Zavřená first-party studia PlayStationu

special  18
Martin Šmíd, 10. 1. 2023 23:00
V jednom z předchozích článků jsme se věnovali studiím, která v současnosti Sony vlastní a patří pod PlayStation Studios. Ta se starají o vývoj úspěšných a očekávaných her pro konzole PlayStation. V minulosti jich Sony ovšem vlastnila daleko více a kvůli řadě restrukturalizací byla buď sloučena, nebo bohužel i rovnou zavřena. Sony má tak na svém kontě i několik pomníčků, s nimiž hráče určitě nepotěšila.

Japan Studio – Tuto sekci začnu rovnou s nejstarším first-party studiem, které už neexistuje po nedávné velké restrukturalizaci. O studiu jsem psal nedávno ve velkém speciálu, který doporučuji si přečíst. Jen v rychlosti zmíním, že toto legendární studio nám v minulosti přineslo řadu nezapomenutelných a hlavně originálních her pro konzole PlayStation jako The Last Guardian, LocoRoco, Shadow of the Colossus, Bloodborne, Demon's Souls, Everybody's Golf, Siren nebo Puppeteer. Zavřením tohoto studia pak Sony přišla o řadu talentovaných japonských tvůrců, kteří si už naštěstí stihli najít práci v jiných studiích, někteří pak založili svá vlastní studia. Do budoucna se tak máme na co těšit. A důvod této velké restrukturalizace? Sony neměla údajně pocit, že dokáže studio oslovit globální publikum a připravovat pravidelně velké hity jako Uncharted a další, které navíc na sebe dokážou vydělat. Na rozhodování určitě měly vliv i poslední komerčně neúspěšné hry, mezi nimiž byl slušně hodnocený Knack 2 a pak hlavně výborný Gravity Rush 2.  

Bigbig Studios - Toto britské studio bylo založeno v roce 2001 několika bývalými vývojáři Codemasters a Sony ho koupila o šest let později. Mnozí možná ani nebudou vědět, že ho Sony někdy vlastnila, přesto stojí za několika solidními hrami pro kapesní konzole PlayStation. Pro PSP vytvořilo povedené akční hry Pursuit Force a Pursuit Force: Extreme Justice i závodní hru MotorStorm: Arctic Edge. Pro PlayStation Vita pak dodalo kompilaci miniher Little Deviants. Poté se Sony rozhodla studio zavřít. Pravděpodobně na to měla vliv konzole PlayStation Vita, která neměla tak velký úspěch a Sony se raději rozhodla zaměřit na vývoj velkých her pro PlayStation 4. 

Evolution Studios – Britské studio založené v roce 1999 se od začátku specializovalo na vývoj závodních her. Fanoušci žánru si ho nejprve oblíbili díky kvalitním licencovaným WRC hrám, které vycházely pro konzoli PlayStation 2. S příchodem konzole PlayStation 3 studio přišlo s kladně přijatou a hlavně úspěšnou závodní arkádovou sérií Motorstorm, která zaujala nejen svým vizuálním zpracováním, ale také zábavnou arkádovou hratelností. Po třech dílech, kdy každý nabídl odlišné lokace a řadu novinek, se studio vrhlo do vývoje ambiciózní závodní hry Driveclub.

Ta měla vyjít už na start tehdy nové konzole PlayStation 4, ale na poslední chvíli byla o rok odložena, protože vývojáři nebyli spokojeni s její kvalitou. Launch bohužel i tak neproběhl hladce, určitě si i dnes vzpomenete na nefunkční online a sociální funkce, navíc to vývojáři schytali i za chybějící slíbený obsah. Díky dodatečnému obsahu, řadě updatů (jeden přidal třeba i dnes pořád parádně vypadající efekt deště) a velkému rozšíření Bikes se z Driveclubu nakonec vyklubala kvalitní závodní hra. Bohužel se i tak Sony v roce 2016 rozhodla studio zavřít, což fanoušci nesli a možná i dnes nesou hodně těžce. Studio prakticky celé o měsíc později přešlo pod Codemasters, ale na své dřívější úspěchy už navázat nedokázalo a nakonec bylo rozpuštěno.  

