, ale také velmi spolehlivý zabiják. Stačí kolikrát jeden dobře mířený šíp, máte zde hned několik typů, a nepřítel se na nic nezmůže. Až si tak kolikrát budete připadat jako Rambo. Možnost procházet některé pasáže stealth způsobem je rozhodně skvělá možnost a rozhodně ji vítám.

Crysis 3 staví samozřejmě na využívání nano obleku, čímž se alespoň trochu odlišuje od tradičních akčních her, který vám může propůjčit neviditelnost, ale také daleko tvrdší brnění, jímž jen tak nějaká kulka neprojde. V tomto se od minula nic nezměnilo, prakticky je vše při starém. Jen se tedy hodí sbírat po levelech skryté upgrady, díky nimž si můžete koupit několik užitečných doplňků, třeba pro rychlejší regeneraci zdraví či energie. Rozhodně se tak vyplatí se občas po levelu porozhlédnout a ne ho jen tak proběhnout, k čemuž ale mnohdy přímo svádí.

Nano oblek je rozhodujícím faktorem v boji, kolikrát vám neskutečně pomůže, stejně jako velký arzenál zbraní. Kromě zmíněného luku, který máte vždy u sebe, vám projde během hraní velké množství samopalů, brokovnic, odstřelovacích pušek, dokonce občas seberete nějaký ten mimozemský kousek. Střelba ze všech zbraní není jen čistě arkádová, zbraně kolikrát hodně kopou, takže je nutné střelbu dávkovat. Střelba na full v běhu zde rozhodně k dobrému výsledku nepovede. Vývojáři navíc přidali možnost hackovat střílny nepřátel, které tak můžete v několika okamžicích obrátit proti nim, čímž si usnadníte postup.

Přestřelky jako takové jsou po většinu hry kvalitní, i když ve druhé části už spíše jen rutinní, co ale na nich vyloženě vadí, a nejde to přejít mlčením, je především fakt, že nemáte proti sobě rovnocenné soupeře. Umělé inteligence vojáků CELLu a mimozemšťanů je hodně žalostná, takže se kolikrát zmůžou jen na tupé stoupnutí si před vás a stisknutí střelby. Krytí jim moc neříká, takže je lehké je zneškodnit. Občas si i všimnete nějakých těch kiksů umělé inteligence, jako je zaseknutí za překážkou, bezmocné pobíhání po levelu či čumění do zdi. To by se rozhodně stávat nemělo. Je docela škoda, že si vývojáři s touto složkou více nepohráli, protože hned by přestřelky dostaly jinačí náboj, byly by více napínavé a tím i zábavnější. Možná by stačilo, pokud by v Cryteku moc neexperimentovali a jednoduše použili umělou inteligenci třeba z prvního dílu, kde byla o dost kvalitnější. Ona ani v tom druhém rozhodně takto špatná nebyla. Už ostatně v prvním Far Cry z roku 2004 měli velmi dobrou umělou inteligenci, ta z Crysis 3 se jí nepřibližuje ani na kilometry.

Singleplayerová část se sice slušně hraje, ale kvůli krátkosti je jistě menším zklamáním. Naštěstí je tu přibalena multiplayerová část, která sice neoblívá nějakou zázračnou originalitou, prakticky kopíruje veškerou svoji konkurenci, a to mnohdy až okatým způsobem, ale nejde ji upřít, že se hraje dobře a dokáže na pár hodin zabavit. Navíc od minula dostala posun rozhodně k lepšímu. Abych ale jen neříkal, že je neoriginální, pár novinek tu samozřejmě je, především ve spojení s nano oblekem, které slouží jako menší oživení. Proč si tak občas neodskočit od Black Ops 2, z něhož už stejně blbnete, právě do Crysis 3. Jako doplněk poslouží jistě dobře, ale že by nahradil stávající krále multiplayerových akcí, to samozřejmě ani náhodou. Na to mu chybí docela dost. Vývojáři si připravili celkem 8 herních režimů, které si můžete zahrát na dvanácti mapách vystřižených ze hry pro jednoho, což je velmi slušná nabídka. Jen by tedy muselo vše dobře fungovat, což se pořád neděje, a to ani po zhruba dvou týdnech od vydání. Připojování je zdlouhavé, mnohdy navíc samotné hry dost lagují. Podle informací na fórech, se tento problém týká převážně mnou recenzované Playstation 3 verze, ale nemám šanci situaci ověřit na dalších platformách. To není moc dobrá vizitka. Vývojáři už ale jistě na problémech pracují, tak snad se dočkáme v brzké době nápravy.

