Battlefield 1

Recenzovaná verze: PlayStation 4
Jako první se vrhneme na kampaň pro jednoho hráče. Je potěšující napsat hned na začátku, že pánům z DICE se povedlo vytvořit skvělý mix mini-kampaní, protože celá SP kampaň, jak po skvělém úvodu záhy zjistíte, se rozděluje na 6 menších příběhů, kde každý má svého hlavního hrdinu, kterého se hráč chopí. Příběhy jednotlivých kampaní spolu nejsou nějak propojeny, což je možná na jednu stranu škoda, nicméně nedovedu se představit, vzhledem k odlišným lokalitám, jak by to bylo možné realizovat. Naopak díky tomuto systému se podíváte na různorodé lokace a budete svědky vskutku epických bitev a hrdinství jednotlivých postav. I přestože každá z kampaní zabere cca 1-2 hodiny hraní (podle obtížnosti a stylu hraní), postavy ve většině kampaní jsou uvěřitelně napsány a některé si i stihnete oblíbit. O to více zamrazí, že něco takového, pro dnešní společnost nepředstavitelného, se reálně dělo i když v případě Battlefieldu nelze mluvit o nějaké věrné simulaci, přeci jenom je to pořád hra, u které se hráči mají bavit a tak je to zcela v pořádku.
Když se budeme bavit o samotné náplni hlavních kampaní, opět musím DICE střihnout poklonu. Celá kampaň mi zabrala něco kolem 7 hodin, což není špatné a hlavně po celou dobu jsem se ani chvíli nenudil, za což může skvěle vyvážené dávkování obsahu, kde se náplň obměňuje v ideální frekvenci. Nebudeme si nic nalhávat, DICE ve své SP kampani hodně uplatnilo prvky z MP, tak se stane, že budeme obsazovat a držet pozice na různých strategických oblastech, sabotovat nepřátelskou techniku atd. a to vše na rozlehlých mapách, které dávají prostor k taktizování a zvolení odlišných způsobů postupu. Jako bonus můžete na velkých mapách hledat manuály, které jsou rozesety po mapě.
Ovšem tvrdit, že SP obsah je založený pouze na MP prvcích, by nebyla pravda. Autoři si dali záležet aby v průběhu kampaní byl dále posunován příběh jednotlivých hrdinů a ani nechybí nejeden vyloženě epický WOW moment, kdy si řeknete, že toto je možno vážně vidět jenom ve hře od DICE a to nejen díky Frostbite enginu, který v tomto dílů záři asi jako nikdy předtím, ale o tom více až níže.
Jako další inovaci jsem velice uvítal mise, které můžete procházet nepozorovaně (stealth). Ve hře funguje jednoduchý stealth režim, kdy si vás nepřátele nemusí nutně všimnout a vy je tak můžete likvidovat potichu pěkně jednoho po druhém. Rovněž můžete své nebohé oběti cíleně lákat do temných uliček, tím, že kousek od nich hodíte prázdný náboj. Celé to doplňuje systém označování nepřátel a strategických míst na mapě, kdy si je dalekohledem jednoduše označíte a máte pak dokonalý přehled o tom, kde se právě pohybují. Zde vidím jasnou inspiraci u posledních Far Cry her, které mi BF nejednou u stealth misí připomněl. Navíc mapy vám opravdu dávají velký prostor taktizovat, což dělá tyto mise o to více zábavnější. Samozřejmě koho stealth nebaví, může zvolit “rambo” postup a všechny do jednoho vystřílet, nebo AI odlákat třeba nějakou explozí v dáli. Celkově tyto mise jsou skvělým zpestřením a nabízí tu správnou variabilitu, která se od nich očekává a nepůsobí tedy jako násilím přidané natahování obsahu.
Menší výtku mám k AI nepřátel a parťáků, občas se chovají prapodivně. Stanou se tak vtipné momenty, kdy vás AI nevidí ani z půl metru, nebo jen tupě stojí a čeká na ránu z milosti. Pak jsou ale zase situace, kdy umí dost naléhat, měnit pozice a tlačit vás do kouta. AI tedy umí fungovat správně jen občas “zahapruje”, což přikládám právě k otevřeným mapám, kdy asi né vždy dokáže vyhodnotit aktuální situaci na bojišti úplně správně. Nicméně pozitivní je fakt, že se AI nesoustřeďuje primárně na Vás, naopak se v tomto ohledu chová docela realisticky a jde hlavně po tom, kdo jde po ní, takže si vás třeba nevšímá do doby, než po ní začnete pálit vy, protože má plné ruce práce s palbou vašich AI parťáků.
