Control

Hra Control vyjde příští rok pro PlayStation 4, Xbox One a PC.
Finské studio Remedy Entertainment se proslavilo po celém světě zhruba před sedmnácti lety vynikající akční hrou Max Payne, která se nejen skvěle hrála a vypadala, ale také přinesla velmi dobře zakomponovaný Bullet Time, tedy zpomalení času. Na tuto dnes už velkou videoherní klasiku vývojáři navázali neméně povedeným druhým dílem. Následně se pustili do vývoje zcela nové značky. Tou hrou byl pochopitelně Alan Wake. Hra vznikala spoustu let, a když konečně vyšla, jednalo se o slušný thriller, který určitě potěšil všechny fanoušky žánru. Od té doby si fanoušci přejí pokračování, ale to zatím ne a ne přijít, ačkoliv se vývojáři nechali několikrát slyšet, že práva na značku vlastní oni a také mají zájem pokračování připravit. Zatím poslední hrou studia je Quantum Break, v němž se vývojáři pokusili propojit hru s hraným seriálem. Ne vše se jim ale povedlo a z mého pohledu šlo jen o lehce nadprůměrnou akci, na níž se dnes už prakticky zapomnělo a rozhodně se nezařadí mezi klasiky studia Remedy. Tam by se ale mohla určitě zařadit připravovaná akční hra Control, která byla oznámena letos během tiskové konference Sony na E3 a vyjde v příštím roce pro všechny hlavní platformy, tedy PlayStation 4, Xbox One a PC.
Vývojáři ze studia Remedy Entertainment se vždy zaměřovali na filmové akce, u nichž byl velmi důležitý i příběh, kterému byla kolikrát věnována větší pozornost, než by si zasloužil, na což následně trpěla lehce hratelnost. To bylo nejvíce vidět i u zmíněného Quantum Breaku. Když byla představena akce Control, vývojáři se netajili tím, že nyní je pro ně na prvním místě hratelnost, ačkoliv zajímavý příběh pochopitelně nebude chybět. Pořád by tedy mělo být vidět, kdo za hrou stojí. Je ale skvělé vidět, že se studio po tolika letech rozhodlo trochu přehodnotit své priority, a to možná i na základě zpětné vazby, které se jim v posledních měsících dostalo.
Každopádně příběh hry se točí kolem Jesse Faden. Ta prožila v dětství doposud blíže nespecifikované trauma, které ji zavede až do New Yorku do tajné agentury, sídlící v hodně speciálním mrakodrapu Oldest House. Tam hledá odpovědi na hromadu otázek. Budova je ale z ničeho nic napadena hrozbou z jiného světa, přičemž z Jesse Faden se stává záhy ředitelka celé agentury, která ji musí zachránit a získat nad celou nastalou situací kontrolu. A v mrakodrapu, který neustále mění svoji architekturu. „Svět hry Control má také svůj vlastní příběh, stejně jako tvoji spojenci, které potkáš po cestě,“ říkají vývojáři.
Control je hra, která je strukturovaná podobně jako další hry z Metroidvania žánru. Pryč je tedy uzavřené a lineární prostředí, které by vás drželo za ručičku a nepustilo. Místo toho se dostanete do světa, kde je větší volnost a v němž můžete i trochu více bloudit. To je pochopitelně další velký odklon od toho, na čem dříve vývojáři z Remedy pracovali. Během E3 ale několikrát zmínili, že jde pro ně o velkou výzvu, kterou chtěli podstoupit. Metroidvania hry jsou založeny na tom, že v průběhu hraní získáváte nové zkušenosti, které vám následně umožní se vracet do již prošlých lokací, a následně si v nich odemykat další cestičky, případně se dostat do dříve nedostupných míst. Tyto speciální schopnosti si bude postupně odemykat i hlavní hrdinka hry Jesse Faden. Ta bude mít spoustu nadlidských schopností, které nemají dle vývojářů jen efektivně vypadat, ale mají být hlavně funkční, aby měl hráč nutkání je neustále používat a byly tedy přínosem i pro samotnou hratelnost.
Jesse Faden může třeba využít telekinezi, aby vytvořila z předmětů po lokaci štít, a tím se ochránila před střelbou, případně ohněm. Také se bude moci naučit levitovat, případně házet předměty na protivníky. Jednou z důležitých schopností bude i možnost menší teleportace, aby unikla nepřátelům. I když se jedná o celkem jednoduché schopnosti, během ukázky bylo vidět, že je bude možné kombinovat, což by mělo hře dodat větší hloubku během boje, aby byly akční pasáže daleko zajímavější, zábavnější a ne tolik repetetivní jako v Quantum Breaku. Jak už jsem ale naznačil, tyto schopnosti bude moci Jesse Faden využívat i k dostání se do zcela nových oblastí mapy. Vývojáři navíc říkají, že ukázali jen malou hrstku schopností, které se bude moci hlavní hrdinka naučit. Docela jsem zvědav na ty další.

