Uncharted NGP

preview  12
Martin Šmíd, 30. 1. 2011 18:30
Bez Uncharted si už Playstation 3 neumíme představit. Dva vynikající díly této série od Naughty Dogu způsobily, že se z hlavního hrdiny Nathana Draka stala kultovní postavička Playstationu. Díky tomu jsme v posledních měsících slýchali, že by se mohl podívat i na konzoli PSP. Sony všechny spekulace popírala, stejně tak vývojáři z Naughty Dogu, kteří se chtěli soustředit na pokračování pro Playstation 3. Když Sony v minulém týdnu oznámila nástupce PSP s kódovým označením NGP, tak to už Nathan nemohl chybět.

Během prezentace NGP na proběhnuté akci PlayStation Meeting 2011 si mohli herní novináři vyzkoušet nový přírůstek do Uncharted série, která se tak vůbec poprvé objeví na přenosné konzoli. Novináři si mohli vyzkoušet v podstatě stejný level, který ukazoval během tiskové konference Shu Yoshida. Ten začal několika jednoduchými plošinovkovými částmi, jako je lezení po římsách nebo přes poražené stromy. Hráč má přitom na výběr, jak hru ovládat. Během klasického ovládání pomocí tlačítek Nathan Drake běhá, skáče a natáčí kamerou jako na Playstationu 3. Zde si asi poprvé řeknete, jak skvělé je mít na přenosné konzoli dvě analogové páčky.

Pokud byste chtěli vyzkoušet v ovládání nějakou tu novinku, tak není problém. Můžete třeba vyzkoušet dotykové ovládání. Pořád Nathana ovládáte analogovou páčkou, ale jsou místa, kde se můžete dotknout obrazovky a Nathan podle toho zareaguje. Například, pokud klepnete na římsu, Nathan na ní automaticky vyleze. Pokud je římsa delší a Nathan má po ní ručkovat, není nic lehčího, než přes římsu přejet prstem. Nathan ji tak automaticky přeručkuje. Shu Yoshida neustále kroužil kolem nadšených novinářů a ukazoval i další možnosti nové konzole. Třeba pokud se Nathan chytí nějaké té liány, můžete konzolí naklánět, přičemž Nathan se začne s liánou houpat. Podle prvních dojmů bylo trošinku krkolomnější se dostat na požadovanou plošinku, ale určitě se jedná o dobrý nápad. Zajímavé využití bylo i zadního touch padu. Ten šel využít ve chvíli, kdy chtěl Nathan šplhat po liáně na vyvýšeninu. Jednoduchým dotýkáním směrem dolů Nathan začal šplhat nahoru.

Dotykové ovládání funguje i ve stealth pasážích, jak ostatně bylo prezentováno už během konference. V demoverzi byla situace, kdy je Nathan zavěšen za římsu a nad ním se pohybuje nic netušící nepřítel. Když na něj klepnete na obrazovku, Nathan ho bleskově zneškodní tím, že ho stáhne dolů. To rovněž platí i pro situaci, kdybyste se nacházeli za nepřítelem. Jednoduchým klepnutím na něj ho shodíte dolů.

Demoverze byla bohužel velmi krátká, ale nabídla ještě jednu situaci, která byla ukázána rovněž na tiskové konferenci. Jde o situaci, kdy pomocí gyroskopického senzoru zaměřujete na nepřátele a střílíte na ně z pušky. Když jsme tuto situaci viděli poprvé na konferenci, říkali jsme si, jak je toto ovládání intuitivní a jestli s ním nebudeme spíše zápasit. Podle prvních dojmů je ale zřejmé, že vše funguje naprosto skvěle a novináři si tuto část dokonce pochvalovali. Gyroskopické senzory jsou totiž neuvěřitelně citlivé a reagují opravdu na nepatrný pohyb. Sice kolegové přiznávali, že si chvilku museli na citlivost zvykat, ale pak už vše ovládali opravdu velmi dobře a střílení jim nedělalo žádné problémy.

Ať už má nové PSP dotykové ovládání, gyroskopické senzory a další věci, mělo by být jen na hráči, jak si Uncharted užije. Pokud by se vám náhodou dotykové ovládání nelíbilo a gyroskopické senzory byste nezvládli, tak pořád bude zřejmě možné přejít na klasické ovládání, které je až na několik detailů stejné, jako to na Playstationu 3. Alespoň v předvedené demoverzi mohl hráč ovládat hru tak, jak chtěj. Jak to bude v plné verzi, to se musíme nechat překvapit. Je ale dosti možné, že k něčemu přeci jen bude nutné dotykové ovládání používat. Třeba k luštění několika hádanek, jak bylo ukázáno v traileru.

Série Uncharted vždy stavěla na ohromujícím grafickém zpracování, a jinak tomu nebude ani u verze pro NGP. Demoverze se odehrávala v nádherném prostředí džungle, která tak trochu připomínala první díl. Sice bylo možné si všimnout menších zoubků u porostu, ale jinak vypadala grafika opravdu parádně a klidně by se mohla rovnat se svými většími bratříčky. Ostatně, obrázek u našeho článku mluví jasnou řečí. V pohybu je vše pochopitelně ještě lepší, protože vyniknou i všechny animace. Nathan se totiž přes džungli pohybuje maximálně realisticky, jako na velkých konzolových verzí.

Než prezentace demoverze skončila, tak Shu Yoshida ještě ukázal jednu zajímavou funkci. Pokud kliknete na ikonku fotoaparátu, tak se přepnete do pohledu první osoby a přes pohyby se můžete rozhlížet. Nejlepší je, že v tomhle pohledu můžete pořizovat nejrůznější fotografie ze hry. Bude se tak jednat o jakýsi váš deníček s fotografiemi míst, kam se podíváte. Shu Yoshida se pak ještě rozpovídal o možnosti propojení NGP verze Uncharted s Uncharted 3. Vše by v tomto směru mělo fungovat jako u Resistance: Retribution pro PSP a Resistance 2 pro PS3. Konkrétnější ale Yoshida nebyl.

Po prvních dojmech je jasné, že Uncharted už v prvních měsících života konzole NGP ukáže její pravou sílu a budoucí potenciál. Hra je vyvíjena interně ve studiu Sony Bend, tedy v tom, které nám přineslo zmíněnou hru Resistance: Retribution pro PSP. Aby Uncharted NGP dopadl opravdu dobře, dohlíží na vývoj i mistři z Naughty Dogu, aby hratelnost zůstala věrná sérii a obsahovala i její vysokou kvalitu. Pokud Uncharted NGP dopadne podle předpokladů, bude se jednat o jeden z pádných důvodů utíkat do obchodu a konzoli si koupit.

Uncharted: Golden Abyss

vita
SCEE, Sony Bend
Datum vydání hry:
22. 2. 2012
Žánr:
Střílečka, Plošinovka, Adventura
KARTA HRY
9/10

Komentáře