Konzolista.cz

Dreams - dojmy z Bety

previewpondělí 4. února 2019Martin Šmíd
Hlavní obrázek článku: Dreams - dojmy z Bety
V roce 2008 přišlo tehdy nové britské studio Media Molecule s roztomilou plošinovkou LittleBigPlanet, jejíž velkou předností nebyla ani tak zábavná kampaň, okořeněná o možnost kooperace, ale hlavně jednoduchý a přesto komplexní editor, v němž bylo možné si vytvářet další úrovně a ty následně sdílet s komunitou. Samozřejmostí byla i možnost hrát jiné komunitou vytvořené úrovně, takže jsme tu najednou měli plošinovku s prakticky nekonečným obsahem. V době, kdy konzole neměly tak dobrou infrastrukturu a PlayStation Network byl v plenkách, šlo o něco opravdu nevídaného. Ze hry se stal obrovský hit, a i proto netrvalo dlouho a studio Media Molecule přišlo s pokračováním, které bylo po všech stránkách daleko ambicióznější a propracovanější. Hlavně z toho důvodu, že editor už neumožňoval jen vytvářet další klasické plošinovkové úrovně, ale dal tvůrcům obsahu větší svobodu, aby mohli vytvářet i nejrůznější hříčky. Ačkoliv editor měl daleko více možností, vývojáři s ním pořád nebyli spokojeni, a i proto začali snít o editoru, který by byl jednak jednoduchý na používání, ale neskutečně komplexní a propracovaný, aby umožňoval hráčům vytvořit prakticky cokoliv. Projekt pojmenovali Dreams, aby jednak název jasně naznačoval velké ambice, ale také poukazoval na skutečnost, že si v něm bude moci každý vytvořit svůj vlastní videoherní svět a splnit jakýkoliv sen.

Vývojáři z Media Molecule prezentovali první verzi hry Dreams už během představení konzole PlayStation 4 na začátku roku 2013. Tehdy ukázali pěkné hudební vystoupení, ale až o několik let jsme se dočkali prvních podrobností a upřesnění, o co že se vlastně jedná. Hru Dreams vývojáři připravují už řadu let, na čemž je vidět, o jak ambiciózní a ne zrovna jednoduchý projekt projekt se jedná, ale ne vždy šlo samozřejmě podle plánu. Na povrch se sem tam dostaly informace, že hru museli vývojáři dost upravovat a předělávat, aby nakonec vše odpovídalo počáteční, opravdu hodně ohromující vizi. Tady je třeba hned říci, že hra Dreams by rozhodně nemohla být ve vývoji tak dlouho, pokud by v ní neměla velkou důvěru samotná Sony v podobě vydavatele. Na ní je vidět, jak velkou svobodu vývojáři z Media Molecule mají a nikdy nebyli ničím limitováni. Dostali tolik času, kolik potřebují, což se nyní ukazuje, že bylo naprosto klíčové. I když pro fanoušky je určitě bolestivé tak dlouho čekat. V těchto dnech končící Beta totiž ukázala, že ačkoliv bude potřebovat hra ještě trochu ladění, a to jen v několika málo detailech, mohl by se z ní nakonec vyklubat opravdu obrovský hit a jít o onen splněný sem pro každého hráče, kterého baví vytváření a plnění si svých snů.

Beta se zaměřila hlavně na tu hlavní a nejdůležitější část, tedy tvoření vlastních výtvorů, případně hraní různých projektů ostatních hráčů. Plná verze samozřejmě nabídne i nějakou příběhovou kampaň, která bude mít za cíl ukázat, co je vše možné v editoru udělat, ale ta nebyla součástí bety. Každopádně už od oznámení bylo jasné, že Dreams je určeno hlavně pro hráče, kteří rádi něco tvoří, mají i hodně času pro učení se a rovněž velkou trpělivost. Dreams sice nechce, abyste se učili složitě programovat jako profesionální vývojář, přesto abyste něco vytvořili, musíte se řadu hodin v editoru učit a studovat jednotlivé tutoriály. Ty byly v betě docela pěkně zpracovány, celkem srozumitelné, ale někdy trochu delší, než by bylo třeba a zahltily hned řadou nejrůznějších informací a postupů. Tutoriálů je hodně a bude i chvilku samozřejmě trvat, než se ve všem člověk zorientuje a pochopí alespoň ty základy, aby mohl s něčím začít. Já jsem v editoru strávil několik hodin, což stačilo na to, abych si navrhl nějakou tu základní lokaci a vytvořil hrdinu, s nímž se ale raději chlubit nebudu.

