Shadow of the Tomb Raider

Hra vychází 14. září pro PlayStation 4 a Xbox One
Studio Crystal Dynamics, které se doposud o sérii staralo a rovněž stálo za velkým restartem, na vývoj Shadow of the Tomb Raider pouze dohlíží. Primárně se o vývoj starají vývojáři ze studia EIDOS Montreal (Deus Ex: Human Revolution nebo Thief), kteří by měli mít dostatek zkušeností na to, aby dotáhli příběh Lary Croft (tu si opět zahraje herečka Camilla Luddington) do zdárného konce. Proč tato změna, můžeme pouze spekulovat, každopádně z prvních ukázek se zdá, že by mohli vývojáři dobře navázat na předchozí dva díly. Netají se navíc tím, že jde o doposud nejambicióznější hru, na jaké kdy pracovali. Ostatně v této závěrečné části má Lara využít svoje zkušenosti a dovednosti z předchozích dílů, aby se stala velkým dobrodruhem, ale na druhou stranu vývojáři říkají, že ta největší výzva před ní stále stojí, zvláště když se blíží mayská apokalypsa, která by mohla mít nedozírné následky.
Příběh Shadow of the Tomb Raider se odehrává pár měsíců po konci Rise of the Tomb Raider. Tedy v době, kdy Lara Croft už zjistila, že za smrtí jejího otce stojí zlá organizace Trinity, které není nic svaté. Předchozí dva díly byly dle vývojářů založeny na tom, že se Lara snažila přežívat v nehostinném prostředí plném vojáků i dalších nepřátel. To Shadow of the Tomb Raider v tomto bude trochu jiný, protože půjde hlavně o záchranu světa, a jak říkají vývojáři, vůbec poprvé uvidíme Laru, která si není jistá a prostě a jednoduše dělá chyby, které mají následně vliv i na to, že nevinní lidé zemřou. „V Shadow of the Tomb Raider uvidíme Laru, která dělá chyby a následně čelí jejich následkům,“ říkají vývojáři. „Laru pohání na začátku pomsta. Hra začíná sobeckou motivací, ale jak se bude příběh vyvíjet, bude se měnit i Lara a její motivace,“ dodávají vývojáři. Organizace Trinity tedy bude tím hlavním, co bude chtít Lara zlikvidovat, přičemž v jejím čele je Dr. Dominguez. Podle vývojářů velmi charakteristický padouch, který má spadeno na prastarý mayský artefakt.
V nových dílech Tomb Raider jsme se už podívali do řady zajímavých a exotických míst. Svoji jedinečnou atmosféru měl nejen ostrov u japonského pobřeží, ale také zasněžené pláně Sibiře. V Shadow of the Tomb Raider se nejprve Lara vydává na krásný mexický ostrov Cozumel, kde se v ten čas slaví svátek mrtvých. K návštěvě má Lara pochopitelně důvod, když přišla o svého otce. Lidé jsou v ulicích a slaví, ale netuší, že se schyluje k velké katastrofě v podobě obří vlny tsunami, která následně celý ostrov pohltí. Během této události nedokáže Lara zachránit malého chlapce, což je jedna z velkých traumatizujících zkušeností, zvláště když s ním může před tsunami mluvit. Tímto vývojáři chtěli ukázat, že se svět netočí jen kolem vykrádání hrobek, ale jsou daleko horší věci a situace, které musí člověk ustát, a to i Lara Croft.

Zastávka na ostrově Cozumel je ale jen začátek, protože následně se vše přesune do Peru a jeho dosti nehostinného prostředí džunglí. S ním se ale bude muset rychle vypořádat, protože samo prostředí má být pro Laru zbraní a má ho využívat během své cesty ve svůj prospěch. A to nejen během boje s místní faunou, ale také s vojáky organizace Trinity. Každopádně se do hry vrací lov zvěře a vytváření nových předmětů, což se oproti předchozím dílům moc nezměnilo, ale celý systém by měl být daleko intuitivnější a přátelštější. Navíc vývojáři dodávají, že samotná džungle bude pro Laru jedním velkým předmětem, který bude možné využívat. Třeba bláto pro maskování, což bude jistě docela zajímavý nový prvek, na který jsem osobně hodně zvědav.