Guerrilla Cambridge - Toto britské studio, které se původně jmenovalo SCE Studio Cambridge, bylo založeno v roce 1997, přičemž stojí za některými velkými klasikami PlayStationu. Už pro první PlayStation přineslo hry jako MediEvil, MediEvil 2 nebo C-12: Final Resistance. Pro PlayStation 2 pak vytvořilo nejprve povedenou akční adventuru Primal, na níž navázalo střílečkou Ghosthunter. Ta ovšem velký úspěch neslavila. Povedenější byla akční hra 24: The Game, která byla založena na úspěšné seriálové předloze. Ta fanoušky určitě potěšila nejen solidní hratelností, ale i slušnou zápletkou, navíc velkým plusem byla u nás skutečnost, že obsahovala české titulky. Trefou do černého byla určitě i plošinovka LittleBigPlanet pro PSP nebo akční hra Killzone: Mercenary pro PlayStation Vita. Poslední hrou studia byla v roce 2016 akční multiplayerová hra RIGS: Mechanized Combat League pro headset PlayStation VR. Ačkoliv byla kvalitní, moc hráčů neoslovila. A možná i proto se Sony rozhodla studio zavřít. Je to škoda, protože studio mělo za sebou hned několik her, kterými určitě udělalo řadě hráčům velkou radost. 

Incognito Entertainment – Toto americké studio založené v roce 1999 v Salt Lake City se nejvíce proslavilo výbornou akční hru Twisted Metal: Black pro PlayStation 2. Následně připravilo ještě několik dílů ze série Twisted Metal, které už ovšem byly slabší a nezískaly si takovou oblibu. Naposledy se podílelo na vývoji multiplayerové akce Warhawk a závodní arkády Calling All Cars! pro PlayStation 3. Poté studio opustilo několik klíčových vývojářů a Sony se ho v roce 2009 rozhodla zavřít.  

Manchester Studio - V roce 2015 založila Sony bez velkého humbuku nové first-party studio v Manchesteru, které se mělo specializovat na vývoj her pro headset PlayStation VR. Ve studiu vzniklo několik konceptů, ale žádný nakonec nebyl přetaven ve hru. Pravděpodobně i proto se Sony nakonec rozhodla studio zavřít.  

Studio Liverpool - V roce 1984 byla založeno velká videoherní společnost Psygnosis, která se téměř o deset let později stala dceřinou společností Sony Computer Entertainment, mající za úkol vytvářet exkluzivní obsah pro konzole PlayStation. Společnost Psygnosis se proslavila vývojem i vydáním desítky kvalitních her pro Amigu a další platformy, přičemž mezi nejznámější patří určitě Destruction Derby, Lemmings, Shadow of the Beast nebo Wipeout. V roce 2000 došlo k začlenění Psygnosis pod SCE a bylo proto rozhodnuto, že se přejmenuje na Studio Liverpool. Pod tímto novým logen vznikaly hlavně Formula One hry a další díly oblíbené série Wipeout. V roce 2012 pak Sony oznámila, že po překontrolování rozpracovaných projektů se rozhodla studio zavřít. V té době pracovalo na dvou neoznámených hrách pro PlayStation 4. Jednou z nich byl nový Wipeout, druhou pak akční hra ve stylu Tom Clancy's Splinter Cell.

Zipper Interactive – Toto americké studio bylo založeno v roce 1995 a dlouhou dobu vytvářelo hry hlavně pro PC, kde slavilo úspěch s MechWarrior 3 a hlavně leteckou arkádou Crimson Skies, kterou vytvořilo pro Microsoft. Od roku 2002 pak vytvářelo akční hry ze série SOCOM (možná si vzpomenete na první díl, u něhož byl přibalen headset) pro konzoli PlayStation 2. Sony se práce tohoto studia líbila, a proto ho v roce 2006 koupila. Studio následně pokračovalo v práci na SOCOM sérii, ale zároveň vytvořilo i velkou multiplayerovou akci MAG pro desítky hráčů. Poslední hrou studia byla akce Unit 13 pro konzoli PlayStation Vita. Po jejím dokončení bylo zavřeno. Před zavřením se ve studiu pracovalo na dvou nových hrách pro konzoli PlayStation 4 – pokračování SOCOM série a nové značce (akční hra z first-person pohledu).

anketa

Komentáře