Assetto Corsa Competizione

recenze  36
Martin Šmíd, 1. 7. 2020 12:50
Malé italské studio Kunos Simulazioni sídlící v Římě bylo založeno už v roce 2005 a specializovalo se hlavně na menší závodní simulátory pro PC, které asi budou znát jen ti největší fanoušci. Do širšího podvědomí hráčů se zapsalo až v roce 2014 svoji závodní simulací Assetto Corsa. Ta byla oceňována hlavně na PC, kde si navíc dokázala získat fanoušky i přes docela velkou konkurenci. Na konzolích to bylo o poznání slabší, protože tady se naplno projevila nezkušenost vývojářů s vývojem konzolových her. V minulém roce pak vývojáři na PC vydali nástupce Assetto Corsa Competizione, který oproti prvnímu počinu nabídl řadu lákavých novinek a zařadil se po bok těch nejlepších simulací. Není proto divu, že se na hru konzoloví fanoušci hodně těšili, zvláště po oznámení, že s konzolovým portem pomáhá britské studio d3t Ltd. Po zahrání mám ale docela rozporuplné pocity. Více níže v recenzi.

Recenzovaná verze: PlayStation 4 Pro

Hned na začátku je nutné zmínit, že Assetto Corsa Competizione není přímým pokračováním původní hry Assetto Corsa z roku 2016. Ta totiž obsahovala vozidla mnoha kategorií, zatímco nyní recenzovaná hra se zaměřuje pouze na kategorii GT3 a vlastně se i jedná o oficiální hru šampionátu GT World Challenge, který možná někteří z vás budou znát pod jeho původním názvem Blancpain GT Series. Dobrou zprávou určitě je, že hra neobsahuje jen jeden ročník, jak to u sezónních závodních her bývá zvykem, ale rovnou dva – 2018 a 2019. Zaměření se na jednu soutěž a kategorii má pak velký vliv na obsah v podobě vozidel a tratí. Nemůžete tak čekat závodní hru, která vám nabídne stovky vozidel a tratí, na druhou stranu se mohli vývojáři zaměřit na úplně jiné přednosti.

Ve hře naleznete vozy od řady známých automobilek jako Aston Martin, Audi, Bentley, BMW, Ferrari, Honda, Jaguar, Lamborghini, Lexus, McLaren, Mercedes, Nissan a Porsche. Každé vozidlo má několik polepů, přičemž je zpracováno do posledního detailu, jak byste od moderní závodní hry očekávali. Tím nejlepším je ale fantastické ozvučení každého vozu. V ozvučení Competizione jen těžko hledá nějakou konkurenci a to samé se dá říci i o fyzikálním enginu, který vývojáři doplňují a postupně vylepšují řadu let díky všem datům z GT World Challenge šampionátu. Tyto dvě vlastnosti následně mají největší vliv na parádní požitek z jízdy, který se dostaví už po několika minutách. A tady jsem začal hned chápat, proč tyto hry přitahují takovou pozornost hráčů. Díky propracované fyzice a jízdnímu modelu se navíc každé vozidlo řídí úplně jinak a rozdíly jsou někdy opravdu obrovské. Kvalitní je ve hře i model poškození vozu mající velké dopad na aerodynamické vlastnosti a tedy samotnou jízdu. Každá chybička během závodu tak může rozhodnout, zvláště když tu není možnost ji napravit přetočením, jako je to populární u jiných závodních her.

Co se týče okruhů, tak zahrnuty jsou všechny z oficiálního šampionátu, přičemž vývojáři si je sami laserově oskenovali, aby mohli do hry přenést i ten nejmenší hrbolek a jejich virtuální podoba odpovídala co nejvíce realitě. A musím říci, že se jim toto povedlo na jedničku. A jaké druhy závodů v Assetto Corsa Competizione naleznete? Jsou to časovky, sprinty i vytrvalostní Endurance závody, u nichž nejvíce vynikne novinka v podobě dynamické denní doby. Pokud si nastavíte hned 24 hodin dlouhý závod, závodit budete nejen za dne, ale také v noci, což má jedinečnou atmosféru. Určitě potěší i přítomnost počasí, které má velký vliv na následnou jízdu. Vezměte si třeba noční závod se silným deštěm, během něhož vidíte maximálně pár metrů před sebe, navíc samotné vozidlo se na mokré vozovce chová naprosto odlišně než za slunného dne. Tady už musíte naplno uplatnit dokonalou znalost okruhu i své řidičské schopnosti, jinak není šance, že dojedete. A to chce hodiny tréninku a tvrdé dřiny, která se ale vyplatí a následně se díky ní dostaví obrovské uspokojení, když se vám podaří okruh za takto nepříznivých podmínek zdolat.