Lara Croft pochopitelně umí prakticky vše, co se naučila v předchozích dílech, umí střílet z velkého arzenálu zbraní, mezi nímž jsou různé pistole, samopaly a pochopitelně i luk pro tichou likvidaci nepřátel. Když už jsem u tiché likvidace, vývojáři se netají tím, že značně upravili stealth mechaniky, které budou daleko důležitější a navíc má být i zábavnější je využívat. To je ostatně spjato už se zmíněnou možností se maskovat. Nově navíc bude možné nepřátele po chvilce setřást tím, že se někam s Larou schováte. Nepřátelé pak budou pátrat tam, kde viděli Laru naposledy. Lara ale pochopitelně bude umět i několik nových triků. Mezi ně patří speciální záchytné lano, díky němuž se bude moci slaňovat nebo se houpat, což trochu připomíná mechaniku z Uncharted 4. Díky této novince, kterou vývojáři nazývají "rappel swing," se bude moci Lara dostávat snáze přes nejrůznější překážky a propasti, navíc daleko plynuleji. Vzhledem k tomu, jak tato mechanika dobře působila v Uncharted 4, jde rozhodně o dobré rozhodnutí.

Už jsem zmínil, že Shadow of the Tomb Raider se bude prakticky celý odehrávat ve smrtících džunglích Peru. Vývojáři připravili doposud největší lokaci v rámci Tomb Raider série, která bude naplněna jak hlavní příběhovou linkou, tak řadou vedlejších misí a různých výzev, ale také důmyslnými hádankami a nebezpečnými pastmi. Vrátí se i hrobky, které mají být větší jak v předchozím díle, navíc i daleko náročnější a propracovanější, takže pokud jste si je oblíbili, máte se na co těšit. „Hrobky budou obsahovat důmyslné hádanky, ale také více než kdy jindy budou i nebezpečné. Hrobky budou méně odpouštět, takže pokud Lara špatně vyřeší hádanku, může se docela snadno stát, že jí to bude stát život,“ říkají vývojáři.
Než své preview ukončím, pochopitelně musím zmínit, že Shadow of the Tomb Raider bude dostupný v polovině září, přičemž i u nás se bude prodávat limitovaná Croft edice. Díky níž hru získáte o dva dny dříve, navíc bude obsahovat i soundtrack a season pass. Ten bude po vydání zahrnovat sedm nových hrobek s novými vedlejšími misemi, ale také sedm nových zbraní, sedm nových oblečků a sedm dalších skillů. Více o dodatečném obsahu zatím nevíme, ale jisté je to, že s vydáním pro vývojáře nic nekončí, chtějí hru podporovat i v dalších měsících.

Pokud jste si užili poslední dva díly Tomb Raidera, nepochybuji, že se vám bude líbit i Shadow of the Tomb Raider. Na hře je vidět, že vývojáři využívají zkušenosti z předchozích dílů a staví na osvědčených mechanismech, ačkoliv sem tam přidávají i nějakou tu novinku. Hlavním cílem je ale udělat hru daleko větší a zároveň propracovanější, navíc tak, aby šlo o ultimátní zkoušku nejen pro Laru, ale i hráče, který bude muset zužitkovat své zkušenosti. Pokud se vše povede, mohl by nás čekat doposud nejlepší díl z nové trilogie. Opravdu se těším, až se budu moci do Peru vydat a zabránit mayské apokalypse.
Tvoje reakce na článek
Galerie

























Komentáře (34)
Feroš: plánuji přeložit i druhou (též čtyřdílnou) část, která začíná vycházet v červnu až do vydání hry a nese název TR Inferno. Tentokrát bude kreslířem velmi šikovný Phillip Sevy, který kreslil první dvě knihy po Rise a které se mi zdají doposud nejlepší. Takže je na co se těšit :-)
Speedyredy:Tak zase není to žádný velký problém,hlavně v překladech pokračuj.
Feroš: He, to jsem si ani neuvědomil, opravím, je to fakt divné.
Edit: na druhou stranu zní to divně "Drahý Jonahu" nebo "Jonah teď vážně" atp. Možná bych to i nechal na toho Jonáše, v překladu je stejně Jonah Jonáš.
