007 Legends

recenze  11
Martin Šmíd, 12. 11. 2012 22:45
Když před dvěma lety vyšla na Nintendo Wii střílečka GoldenEye, mnozí fanoušci agenta 007 se začali radovat, že je konec špatných her s jeho licencí. O rok později vyšla i HD verze GoldenEye: Reloaded pro další konzole, která rovněž sklidila kladnou kritiku. Rok se s rokem sešel, a máme tu novou bondovku, která má za úkol donutit hráče zavzpomínat na několik slavných okamžiků z filmové série. I když na papíře toto zní rozhodně dobře, jak se nyní ukázalo ve finále, nejlepší by možná bylo, pokud by se Activision věnoval spíše jenom svému Call of Duty a licenci 007 v budoucnu raději nesahal.

Recenzovaná verze: Playstation 3

Letos je to padesát let, co se v kinech objevila první bondovka. Je tak ideální čas si několik památných okamžiků připomenout, proto 007 Legends obsahuje na disku hned pětici nejlepších momentů z filmů Moonraker, V tajné službě Jejího veličenstva, Povolení zabíjet, Dnes neumírej a Goldfinger. Nedávno se navíc objevilo DLC, které zpřístupní ještě kapitolu z filmu Skyfall. Hned po zapnutí zjistíte, že se vývojáři scénami z těchto filmů jen inspirovali, protože někdy se v nich odehrává úplně něco jiného, až svoji předlohu připomínají hodně vzdáleně, a samozřejmě ve všech kapitolách ztvárňuje Jamese Bonda současný představitel Daniel Craig. To by asi vadilo nejméně, ale daleko více bude narušovat atmosféru chybějící licence na další herce, takže třeba na Halle Berry můžete zapomenout. Od začátku jsem byl zvědav, jak se vývojářům podaří všechny kapitoly propojit do jednoho celku. No, nepodařilo. Hra totiž obsahuje jen seznam misí, které na sebe vůbec nenavazují, takže budete skákat z jednoho místa na druhé, aniž byste se dočkali nějakého vysvětlení. Pokud tak neznáte filmové předlohy, jen těžko si budete domýšlet, co se mezitím stalo, a proč se najednou ocitáte tam, kde se ocitáte.

Nejlépe by se dal 007 Legends přirovnat ke Call of Duty sérii, protože ve všech levelech s nezajímavým a často pořádně nudným designem, budete likvidovat jenom přibíhající nepřátele. Ti inteligence moc nepobrali, takže krytí jim nic neříkáte, dokonce mají zálibu si dost často běžet až před hlaveň vaší zbraně. Nepřátelé rozhodně nenahánějí hrůzu svojí umělou inteligencí, čehož si zřejmě byli vědomi i vývojáři. Proto jich na scénu dali kolikrát více, než by bylo zdrávo. Nepřátelé tak nabíhají ze všech stran, a vy jako v Serious Samovi se musíte pořádně ohánět. Nepřátelé mají navíc jednu dost zákeřnou vlastnost, a to tu, že se respawnují kolikrát vám do zad, takže pokud si už myslíte, že máte chodbu vyčištěnou, najednou dostanete dávku kulek do zad. Vzhledem k tomu, že moc nevydržíte, kolikrát tyto situace se stanou dost frustrujícími. Inteligenci nepobrali ani kolegové, kteří vás sem tam budou doprovázet. Před kulkami rovněž neuhýbají, případně pokud před nimi přistane granát, také si z něj vrásky nedělají.