Editor jako takový je přehledný a docela dobře se i ovládá, za což může hlavně skutečnost, že hra využívá prakticky všechny ovládací prvky DualShocku 4. Od klasických tlačítek po pohybové senzory. Hra navíc podporuje i ovladače PlayStation Move, které i vývojáři z Media Molecule upřednostňují. Hned nebudete pochopitelně vědět všechny klávesové zkratky a možnosti, ale ty se časem určitě naučíte, ostatně klíč k úspěchu je čas a učení se. Dalo by se říci, že v editoru si můžete navrhnout prakticky cokoliv, od objektů do úrovní po vlastního hlavního hrdinu. Nejste ničím limitovaní, jen vlastní zručností a představivostí. Pokud ovšem zase tak nadaní na design nejste a přesto byste si chtěli udělat nějakou tu menší skákačku, je tu možnost využívat vytvořené objekty a vůbec assety jinými hráči, což je určitě zajímavá možnost. Už nyní jsem si mohl vybrat z desítek baráků, postaviček a dalších objektů, které navíc nejsou statické, ale mají vlastní animace. V Dreams tak najednou nemusíte jen tvořit vlastní náročné projekty, ale třeba i navrhovat nástroje pro ostatní hráče, a nikde navíc není psáno, že musíte vše tvořit sami. Už nyní je jasné, že mnohé větší projekty budou tvořit celé komunity hráčů a jsem neskutečně zvědav, co z nich nakonec vypadne. Možnosti jsou prakticky nekonečné.

Na vytváření vlastních projektů nejsem zrovna dvakrát nadaný, takže jsem editor jen pár hodin zkoušel, abych následně raději hrál to, co vytvořili ostatní, přičemž už nyní vzniklo několik docela zajímavých a někdy i ambiciózních projektů. A hlavně hodně rozmanitých. Dreams stejně jako LittleBigPlanet dává možnost jakýkoliv výtvor hned nasdílet, aby ho mohli hrát ostatní hráči, kteří k němu mohou napsat nějakou tu připomínku či ohodnotit, abyste měli nějakou zpětnou vazbu. Zajímavě vypadá možnost si i u vybraných projektů prohlédnout, jak jsou vytvořeny, takže hned víte, jak je co nastaveno.  

Každopádně během testování jsem si vyzkoušel několik docela pěkných a roztomilých skákaček, od 2D Maria po 3D záležitost s kostrou, ale také hříčky pro více hráčů, first-person střílečku či pokus o rozsáhlé akční RPGčko ve stylu The Elder Scrolls, kde nechyběly rozhovory s NPCčky, úkoly i souboje s různými protivníky. Určitě vám i neuniklo, že se hráči pokoušejí vytvořit třeba pokračování Dead Space, také vznikl za pomocí editoru v Dreams i PT. Chvilkami jsem docela žasnul, co vše už nyní hráči dokázali vytvořit s editorem, který stále není ve své finální verzi, a jak pěkně to navíc vypadá. Dreams ale není jen o vytváření vlastních her a hříček, ale dává možnost vytvářet statické nebo animované obrázky, případně točit animované filmy s vlastními hrdiny. 

Z prvních dojmů je patrné, že Dreams je jednou z nejambicióznějších her této konzolové generace, která chce dát hráčům naprostou svobodu. A podle prvních dojmů se zdá, že by mohlo jít o opravdu povedenou záležitost, svým způsobem i revoluční, v níž bude možné vytvářet hry nejrůznějších žánrů, ale i další zajímavé projekty. Editor už v betaverzi ukázal svoji komplexnost, přitom je docela lehké s ním pracovat. Nadějí jsou i některé výborné výtvory samotných hráčů. Snad Dreams opravdu vyjde v letošním roce, protože se nemohu dočkat až uvidím, co dále hráči vytvoří. 

REKLAMA

Tvoje reakce na článek

Načítání...
Pro hodnocení článku se musíte přihlásit

Galerie

Komentáře (25)

Přidejte svůj názor do diskuze!
Pro přidání komentáře se prosím přihlaste.
Brano
Brano #sun boy
👍1

Vyzera to dobre, na sposob mario makera a ak bude mat siroku komunitu tvorcov, co bude, bude to nekonecna zabava.

Jakub Andreas
Jakub Andreas #Totální borec 💙
👍1

Raziel tak to je mrda :-D

godycz
godycz #katana-san

nejsem pro absolutni svobodu v zadnem smeru. lidi s ni neumi zachazet.

