35 minut z hraní akční hry Returnal + postřehy z hraní

35 minut z hraní
Dojmy z prvních hodin hraní hry Returnal
- Studio Housemarque se zatím soustředilo pouze na arkádové střílečky. Větší AAA hra s velkým důrazem na příběh je pro ně novinkou. Zatím nemohu hodnotit příběh, protože jsem viděl příliš málo, ale zápletka rozhodně vypadá zajímavě a těším se, až celé tajemství planety Atropos odhalím, stejně tak se více dozvím o hlavní hrdince Selene, která mi přirostla k srdci.
- Vývojáři z Housemarque mají za sebou zatím spíše menší hry, ale na Returnal je od první chvíle vidět, že měli daleko větší rozpočet a jde opravdu o jejich nejambicióznější a největší hru. Výpravou, prezentací i produkčními hodnotami je na tom podobně jako další hry od PlayStation Studios.
- Inspirovat se pro Returnal nechali řadou her i filmů. Z Aliens Jamese Camerona si vypůjčují hutnou atmosféru, která by se dala po celou dobu hraní krájet, z akčních her Control a Metroid pak průzkum i metroidvania prvky. Z hitu minulého roku Hades zase roguelike prvky. Je ale důležité rovněž dodat, že je tu jasně vidět rukopis studia Housemarque, takže se můžete těšit na zábavnou a svým způsobem i návykovou akci. Vše pak kombinuje s elegancí a výsledkem je velmi zábavný mix, od něhož se jen těžko člověk odtrhává.
- Smrt je herní mechanismus. Pokud zemřete, jako v každé roguelike hře přijdete o základní vybavení, ať už to jsou zbraně či různé módy, ale také postup. Začínáte prakticky od začátku. O co ale nepřicházíte, jsou zkušenosti, abyste příště věděli, jak si lépe počínat.
- Akce je rychlá jako v ostatních hrách studia Housemarque. Každý nepřítel má trochu jinačí útoky, přičemž jejich druhů je už v prvním světě solidní množství. Kromě řadových protivníků nechybí ani minibossové a velcí bossové, kteří budí respekt. Abyste je mohli zabít, musíte se vždy na střety s nimi připravit a hlavně se postupně naučit jejich pohyby, útoky a zjistit, kde mají slabá místa. Čekat, že zabijete bosse na první pokus je hodně bláhové.
- Základním prvkem hry je adrenalin. Jak likvidujete protivníky a zároveň se vyhýbáte jejich útokům, roste vám adrenalin. Díky němu můžete následně střílet speciální projektily, rychleji přebíjet i vidět přes zeď, takže vidíte, kde přesně se protivník nachází. Když jste zasaženi, nepřijdete jen o kousek zdraví, ale také o naboostovaný adrenalin.
- Průzkum je velmi důležitou částí hry a popravdě si ho hodně užívám, protože si opravdu připadám jako na neznámé mimozemské planetě. Průzkum je ale důležitý i pro hledání lékárniček, módů i speciálních parazitů, kteří vám propůjčí bonusové pasivní vlastnosti. Některé rozhodně nejsou k zahození.
- Po smrti o veškeré vybavení přijdete. Zůstanou vám jen klíčové předměty, které postupně získáváte a díky nimž je možné prostředí lépe prozkoumávat.
- Zatím jsem si mohl vyzkoušet několik typů zbraní – pistole, brokovnice a samopal, kdy každá se hodí na trochu jinačí styl hraní. Samopal je spíše na dálku, brokovnice pouze na souboje na blízko, během nichž riskujete zasažení. Ve hře je ovšem daleko více zbraní.
- Od první minuty jsem si všiml skvělého využití DualSense gamepadu. Díky haptické odezvě cítíte každý krok hlavní hrdinky, ale také každou dopadající kapku deště. Haptika zde rozhodně neslouží jako jen trochu lepší vibrace, ale jde o důležití vjem, který vás dostane na planetu Atropos. A to samé platí o adaptivních spouštích. Když třeba stisknete jen lehce L2, tak hlavní hrdinka zamíří, jako v každé jiné střílečce. Když ovšem stisknete L2 na maximum, nabije silný útok zbraně. Je lehké si na tento mechanismus zvyknout a jde o skvělé využití adaptivních spouští, které navíc podporují vibrace. Více ale zmíním ve své recenzi.
