Killzone 3

preview  15
Petr Strecker, 25. 5. 2010 21:16
Po obřím hypu a několikaletém vývoji akčního hitu pro PS3 jménem Killzone 2 se hra nakonec dostala na trh, kde se předvedla extrémně pohlednou grafikou, ale vcelku průměrnou hratelností. Nic se však nemění na tom, že právě Killzone 2 dokázal bořit hranice v oblasti filmového zážitku a velice impresivního dojmu intenzity boje. Letošní rok se na straně Sony taktéž ponese ve znamení Killzone, tentokrát ovšem s číslovkou tři a ještě zajímavějšími novinkami, ať už na straně hratelnosti, tak i v řadách ISA a ďábelsky vypadajících Helghastů. Jasné je, že se máme nač těšit, jelikož půjde o již známou kvalitu, tentokrát však ještě více provařenou novými technologiemi, jako je použití enginu vytvořeného studiem Naughty Dog, nebo začlenění podpory třetí obrazové dimenze. A to už stojí za zvážení. Nasaďte si přilbu a pojďte s námi do války.

Pamatujete si na Helghany (historie zde http://www.konzolista.cz/specialy/killzone-historie_17.html )? Lidé, kteří odmítli jít se zbytkem světa, aby se nakonec usídlili na své vlastní planetě, která díky životním podmínkám, jež poskytovala, nebyla příliš obyvatelnou, nebyli původně takoví, jaké je známé ze hry, tedy v černých pláštích s rudě žhnoucími maskami. V druhém díle jste byli svědky tvrdé ofenzívy i defenzívy ve vlastních řadách, přičemž se v pokračování přesunete přímo na domovskou planetu Helghastu. Při tvorbě nepřátel se nechali vývojáři inspirovat nacistickým Německem, které díky své ideologii a celkovému vzezření působilo až lehce démonicky, jak řekl sám ředitel studia Hermen Hulst, což bylo při tvorbě hlavní opozice důležitým poznatkem a faktorem. Celková politika Helghastu navíc dosti silně připomíná samotné Německo za druhé světové války. Tím, že se budete pohybovat na domovské planetě nepřátel chtěli vývojáři docílit zejména pocitu, že jste někde, kde být nemáte, že je vás málo a za zády máte hodně lidí, kteří stojí o vaší hlavu, přičemž si pro ni půjdou jako divoké hyeny. Pamatujete si na výbuch Islandské sopky Eyjafjallajokull (a teď to vyslovte třikrát za sebou!)? Právě onen výbuch bylo studio monitorovat a velice detailně jej natáčelo. Proč? Helghanská planeta je dosti nehostinným místem, což jsme vám již prozradili, mluvíme tu zejména o extrémně silných bouřích nebo jedovatých oblacích, které se zde pravidelně prohánějí, jako děvčata na E55. Takový výbuch silné sopky jsme ve hře ještě nezažili a podle dostupných informací je tak více než pravděpodobné, že se jí dočkáme.

Dále jsme měli možnost vidět záběry, kde se vojáci nachází v hustě zasněžené oblasti, která by mohla do hry vnést zase o něco více novoty a svěžesti. Říkáme ano, už jen díky Helghanům, kteří byli ověšeni slušivým kožíškem. Ano, i jim je zima. Celá oblast jako taková je zničená válkou a přírodními katastrofami, takže je dosti pravděpodobné, že jedním z nepřátel bude i celý ekosystém, jenž stojí na té neutrální straně. Hráči se totiž budou pohybovat v mnoha odlišných prostředích, jako jsou vyprahlé pustiny, husté džungle, zasněžené vrcholky kopců, či travnaté pláně. Samozřejmě se můžeme těšit na spoustu koridorů jako v případě předchozího dílu, zatím to ale vypadá na vydatnou změnu, která může hru posunout zase o kus dále. Vzhledem k tomu, že na hře částečně pracuje i studio Naughty Dog, o kvalitu exteriérů nemusíme mít strach, navzdory tomu, že studio jako takové pracuje zejména na enginu hry. Další novinka se týká faktu, že úrovně mají být mnohonásobně rozlehlejší a větší, což ovšem nezaručuje, že nebudou lineární. Příběh samotný se zdá na povrchu hry jako typický boj dobra proti zlu, ale jakmile nahlédnete pod povrch (doporučujeme náš článek ohledně historie příběhu Killzone), tak zjistíte, že ofenzíva Helghanů je více než opodstatněná a vše se rázem mění na konflikt zastíněný vysokou politikou a snahou o vlastní rozvoj. Sami vývojáři přirovnali boj s obřím gigantem v podobě Hellghastu jako boj Davida a Goliáše, přičemž vy jste tentokrát David. Opravdu úzké veřejnosti v podobě několika vybraných novinářů byla představena úroveň v zimě, kde se prodíráte krajinou plnou pohybujících se ledovců, potkáváte lodě mohutně roztrhané krami, abyste nakonec dorazili k ropné plošině, kde je vězněn jeden z vysokých úředníků ISA, kapitána Narville, kterého máte zachránit. Zatímco jeden tým pomalu postupuje z pobřeží, druhý na to jde ze vzduchu. Efekty spojené s atmosférou jsou během takovýchto scén jedním z faktorů, které dokonale ovlivňují celkový požitek ze hry a převažují váhy na tu pozitivní stranu. Hra může být sebehorší, ale tyto momenty vás zkrátka posadí na zadek a nemusí to být nutně kvůli detailní grafice.