Pokud je něco, co vás ohromí hned na začátku, pak je to audiovizuální stránka hry. Autorům se povedlo svůj Frostbite engine pro konzole zase o něco více vylepšit a my tak můžeme být svědky úžasné podívané doplněné o kvalitní prostorovým zvuk, pokud máte nějaké to domácí kino. Musím říct, že interaktivního prostředí a demolování budov ať už v SP nebo MP, si v tomto dílu užívám asi nejvíce ze všech. Je to úžasná podívaná, když je 90% prostředí plně interaktivní a vy přicházíte do malebné vesničky, která se po pár minutách boje promění na hořící peklo na zemi, které už dávno nepřipomíná svým vzhledem místo k životu a navozuje tak hutnou atmosféru boje. Horší je to s hodnotou framerate, která si sice u SP povětšinu času drží stabilních 60fps i při nejchaotičnějších situacích, ovšem u MP dochází k viditelným poklesům a to hlavně na velkých mápách při 64 hráčích. Není to nic, co by vyloženě zkazilo zážitek z hraní, ale doufám, že se na tyto poklesy DICE v následujících měsících zaměří a opraví formou aktualizace. Další menší výtku mám k nahrávacím časům, které občas trvají nezdravě dlouho.
Samozřejmě každý si je vědom toho, že ta pravá zábava začíná s koncem kampaně pro jednoho hráče, v online multiplayeru až pro 64 hráčů. Hra nabízí 9 velkých MP map vycházejících z prostředí SP kampaně a celé je obohacuje o systém dynamického počasí, kdy v průběhu boje může sporadicky přijít například hustá mlha, která zásadně mění podmínky boje. Navíc počet map bude v Prosinci navýšen na rovných 10 s volně stažitelnou mapou nazvanou “Giant´s Shadow”. Musím říct, že mapy nabízí skvělou variabilitu prostředí a snad poprvé v historii BF mohu napsat, že mě baví téměř všechny, díky jejich skvělému designu a nepřijdou mi tak některé pouze “do počtu”.
Vylepšení doznaly i herní režimy, které kromě čtveřice standardních režimů (Conquest, Domination, TDM, Rush), obsahují i novinky nazvané War Pigeons a Operations. U War Pigeons se hra zaměří na intenzivnější boj skupinek (15 VS 15) na menších mapách, kde máte za úkol lapit holuba a ubránit si jeho držení dokud se nenaplní čas a není vypuštěn. Je to taková přetahovaná o ptáka, která je docela zábavná, zvláště pak když máte v týmu lidi, kteří u hraní trošku přemýšlí, ale to je celkově podmínka dobré zábavy v MP. Myslím si, že tento režim si najde hodně příznivců, kteří uvítají akčnější pojetí bez dlouhého vyhledávání nepřátel na mapě a důrazu na týmovou spolupráci. Operations je zase pravý opak. V tomto režimu se ocitnete na obrovských mapách v 64 hráčích, kde vypuknou ty pravě jatka, které opravdu navodí dojem války. V tomto režimu proti sobě stojí skupiny útočníků a obránců na několika frontách, které mapa vždy obsahuje. Samozřejmě úkol útočníků je jasný - porazit obránce na všech frontách. Jak už jsem napsal výše, u tohoto režimu dochází k dynamickým změnám počasí, navíc s ohledem na typ mapy se může dostat jistých výhod u pohrávajícího týmu, jako například obří vzducholoď určená k ubránění fronty.
Samozřejmostí jsou i v tomto dílu nejrůznější dobové vehikly jako lodě, motorky, letadla, tanky a automobily. Všechny se skvěle ovládají. U respawnu letadel si hra bere trošku příklad ze Star Wars Battlefront, kde už do nich nenasedáte sami někde na základně, ale hra vás do nich přímo teleportuje a vy tak začínáte už ve vzduchu. Osobně mi tato změna nevadí, přispívá k vyšší intenzitě akce a udržení tempa, takže za mě krok správným směrem.
