Dreams - dojmy z Bety

preview  25
Martin Šmíd, 4. 2. 2019 13:35
V roce 2008 přišlo tehdy nové britské studio Media Molecule s roztomilou plošinovkou LittleBigPlanet, jejíž velkou předností nebyla ani tak zábavná kampaň, okořeněná o možnost kooperace, ale hlavně jednoduchý a přesto komplexní editor, v němž bylo možné si vytvářet další úrovně a ty následně sdílet s komunitou. Samozřejmostí byla i možnost hrát jiné komunitou vytvořené úrovně, takže jsme tu najednou měli plošinovku s prakticky nekonečným obsahem. V době, kdy konzole neměly tak dobrou infrastrukturu a PlayStation Network byl v plenkách, šlo o něco opravdu nevídaného. Ze hry se stal obrovský hit, a i proto netrvalo dlouho a studio Media Molecule přišlo s pokračováním, které bylo po všech stránkách daleko ambicióznější a propracovanější. Hlavně z toho důvodu, že editor už neumožňoval jen vytvářet další klasické plošinovkové úrovně, ale dal tvůrcům obsahu větší svobodu, aby mohli vytvářet i nejrůznější hříčky. Ačkoliv editor měl daleko více možností, vývojáři s ním pořád nebyli spokojeni, a i proto začali snít o editoru, který by byl jednak jednoduchý na používání, ale neskutečně komplexní a propracovaný, aby umožňoval hráčům vytvořit prakticky cokoliv. Projekt pojmenovali Dreams, aby jednak název jasně naznačoval velké ambice, ale také poukazoval na skutečnost, že si v něm bude moci každý vytvořit svůj vlastní videoherní svět a splnit jakýkoliv sen.

Vývojáři z Media Molecule prezentovali první verzi hry Dreams už během představení konzole PlayStation 4 na začátku roku 2013. Tehdy ukázali pěkné hudební vystoupení, ale až o několik let jsme se dočkali prvních podrobností a upřesnění, o co že se vlastně jedná. Hru Dreams vývojáři připravují už řadu let, na čemž je vidět, o jak ambiciózní a ne zrovna jednoduchý projekt projekt se jedná, ale ne vždy šlo samozřejmě podle plánu. Na povrch se sem tam dostaly informace, že hru museli vývojáři dost upravovat a předělávat, aby nakonec vše odpovídalo počáteční, opravdu hodně ohromující vizi. Tady je třeba hned říci, že hra Dreams by rozhodně nemohla být ve vývoji tak dlouho, pokud by v ní neměla velkou důvěru samotná Sony v podobě vydavatele. Na ní je vidět, jak velkou svobodu vývojáři z Media Molecule mají a nikdy nebyli ničím limitováni. Dostali tolik času, kolik potřebují, což se nyní ukazuje, že bylo naprosto klíčové. I když pro fanoušky je určitě bolestivé tak dlouho čekat. V těchto dnech končící Beta totiž ukázala, že ačkoliv bude potřebovat hra ještě trochu ladění, a to jen v několika málo detailech, mohl by se z ní nakonec vyklubat opravdu obrovský hit a jít o onen splněný sem pro každého hráče, kterého baví vytváření a plnění si svých snů.

Beta se zaměřila hlavně na tu hlavní a nejdůležitější část, tedy tvoření vlastních výtvorů, případně hraní různých projektů ostatních hráčů. Plná verze samozřejmě nabídne i nějakou příběhovou kampaň, která bude mít za cíl ukázat, co je vše možné v editoru udělat, ale ta nebyla součástí bety. Každopádně už od oznámení bylo jasné, že Dreams je určeno hlavně pro hráče, kteří rádi něco tvoří, mají i hodně času pro učení se a rovněž velkou trpělivost. Dreams sice nechce, abyste se učili složitě programovat jako profesionální vývojář, přesto abyste něco vytvořili, musíte se řadu hodin v editoru učit a studovat jednotlivé tutoriály. Ty byly v betě docela pěkně zpracovány, celkem srozumitelné, ale někdy trochu delší, než by bylo třeba a zahltily hned řadou nejrůznějších informací a postupů. Tutoriálů je hodně a bude i chvilku samozřejmě trvat, než se ve všem člověk zorientuje a pochopí alespoň ty základy, aby mohl s něčím začít. Já jsem v editoru strávil několik hodin, což stačilo na to, abych si navrhl nějakou tu základní lokaci a vytvořil hrdinu, s nímž se ale raději chlubit nebudu.

