As Dusk Falls

recenze  16
Martin Šmíd, 18. 7. 2022 15:00
Microsoft byl celou předchozí generaci kritizován nejen za menší počet kvalitních first-party her, ale také skutečnost, že točil hlavně své tři nejvýdělečnější značky a nechtěl tolik riskovat. To se ale v posledních letech začalo měnit, možná i díky službě Xbox Game Pass, na níž mohou vývojáři daleko více riskovat a přinášet hry, které nemají takový komerční potenciál. Jednak Microsoft nakoupil nová studia, ale také podepsal smlouvy s několika nezávislými studii na projektech, které by v minulosti dostaly jen těžko šanci. I proto mohla vzniknout třeba survival hra Grounded, která se v září dočká vydání plné verze, ale také třeba trochu kontroverzní adventura Tell Me Why či interaktivní drama As Dusk Falls od nezávislého studia INTERIOR/NIGHT, které vychází v těchto dnech pro PC a konzole Xbox. Navíc Microsoft neváhal tuto hodně na příběhu založenou hru lokalizovat do češtiny, což je vlastně vzhledem k jeho předchozí aktivitě v tomto obrovské překvapení. Já jsem měl možnost si hru As Dusk Falls už zahrát, no a zde jsou mé dojmy.

Recenzovaná verze: Xbox Series X/S

Určitě stojí hned na začátku zmínit, že za hrou As Dusk Falls stojí režisérka Caroline Marchal, která řadu let pracovala ve francouzském studiu Quantic Dream a podílela se z vedoucí pozice na vývoji her Heavy Rain a Beyond: Two Souls. A je to patrné hned na první pohled. Se zmíněnými hrami má As Dusk Falls řadu charakteristických prvků a vlastně i patří do stejného žánru. Jen třeba nemá takové produkční hodnoty, ale to ve výsledku zase tak moc nevadí.

Než se vrhnu na popis As Dusk Falls, musím se nejprve rozepsat o originálním zpracování, které zaujalo mnohé už během oznámení před dvěma lety. Zatímco prostředí je klasicky ve 3D, postavy jsou ručně malované ve formě komiksu, přičemž nemají klasické animace, ale vývojáři je postupně aranžují do obrazu tak, jak potřebují, aby mohli vyprávět souvislý příběh. Zní a vypadá to na začátku docela divně, ale musím říci, že tento styl vyprávění ve výsledku funguje více než dobře. Alespoň po většinu času, kdy postavy mezi sebou vedou dialogy, a jde o poklidnější pasáže. Když se ale něco semele a dojde na rychlejší akci (třeba přestřelku s policií v jedné ze scén), naráží v tomto stylu vyprávění As Dusk Falls na své limity. Tyto pasáže nejsou tak přehledné, ale pořád nejde o něco nepřehledného, v čem by se člověk nemohl při troše snahy orientovat. Celkově se mi ale umělecký směr a vizuální ztvárnění líbilo a až na několik situací jsem s ním neměl problém. Pochválit musím výborný soundtrack, starající se o dobrou atmosféru a krásně doprovází dění na obrazovce.

Jsem moc rád, že Microsoft i vývojáři ze studia INTERIOR/NIGHT už na začátku nazvali As Dusk Falls interaktivním dramatem, protože ani náhodou nejde o adventuru a vlastně ani hru v pravém smyslu slova. Po většinu času jste totiž jen pasivním sledovatelem událostí, které ovšem neskutečně ovlivňujete svými rozhodnutími. Někdy menšími, někdy velkými, ale všechny mohou mít docela dramatický vliv na to, co se bude dít dál. Tohle je podobné třeba hrám studia Quantic Dream, kde také rozhodování hrálo obrovskou roli, no a třeba jako v Detroit: Become Human i v As Dusk Falls na konci každé kapitoly vidíte vývojový diagram, podle něhož je jasně patrné, jaké vaše rozhodnutí nebo akce spustila následné události a vyústila až v nějaký zásadní moment.

Co se týče hratelnosti, tak ke slovu sem tam přijdou jednoduché QTE sekvence nebo průzkum okolí, po němž jen přejíždíte kurzorem a hledáte důkazy či zajímavé předměty. I proto je jasné, že na As Dusk Falls nejde pohlížet stejnou optikou jako na klasické hry, protože co se hlavně hodnotí, je úplně něco jiného než hratelnost, která tu téměř neexistuje. Tím jsou hlavně postavy a zajímavost samotného příběhu, o čemž se nyní rozepíši trochu více.

Hra As Dusk Falls má dva hlavní protagonisty, kolem nichž se celá zápletka točí. Alespoň to usuzuji dle událostí, které se odehrály během mého průchodů hrou, jenž mi zabral zhruba 6 hodin. Prvním je šestiletá dívka Zoe, jejíž rodina prožívá značně turbulentní období, a proto se i s dědou rozhodnou přestěhovat. Druhým hlavním protagonistou je čerstvě osmnáctiletý tichý mladík Jay, jenž žije se svými dvěma bratry a rodiči na farmě v malém arizonském městečku, kde se všichni znají. Obě rodiny nemají na první pohled nic společného, ačkoliv si neprocházejí zrovna klidným obdobím. Jejich cesty se ale už velmi brzy střetnou za hodně nepěkných událostí, které jsou ovlivňovány minulostí, a které značně ovlivní i budoucnost všech, ať už jde o oba zmíněné protagonisty tak další postavy.