- Před několika dny unikly na internet trofeje ze hry Returnal. Nedoporučuji se na ně dívat kvůli spoilerům. Hodně hráčů z nich ovšem vyčetlo, že má hra velmi jednoduchou platinovou trofej, která se získá sama. S tímto tvrzením bych byl ovšem hodně opatrný, protože pokud něco Returnal opravdu není, tak jednoduchá hra, a už její dokončení bude mnohé stát několik ovladačů.
- Během prvních pár hodin jsem si nemohl stěžovat na technickou stránku. Hra vypadá pěkně, skvěle běží bez viditelných propadů i během těch nejnáročnějších scén a nesetkal jsem se ani s žádným bugem či jiným problémem.
- Hra Returnal nezná díky rychlému SSD disku nahrávací obrazovky. Rychlé cestování je bez načítání instantní, to samé platí po načtení po smrti.
- Na hře Returnal je cítit, že byla od začátku tvořena pro PlayStation 5 a jde hratelností, technickým zpracováním i skvělou podporou DualSense o jednu z prvních pravých next-gen her.
- Už v dojmech musím trochu smeknout před vývojáři, kteří se v dnešní době rozhodli přijít s opravdu hardcore velkou AAA roguelike hrou, s níž nemají pravděpodobně šanci oslovit všechny hráče. Pro vyznavače těchto her ale určitě půjde o herní svátek. Prvních zhruba deset hodin jsem si maximálně užil a těším se, až se budu moci znovu pustit do hraní. Příští týden vám přinesu obsáhlou recenzi s finální známkou.
Tvoje reakce na článek
Galerie

























Komentáře (87)
Boží mrazivá atmosférická šleha. Čekám že překvapí naše smysly.
Za 2 litry asi ne, časem za míň asi jo. Uvidíme co recenze. Pro mne je to zatím jen taková barevná arkáda.
Returnal je prej easy hra link
Predobjednano tesim se
@Kostej-cz: jaký celý roky? Jestli sem tu někdy něco psal kriticky na adresu PS tak maximálně teď při poslední generaci, protože některý kroky sony kolem ps5 se mi nelíbí a nesouhlasím s nimi. Proti PS4 absolutně nic, dokonce mi ani nevadí že PROčko hučí jak když vzlítne tryskáč. Jak jsem už napsal ty budeš hodně pomatená plejka. A to že nehraju jenom na PS ale i na PC a Nintendu ze mě asi dělá xbota , tedy hraji na všem kromě xboxu, který považuji za zbytečný pokud člověk vlastní kombo PC/PS, ale hned jsem byl xbot dle tebe, i přestože jsem ho nikdy nevlastnil a xkrát jsem se vyjádřil nechvalně na adresu Xbos ser.S který tu podle mě nemá co dělat. Nevím co roky sleduješ, ale asi nějaký bludy v hlavě. Prostě pomatená plejka.
No, chtěl jsem jít do Demons Souls, ale ještě počkám na recky na Returnala. Mám na hru dva klacky a musím se rozhodnout mezi těmito dvěma. Resi mě nějak nechává chladným.
@Kostej-cz: podle tebe je znak inteligence držet pusu a krok vid ? :D jojo, to je esence intelektu
@Kostej-cz: Proč by nemohl kritizovat něco, na čem hraje? To je u nezaujatého uživatele zcela normální. S tím bagrováním palice bacha, to spíš sedí na tebe.
Marcel : Tak tim padem jsi jeste vetsi guma nez jsem si myslel . Cele roky tu ctu jak se vysmivas a prudis do PSka a ejhle on hraje jen na PS ... Mas to dobre vybagrovane v palici Ale vklidu takovi je tu kazdy druhy asi je to ted moderni ...