Editor jako takový je přehledný a docela dobře se i ovládá, za což může hlavně skutečnost, že hra využívá prakticky všechny ovládací prvky DualShocku 4. Od klasických tlačítek po pohybové senzory. Hra navíc podporuje i ovladače PlayStation Move, které i vývojáři z Media Molecule upřednostňují. Hned nebudete pochopitelně vědět všechny klávesové zkratky a možnosti, ale ty se časem určitě naučíte, ostatně klíč k úspěchu je čas a učení se. Dalo by se říci, že v editoru si můžete navrhnout prakticky cokoliv, od objektů do úrovní po vlastního hlavního hrdinu. Nejste ničím limitovaní, jen vlastní zručností a představivostí. Pokud ovšem zase tak nadaní na design nejste a přesto byste si chtěli udělat nějakou tu menší skákačku, je tu možnost využívat vytvořené objekty a vůbec assety jinými hráči, což je určitě zajímavá možnost. Už nyní jsem si mohl vybrat z desítek baráků, postaviček a dalších objektů, které navíc nejsou statické, ale mají vlastní animace. V Dreams tak najednou nemusíte jen tvořit vlastní náročné projekty, ale třeba i navrhovat nástroje pro ostatní hráče, a nikde navíc není psáno, že musíte vše tvořit sami. Už nyní je jasné, že mnohé větší projekty budou tvořit celé komunity hráčů a jsem neskutečně zvědav, co z nich nakonec vypadne. Možnosti jsou prakticky nekonečné.

Na vytváření vlastních projektů nejsem zrovna dvakrát nadaný, takže jsem editor jen pár hodin zkoušel, abych následně raději hrál to, co vytvořili ostatní, přičemž už nyní vzniklo několik docela zajímavých a někdy i ambiciózních projektů. A hlavně hodně rozmanitých. Dreams stejně jako LittleBigPlanet dává možnost jakýkoliv výtvor hned nasdílet, aby ho mohli hrát ostatní hráči, kteří k němu mohou napsat nějakou tu připomínku či ohodnotit, abyste měli nějakou zpětnou vazbu. Zajímavě vypadá možnost si i u vybraných projektů prohlédnout, jak jsou vytvořeny, takže hned víte, jak je co nastaveno.  

Každopádně během testování jsem si vyzkoušel několik docela pěkných a roztomilých skákaček, od 2D Maria po 3D záležitost s kostrou, ale také hříčky pro více hráčů, first-person střílečku či pokus o rozsáhlé akční RPGčko ve stylu The Elder Scrolls, kde nechyběly rozhovory s NPCčky, úkoly i souboje s různými protivníky. Určitě vám i neuniklo, že se hráči pokoušejí vytvořit třeba pokračování Dead Space, také vznikl za pomocí editoru v Dreams i PT. Chvilkami jsem docela žasnul, co vše už nyní hráči dokázali vytvořit s editorem, který stále není ve své finální verzi, a jak pěkně to navíc vypadá. Dreams ale není jen o vytváření vlastních her a hříček, ale dává možnost vytvářet statické nebo animované obrázky, případně točit animované filmy s vlastními hrdiny. 

Z prvních dojmů je patrné, že Dreams je jednou z nejambicióznějších her této konzolové generace, která chce dát hráčům naprostou svobodu. A podle prvních dojmů se zdá, že by mohlo jít o opravdu povedenou záležitost, svým způsobem i revoluční, v níž bude možné vytvářet hry nejrůznějších žánrů, ale i další zajímavé projekty. Editor už v betaverzi ukázal svoji komplexnost, přitom je docela lehké s ním pracovat. Nadějí jsou i některé výborné výtvory samotných hráčů. Snad Dreams opravdu vyjde v letošním roce, protože se nemohu dočkat až uvidím, co dále hráči vytvoří. 

Dreams

ps4
SCEE, Media Molecule
Datum vydání hry:
14. 2. 2020
Žánr:
Adventura
KARTA HRY
10/10

Komentáře