Speedyredy:Dobrá práce s překlady,jen jediná výtka.A to jména,která by klidně mohla být nezměněna.(viz.Jonah na Jonáše)
Gameplay záběry oficiálně až na E3, gameplay trailer pak na akci Gamescom. Veškeré info uvádí oficiální web hry.
Co koukám na ty screeny,tak grafický se to moc nezměnilo,ale na druhou stranu,není co
Snad bude vice hrobek a hádanek, sice beru Croft Edici kde bude vše, ale stejně :) Chci gameplay záběry ..
Lister: ok, na tom se shodneme :)
Laru mám radši než Nathana ale jen o chlup
Soky, na plošinkách a skalkách hru fakt nestavím. Jen jsem to zmínil, protože mi to strašně ubíralo na radosti ze hry. Produkční kvality hry jsou neskutečné, to nikdo nepopírá. Ale chvíle, kdy jsem viděl ty skalky, římsy a zdi s vyznačenou cestou a už dopředu věděl, že se zas a znova po milionté bude "dramaticky" padat a hekat, to jsem si říkal ach bože, už nééé.
Super už se těším,co jsem koukal na video, tak to bylo super ale to nevypovídá o cele hře.Rise má exkluzivní grafiku a super hádanky a hledání Hrobek což hře dalo nový nádech o proti předešlému dílu. Boj z Medvědem byl občas zajímaví kdo s koho :)
Já jsem si užil Nathana i Laru, nemám s tím problém
Soky ano,já také miluji serii Uncharted,ale TR neni až tak špatný,až na to crafteni nooo
lister: obdivuješ sérii TR, já ti to neberu. Pořád platí co jsem psal výše. Jinak porovnávat skoky po skále je opravdu terno :D Já jsem si Užil U4 po všech stránkách a to skákání mně taky neuchvátilo, ale na tomhle hru nestavím tak jako ty.Cobro, ok..
EsoLister to máš těžko,Soky to hrál na youtube,bo v době kdy to vyšlo neměl ani plejak,ale přesto je to YoutubeKing!!!
soky, je vidět, že jsi to vůbec nehrál. Nepočítám těch tvých deset minut zkraje, kdy jsi vylezl po skále a po hřebenu ve sněhu dolezl do jeskyně. Tam toho prostoru fakt moc nebylo, nečekaně. Dál to bylo solidně otevřené se spoustou jeskyní a míst, kam jsi se vůbec nemusel dostat, pokud jsi nezkoumal. Odbočky a východy z hlavních hubů byly leckdy pěkně schované. U4 opěvuješ, ale ten je xkrát víc přímočarý. Dojdeš ke skále, rozhlédneš se a vidíš kus dopředu, kudy musíš jít. Všude pěkně barevně vyznačené římsy, kdy se každá třetí utrhne. Skalky mi kolikrát připomínaly plošinky z Maria. Na nich okaté zídky jak z gearsů 1 a chuchvalec trávy na schovku. Když byla odbočka, tak byla dlouhá tři metry a vedla k římsičce se 150tou cetkou a skalku jsi oblezl z druhé strany. Opravdu náročná záležitost, proti téhle hříčce pro postižené. Aspoň, že tam byly kousky typu Madagaskar, bez toho bych to snad ani nedohrál. Jinak Lost Legacy se mi líbil podstatně víc, tam už to všechno lezení působilo přirozeněji a ne jak stezka pro postižené
Ještě mě čeká RotTR, ale dle dostupných informací se mi SotTR velmi zamlouvá, tak bych měl ten restík do září rychle splnit.
link zde je livestream z prezentace hry.
Edit: byl to jen rozhovor, gameplay byla za zavřenými dveřmi tedy mimo vysílání. Gameplay prezentace hry by měla být až na E3.
ubral bych celou hru, protože z toho udělali ptákovinu s šipkou co vede k cíli. To je jak pro postižené tvl..
Tak je to asi jak říkáš, že těmi několika měsíci třeba myslí 14 nebo i více měsíců. Všichni víme, co znamená u herních vývojářů třeba soon.
