TEST: The Legend of Zelda: Breath of the Wild a The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom na konzoli Nintendo Switch 2

TEST: The Legend of Zelda: Breath of the Wild a The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom na konzoli Nintendo Switch 2
special  17
Martin Šmíd, 14. 6. 2025 14:35
Jako by to bylo včera, když mi přišla konzole Nintendo Switch a já na ní zapnul hru The Legend of Zelda: Breath of the Wild, které jsem následně propadl na několik stovek hodin. Dohráním hlavního epického příběhu nic neskončilo, naopak by se dalo říci, že teprve začalo. V obrovském nádherném světě jsem doslova žil, plnil vedlejší úkoly, řešil další dungeony se zapeklitými hádankami i nástrahami a snažil se ho co nejvíce vytěžit. I proto jsem se pak s chutí pustil i do dvou povedených rozšíření The Master Trials a The Champion’s Ballad. K pokračování The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom jsem se během vydání bohužel kvůli nedostatku času nedostal, ale věděl jsem, že jednoho dne se do království Hyrule znovu vrátím. A ta doba přišla nyní, když se obě hry dostaly ve své vylepšené verzi pro novou konzoli Nintendo Switch 2.
TEST: The Legend of Zelda: Breath of the Wild a The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom na konzoli Nintendo Switch 2

Pořád jsem toho názoru, že The Legend of Zelda: Breath of the Wild je jednou z nejdůležitějších her poslední konzolové generace, která značně ovlivnila následnou videoherní produkci. Hlavně přístup vývojářů k velkému otevřenému světu. Mezi nimi je i třeba naprosto geniální Elden Ring od studia FromSoftware nebo Ghost of Tsushima od Sucker Punch Productions. Na těchto základech pak stavělo i pokračování The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom, které ale vše posunulo ještě do další dimenze a přineslo celou řadu novinek. Ukazuje to ovšem jen skutečnost, o jak nadčasové a fantastické hry se jedná, které jsou nevyčerpatelnou studnicí nápadů pro spoustu dalších vývojářů. A díky tomu můžeme těžit i my hráči.

Než se více rozepíši o samotných hrách, tak jen zmíním, že pokud je vlastníte, můžete upgradovat na Nintendo Switch 2 verzi za menší poplatek v podobě 249 Kč. To je dle mého názoru férová cena vzhledem k tomu, co tyto upgrady nabízejí a jakou práci si vývojáři s novými verzemi dali. K nim je ale možné se dostat ještě jinou cestou, a to skrze předplatné Nintendo Switch Online + Expansion Pack. Tuto cestu jsem využil já, takže pokud ho máte, nemusíte za upgrade nic platit, což je dle mého názoru zajímavá nabídka.

The Legend of Zelda: Breath of the Wild

Určitě němá smysl vám zde znovu psát ódu na to, jak skvělé jsou obě hry. Na to tu jsou naše starší recenze, které si můžete přečíst. Pořád jsou dle mého názoru dostatečně aktuální. Místo toho se zaměřím na vylepšení a novinky, které obě hry na nové konzoli Nintendo Switch 2 mají. Hry The Legend of Zelda: Breath of the Wild jsem se opravdu něco nahrál. Když jsem ji nyní zapnul na nové konzoli, dokázala mě znovu naprosto překvapit a hlavně ohromit. A to tím, jak vypadá. Vizuálně díky mnohem výkonnějšímu hardwaru neuvěřitelně prokoukla. Nově běží v TV režimu v dynamickém 4K rozlišení, což se kladně podepisuje na kvalitě obrazu. Ten je krásně ostrý bez artefaktů, díky čemuž ještě více vynikne nádherný svět s dech beroucími scenériemi, krásné efekty, velmi kvalitní nasvícení, ale hlavně nádherně animované postavy, které doslova ožívají na vaší obrazovce.