Ono inspirace u bratříčka z prostředí Hvězdných Válek si letošní Battlefield vypůjčil trošku více a to hlavně v podobě speciální hrdinů pojmenovaných jako elitní třída, do kterých se můžete při bojích převtělit a krátkodobě tak dostat výhodu nad ostatními hráči. Jsou celkově tři. První je Flame Trooper, který disponuje plamenometem a spolehlivě zlikviduje skupinky nepřátel, které mu nestačí utéct. Další je Sentry, který je takový Iron-man z První světově. Je částečně neprůstřelný díky železnému brnění, které je vykoupeno pomalejším pohybem, ale to mu nevadí protože disponuje machine-gunem s vodním chlazením, takže opět kdo neuteče bude mít problém. Poslední z trojice specalistů je Tank Hunter, který se specializuje na likvidaci těžkých vozidel. Za tyto speciální třídy lze hrát tak, že v průběhu hry je vám ohlášeno (ženským hlasem), že někde ve vašem okolí je vysazen balík s touto třídou, pak už tedy stačí jen hledat a být první. Naštěstí síla těchto tříd je dobře vyvážena, takže se nestáváte automaticky supermanem, kterého by nikdo nezlikvidoval, stále si musíte dávat pozor a hrát takticky vzhledem k situaci na bojišti.
Dále v MP najdeme klasické třídy vojáků, máme zde Assaulta, který je dobrý na krátkou a střední vzdálenost, ale nezalekne se díky vybavení i tanků a jiných vozidel. Další variantou je Medic, který se zaměřuje spíše na boj ze střední vzdálenosti a v boji ho ocení ostatní hráči, které může oživit nebo vyléčit pohozením lékárničky. Třetí variantou je Support s výhodou značného množství munice a ozbrojený těžkým kulometem, který v boji poslouží jako ta správná podpora krycí střelby. Poslední třídou je Scout, vyzbrojený sniperem se specializací na boje z dálky. Samozřejmě každou třídu lze dále rozvíjet a vylepšovat o nové zbraně a vylepšení. Stačí s danou třídou hrát a vylepšení si postupně odemykat. Třídy jsou v boji vyvážené a nezaznamenal jsem, že by nějaká měla vyloženě navrh nad ostatními. Rovněž potěší i možnost přednastavit si ke třídám profily pro různé situace a pak je v boji jen rychle přepínat při respawnu.
Nakonec se hodí vyzdvihnout i samotné menu hry, které dle situace nabízí například rychlé připojení ke kamarádovi do hry a je orientované spíše na MP stránku hry, která je pro většinu hráčů BF ta hlavní. Potěší i hodně detailní nastavení ovládání, kde si můžete přizpůsobit plno atributů přesně dle představy.
Návrat série k První světové válce se náramně povedl a jednoznačně Battlefieldu prospěl. Potěšující je i prostor a péče, která byla v tomto dílu věnována kampani pro jednoho hráče, které nechybí pár nezapomenutelných WOW efektů, ale tradičně trošku ztrácí body na celkové délce a občasném chování AI. Multiplayer je pak již standardně na vysoké úrovni a přináší různorodé mapy a pár evolučních novinek, které rozhodně potěší, ale ztrácí body na padajícím framerate. Celkově se Battlefield tento rok rozhodně povedl, ale komu to píši? Fandové už ho mají stejně doma a dávno si užívají epické bitvy. Sejdeme se tedy na bojišti. Salute!
Tvoje reakce na článek
Galerie

























Komentáře (56)
Trosku misuge ne?Pises o hre nebo o tom jako by si busil celou noc nejakou lady.Radeji to hod do frcu kup si radne skrpale a mrkni nekdy ven.Tobe musim dat palec nahoru MaZaFaKa
Mozna hra to hoto Roku
Bomba hra.
Já se těšil na letadla ale ty se ovládají tak hrozně, že se jim raději vyhýbám :|
Je to skvělá hra, doufám, že budou přidávat dobré DLC a příští díl bude třeba z ww2
Psaly že bude podporovat HDR. Nevíte nějake info jestli až po startu PS pro vyjde patche v nastavení ani zmínka o tom
Aneb kdo chce psa bít....:D Hlavně že je to zábavná hra.