K samotným závodům dodám jeden postřeh. Je škoda, že se vývojářům nepodařilo zachovat 50 vozidel na trati, kterými disponuje PC verze. V konzolové verzi jich je jen dvacet, což bude vadit hlavně u delších tratí. Jako v každé závodní hře, ani zde nechybí opakovačky, díky nimž se můžete podívat na jednotlivé závody jako divák a podívat se, kde jste udělali chybu. Bohužel opakovačky jsou technicky dost odfláknuté, trhají se a moc se na ně dívat nedá. Abych ale zakončil tento odstavec pozitivně, zmíním umělou inteligenci, která mi přišla velmi slušná. Ta se snaží na trati bojovat o co nejlepší umístění, ale zdravým způsobem, takže vás nevytlačuje mimo trať, nejde do rizika a do případné bouračky. Spíše čeká, až uděláte nějakou chybičku.

Pamatuji si, že první Assetto Corsa nebyla moc dobře optimalizovaná na gamepad. Je vidět, že na tento problém se nyní vývojáři zaměřili a Competizione v tomto odvádí velmi dobrou práci. I s gamepadem se dají zajíždět  dobré časy a hru si s ním slušně užít (jen ta animace volantu a jeho zatáčení z pohledu z kokpitu je s gamepadem naprostým fiaskem a za ní by zasloužili vývojáři zavřít), ačkoliv je tedy nutné také dodat, že volant je sále volant a jen s ním bude zážitek z jízdy stoprocentní. Ano, to se říká u každé závodní hry, ale u Competizione a dalších podobných simulátorů to platí dvojnásob. I proto jsem hned zapojil svůj Logitech G29, který k mému překvapení hra nedokázala rozeznat a když se konečně chytl, musel jsem ho manuálně v menu nastavit. To se mi popravdě zatím u žádné závodní hry nestalo. Bohužel tím problémy s volantem nekončily, protože třeba force feedback hra automaticky tlačila neustále na maximum a musel jsem ho před každým závodem manuálně přenastavit. Následně jsem si začal pročítat diskusní fóra a zjistil jsem, že nejsem jediný, kdo má s podporou volantu problém, dokonce jsou i volanty, s nimiž má hra ještě větší problémy. To je u závodní simulace opravdu ostuda a nechápu, jak toto mohlo vývojářům uniknout.

Když hru poprvé zapnete, otevře se před vámi jednoduchá a přehledná nabídka s herními režimy. Už na první pohled není nabídka nějak zvláště bohatá. Naleznete tu Singleplayer, kde si vyberete trať, vozidlo, ročník a nastavíte si různé další atributy, abyste se mohli pustit do závodění. Jde o takový propracovanější rychlý závod, takže tady se určitě žádné překvapení nedostaví. Dále hra nabízí možnost zapnout si šampionát, no a posledním režimem je Kariéra. Hry jako WRC nebo F1 ve svých posledních ročnících nabídly velmi propracované kariéry s RPG systémy, vylepšováním, staráním se o tým a tak dále. Assetto Corsa Competizione ovšem nic z toho nenabízí a Kariéra více méně slouží k seznámení se s hrou a jejími pravidly. Na začátku si dáte pár testů, no a následně si budete moci založit svůj vlastní tým a za ten závodit. Nic více kariéra nenabízí, ani nějaké to zpestření mezi závody, což určitě zamrzí. Chápu, že vývojářům šlo hlavně o co nejvěrnější simulaci, ale musí si také uvědomit, že vytvářejí v prvé řadě hru. Další režimy pro jednoho hráče už Assetto Corsa Competizione nenabízí, takže když vás omrzí závodění proti umělé inteligenci, je čas se pustit do srovnávání se s ostatními hráči.

Původní hře Assetto Corsa na konzolích byla hodně vyčítána multiplayerová část, která nenabízela moc dobrý závodní zážitek a dokonce v ní chyběla soukromá lobby. Hráči podrobili hru kvůli tomu velké kritice, navíc šlo o další důvod, proč tak zapadla a po několika týdnech se v ní proháněli jen ti nejvěrnější fanoušci. A i proto je naprosto nepochopitelné, že vývojáři u Competizione opakují prakticky ty stejné chyby. Online podpora je v současnosti ve hře hodně slabá. Prakticky tu jsou jen speciální online časovky, no a pak se můžete zkusit připojit k nějakému specializovanému serveru, případně si dát rychlý závod. Dostat se do závodu trvá docela dlouho, navíc hra má v online menu tendenci často padat, takže se mi třeba až na třetí pokus podařilo dostat do závodu. Takto šílená optimalizace je něco opravdu nevídaného. Chápu, že i ta sebelépe optimalizovaná hra občas z různých důvodů padne, ale Competizione padá pravidelně v menu. To přeci vývojáři museli vidět, pokud online multiplayer testovali.