Boj také zůstal, dá se říci nepozměněn, opět můžete nést jednu primární a sekundární zbraň, přičemž můžete každou z nich libovolně nahrazovat zbraněmi téže kategorie, které naleznete roztroušené po levelech. Novinkou je ale možnost použití nových a mnohdy brutálních útoků na blízko, kdy lze omráčeného nepřítele dorazit podařeným chvatem, místo klasické rány pažbou nebo nožem. Tím se myslí například tvrdé dupnutí na hlavu, jakoby se jednalo o patník a vy měli na podrážce čerstvé lejno. To vše doprovázeno skvělou animací postav. Mezi nové vybavení se počítá efektivní jetpack, jako univerzální přepravní vozidlo, které naleznete na straně Helghastu. V misi zmíněné výše se dostanete do kontaktu s těmito imitacemi Gagarina, kteří jetpacky využívá zároveň jako zbraně, díky připevněnému kulometu na torso přístroje. Jedním šikovně mířeným výstřelem tak můžete tyto létající mužíčky poslat vysoko na oblohu, kde efektně explodují. Sami si můžete jetpack také navléknout, přičemž je překvapivě rychlý a pohodlně manévrovatelný. Pravděpodobně se tak dočkáme dramatických vzdušně-pozemních potyček, kdy budete po arénách poskakovat jako nadmutá koza, ve snaze se vyhýbat nepřátelským dávkám z kulometu. Další novou a pravděpodobně nejničivější zbraní je tzv. Wasp, přenosná zbraň hromadného ničení, jak tvrdí sami vývojáři, jež umí vystřelovat salvy raket, případně celý zásobník najednou. Čirá síla a chaos v jednom balení.

Jak sami vidíte, nespočet nových míst a oblastí, do nichž zavítáte, není ve hře jen z důvodu pestrosti, ale Guerilla chce, aby se hráč něco dozvěděl o historii a kultuře Helghastu, čemuž dopomůže zasazením hry do míst klíčových pro tuto frakci. Tomu dopomohlo také vytvoření speciální abecedy a jazyka, kterou si Helghané přivlastnili, přičemž součástí hry bude i její postupné rozlušťování a dovídání se novinek z těchto pro vás zatím nepoznaných šifer. Za největší technickou novinku je pak považována implementace 3D režimu, který si můžete libovolně zapnout a pomocí odpovídajícího hardwaru kompletně užít. Vývojáři tuto obrazovou změnu pojmenovali jednoduše Game Changer, tedy měnič hry, doslovně přeloženo. Asi je jasné, na co naráží, výsledný zážitek bude ve třetí dimenzi ještě více prohlouben. Jen je nutné se usadit přímo před TV, abyste byli pokud možno dokonale vycentrováni. Jakmile zapnete tento 3D režim, veškeré objekty a úrovně dostanou daleko větší hloubku, přičemž například padající sněhové vločky vypadají úplně jinak, včetně všech ostatních efektů, ať už se bavíme o explozích nebo nepřátelích vyskakujících z obrazovky. Míření a rozeznávání okolí je daleko přehlednější právě díky zmíněné hloubce, tak je velice pravděpodobné, že 3D nebude pouze pro potěchu oka, ale bude mít i nějaký ten pozitivní efekt na hratelnost.

Killzone 3 je tak terčem divokých myšlenek holandských vývojářů, kteří se nebojí experimentovat a již tak technicky vyspělý titul dotáhnout dál ve všech směrech. Tedy minimálně podle demonstrovaných materiálů a informací ze hry. Prozatím nemáme důvod pochybovat o výsledku, zvláště když hra vychází až příští rok, do té doby má celé studio spousty času pracovat na přitažlivých novinkách a pilování techniky. Na E3 by měla být předvedena ukázka, která určitě omráčí všechny fanoušky, kteří čekají opravdový nářez... pravděpodobně jej dostanou hned několikrát a to ve všech možných podobách. Tentokrát doufejme bez zbytečného rámusu kolem.

Killzone 3

ps3
Sony Computer Entertainment, Guerrilla Games
Datum vydání hry:
22. 2. 2011
Žánr:
Střílečka
KARTA HRY
9/10

Komentáře