Ještě se chvilku zastavím nad herními režimy. Je tu několik variant na Capture the flag, třeba Capture the Relay v němž kradete baterie, populární King of the Hill tu nahradil režim Crash Site. Také si můžete dát klasickou hru všichni proti všem nebo týmovou variantu Team Deathmatch. Úplně novým režimem je Hunter, který byl přítomen v otevřené betaverzi, takže byla možnost si ho vyzkoušet už dříve. V něm jsou na začátku dva hráči vybaveni pouze luky, samozřejmě mají na sobě nanooblek, přičemž jejich úkolem je zneškodnit všechny protivníky korporace CELL. Když Lovci zabijí nějakého vojáka CELLu, stává se automaticky Lovcem, takto až do posledního přeživšího. Režim rozhodně zábavný, protože vyžaduje kooperaci, ať už hrajete za tu či onu stranu. Hodně hraný režim je Assault, v němž jeden tým brání terminály, zatímco ten druhý s nanosuitem na těle se z nich snaží stáhnout uložená data.

Crytek je spíše technologickou firmou a u Crysis je to nejvíce patrné. Série měla vždy vynikající vizuální zpracování. Ačkoliv mnou hraná Playstation 3 verze nenabízí tak dech beroucí podívanou jako na nejnabušenějších počítačích, pořád se na ní velmi dobře dívá, nabízí sem tam nějaký ten pěkný svěží efekt, hlavně částicové efekty jsou naprosto parádní. V tomto je maximální spokojenost. Co ovšem bude vadit, je klesající framerate, který občas pořádně zazlobí, dobrou vizitku vývojářům nedělá ani časté dočítání textur. Hudební doprovod je na slušné úrovni (na Zimmerův soundtrack to ale nemá), stejně tak ozvučení, tedy v momentech, když funguje. Občas se mi stalo, že zvuk vypadl. Podle všeho nejsem sám, kdo se potýká s tímto problémem, takže doufám v brzkou nápravu. Dabing je poté naprosto standardní a asi nijak zvláště nenadchne. Velkým plusem jsou samozřejmě české titulky, které jsou bez překlepů a rozhodně patří mezi ty nejkvalitnější, jaké jsme tu měli. Jen je tedy při té rychlosti občas problém je stíhat číst, pokud se spoléháte jenom na ně.

Crysis 3 je rozhodně hezčí jak jeho předchůdci, ale co se týče herní náplně, hlavně v singleplayeru, nabízí toho nejméně. Akce je poté naprosto standardní a nepřináší skoro žádné novinky, jak v rámci série, tak žánru, pokud tedy nepočítám hodně silný luk, který hratelnost spíše usnadňuje. Když se prokoušete příběhovou kampaní, zbude vám tu multiplayer, který sice dokáže zabavit na určitou dobu, ale na nějakou trvalku bych to také neviděl. Je tak na vás, jestli toto celkem pěkné technologické demo, v Playstation 3 verzi trochu nedopečené, vezmete za plnou cenu, nebo spíše počkáte na slevu, která stejně přijde v následujících týdnech, jak jsme u her od EA zvyklí. Osobně doporučuji druhou možnost.

Crysis 3

EA Games, Crytek
22. 2. 2013