Když jsem se dostal do samotného závodu, tak tam už po většinu času probíhalo vše v pohodě, ale narazil jsem i na jeden neskutečně zalagovaný závod, který jsem musel leavnout. Soukromá lobby pak ve hře rovněž chybí, takže pokud jste se těšili, že si založíte vlastní závod či šampionát a pojedete ho s kamarády, máte prostě smůlu. Vývojáři už naštěstí slibují na twitteru, že do budoucna plánují soukromá lobby přidat, ale kdy to bude, nedokážou zatím říci. Hráči tak mají určitý důvod k optimismu, ale dokud ve hře tato funkce nebude, moc bych nejásal. To by bylo k online podpoře a multiplayeru. Jak uznáte, stav zatím není ideální, vlastně je přinejlepším stejný jako u původní Assetto Corsa. A to není pro vývojáře moc dobrá vizitka.

Oproti původní Assetto Corsa je Competizione postaveno na poslední verzi Unreal Enginu studia Epic Games. Nedávno jsem mohl hru hrát u kamaráda na jeho velmi výkonném PC, kde vypadala opravdu fantasticky, a proto jsem byl hodně zvědav, jak bude vypadat na konzolích, které tu jsou s námi už dlouhých sedm let. Bohužel musím konstatovat, že vizuálně je na konzolích Assetto Corsa Competizione hodně osekána, ať už jde o různé detaily či vizuální efekty. S tím jsem tak trochu počítal, ale i na konzolové poměry vypadá prostě a jednoduše průměrně až podprůměrně. Takové hry jako Gran Turismo Sport, Project CARS nebo Forza Motorsport 7 jsou vizuálním zpracování úplně někde jinde a novinka studia KUNOS se jim nemůže vůbec rovnat. O to větším zklamáním je pak i skutečnost, že oproti zmíněným hrám běží ve 30 fps. Poloviční framerate bych možná i přežil, pokud by hra neměla tendenci se škubat. Za to může hlavně skutečnost, že se vývojáři rozhodli nelogicky neuzamknout framerate, takže ten lehce skáče nahoru a bohužel i dolů. Výsledek je značně trhaný obraz, který je nejvíce viditelný z opakovaných záběrů. Chápu, že KUNOS je malé italské studio o několika desítkách vývojářů, ale tohle je zrovna věc, na kterou se mělo myslet. Nemyslím si totiž, že uzamknutí frameratu je složité a finančně náročné. Snad se dočkáme v brzké době updatu, který tento problém vyřeší. Pokud vám jde o čísla s rozlišením, tak na závěr tohoto odstavce jen rychle dodám, že na konzoli Xbox One běží v 900p a na PlayStationu 4 v 1080p. Na výkonnějších konzolích PlayStation 4 Pro je to v 1800p a na Xbox One X v nativním 4K rozlišení.

A vlastně to je vše, co by se dalo ke hře Assetto Corsa Competizione říci. Ta se totiž v současnosti zaměřuje hlavně na hráče, kteří chtějí neustále jezdit omezenou nabídku tratí, postupně nahánět každou vteřinku a zlepšovat se. Těmto hráčům poslouží i vzhledem ke zmíněnému výbornému pocitu z jízdy, fyzice a parádnímu ozvučení přímo skvěle. Simulátor je to vážně velmi zdařilý, který vlastně na konzolích nemá moc velkou konkurenci, protože ať už Gran Turismo, Project CARS nebo Forza Motorsport si jdou svoji vlastní trochu více mainstreamovou cestičkou. Na druhou stranu  Assetto Corsa Competizione selhává jako hra, ať už jde o obsah, nepovedený multiplayer či různé chyby a nedostatky, kvůli čemuž ji zabouchne hodně hráčů dveře. A to je samozřejmě velký problém, a to i přes relativně nízkou cenu. Assetto Corsa Competizione se prodává už od začátku za necelou tisícovku. Naštěstí je tu alespoň příslib vývojářů, že hodlají problémy řešit a hru neustále obohacovat o nový obsah. Na podzim by se měly do hry dostat vozy GT4 a následně i British Pack s třemi anglickými tratěmi. Nový obsah ale nebude zdarma.

Z novinek vím, že se na hru Assetto Corsa Competizione mnozí konzoloví fanoušci závodění hodně těšili. Není se čemu divit. Na PC se jedná o skvělý simulátor, který je radost hrát a trávit v něm dlouhé večery. Jenomže v minulém týdnu vydaná konzolová verze značně zaostává a trpí řadou nepěkných neduhů, ať už jde o průměrné vizuální zpracování, špatný framerate, problémy s volantem či chybějící soukromé lobby v online multiplayeru. To je opravdu velká škoda a trochu promarněný potenciál, protože kvalitní základ hra má, ale vše ostatní ji táhne dolů. Pokud nemůžete bez nové závodní hry být a baví vás jezdit neustále jednu a tu samou trať a zlepšovat se na ní, Assetto Corsa Competizione by vás mohla na nějaký čas i přes své nedostatky zabavit. Pro normální hráče, kteří si chtějí občas zazávodit, jsou na konzolích daleko lepší alternativy.

Assetto Corsa Competizione

505 Games, Kunos Simulazioni
23. 6. 2020