GC09 - Gran Turismo 5

preview  17
Petr Strecker, 31. 8. 2009 0:44
Začněme krátkou hádankou. Je to ukřičené, rychlé a pořád se o tom mluví, ačkoliv to moc lidí nevidělo. Co to je? Možná vám hlavou běží hned několik verzí oblíbené hry „Pozdní vpád domů – Alkohol Edition“, ale vězte, že jsme měli možnost si na výstavě GamesCom zahrát i lehký odvar z tolik očekávané Gran Turismo 5. Ačkoli jsme nebyli svědky nových odhalení v kariérním režimu, viděli jsme hned několik velice zajímavých a očekávaných herních prvků. Ono překvapení ovšem nezpůsobilo extrémní vypadávání úst z pantů. Nic to však nemění na tom, že se máme rozhodně nač těšit.

S uslintaným výrazem se blížíme k závodnímu kompletu, který jakoby vypadl z mokrých snů všech závodních fanatiků. PS3 vnořená do speciálního krytu, vypadající jako opravdový motor a před vámi zavěšená televize na pevné konstrukci. Nemusím vám povídat, že do sedačky zaplujete s velkou radostí. K dispozici jsme měli volant Logitech Driving Force GT, který je naprosto perfektní, ovšem menší výtkou by mohl být například až příliš malý věnec. Ale to je zase debata na trošku jiné téma. Nyní několik dojmů ze samotného hraní. Škoda, že jsme si jako návštěvníci mohli vyzkoušet pouze jeden druh závodu, navíc omezeni na jeden jediný vůz. Proháněli jsme se po trati Tokyo Route 246, jež známe například už z Gran Turismo 3 A-Spec. Trať neprošla žádnými drastičtějšími změnami, zejména v oblasti designu. Pokud ale pojedete jako nefalšované prase (viz. jedno z redakčních videí), tak vás jedna veliká novinka bouchne do očí téměř okamžitě. S bariérami kolem trati je nyní možné hýbat a ne ledajak. Zátarasy tvořené pneumatikami se po nárazu rozletí do všech stran a vy tak můžete sledovat, jak závodíte s kutálející se pneumatikou. Opravdu nejde o převratnou změnu, ale oko rozhodně potěší, že tratě působí zase o něco méně statičtěji. Ačkoli by se slušelo dodat, že trošky invence v této oblasti by také nebylo na škodu, neboť závodit několik let na totožných tratích také není úplně to pravé olejové. Pojďme dál.

Hlavním tahákem pro nenechavé ruce závodníků byla Subaru Impreza 2009 homologovaná pro WRC, onen jediný vůz, ve kterém jsme se mohli projet. Závodilo se proti jiným supersportům, mezi něž můžeme započítat například Audi R8, či extra tuningovaným vozům, jako je HKS Evolution, vycházející z Mistubishi Lancer, s nímž sdílí opravdu pouze minimum původních součástek, ale také ostatním WRC speciálům. Tím největším lákadlem byl ale systém poškození vozu. Abychom řekli pravdu, není to zrovna to, co jsme čekali. Z poškození vozů máme spíše takové smíšené pocity. Po tolika řečích a době, kterou jsme museli žít v domnění, že se poškození dočkáme i v Prologue, jsme byli lehce zklamáni z toho, co jsme viděli. Obyčejné odpadávání nárazníků, zrcátek, či dokonce dveří je věc, kterou jsme měli možnost vidět v mnoha předešlých, třebaže o dvě generace starších hrách. Ani skla se netříští, což je upřímně řečeno takový malý základ. Na druhou stranu, vzájemné kolize vozů byly také lehce upraveny a působí tak o něco více uvěřitelněji. Aby nás Kazunori Yamauchi trošku uklidnil, veřejně prohlásil, že to, co jsme viděli, je pouze první krok při honu za finální podobou poškození. Bohužel v tuto chvilku vstávají malé pochybnosti, neboť hra má vyjít před Vánoci a tak lze jen stěží uvěřit, že se nějak výrazně změní možnosti. Samozřejmě jsme také mohli hrát pouze ranou verzi, ve které nebyly vidět ani přímé důsledky nárazů na chování vašeho vozu. Což se má samozřejmě změnit, ale přesto do nás vjel mírný vánek nejistoty. Grafika, potažmo chování vozů se nezměnilo, což je dobře, nač měnit něco, co funguje naprosto skvěle. Nezměnilo v porovnání s GT 5 Prologue samozřejmě. Škoda ovšem je, že jsme neměli možnost prohnat Imprezu na místech, kam patří. Na nezpevněných površích. Zkrátka a jistě, toužíme vidět, jak vypadá slibovaný rallye režim. Závodní kokpit našeho vozu vypadá samozřejmě, tak jak by měl - pevná závodní klec, interiér očesaný o veškeré malichernosti a digitální tachoměr. Podvozek vyladěný jak se patří, na běžné asfaltové ulice možná až moc ostrý. Přesto se řídí naprosto precizně, nejlépe však z pohledu, kdy vidíte interiér vozu. Řízení tak dostává naprosto jiný směr, zejména tedy daleko ucelenější a přesnější pohled na to, jak se má vůz chovat. Sice není vidět, jak řidič řadí, ale to jsou kosmetické detaily, které je možné opravovat takřka za chodu hry.