Schválně se vyhýbám jakýmkoliv detailům, protože jsem toho názoru, že hru založenou na příběhu nebo v tomto případě interaktivní drama si nejvíce užijete v momentě, kdy o příběhu vůbec nic nevíte a postupně si ho sami odkrýváte. Mohu ale příběh hodnotit, a tady musím říci, že mi tématem vyloženě sedl. Není sice tak rozmáchlý jako ve hrách studia Quantic Dream, jde spíše o komornější záležitost, ale sledovat cestu dvou rodin, s nimiž si osud nepěkně pohrál, je uspokojivé, i vzhledem k tomu, že dojde na řadu překvapení a nečekaných událostí. Hodně příběhu pomáhají i dobře napsané postavy, které ztvárnili profesionální herci, takže součástí je i výborný dabing. Ať už jde o hlavní dva protagonisty, kdy každý má odlišnou osobnost, tak další spíše vedlejší postavy, které ovšem mají také v tomto příběhu hodně důležitou a podstatnou roli. Příběh se sice točí kolem jedné hlavní události, ale snaží se obě rodiny sledovat v rámci třiceti let, takže ukáže i jejich minulost a také následnou budoucnost, což je fajn a líbilo se mi.

Ačkoliv je příběh ve svém základu spíše normálnější, ve srovnání s jinými hrami v tomto žánru, určitě jsem si ho díky výše zmíněným faktorům užil, a vlastně jsem měl i po dohrání chuť rozehrát vše znovu, abych se dozvěděl další podrobnosti o několika postavách. Znovuhratelnost je tedy hodně velká. Co mi ale trochu narušovalo jinak dobrý dojem, tak je skutečnost, že některá rozhodnutí sem tam vedou k ne úplně logickým situacím a vyústěním. I proto jsem pak u některých částí zvedal obočí a ptal se, jestli by se tohle mohlo stát ve skutečnosti. Utěšoval jsem se, že jde o Ameriku, ale i na ní je to trochu moc. Některé situace šlo dle mého pohledu napsat lépe, protože nelogičnosti a až na sílu tlačené zvraty vyprávění příběhu rozhodně neprospívají. Pokud se rozhodnou vývojáři ze studia INTERIOR/NIGHT v budoucnu připravit další podobnou hru, je tu oblast, na níž musí pořádně zapracovat.

Interaktivní dramata nebo hry založené na rozhodování jako As Dusk Falls si nejvíce užiji, když je hraji sám a mohu se jim naplno věnovat. Věřím, že tak to má hodně hráčů, ale vývojáři stejně jako třeba v sérii The Dark Pictures Anthology přidali i multiplayerovou část až pro osm hráčů, který funguje offline a online, a navíc podporuje i hraní napříč různými platformami PC a Xbox. V praxi to znamená to, že až osm hráčů může během hraní hlasovat, jakým směrem se příběh bude ubírat a volba s nejvíce hlasy vždy vyhraje. Hráči přitom nemusejí držet jen gamepad, ale postačí speciální aplikace pro chytré telefony, která je dostupná zcela zdarma. Pokud tedy chcete si příběh užít v rámci rodiny nebo s kamarády online, máte tu možnost. Já ale fanoušek této možnosti nejsem a asi nikdy u podobných her nebudu.

Jak už jste možná pochopili z předchozích odstavců, v As Dusk Falls je obrovské množství dialogů, přičemž jejich porozumění je naprosto klíčové, abyste mohli dělat důležitá rozhodnutí a ovlivňovat následné události. I proto jsem hrozně moc rád, že se Microsoft rozhodl toto interaktivní drama lokalizovat formou titulků do češtiny a může si ho tak užít naprosto každý. Lokalizace je více než zdařilá, nevšiml jsem si překlepů ani jiných nesrovnalostí. Chybějící lokalizace by As Dusk Falls zabouchla u hodně hráčů dveře, a to by byla ve výsledku docela škoda, protože jde o originální a zajímavý kousek, který stojí za vyzkoušení, ačkoliv k němu mám i pár výhrad. Zvláště když je od prvního dne v nabídce předplatného Xbox Game Pass.

Interaktivní drama As Dusk Falls bylo od svého oznámení značně přehlíženo a i po potvrzení termínu vydání se o něm moc nemluvilo, takže pokud by mi v mailu nepřistál kód na recenzi, zřejmě bych ho i přešel bez většího povšimnutí. To by ovšem byla obrovská škoda, protože solidně napsaný příběh dvou rodin se skvěle zahranými hlavními i vedlejšími postavami, doplněný o líbivé originální vizuální zpracování a kvalitní soundtrack, si mě neuvěřitelně získal. Pokud máte rádi interaktivní dramata, As Dusk Falls byste neměli minout.

As Dusk Falls

xonexsxps5ps4
Xbox Game Studios, INTERIOR/NIGHT