Hra vypadá opravdu fantasticky, i když je možné si sem tam všimnout nějaké té nedokonalosti, třeba horší textury na nějakém objektu, ale to nijak nenabourává jinak výborný pocit z nové verze. Zatím jsem psal jen o TV režimu, ale hru jsem samozřejmě zkoušel hrát i v handheldovém režimu. Ostatně v něm jsem hrál původní verzi nejčastěji. A i u něho je znát po vizuální stránce obrovský skok kupředu, protože hra běží v rozlišení 900p (původní hry běžela v dynamickém 720p). Ať už se rozhodnete hrát Breath of the Wild jakkoliv, dostanete výborně vypadající hru.

Vývojáři navíc přidali i podporu pro HDR, kterou nejvíce oceníte při hraní na velké TV. Když jsem poprvé HDR zapnul, přišla mi hra taková více vybledlá, a nebyl jsem si jist, jestli se mi bude v něm hraní líbit. Nakonec jsem si ale celkem rychle zvykl a oceňuji přirozenější nasvícení, ať už při pohybu v samotném herním světě ve dne nebo v noci, tak různých dungeonech. HDR se dle mě nakonec kladně podepisuje na celkové lepší vizuální prezentaci. Stejně tak se mi líbí i nahrávacími časy. Ty jsou nyní znatelně rychlejší. Pokud použijete rychlé cestování, hra se načte za několik vteřin, takže můžete více času hrát a ne trávit na nahrávací obrazovce.

Hra The Legend of Zelda: Breath of the Wild vyšla nejen pro konzoli Nintendo Switch, ale také pro Nintendo Wii U. Na obou platformách cílila na 30 fps, ale pokud jste hru hráli, tak moc dobře víte, že ne vždy byl framerate stabilní. Někdy znatelně klesal, hlavně v náročných situacích. Zvláště pak na konzoli Nintendo Wii U. Bylo vidět, že hra je opravdu v mnoha ohledech neskutečně ambiciózní a slabší hardware obou konzolí měl co dělat, aby si s hrou důstojně poradil. Na nové konzoli Nintendo Switch 2 je to ale úplně jiná písnička. Už v úvodní kobce jsem si všiml znatelně plynulejšího pohybu hlavního hrdiny i celkového chodu hry, ale ten zůstal takhle plynulý i po vylezení do velkého otevřeného světa. Hra nově jede v naprosto stabilních 60 fps, a je jedno, jestli bojujete s obrovskými bossy, s větší skupinkou nepřátel, běháte po dost na hardware náročném lese Korok či jezdíte tryskem na svém koni. Hra se mi ani na moment nezadrhla. Jsem toho názoru, že konečně běží tak, jak si vývojáři představovali od prvního dne, protože dvojnásobný stabilní framerate se neskutečně podepisuje do celkového zážitku.

Zatím jsem Nintendo Switch 2 verzi The Legend of Zelda: Breath of the Wild jenom chválil a vlastně moc nemám, co bych ji vytknul. Je ale jedna novinka, která působí docela rozporuplným dojmem. Možná víte, že se Nintendo rozhodlo využít svoji mobilní aplikaci, kde máte v sekci Zelda Notes některé novinky. To beru jako trochu nešťastné rozhodnutí, protože pokud se Nintendo rozhodlo do hry něco přidat, mělo to být přímo v ní na konzoli a ne nějaké aplikaci pro mobily, kterou ani mnoho hráčů mít ve výsledku nebude. Jedna z prvních věcí, kterou aplikace nabízí, je jakási navigace k postavám, svatyním nebo Koroko a tak dále. Pokud jste ještě vše od roku 2017 nevysbírali, nyní budete mít cestu značně usnadněnou. Navigace funguje slušně a dokáže opravdu hodně usnadnit hledání.

Dále v aplikaci najdete přes 120 vzpomínek Zeldy na různé památky roztroušené po celém království Hyrule. Funguje to tak, že když se k nějaké památce přiblížíte, začne mobil pípat a vy si můžete pustit nahrávku, během níž se dozvíte nějaké podrobnosti o daném místu, přičemž občas Zelda přihodí i nějaký svůj zajímavý zážitek s daným místem. Jde o docela pěkné milé zpestření, ale na druhou stranu nejde o něco, bez čeho by se nedalo žít. Aplikace pak nabízí ještě možnost sdílet s okolním světem skrze QR kód navařené dobroty či různé další předměty, obsahuje achievementy nebo možnost si dát denní bonus, který si náhodně vytočíte (třeba oprava rozbité zbraně, lepší výdrž, více zdraví a tak podobně). I když jde ve výsledku o menší bonusy, ocenil bych, pokud by je vývojáři zahrnuli přímo do hry, zvláště ony hlasové vzpomínky či achievementy. Proč se tohle rozhodli zahrnout jen do mobilní aplikace, vážně nechápu. Opravdu nemám zájem při hraní ještě žonglovat s mobilním telefonem.