Kachlo: počítají, je to oficiální produkt. V Rise je například nekolik zmínek z prvních třech komiksů. V první restartované hře pak zase několi zmínek z prequelového komiksu. Celé je to propojené, prequelový komiks byl dokonce zahrnut do definitivní verze první hry na konzolích XONE a PS4. Game Informer patrně napsal několik měsíců myšleno jako neurčito (třeba 14 měsíců). Někdy se prostě stane chyba i v univerzu. S komiksem se ale fakt počítá, nyní se připravuje druhá část série Inferno, kreslí ho Phillip Sevy a bude vycházet od června až do vydání hry. Dávám na to ruku do ohně.
Takže Lara zachraňuje svět? Příště může rovnou i celý vesmír
Speedyredy: Na Game Informeru i ve zprávě pak píší několik měsíců po RotTR. Není možné, že s komiksem moc vývojáři nepočítají?
AsuraCZech: a je někde ke stažení nebo k zakoupení, mám je všechny jen v AJ. Staré komiksy jsou skutečně pecka (však to není doplněk ke hře ale samostatná série s vlastním univerzem), zrovna čtu čtvrtou knihu (tu s tím pirátským příběhem TR Journeys), obecně je to moc povedené. Má to vtip, akci, logiku, zápletku, emoce, prostě vše, čím komiks umí zabavit. Už aby to bylo i v ČJ. Kvalita kresbiček byla tehdy někde jinde, to se musí nechat. Třeba ty poslední komiksy od Ashley A. Woods (co jsem přeložil), tak tam je to dost slabé až prázdné, něco i nedodělané. Uvidíme jak se vydaří INFERNO na kterém dělá Phillip Sevy, jeho dvě knihy doporučuji (TR Spore, TR Choice and Sacrifice), jsou též výplní prázdna před třetí hrou a řekl bych mají celkem zajímavý děj i spád. Kresba je též vydařená.
Speedyredy: Ta nová série k rebootu od Dark Horse se překládá ale myslím že někdy v září dokončili teprve druhý arc (12 číslo), není o ní zrovna moc velký zájem takže to jde pomalu a věnují se přednostně jiným komiksům nejspíš a ani se nedivím. Četl jsem ten první one-shot k prvnímu dílu a pak i pár čísel (skončil sem u toho v Černobylu) pak už jsem se k tomu nevrátil a musím říct že co se týká komiksů tak dám radši přednost těm starým :D který teď vydává CC, to je pro mě osobně jiný kafe :)
Speedy ja tam už nakoukl,komiks přečtu,dobrá práce
Cobra: udělá mi radost když si přečteš komiks, dalo mi to dát do ČJ dost práce. Nechápu, že má TR tak velkou fan základnu a nikdo se k tomu nedokope. Zde je navíc dost pravděpodobné, že česká edice komiksů ke hře (nová éra komiksů) v češtině nevyjde. Jinak doporučuji článek u mě na blogu o pohledu na starou a novou Laru je zde link popisuji tam, v čem mě nový TR štve, co mi na něm chybí atp. Tak pokud se někdy budeš nudit, a budeš mít chuť tak koukni ;-)
Speedy máš o TR fakt přehled,smekám kloboucek
Příběh se nemůže odehrávat několik měsíců po Rise, protože podle dopňujících komiksů se Lara na více než rok odporoučí za hledáním sebe sama. Koho zajímá, co vše se odehrává po hře Rise of The Tomb Raider, u mě na blogu najde překlad doprovodného komiksu link jen dodám, že je třeba po rozkliknutí vybrané stránky komiksu dát na dolní liště lupu abyste měli obrázek v plné kvalitě :-)
Pěkné preview, tak snad se hra povede, první ohlasy hlásají, že animace nejsou žádná sláva, obecně je ale známo, že Eidos Montreal nemá sice tak vydařené animačky ale za to mají jejich hry velmi dobrou hratelnost. A nutno dodat, že hra je stále ještě ve vývoji, tak snad se to povede přinejmenším stejně jako hra předešlá. Je dobře, když se hra soustředí hlavně na boj, že bude možné prchnout hlídkám a vyčkat na další stealth pokus. Tohle mě u Rise dost iritovalo. Snad bude ve hře i to sídlo. Počítám jako DLC samozřejmě, to bychom chtěli moc, mít ho v základní hře. A jak říkají sami vývojáři, chtějí aby se hra prodávala ještě měsíce po vydání.
Záchrana světa? Uf, už jsem se lekl, že zase dostaneme nějaký otřepaný příběh...