U téhle hry pořád čtu "prznění historie" a "jak je to nerealistické". Je to hra a ne žádná učební pomůcka. Battlefield byl vždy o akci a mě osobně by nebavilo hrát hru na čekání v zákopech, pak provést jeden velkej útok/bránění a zase čekat. Očekával jsem alternativní první světovou a tu jsem dostal se vším všudy. Divokej západ ve hrách a filmech je taky zromantizovanej a nikoho jsem ještě neslyšel říkat to samé, protože je to zábavné. A zábavný je i tenhle díl Battlefieldu, takže palec dávám hore...
Letadla začínala ve vzduchu už v BF4, tady o insapiraci Battlefrontem rozhodně nejde :-)
PS3Fanboy: když budu chtít, tak se klidně můžu vyšklebit úplně všemu. Tuhle ve War Thunder jsem si v simulátoru všiml, že po přistání s italským bombardérem, se krásně detailně otevřou boční dveře. Ale nikde nikdo. Za patnáct vteřin dozbrojeno bombami a tradá.
Mimochodem tohle video už jeden linkoval přímo do vlákna Battlefield1, je to na jedenácté stránce nahoře, tuším.
Krásná ukázka singlu: link
Přesně jak je tady napsáno výše. vývojáři nikdy neřekli, že to bude podle historických reálií. Jen a pouze se ispirovali tou dobou. Vzali si dobu, prostředí a konflikt, přihodili skvělou hratelnost a je z toho zábava na spoustu hodin. Chceš historii? Hraj Verdun. Chceš svižnou fps z doby ww1, hraj battlefield.
Maestro: přesně tak, to skutečně nikdo netvrdil. Ale někteří lidé si to tak přebrali a přáli a teď jsou zklamaní. A s tou perfektní hratelností a atmosférou s tebou totálně souhlasím. Je to chytlavý. Zapomínám i chodit na "startku" a to je u mne co říct.
A ještě bych dodal: nemám sice pro to důkaz, ale mám pocit, že dost lidí po celém světě, už třeba po zahrání bety, si řeklo "kruci" a šlo do knihovny, nebo spíš na net a začalo si o té WWI něco hledat. Což bych viděl, vzhledem k tomu, že ta válka byla dost na okraji zájmu, jako určitou "poctu" pro ty padlé, páč se trochu v povědomí lidí ten závoj zapomnění, do kterého upadli, zase poodhalí a to je zásluha téhle hry, bez ohledu na to, jestli je pro někoho "sračkovitě" podaná. A třeba, až půjdete nakoupit, tak se najednou všímnete, že: " kruci, dyť tady je hernajs pomník padlých ze svétové války, sem se nikdá nevším", a půjdete a ty jména si přečtete.
PS3Fanboy: můj pradědek taky na té italské frontě byl. Myslím, že by především zmlátil mne, za to, že utrácím čas u her a nahnal by mne makat na pole.
Jakoby nikdy nikdo ve filmech a hrách, tu "historii", neprznil, nezjednodušoval a neupravoval podle svého". To musíš knížky, dokumenty a paměti a i to bývá někdy ošidné.
Před třiceti lety, v jedné modelářské publikaci jsem četl výbornou hlášku: "ještě tak dvacet let a bude si každý moci o odstínech kamufláže letadel ze druhé světové, říkat co chce, a bude mít pravdu!!! ".
A recenzí plně souhlasím. Mulťák baví a baví. Sice mám nahráno zatím max do 15 hodin, ale prostě pecka. Grafika, zvuk, prostředí, ten skvělý zvuk, když někoho sejmete. Prostě bombice. Singl jsem rozjel teprve včera, protože se mi nepodařilo připojit do mp a abych si fotil obrazovku a posílal to bráchovi po mesiku, se mi snad ještě nestalo. A jak jsem nikdy nekupoval dlc, tak tady se na ně vyloženě těším
Je to vazne dobry az na jednu vec,neni to battlefield.Jen se to tak tvari a jmenuje.