Nyní pár faktů a novinek, které jsme se v průběhu výstavy dozvěděli. Nutno dodat, že několik opravdu příjemných novinek. Tou hlavní a pravděpodobně nejzásadnější je celkový počet vozů, který se zasekne na maximální hranici 1000 (slovy tisíci!) kusech. Ovšem pouze 170 vozů bude úplně nových, zbylých 830 bude přenesených z předchozích dílů a nebudou disponovat plným modelem poškození. To znamená, že pouze u nových 170 kusů uvidíte podrobnou destrukci i v kokpitu vozu. Nemusíme snad dodávat, že všechna auta budou kompletně vymodelována, včetně interiéru, díky čemuž odpadají veškeré spekulace o nedokončených vozech. To zahrnuje zejména závodní stroje z tříd jako je WRC, NASCAR, či japonský JGTC šampionát. Svou premiéru si ve hře odbudou i ekologické vozy, jako je například Tesla. Dále se také může stát, že při bojích tělo na tělo (nyní spíše auto na auto) převrátíte váš vůz na střechu, což je také svým způsobem premiéra. Jak velký vliv bude mít tento efekt na hratelnost, si netroufáme odhadovat. Dále lze očekávat více jak 20 tratí, ať už těch reálných, či vytvořených Polyphony Digital, přičemž bude ve finále přístupných celkem přes 60 okruhů, díky několika variacím těch původních. Hlavní GT režim, tedy odjakživa režim kariéry, nabídne krom závodů také myčku aut, vlastní garáž s nastřádanými vozy, obchod s auty, obchod se součástkami, ale také všemi milované licence. Pravdou ovšem je, že v pátém „GéTéčku” se budou licence nesmírně hodit, neboť tak dostane šanci i méně zkušený hráč či naprostý nováček. Rozsah kariéry je prozatím neznámý, nezbývá tedy než doufat, že bude minimálně tak rozsáhlý jako v případě předchozího dílu. I online se dočká mírných vylepšení, která jsou dnes spíše samozřejmostí. Zakládání vlastních místností, textová i hlasová komunikace s ostatními jezdci, ba dokonce i vlastní alba s fotkami a záznamy z hraní. Mimochodem videa bude možné exportovat přímo na YouTube. Jak jsme se mohli přesvědčit například u Gran Turismo 4, či druhé Forzy, režim focení se stal prakticky nepostradatelnou součástí těchto her, proto je jasné, že se objeví i v Gran Turismo 5. Fotit lze prakticky kdykoli, během závodů, nebo na předem definovaných místech mimo tratě. Dále počítáme samozřejmě s vylepšením některých online služeb, zejména co se týká stability a rozšíření. Zajímavou novinkou je ale skenování vaší hlavy pomocí kamerky PS Eye. Ta bude během závodu snímat vaší hlavu a vy se tak jejím pouhým otáčením můžete rozhlížet do stran. Je to pouze malý a nepříliš detailní výčet toho, co jsme měli možnost vidět a slyšet, ovšem zní to všechno pikantně.

Ačkoli bude oficiální datum vydání oznámeno až na Tokyo Game Show, nyní již můžeme směle tvrdit, že hra by měla vyjít ještě tento rok, pravděpodobně časně před Vánocemi. Nemusím snad dodávat více. Hra je jasný hit, aniž by byla na trhu. To vše už jen díky tomu, že je to právě Gran Turismo.

Gran Turismo 5

ps3
Sony Computer Entertainment, Polyphony Digital
Datum vydání hry:
24. 11. 2010
Žánr:
Závodní, Simulátor, Sport
KARTA HRY
9/10

Komentáře