Konzolista.cz

Castlevania: Lords of Shadow

recenzeúterý 19. října 2010Martin Šmíd
Hlavní obrázek článku: Castlevania: Lords of Shadow
Série Castlevania od Konami je tu s námi už poměrně dlouho. Za ta léta se ale moc nezměnila a pořád si udržovala svoji jedinečnou hardcore hratelnost ve 2D stylu. Sice jsme tu nějaké ty odbočky ve 3D měli na Playstationu 2, ale ty za moc nestály a přinejlepším se řadily k lehčímu nadprůměru. Dost si řekli vývojáři ze španělského studia Mercury Steam, kteří celou značku vzali a dali do ní to nejlepší z her Uncharted, God of War, Assassin´s Creed a Shadow Of The Colossus. Už nyní můžeme prozradit, že výsledkem je hra, která ukazuje, že nemusíte mít stomilionový rozpočet hry Uncharted, ani tisíce vývojářů jako v případě Assassin´s Creed 2, abyste zvládli navařit opravdovou dobrotu.
Po přečtení prvního odstavce a podívání se na okolní obrázky si možná každý řekne, že nová Castlevania je jen další kopií oblíbeného God of War. Ano, obě hry přinášejí řežbu s monstry, obrovskými bossy a mají i další společní charakteristické prvky. Jejich výpis by byl možná ještě delší, jak všechny filmečky v Metal Gear Solidu 4 dohromady. Pak tu jsou oba hlavní protagonisté. Na jedné straně Kratos, na kterém celý God of War staví a padá. Gabriel, hlavní hrdina Castlevania: Lords of Shadow, je jen součástí epického příběhu o lásce a smrti. Dokonce pak dokáže v jedné scéně dát hráči tolik emocí, že to nedokáže ani Kratos za celou sérii dohromady. Srovnávat tak oba tituly je holý nesmysl, a raději se budeme samotné hře. Jak už jsme zmínili, hlavním hrdinou je rytíř Gabriel Belmont, který je členem Bratrstva světla. Tato rytířská skupina chrání normální lidi už po staletí před nadpřirozenými tvory. Mezi nebem a zemí je pak temná skupina známá jako Lords of Shadow, kterou chce Gabriel zničit. Má k tomu i osobní důvody, protože díky ní přišel o svoji milovanou ženu Marii, která byla brutálně zavražděna. Její duch teď bloudí mezi světem živých a mrtvých, takže nemůže dojít klidu. To je vše, co bychom k celému příběhu řekli. Příběh samotný je hodně propracovaný a nabídne hráči několik velkých zvratů a okamžiků, které vás ještě více přikovají před televizní obrazovku. Je vidět, že do celého scénáře tak trochu kecal i Hideo Kojima, přičemž jeho rukopis je znát především u filmečků. Ty jsou trošinku delší, než jsme u her tohoto typu zvyklí, ale mají svůj náboj, hráče zahltí chytrými dialogy a ani na chvilku se u nich nebudete nudit. Celá hra je pak rozdělena na dvanáct rozdílných kapitol, které patří spíše k těm větším, takže si na dohrání zarezervujte raději takových třicet hodin. To je hodně slušná porce. Navíc je třeba říci, že co kapitola, to designérsky naprosto mistrně zvládnuté dílo. Jednotlivé lokace jsou nádherné a některé výhledy naprosto epické a dechberoucí. Ani teď nespočítáme, kolikrát nám spadla brada až dolů. Nyní už k samotné hratelnosti. Většina starších dílů Castlevanie byly 2D mlátičkami, takže mnoho hráčů zajímalo, jak se vývojářům podaří přechod do dnešní moderní 3D grafiky, přičemž jak zachovají i onu hratelnost originálu. Už na začátku můžeme říci, že vývojáři udělali to nejlepší, co mohli. Vzali jen základní prvky série a obohatili je o další, které si vypůjčili z celé řady her. Výsledek je hodně povedený, a ačkoliv si budete říkat, že něco z toho jste už mohli vidět někde jinde, budete se po celou dobu dobře bavit. Základem je akční 3D mlátička jako v God of War nebo Devil May Cry, ve které budete porcovat jednoho neřáda za druhým. K tomu budete mít jako Dante ze hry Dante´s Inferno velký kříž, který si budete postupně vylepšovat. Mezi vaše nepřátele patří všelijací démoni, vlkodlaci a další potvory. Občas potkáte i