Check
Check #cotton_svk

Jedina hra, ktora si moze dat titul "9999999 games in 1" Tak ako to bolo napisane kedysi na zltych kazetkach od Vietnamcov 😁

Edit: uz sa tesim na tu rozmanitost levelov 🤗

Jakub Andreas
Jakub Andreas #Totální borec 💙

RobotCZ Někdo už udělal RPG s názvem Slayer Scrolls, takže Golden Axe nebude problém

RobotCZ
RobotCZ #Dukla Jihlava
👍2

Jak to vidim, tak mě hnedka napadlo vzkřžísit legendu GOLDEN AXE a zkusit nějakou ryzí Hack&Slash akci v tomto duchu....no nic chlapci, beru tužku a jdu si něco hnedka předkreslit :-D

Cobra

@Skara: no a to má byt plošinovka jak LBP?

Predicktor soky
Predicktor soky #Old shatterhand
👎2
👍1

Videl jsem videa p.t a deadspace.. Neskutecne. Jsem nadsen a cekam co komunita vsechno vytvori

Mayfish1
👍1

@DAYWAK: zatím není oficiální jen spekulace ;)

stillalive
👍1

Co to čtu, mám husinu! První Little Big Planet byl tehdy pro mě opravdu splněný sen, protože mě ohromně baví tvořit! Před LBP jsem využil možnosti tvoření v každé hře, která to v určitém rámci svých možností umožňovala, za zmínku rozhodně stojí Driv3r na PS2, kde jsem si poprvé plnil svůj dětský sen točit filmy v rámci možností hry, které spočívali v tom, že jsem si plánovaně odehrál akční jízdu a tu pak díky možnostem střihu, celkem svobodné možnosti práce s kamerou a dalších možností zpracoval do takového rádoby filmečku akčního ražení. Tím jsem trávil desítky až stovky hodin, nesrovnatelně více, než samotnou hrou. Další byl Time Spliters 3, kde bylo možné vytvářet celé úrovně pro hru ve dvou na jedné obrazovce, ale i mise, díky možnostem umisťování různých NPC postav s různým nastavením. V obou případech her jsem dříve či později narážel na limity, veškeré možnosti editace jsem už měl hravě zvládnuté a tak jsem později různě experimentoval, abych docílil výsledků, které sem tam dokázali i vyvolat otázku "jaks tohle udělal?" Proto jsem v Little Big Planet trávil opravdu stovky hodin učením se o možnostech editace a nejrůznějších nastavení v průběhu tvoření vlastních nápadů. Mnohdy mě ohromovali úrovně a celé pasáže od hráčů z celého světa, které buďto byli naprosto originální a některé přímo stavěli na fyzikálních zákonitostech ve hře, nebo se jednalo o známé hry, klasiky převedené i s příběhem do kontextu možností LBP. Od LBP jsem už na nic podobného nesáhl, to už jsem se věnoval plně tvůrčí fotografii, realizoval různé vize tak, že jsem nafotil zrcadlovkou a vhodnými objektivy různé scény, textury, předměty, často modelky a modely, ruku v ruce práce se světlem tak, abych nakonec ve Photoshopu dal dohromady obraz, jež jsem si vysnil, u tohoto jsem vydržel tisíce a tisíce hodin, ve dne v noci, sedm let a především skládání hudby, k němuž jsem právě poprvé přičuchl na PSX v MUSIC 2000, za což do dnes vděčím kamarádovi, který mi to tehdy ukázal. Music 2000, MTV Music Generator a posledně MUSIC 3000 jsou do dnes defakto konzolové programy, u nichž jsem trávil daleko více času tvůrčí činností, než u hraní her dohromady napříč všemi generacemi. Tam jsem se tisíce hodin učil a tvořil a při tehdejších mých možnostech nahrával výsledné projekty na jiná zařízení jako např. DVD Recorder, kde jsem řešil i takové technické záležitosti, jako odstranění rušivého zrňení ve zvuku, které způsoboval připojený "žlutý" sinch pro přenos obrazu, tak že kabely od konzol jsem měl kvůli tomu rozdělené a předělané. Do dnes mám některé nahrávky ještě na DVD nosičích. Dnes už ale používám PC, DAW Fruit Loops, a patřičnou reprodukční techniku. Tudíž LBP byl mou poslední tvůrčí činností na herních konzolích. Inu Dreams je pravděpodobně onen splněný sen a dovedu si v pohodě představit, že u toho sedím klidně i celé roky! Media Molecule jsou proto pro mě výhradními specialisty, kteří zprostředkovávají lidem něco, co nikdo jiný na herních konzolích obecně. Tohle musím rozhodně zkusit a jestli mě to chytne, budu mít o dalších letech primárního titulu na konzolích naprosto jasno na několik let dopředu. Bravo a nechť to doladí ku dokonalosti. Vděk a obdiv! Dreams má potenciál jako žádný jiný titul na herní konzoli. Doufám, že bude i PS5 verze s možností vzájemné propojenosti, možnost hrát vzniklé projekty na PS4 i PS5, tedy pouze v případě, že by nakonec PS5 nepodporovala zpětnou kompatibilitu. Určitě i po vydání se bude celý Dreams a jeho možnosti vyvíjet, třeba i celou řadu let, bude-li podpora ze strany uživatelů konstantně, nebo narůstajíce dostatečně velká.

