Herní série - Shadow Hearts

Koudelka vznikla jako experimentální pokus vývojářského týmu ze studia Sacnoth (dnes Nautilus), jež bylo složeno většinou z bývalých zaměstnanců Square. Sacnoth chtěl přijít s něčím novým a neokoukaným. To se podařilo po všech stránkách, protože tento neobvyklý hybrid survival hororu, adventury a taktického RPG působil v době vydání jako zjevení, a to doslova. Píše se rok 1898 a mladá dívka jménem Koudelka je přivolána tajemným hlasem do velkého a zdánlivě opuštěného klášterního komplexu Aberystwyth ve Walsu. Tady musí pátrat po tajemství kláštera i své temné minulosti. Pomáhají jí v tom i dvě jediné hratelné postavy, a to Edward, který Koudelku sice zachrání před smrtí, ale rozhodně není příliš kladnou postavou, jelikož se k ní přidá hlavně proto, aby získal bohatství a slávu, a biskup James, který byl naopak do Aberystwythu poslán na příkaz Vatikánu. Koudelka, která se vešla na celá 4 CD, měla velmi dobrý příběh, který byl navíc vyprávěn velkým množstvím FMV a herních sekvencí, z nichž byla většina plně nadabována. Sacnoth v příběhu sice experimentoval, ale hratelnostně sázel na jistotu. Takže Koudelka byla zpracována jako klasická adventurní chodička polygonových postav v prerendered prostředí podle vzoru Resident Evil nebo Final Fantasy. Na tom se totiž nedalo nic moc zkazit. Boje byly náhodné a odehrávaly se v samostatných arénách. V bojích se mohly postavy a nepřátele pohybovat prostřednictvým omezených tahů, což se odráželo v tom, jak bitvy vypadaly, jelikož většina fyzických útoků byla možná jen z bezprostřední blízkosti, kdežto kouzla šla použít kdekoli v aréně. To je v kostce Koudelka, která nabízela dobrý příběh, slušný soundtrack a uspokojivou grafiku. Jednalo se o dobrého zástupce žánru.
Naše hodnocení: 7/10 Shadow Hearts (2001)
Shadow Hearts si od Koudelky vypůjčil hlavně příběhový koncept, který však tentokrát nabral přímo románový nádech. Hratelnost ale byla výrazně překopána. Příběh se odehrával celých patnáct let po událostech v Koudelce, tedy v roce 1913, a nebýt toho, že jednou z hratelných postav je mladý klučina Halley, jenž je synem právě Koudelky, tak by mnoho hráčů na nějakou spojitost mezi oběma hrami ani neusuzovala. Hra se tentokrát odehrávala na více místech po světě, a to převážně v Číně a Evropě, kde naši hrdinové navštívili i Prahu. Příběh kladl ještě větší důraz na propojení historie s velkým kbelíkem východoasijské kultury, která se inspirovala i západními prvky. Role hlavního hrdiny se ujal tajemný a málomluvný Yuri Volte Hyuga, který si jen ztěží dokázal vzpomenout na to, kdo je. I Yuri byl stejně jako kdysi Koudelka veden neznámým hlasem k tomu, aby něco vykonal. Musí zachránit dívku Alice Elliot, která je unesena podivným anglickým gantleman Rogerem Baconem. Poté, co se Yurimu podaří Alice zachránit, jí musí bezpečně dopravit domů do Francie, ale v patách má celý batalion nepřátel. Navíc musí odhalit tajemství své minulosti, tajného spiknutí a zachránit Alice, do které se tragicky zamiloval. Celou hrou prostupuje všechno to, co Shadow Hearts sérii zdobí od začátku: legrácky na každém kroku, ponuré prostředí, propracované postavy a komplikovaný příběh na desítky hodin. Hratelnost doznala velké změny a položila základ gameplaye pro zbylá dvě pokračování. Náhodné boje zůstaly sice zachovány, ale točí se kolem již zmiňovaného Judgment Ring, který umožňil provádět všechny útoky, a to včetně používání položek v Itemu. Každá postava měla vlastní útoky a kouzla. Pouze hlavní postava Yuri měla navíc ještě možnost Fusion, která mu umožňovala přeměnit se v démona a natrhnout nepřátelům křídla. Vývoj postav byl propracovaný, ale značně omezený. Platilo to i o možnosti navštěvovat lokace nebo se do nich popřípadě vracet. Na jednu stranu byl příběh plynulý a chytlavý bojový systém dával hře šťávu, ale vše působilo jaksi úzkoprse. Grafika bohužel také moc neoslnila. V každém ohledu byl Shadow Hearts ale lepší než Koudelka.