jednu malou potvoru, která vám vezme schopnosti, a musíte jí hledat. Ona přitom na vás pokřikuje - přihořívá nebo zima, díky čemuž ji tak můžete najít. Velmi originální souboj, který jsme v jiných hrách doposud neviděli, přičemž inspirací pro něj byla klasická dětská hra. Kapitolou pro sebe jsou pak bitky s obrovskými bossy, které si mnohdy nezadají s těmi ze hry Shadow Of The Colossus. Zvláště jeden z těch posledních bossů je opravdu obrovský a budete si tak proti němu připadat jako malá skvrna. Při soubojích s většími protivníky se vám občas naskytne příležitost si na ně vylézt a poté je ovládat, díky čemuž můžete bleskově zlikvidovat menší potvory, ale i se dostanete díky svým hostitelům na místo, kam byste se normálně nedostali. Samotný soubojový systém se povedl, přičemž na začátku umí Gabriel jen několik málo komb, ale jak se prosekává hrou, získává body, za které si kupuje další. Na konci je tak z hlavního hrdiny učiněný stroj na smrt. Zde musíme říci, že provádění všelijakých komb se nám rychle dostalo pod kůži, takže jsme je mohli jednoduše používat a na konci jsme využívali i hodně složitá komba. K tomu všemu musíme ještě dodat, že Gabriel má dva takové menší magické pomocníky, nebo chcete-li síly. Tou první magickou sílou je světlo, které při použití doplňuje Gabrielovi život, když seká do nepřátel. Druhou je pak magie temnoty, která zase udělá z Gabriela silnějšího bojovníka, jenž ubírá více svým protivníkům. Obě magie si poté můžete dále vylepšovat, abyste ji mohli využívat co nejvíce (klasické sbírání několika částí). Doplňujete si ji pak u speciálních soch nebo z orbů, které vypadávají z nepřátel. Abyste si občas odpočinuli od vraždění, vývojáři do hry dali i klasické skákací pasáže. Ty jsou celkem povedené, ale občas naštve kamera, která je statická a někdy zabere celou scénu z opravdu zvláštního úhlu. Dále pak nová Castlevania staví na hádankách, jež jsou většinou prostorové, nutno také dodat, že rozhodně ne primitivní, takže u nich budete občas muset zapojit i mozek. Díky tomu se mohou některé levely zdát jako hodně frustrující, ale pokud zvládnete nějakou tu těžší hádanku, máte z ní také několikanásobně větší radost. Už po zapnutí vás jistě omráčí naprosto výborné grafické zpracování. Sice asi nedosahuje kvalit God of War 3, ale i tak vás ohromí textury ve vysokém rozlišení, nádherné lokace, které opravdu žijí, a v neposlední řadě také pěkné modely postav, ale i samotných potvor. Grafická stránka hry Castlevania: Lords of Shadow tak patří rozhodně k tomu nejlepšímu, co jsme na současné generaci měli možnost vidět. Pochválit musíme i stabilní framerate, který při té celé nádheře za celou hru vůbec neklesal. Co dále patří k dnešní videoherní špičce, je nádherný orchestrální soundtrack, který dodává hře naprosto nezapomenutelnou atmosféru, díky níž se budete cítit, jako byste hru žili a ne ji hráli. Co musíme dále pochválit, je mistrně zvládnutý dabing. Hlavního hrdinu Gabriela namluvil televizní herec Robert Carlyle, Marii zase Natascha McElhone, kterou můžete znát ze seriálu Californication. Mezi těmi známějšími herci je pak ještě Sir Patrick Stewart v roli Zobeka. Dabing tak jen podtrhuje výjimečnost tohoto veledíla. Castlevania: Lords of Shadow je naprosto mistrně zvládnutou akční hrou, která hráče pohltí a už nepustí. Získá si vás chytrým příběhem o lásce, vynikající hratelností a v neposlední řadě i skvělým audiovizuálním zpracováním. K tomu všemu si připočtěte, že herní doba není nejkratší a než projdete všech dvanáct kapitol, strávíte u hry klidně jeden pohodový týden, což je dneska při trendu hodně krátkých her jednoznačné plus. Pokud si tak chcete udělat radost, kupte si hru Castlevania: Lords of Shadow a hrajte.