The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom

Mnozí brali Breath of the Wild za jakýsi vrchol toho, co je možné na konzoli Nintendo Switch vytvořit. Hra brala dech svým zpracováním a rozsahem. Jenomže před dvěma lety Nintendo překvapilo ještě mnohem ambicióznějším a rozsáhlejším pokračováním Tears of the Kingdom, které považuji a nejen já, za velký technologický zázrak. Hra běžela na enginu plně optimalizovaném pro konzoli Nintendo Switch, navíc přišla s ještě mnohem větším světem. Základem sice bylo dobře známé království Hyrule z Breath of the Wild, ale vývojáři přidali i rozsáhlé podzemí a oblasti v oblacích, což následně doplnili o propracovanější dungeony a také novou herní mechaniku. Ta umožňovala spojovat objekty a stavět z nich jednoduché stavby (třeba vory pro překonání vody) i dost propracované stroje, které sloužily k překonávání pastí, řešení hádanek i prostému vyblbnutí. Takto obrovskou a neskutečně propracovanou hru, která svého předchůdce v mnohém překonala, by každý určitě očekával na současných konzolích a ne hardwaru, který má z dnešního pohledu opravdu směšný výkon.

Kdo ještě hru The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom nehrál a koupil si před několika dny konzoli Nintendo Switch 2, má možnost si zahrát její dost možná definitivní a nejlepší verzi, a to díky vydanému updatu. Nebudu dlouho zdržovat a rovnou zmíním, že Tears of the Kingdom vypadá naprosto fantasticky na konzoli Nintendo Switch 2, hlavně díky vylepšeným texturám i stínům a hlavně mnohem vyššímu rozlišení. Běží v dynamickém 4K (pomocí DLSS se základním rozlišení 1440p), takže má krásně čistý a ostrý obraz. Neustále jsem obdivoval nádheru samotného světa, který má obrovské množství nádherných scenérií, přičemž mu dopomáhá i velmi dobré nasvícení a vůbec stylizace, ale také detailní postavy, nepřátele nebo stroje, které je možné stavět. V handheldovém režimu hra běží v rozlišení 900p, což ale stále dostačuje na velmi dobrý obraz. Pokud bych měl vypíchnout nějaký nedostatek, byly by to asi trochu problikávající stíny v televizním režimu při běhu, případně občas doskakující objekty. Nejde o něco zásadního, co by vyloženě kazilo zážitek z hraní, ale sem tam si těchto menších neduhů určitě všimnete. 

Hra The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom má i podporu pro HDR a vypadá díky němu vážně skvěle. Docela rychle jsem si na něj zvykl a už si nedokážu představit, že bych hrál hru bez HDR. Zvláště když má docela velký vliv na hratelnost a pohyb po světě. Přesněji jeho podzemí, které není tolik temné, takže v něm máte mnohem větší dohled. Trochu to vypadá, jako kdyby vývojáři v podzemí skrze HDR lehce rozsvítili, což je ovšem dle mého názoru dobrá novinka, protože se hráč může lépe orientovat a má lepší představu o tom, kde se nachází. Navíc vidí, jak je podzemí opravdu obrovské, také s mnoha nádhernými scenériemi, až z toho kolikrát doslova mrazí. Najednou máte opravdu pocit, že se nacházíte v obrovském podzemním světě a ne jen nějaké menší jeskyni.