Nyní jsem vám popsal jednu cestu, kterou se můžete vydat. 007 Legends totiž je možný projít z větší části i pěkně potichu, ale stealth systém je zde tak nevydařený, dopomáhá tomu i špatně pro tento účel řešený level design, že stejně čas od času ten alarm spustíte. Nastane tak otázka, proč jít vůbec touto cestou. Když nepřítele zlikvidujete potichu, stejně si ho všimne všímavá kamera a spustí alarm. Vývojáři totiž zapomněli, že když už někoho potichu zneškodníte, bylo by dobré ho odtáhnout z dohledu kamer i jeho kolegů. Jisté oživení od neustálé akce se snaží vývojáři přinést souboji s bossy, které jsou ale vrcholem nudy a stupidity. Veškeré souboje totiž probíhají pouze skrze Quit time eventy, kdy mačkáte pořád stejná tlačítka. Jakákoliv napínavost je pryč, stejně tak zábava je vzdálena na míle daleko. Protože má James Bond několik vychytávek, přidali vývojáři do hry hackování trezorů či dveří. Tyto minihry jsou opět velmi jednoduché, a protože se dost opakují, asi nemusím zmiňovat, k čemu to opět vede. No a nakonec jsem si tu nechal pasáže, v nichž budete řídit nějaké to vozidlo, třeba Aston Martin. I zde ovšem vývojáři selhávají nezajímavostí těchto pasáží. Sice jsem na tyto pasáže trochu nadával i u Blood Stone, ale tam při zpětném srovnání byly několikanásobně lepší a propracovanější.

Protože studio Eurocom stojí za povedeným GoldenEye: Reloaded, případně verzí pro Nintendo Wii, v rámci možností se zde povedla multiplayerová část, která dokáže na pár desítek minut zabavit, ale i zde je vidět značná uspěchanost a nedotaženost. Multiplayer si třeba můžete zahrát ve dvanácti hráčích skrze Xbox LIVE a Playstation Network, což je o čtyři méně, než jako tomu bylo ve zmíněném GoldenEye. Nedotaženost je ale vidět spíše na dost podprůměrném designu všech osmi map, které vycházejí z kampaně pro jednoho a nemají tak šanci zaujmout. Když mapy vycházejí z levelů pro jednoho, je to ostatně vždy špatně. Hra nabízí klasický seznam herních režimů – Legends (klasická hra všichni proto všem, kterou oživují jen zajímavé postavy s vlastními schopnostmi), Team Conflict, Golden Gun, Heroes nebo Bomb Defuse. Bohužel nyní, několik týdnů po vydání, servery zejí prázdnotou, což je asi největší problém. Ke kvalitám hry to není něco překvapivého, takže pokud si ji náhodou pořídíte, jistě oceníte možnost hraní se třemi kamarády na rozdělené obrazovce. Je docela škoda, že když už se vývojáři rozhodnou split-screen pro čtyři hráče do hry přidat, musí to být zrovna ta kvalit 007 Legends. K hraní na rozdělené obrazovce dodám, že je pro tento účel přidán exkluzivní herní režim You Only Live Twice. Jedná se o klasickou hru všichni proti všem, jen s omezenými životy pro každého hráče.

Než ukončím recenzi, ještě zmíním režim výzev, v němž si projdete některé části levelů znovu, jen trochu jinak. V jedné části třeba budete muset utéci ze základny, v další se zase vrhnete na obrannou činnost, a budete muset přežít vlny nepřátel. Tyto výzvy jsou docela zábavné, ale moc jich není, takže se nejedná o kdo ví jak dlouhotrvající herní zážitek.

Podprůměrnost hry podtrhuje vizuální stránka, která má do moderních stříleček vážně daleko. Textury jsou v nízkém rozlišení, levely bez jediného pěkného detailu, a do toho jen průměrně zpracované postavy, včetně jejich animací. Při hraní si tak trochu budete říkat, že jste se propadli o generaci zpět. A to jsem se ještě nezmínil o frameratu, který občas viditelně zakulhá. Pokud je něco, co hru trochu vytahuje, je to rozhodně hudba. Vývojáři použili tu z filmů, takže je jasné, že si s ní práci moc nedali, o to více zamrzí dost nevýrazné zvukové efekty, a až na pár postav celkem špatný dabing.

Pokud je Skyfall označován jako jeden z nejlepších filmů s Jamesem Bondem, videoherní 007 Legends je bez debat nejhorší videohrou s tímto agentem, jaká se kdy dostala na televizní obrazovky. Potenciál tu byl obrovský, jenomže vývojáři ve výsledku servírují jen na sebe nenavazující levely s tupými nepřáteli, to navíc v nezajímavém vizuálním kabátku. Pokud jste tedy fanoušky 007, raději si zajděte několikrát do kina na Skyfall, zaručuji vám, že se budete bavit několikanásobně více, a dost možná i ušetříte.

007 Legends

ps3x360wiiu
Activision, Eurocom Entertainment Software