Hru na recenzi poskytl herní obchod GameLeader
REKLAMA

Tvoje reakce na článek

Načítání...
Pro hodnocení článku se musíte přihlásit

Galerie

Komentáře (24)

Přidejte svůj názor do diskuze!
Pro přidání komentáře se prosím přihlaste.
MontanaCZ81
MontanaCZ81 #Buldok

Nadherna hra nemyslel jsem si ze se neco vyrovna GOW 3 zazitku ale tahle hra ho pro me i o neco trochu prevysuje je to proste pecka a vsem co jeste nehrali doporucuji a tem kdo prave hraji /jako ja / preji krasne zazitky.[s16]

Waldemard
Waldemard #ManOfFaith

Jj je to parádní hra s God Of War 3 nejlepší tohodle žánru... ale přeci jen GOW3 je ještě o trošku víc aspon teda pro mě hlavně kvůli brutalitě která je v těchto hrách potřeba

Juky

No je to proste paráda, mne teda určite sadla. [s6]

max cavalera

Vyborna hra. Jak jsem v praci tak se vzdy tesim az uz budu zase doma a mastit tuhle gamesu. Me osobne se libi vic jak dantes a jak god of war [s16]

Lloyd.Irving
Lloyd.Irving #1-2 Sniff

ou tak tohle vam zavidim :( skoda ze neni na Wii regulerni Castelvania

neky
neky #BF rulezzz

naprosto spokojenej... nej hra v tomto podaanii... vic takovych!

Lukasneo
Lukasneo #GAMER

dnes objednáno [s1] [s1] už je doma :)

King_K.

jo ale hrosi jsou ty reci kdo hraje PES je idiot a to vykrada tam to takze je to je tak na 2,75 z 10 a kdo ma xbox je zaostalej krypl .. vek nebo spatny informace ..

Castlevanii jsem si zahral fight na jezere (ne neni to kopie mackani tlacitek viz GoW ) a hned na to poridil plnou ... vecer se do toho dam a verim ze tech 20 h (pro me jindy pruser) uplyne jak voda , vypada to hodne dobre

VulcanR
VulcanR #Trogári

Po obrovskom sklamani z dema sa od tohoto hratelnostneho priemeru budem radsej drzat dalej, ako fanusik zanru ale asi neodolam a v buducnosti za velmi znizenu cenu urcite skusim.

ApsidalTill
ApsidalTill #One/U/PS4

King: normálne uvažujúca bytosť to samozrejme vie ale tu si na Sony fan webe, tu si väčšina tých deciek myslí že GoW je zakladateľ žánru, PS jediná skutočná konzola a MOVE bolo skorej než remote

King_K.

vsimam si ze kdyz vyjde hack slash hra , automaticky kopiruje GoW .. prosimvas zjistete si o tomto zanru neco nez zacnete delat moudry , prectete si co bylo za hry pred GoW ... a uvedomte si ze hra ktera je necim uplne novym vyjde tak jednou do roka kdyz se zadari .. pokud je neco v jednom zanru , neznamena to copy ... zkuste si to vstipit do palice .. a pokud vim , v soubojich s bossem v Cas a Gow je velkej rozdil v provedeni a to neni vse ..

Dexter.J
Dexter.J #YakuzaLord

sakra, to mě vážně navnadilo....škoda, že jsem teď tak nějak bez peněz [s8]

tomasbobby

zkusil jsem demo a musim říct, že tohle mi opravdu nic neříká. nemohl jsem tomu přijít na chuť, přitom sérii GoW žeru. asi je pro mě jedinou ikonou v tomhle žánru her lord Kratos, nemůžu si pomoct.

Alias

Jo ty loadingy jsou tak dlouhy ze z toho nemuzu spat. :D

Me se tahle hra libi i vic nez GOW, jasne kopiruje sice kazdou jeho pid, ale to prostredi neni tak 'sedivy' a ma to peknou atmosferu. A i kdyz nemam zrovna v lasce hry kde si musim zapamatovat vselijaky komba, tady se mi rychle dostali pod kuzi a zbytek uz jde sam. :)

Pokud nevyjde v tomhle roce GT5, jakoze asi ne, tak pro me jednoznacne hra roku.

tomasmachr

Eriador: jj asi i chtěl [s1]

Nikomu tady samozdřejmě nechci brát to že je to skvělá hra, vždyť všude zbírá perfektní hodnocení.