Zpět ale k boji s protivníky, který pochopitelně bude nedílnou součástí hry Control. Ostatně se pořád jedná o akční hru ze třetí osoby, na níž je vidět DNA studia stojící za hity Max Payne nebo Alan Wake. Společně se speciálními schopnostmi bude mít Jesse Faden i jednu z nejoriginálnějších zbraní, jaká se za poslední roky objevila ve videohrách. Vývojáři ji pojmenovali Service Weapon, přičemž v základu má tvar klasické pistole. Postupně ale bude možné do ní odemknout upgrady, které umožní, aby se transformovala do tvaru zcela jiných zbraní jako brokovnice, samopaly a tak dále. Tato myšlenka se mi opravdu zamlouvá, že hlavní hrdinka bude mít jen jednu plně modifikovatelnou zbraň, která bude měnit tvar. Ostatně už bylo dost hrdinů, kteří mají na zádech celý arzenál, který následně během bojů neustále mění. Vývojáři slibují, že bude ve finální verzi Controlu docela velké množství zbraní a modifikací.
Otevřenější úrovně se spoustou cestiček a nový přístup k designu hry navíc umožňuje, aby vývojáři zakomponovali i vedlejší úkoly, které bude možné volitelně plnit. V demoverzi na E3 byla ukázána třeba záchrana postaršího muže. Jak moc bude mít plnění vedlejších úkolů vliv na samotnou hru, a jestli za ně něco bude, zatím nevíme. „Budete moci vyhledávat vedlejší úkoly a různá tajemství, kterých bude v tomto nepředvídatelném prostředí velké množství. Budete moci spolupracovat s dalšími agenty na rozluštění šifer a rozkrývání podivných experimentů, které se v budově tajně prováděly,“ říkají vývojáři. Vedlejší úkoly pochopitelně jsou v mnoha hrách a nejsou něčím originálním, ale je i na nich vidět, že se studio Remedy pouští do něčeho, co dříve nedělalo. A dle prvních dojmů a ohlasů se zdá, že jde o směr správným směrem. Ne nadarmo se říká, že je Control zatím nejambicióznější hrou, na jaké kdy studio Remedy pracovalo. Z první ukázky tomu nejde nevěřit.
Control zatím vypadá parádně. Zatím to vypadá, že Remedy vytváří akční hru, na níž je vidět identita studia, ale také se nebojí zakomponovat řadu zajímavých novinek, ať už jde o otevřenější prostředí, vedlejší úkoly, zajímavě pojatou zbraň nebo hratelnost oživující speciální schopnosti. Navíc nový vydavatel 505 Games, díky němuž hra vyjde na všechny hlavní platformy, dává vývojářům velkou volnost, aby mohli realizovat bez omezení svojí vizi. Pokud vše dotáhnou do konce, mohlo by se jednat o obrovský hit.
Tvoje reakce na článek
Galerie

























Komentáře (12)
Tohle nebudu pokouset, QB jsem nedohral kvulu bugu, 3x se smazaly savy a pak uz jsem na to kaslal ... mrzelo me to, protoze v tu dobu se mi to fakt libilo, ale asi to nebylo pro me, uz u predobjedvnavky se nakonec omlouvali za chybejici steelbook ...
Hra QB také měla prvopočáteční nadšení hráčů a jak to nakonec dopadlo víme.Za mě si počkám na celkové zhodnocení hry u recenzentů. Také bude rozhodovat herní doba ,jak už tu někdo psal. Také by mohla pomoct před koupi zkušební verze.Dříve bylo běžné na PC,že hry před vydáním měli zkušební Demo .Kde ty zlaté časy jsou Jinak to nevypadá špatně dávám tomu naději,mohu jen držet palce at se to povede a uspěje . Doufejme že se s toho nevyklube pokračování hry QB
Ondra.....já to spíš odhaduju na názor alá.....hurá otevřít Metacritic.....rovnou přeskočit na těch 8-10 negativních recenzí z nich si udělat svojí pravdu a pak troubit přes modrou trumpetu tyhle moudra o nudný a podprůměrný hře
kolikrat to zahral ? maximalne ho nekdo jebl v obchode krabickou QB po hlave
Kubo dostal jsi podpásovku
Jakub Andreas.... Kolikrát jsi QB zahrál, že ti tady z kapsy padaj takový hodnocení?
Snad to nebude takovej nudnej prumer jako QB.
Čivavo, nehraj to na Easy!! . Pokud to zapneš na Hard, bez používání schopností se neobejdeš. To hlavně proto, že postava za kterou jsi hrál, neuměla moc dobře střílet.
Vývojáři jsou umělci. Vždy to tak bylo. Pokud je zavřete do klece s jasnými instrukcemi zabijete jejich ducha i vize. Tvůrčí volnost je v tomto oboru naprosto zásadní, což si dnešní typ managementu, razící cestu korporátního komunismu neuvědomuje.
MS, nebo Sony je měli už dávno koupit a začít vyvíjet Alan Wake 2.
Vypadá to fajn, a velice efektně, ale počkám si na recenze. Jestli to bude hra na 6 hodin, jako QB/Order/Hellblade, tak jedině časem až opadne cena.
Jako nevím potřeboval bych si tu hru vyzkoušet,protože ten trailer na E3 mě absolutně neoslovil naopak jsem si říkal tvl co je to za sračku a ta divně transformující bouchačka to dovršila.Nevím jak říkám potřeboval bych toho vidět více.Jediné co mě zatím na té hře oslovilo je ta buchta.PS:To plavání ve vzduchu mě taky bůh ví jak neoslnilo.