Vzhledem k tomu, jak moc je Tears of the Kingdom rozsáhlou a náročnou hrou, pořád mě nepřestává překvapovat, že vypadala na původní konzoli Nintendo Switch dobře a navíc si udržovala celkem stabilních 30 snímků s jen občasnými propady v těch nejnáročnějších scénách nebo lokacích. Verze pro Nintendo Switch 2 je ale mnohem lepší, protože cílí na 60 fps v televizním i handheldovém režimu a je tak mnohem plynulejší. Framerate je naprosto stabilní, nesetkal jsem se během testování s problémy, ať už jsem běhal po ostrůvkách v oblacích, v království Hyrule nebo podzemí. Optimalizace pro novou konzoli je příkladná, navíc oceňuji i rychlejší nahrávací časy, ať už při rychlém cestování nebo při přechodech z otevřeného světa do dungeonů nebo zpět. Jakmile jednou skočíte z výšky až do hlubin v krásně stabilních 60 fps bez jediného nahrávání, už nikdy se nebudete chtít vracet k původní verzi.

Stejně jako The Legend of Zelda: Breath of the Wild i The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom využívá nově mobilní aplikaci a její novou sekci Zelda Notes, s níž si můžete zpříjemnit hraní, ale pořád u mě platí, že všechno to, co mobilní aplikace nabízí, by mělo být přímo ve hře na konzoli. I v Tears of the Kingdom je možné díky navigaci hledat dungeony, Koroky, různý místa nebo protivníky, zahrnuty jsou i hlasové vzpomínky Zeldy na různá msta, herní data, denní bonusy a oproti Breath of the Wild i novinka v podobě sdílení vytvořených strojů skrze QR kód. Tady je trochu škoda, že v aplikaci nevidíte výtvory ostatních hráčů nebo alespoň kamarádů z friend listu. QR kódy tak musíte hledat na sociálních sítích či místech, kde se shromažďují fanoušci Zeldy, což není zrovna nejlepší řešení. Poslední volbou v Zelda Notes je Photo Studio, což je prakticky Photo režim. Když ve hře uděláte fotku, můžete si ji poslat do aplikace a až tam následně upravit. Proč to není ve hře sakra?

Než svůj test ukončím, zmíním ještě jeden menší bonus her The Legend of Zelda: Breath of the Wild i The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom na konzoli Nintendo Switch 2. Tím je druhý slot pro uložení, což je něco, co jsem dříve opravdu hodně postrádal. Kolikrát jsem chtěl Breath of the Wild rozehrát znovu, ale nechtěl jsem přijít o uloženou pozici, kde bylo vše splněno a vysbíráno, a na níž jsem měl několik stovek hodin. Nyní ale tento problém konečně odpadl a díky druhému slotu si můžete dát obě hry znovu, aniž by hrozilo, že přijdete o svůj postup. Tohle mělo přijít mnohem dříve.

Hry The Legend of Zelda: Breath of the Wild a The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom byly fantastické už během svého uvedení a nyní si je na konzoli Nintendo Switch 2 můžete zahrát v jejich doposud nejlepších verzích. Obě hry běží v dynamickém 4K rozlišení, díky němuž je obraz krásně ostrý a vynikne tak i jejich neuvěřitelně nádherná stylizace. Potěší i vylepšené efekty, detailnější textury, slušná podpora HDR a hlavně rychlý běh. Obě hry si udržují za jakékoliv situace skálopevných 60 fps, což má pozitivní dopad na souboje s protivníky, průzkum světa a vlastně na prakticky vše. Pochválit musím i rychlé načítání. Jen bonusy pro mobilní aplikaci mi přijdou trochu zbytečné nebo nedomyšlené. Pokud už se vývojáři rozhodli něco takového připravit, přál bych si, aby tyto bonusy byly přímo ve hře. Během hraní těchto skvělých her se chci ztratit v jejich světech a zapomenout na normální život, což ale nutnost sledovat mobilní telefon dost nabourává. 

The Legend of Zelda: Breath of the Wild – Nintendo Switch 2 Edition

The Legend of Zelda: Breath of the Wild – Nintendo Switch 2 Edition
nsw2
Nintendo, Nintendo
Datum vydání hry:
5. 6. 2025
Žánr:
Adventura
KARTA HRY
reklama reklama

Komentáře