Returnal válcuje link
včera jsem koukl na 45 m stream jestli by mě ta hra bavila a vypada to, že jo.
Ta hra má ale hroznou smůlu, že vychazí s RE8 a s cenovkou dva litry. Myslím si , že cenovka bude i největší kritika v nadcházejících recenzí.
Osobně asi počkám na cenovku kolem 1500 a půjdu do toho, vypada to, že to bude zabavná non casual hra
kostej: Já returnal neprudil, já měl pouze pochybnosti (což mělo hodně lidi). Jak, ale vidíš dokázu uznat svuj omyl což se o tobě říct nedá :D Cenovka mě vadí i tak.
Skoda ze ta hra nema nejake demo na vyskusanie podla mna by to tejto hre pomohlo si spravit vlastny nazor na hru. Este dodnes ma ta hra voubec nelakala ale ako citam tie previev tak by som si ju minimalne chcel skusit. Mozno neskorej ale tiez niesom ten typ co hrava tieto hry tak za full cenu pre mna nie.
Popravde od tejto hry som veľké očakávania nemal, ale prvé dojmy sú veľmi pozitívne a ja by som si to strašne rád zahral.Lenže pre mňa je aj Crash Bandicoot souls hra😁.Som lama.Takže to bohužiaľ asi pôjde mimo mňa, ale všetkým ktorí na to majú prajem skvelý zážitok.
beliar: To byl prakticky tutoriál, co je ve videu :D
nezajem...toto ani z bazaru
Pěkný ale bohužel si to moc lidí nezahraje.. a to bylo hraný na easy? Nějak moc snadno ty monstra umírali
@Cardys: Zůstanou ti určité věci pro postup a otevřené zkratky.
Kde jsou ti primáti, co říkali, že to bude max. 4/10?
Jaky prijdes o vsechno po smrti? Zkusenosti zustavaj a urcite je to promakany, aby se s tim clovek znova neparal jako na zacatku :)
Masaker link
@Moneta: Je to roguelite. Určitej progress se ti ukládá.
@ChuligaN_cz: 😀😀👍. No podle mě je pro opravdový zážitek z haptiky naprosto zásadní zvuk co vychází přímo z ovladače, zvuk co jde ze sluchátek to nemůže vynahradit. Zatím jsem to řešil jen u Astra, protože je to jediná hra kde to bylo opravdu využito na stopro...... Když máš sluchátka na uších, tak ten zvuk logicky neslyšíš.
@m42ar: Nějak ti nerozumím 😂 Já používám sluchátka na 3D audio a DualSense používám na ovládání her.Co ti k sobě proboha nejde 🤦♂️ Doufám že nemáš sluchátka v ruce a DualSense nasazený na uších? 😂
Edit:@m42ar: Tak ono je to asi věc názoru.Já si třeba pořádnou hru nedokážu představit bez pořádného zvuku a ten mi ovladač určitě neposkytne.Úplně mi postačí haptika a adaptivní spoustě ve spojení s 3D audio z pořádných sluchátek.
Chuligán: Já ti nevím, ale sluchátka a dualsense nejdou zrovna moc dohromady, ne?
Jinak někdo se tu ptal, kdy padá embargo na recenze - mělo by to být 29.4. ve 14:00 našeho času :)
Vypadá to skvěle, ale "hardcore roguelike" kde po smrti příjdu o všechno, zní jako něco co si nedám :D a asi ani většina casualu. Škoda.
@Kostej-cz: tpč. ale já nikdy neměl xbox, jakože nikdy a už od ps1 mám hlavně PS. A jinak doma všichni zdraví, teda hlavně ty?
grafika pěkná ..těším se na bazar ver.1.01
Marcel : Plejaka tu ma kazdy druhy Xbot ... Si jako myslis ze sis koupil PS5 ze uz nejsi Xbot ? To vykladej horynum v treti cenove
Tak polak ma dabing a titulky,my hovno,zacina me ta diskriminace srat,ale cenu budou mit stejnou