Kami
Kami #FF Fan
👍2

Sony díky tomuto klidně může získat nové herní vývojáře. Stačí si všimnout nějaké kreativní mysli a nabídnout ji místo kde může expandovat. Dreams má fakt potenciál.

Banan

Dokazal bych si predstavit, ze to vydaj do PS+ na launch, osobne bych za to plne penize nedal a vubec mi prijde slaba reklama kolem teto hry, nehlede na dlouhy vyvoj, PS4 jde do finishe a nema to stale datum vydani.

Darth_Štófi
Darth_Štófi #Palmárák

plnohodnotný hry ti v tom ani vzniknout nemůžou. Velký AAA hry najímají herce a dabéry a bez nich to bude vždy síš pěkně stylizovaná hra s příběhem vyprávěným prostředím apod.

Tragéd

Na tohle se těším 😊 tohle bude bomba

Skara
Skara #CX+PS5+XSX
👍3

Cobra - vždyť to vůbec nevadí, tak si alespoň zahrajes výtvory ostatních hráčů 😉

Predicktor soky
Predicktor soky #Old shatterhand
👍5
👎1

Jsem zvědav, kdo udělá jako první pokračování half life :D

Cobra
👍3

Nejsem dobrý stavitel,takže já bohužel ne,nic bych nepostavil

DAYWAK

Ps 5 = zpětná kompatibilita s ps 4.

Darth_Štófi
Darth_Štófi #Palmárák
👍2

Na to jsem hodně zvědavý. Hrozně se mi třeba líbil leveldesign v dishonored, takže bych si rád zkusil vytvořit něco takového. Obecně si u her hrozně vážim dobrého leveldesignu a je to pro mě jedna z klíčových věcí, takže si myslím že díky šikovným lidem bude zábava hrát jejich výtvory

Jakub Andreas
Jakub Andreas #Totální borec 💙
👍3
👎1

Tohle je spíš herní engine nebo jak jinak to nazvat. Jde tu vytvořit snad vše a to nepřeháním. Závody, fps, rytmické akce, rpg... je to fakt neskutečné. LBP je vedle Dreams fakt nic a to ani nezminuji konkurenční projekty.

erik.golha
👍2

Toto bude cista hardcore zalezitost.... Kupujem hned po vydani.

Pan T
Pan T #Drifter
👍6

Jj, taky doufám že hra bude mít nějaké "přemostění" do next-genu, protože tohle zasluhuje dlouhodobě otevřené dveře. Do bety jsem se dostal v poslední vlně, a trefila se mi do období kdy jsem neměl dvakrát čas, takže jsem si to osahal vcelku letmo. Na to že bylo v oběhu teprve několik dní, tak už vznikly od hráčů hezké první pokusy. Až se na to nabalí širší počet tvůrců, a začnou se masivně sdílet předměty, tak to ještě nabere slušné obrátky. Těším se hlavně na podporu VR, protože tvořit přímo v prostoru bude zase o něco příjemnější, a výtvory dostanou nový rozměr, i kdyby šlo třeba jen o scenérii/sochu.

Starky
Starky #NaughtyGod
👍4

Ta vec je mnohem dal nez jsem cekal, docela jsem cucel co vse jde delat a vytvaret, pokud se toho chytne komunita LBP, tak tam budou vznikat uzasny veci.

Mayfish1

To je právě věc které se trosku bojím. Tahle hra je právě o té nekončící podpoře a snad to vyjde i na ps5 s možností hrát úrovně z ps4. Protože jestli ps5 vyjde za rok nebo za 2 tak si člověk nevychutna ty nejkrásnější úrovně které vyjdou pozdeji.

golder_69
golder_69 #Metroid
👍5

Tohle nás bude provázet i další generaci konzolí, hodně se těším!

Související články

REKLAMA

Nejčtenější články