Jen mě to prostě vůbec ničim nezaujalo [s14]

howgh [s11]

Eriador

To tomasmachr: heheh, nechtel jsi nahodou napsat "howgh", resp. dohovořil jsem? :D To víš, tahle hra není pro každého [s1]

tomasmachr

Hrál jsem demo až na grafiku mě nic neuchvátilo. Pořídil jsem si plnou hru na zkoušku , po ultra nudném kamenném bossovi v zamrzlém jezeře jsem hru vypnul a vrátil zpět do krámu. Tak jako že tyhle hry mě baví, tak tahle mě uděsně nudila. A víc nepřehledné menu u vylepšování chvatů jsem ještě neviděl... hawk [s11]

Rick Deckard

Nevím. Ten příběh mi příjde strašně plytký. Člověk hraje dvě hodiny, seká a rube do všeho a pak se spustí dvouminutová animace, kde Gabriel potká postavu. Ta mu řekne důležitou věc a předá mu kouzelný předmět, který mu pomůže se dostat dál a pak zmizí ze scénáře, bez toho, aby se vrátila. A samotné zvraty jsou šokujcí maximálně pro Gábinu, protože staví na věcech, kdy se hráči zdělí důležitá věc, kterou už Gábina ví a hned na to, ve stejné animaci, se s tou věcí provede zvrat. Pak ke konci příjde závěrečný zvrat, který je samozřejmě stavěn celou hru a hráč ho má možnost odhadnout snad po druhé kapitole. A je hned nahrazen druhůý zvratem, jenže tak neskutečně vtipným způsoběm, že se člověk musí začít smát. A to, co vlastně byl zvrať pro mě, asi nikdo, jako zvrat chápat ani nebude. A pak příjde ještě jeden zvrat, ale ten se mi zase zdál okatý, aby v názvu hry bylo slovo Castlevanie. :D Vím, je to hack and slash hra, ale to byl snad nejhorší příběh, jaký tenhle žánr může mít. Základ je dobrý, problém je v tom, že tam je jen ten základ a nic víc kolem toho. A animace mají dohromady snad dohromady kolem 30 minut. Samozřejmě ten zbytek. Mluvím o hratelnosti je špička. Hodně rozsáhlá a vydrží na dlouho. Ještě, že tenhle žánr vůbec nehraju kvůli příběhu. Servus :D

ApsidalTill
ApsidalTill #One/U/PS4

Skvost, pre fanúšika univerza je toto splnený sen, moja recka:

link

toshiba25

možná pěkná hra ale promě moc dlouhá [s6] a je tam fakt nízký framerate [s8]

manny
manny #プレイステーション

Hral jsem jen demo ale i to me stacilo k tomu abych si tohle nikdy nekupoval zas ta sama hra na princip tunelu to neee stim jdite do haje to me bavilo tak max v 15 letech , pokud to ovsem je reseno jako v darksiders tak castel... koupim

stillalive

Viděl jsem demo, a po demu jsem čekal že si vrecenzích nejspíš povede hodně dobře. No nakonec koukám celá hra dopadla nad všechny moje očekávání. Jen by mně zajímalo jak velký podíl má na této hře Kojima Production. Když jsem viděl pár těch filmečků, prvním tvůrcem těchto filmečků který mně napadl byl právě Hideo Kojima. Jeho rukopis je zde opravdu značný. Díky bohu za jeho spoluúčasti na této hře. Kvality tohoto borce jsou v této hře znát všude v něčem. Proto mně zajímalo na čem všem má podíl Hideo Kojima v této hře. Jestli je to jen můj dojem, či co. V recenzi jsem se dočetl že do toho Kojima asi určitě zasahoval, ale do jaké míry.

hanzz023cz
hanzz023cz #Aphex VS

Je to hodne povedena hra doporucuji, po dlouhe dobe me zas neco poradne chytlo [s6]

Antikristo666
👍1

pro me je to jednoznacne hra roku 2010

Související články

REKLAMA

Nejčtenější články