Politicky korektní odpad z alternativní reality prvni svetove valky, kde slouží v německé a Rakousko uherské armádě více černochů než jich bylo na plantážích na jihu USA.
V kampani hrajete bitvu o Londýn která se nikdy nestala, ale hra jí prezentuje jako skutečnost. opravdu nechápu jak tenhle odpad může někdo obhajovat. Můj praděda bojoval na italské frontě a kdyby viděl italskou kampaň v bf1 tak by jel do dice a ty przniče historie a památky padlých spolubojovníku by nakopal do prdele.
Ale nevím proč plácat játra, stejně tahle společnost mamonářů a psychpatů (dnešní společnost bez empatie a kultury) nepochopí jaké hodnoty tahle humusácká hra pošlapala.
Hoši, právě před sto lety, se to mydlilo na frontách první světové. A to tak, že hodně. Byl to, do té doby, tak nevídanej masakr, brutální mlýnek na maso, že se to s ničím, co do té doby proběhlo, nedalo prostě srovnat. A je to tak dlouho, a navíc WWI ryhle v čase "prekryla" WWII, že povědomí většiny lidí o "první světové", je zhruba asi tak stejné, jako povědomí o napoleonských válkách. To znamená, že téměř, nula nula nic. Smiřte se s tím, že bez ohledu na technický pokrok ve vytváření her, vám to budou ve válečných hrách a vůbec ve všech žánrech, vždycky zjednodušovat a nikdo nikdy vám žádný "echt simulátor" neudělá, páč dnešní člověk, "homo rozmazlenus", by za: a) spoustu věcí nepobral, za b): spoustě věcí nerozuměl, za c): u většiny věcí by se šíleně nudil. A to tak, že by šel a tu hru se slovy "sračka", nebo "nuda" , vypnul. Většina. A vývoj těch velkých her je tak drahej, že si nikdo nedovolí, aby to ta většina vypla. Protože lidi chtěj dělat "vrrr a pipf paf" bez ohledu na cokoliv, a to jak , třeba, složitě, se ten "systém" , ze kterého dělaj "pif paf", vůbec nabíjel, to je absolutně nezajímá. Musí dělat pif a ideálně co nejrychleji. Kdyby někdo, třeba v Asasínovi, věrně nasimuloval postup nabíjení těch "předovek", co "Asa" používá, tak věřím, že většina lidí, by u toho nudou chcípla. A mimochodem, ani ovládání jakékoliv chladné zbraně, není žádná sranda.
A ještě jedna věc. Dneska uděláte pár kroků do obýváku, sednete a jste aktivně, v rámci daných, aktuálních, možností, ve světě, ve kterém si přejete. Nám nezbývalo, než litat po lesích s dřevěnejma špuntovkama, devadesát devět procent věcí si jen představovat a pif paf dělat pusou. Neříkám, že to bylo až tak špatný, ale tohle je tedy "kujewsky" lepší.
Evžen28: Když už jsme u té historie, tak ve WW1 v americké armádě na západní frontě sloužilo 350 000 černochů.
Evžen: Si ten obal přelep něčím jiným, kamarád dokonce sošku ze sběratelky přebarvil na bělocha
evžen: Vezmi do ruky imaginární patriotskou brokovnici a jdi lovit uprchlíky sem na konzolistu.
Demence tohle, fakt že jo.
slanecek...........nechápu že hra je celkově dělaná na světovou válku a tohle je na obalu proč tam není třeba nějakej tank nebo letadlo rudej baron by teda neprošel a když jde o tebe tak třeba mula nebo osel taky jich tam pár bylo
Upřímně, hrál někdo tu kampaň bez toho, že by se musel co chvíli smát? Vždyť je to hrozný.
Toto se povedlo
Evžen28: Co hulíš?
Antikristo: tak ja to mam presne obracene - letos poprve nekoupim CoD - za me - singl i multak nadherny, prekrasny, dokonaly 😉 A nikdy bych neveril, ze neco takovyho reknu. Ja fakt nemam co ty hre vytknout - snad jen ten dlouhej loading do hry 😜👍 snowm4nCZE - rad bych s nekym pri hre i pokecal - ale prosim tak 30+ Diky a budu se tesit.
Mají moje prachy, co jsem hrál betu, byl to luxus tenhle battlefield se povedl ;-)