Naše hodnocení: 8/10 Shadow Hearts: Covenant (2004)
Druhý díl byl vrcholem série a jedním z nejlepších RPG v éře PlayStation 2. Tvůrci byli při své práci políbeni snad samotnou božskou herní múzou, protože zde bylo dobře téměř vše. Shadow Hearts: Covenant nakopl k výšinám už samotný příběh, který navazoval na jeden ze dvou možných konců v předchozím díle, a to rovnou na ten špatný, kdy Alice na konci hry umírá ve snaze zachránit Yuriho, lépe řečeno je navěky uvězněna v jeho zlé duši. V roce 1915, kdy v Evropě zuří krutá první světová válka, jsou postupující Němci znepokojeni zprávami, že v malé a zapadlé francouzské vesničce Domremy sídlí démon, který spolu se svým věrným vlkem chrání obyvatele vesnice. Jedná se o Yuriho, který v ochraně vesnice vidí jediný smysl života. Na místo je tedy povolána Karin, vysoce postavená německá důstojnice, která má spolu s posilou z Vatikánu Nicolaiem za úkol démona vymýtit. Tak začíná dlouhý, propracovaný a silný příběh, ve kterém půjde opět o záchranu světa i ryze osobní záležitosti žalem utrápeného hrdiny, kterého na konci čeká opět dobrý nebo špatný konec. Díky tomu, že byla hra rozdělena na 2 DVD, což nebylo v dobách Playstation 2 vůbec obvyklé, mohli tvůrci nejenže vypilovat k dokonalosti příběh zahrnující nejméně 40 hodin čistého herního času, a to nepočítaje zhruba dalších 15 hodin bonusů a přídavků, ale nabídnout hráčům prvotřídní grafiku, pro kterou byl minulý díl často kritizován. Příběh byl profesionálně nadabován a byl vyprávěn prostřednictvím mnoha hodin zábavných a neskutečně vypointovaných herních sekvencí v enginu hry, které byly ještě prokládány několika FMV. Když ještě uvážíme, že hra se mohla pochlubit prvotřídním soundtrackem, pak se hře po stránce prezentace daly vytknout pouze maličkosti. Co se týče hratelnosti, tak tady byly dotaženy k dokonalosti osvědčené mechanismy z prvního dílů. A když bezchybně šlapal Judgment Ring, tak šlapala i celá hra. Shadow Hearts: Covenant byl přesně tím, čím chtěla série vždy být, tedy příběhově bohatou a ponorou love story ve velkém světě, kde jsou hybately světa postavy se svými tragédiemi, prohrami a pocity. Ale především zábavnou hrou po všech směrech. Jestliže u nás hra naprosto zapadla, tak v zahraničí sklízela jeden úspěch za druhým, o čemž svědčí i mimořádně velká hodnocení.
Naše hodnocení: 9/10 Shadow Hearts: From the New World (2005)
Je paradoxní, že jediný díl série, který vyšel s velkým nákladem a bez potíží i u nás, a kterému se také jako jedinému dílu dostalo pozornosti i od našich herních recenzentů, je právě Shadow Hearts: From the New World, který je mezi fanoušky obecně považován za díl nejslabší. Problém byl v tom, že vývoj třetího dílu byl zbytečně uspěchán, takže jen pár měsíců po skvělém třetí dílu vyprodukovali tvůrci hru, která byla po grafické stránce slabší než minulé díly, nenabízela nic nového a jen pouze recyklovala již použité nápady. Hlavně se však třetí díl odstřihl od příběhové linie prvních dvou Shadow Hearts, přičemž příběh rozhodně nedosahoval kvalit předchozích dílů. Tentokrát se hra odehrávala v roce 1929 v Severní Americe, kde sledujeme osudy 16 letého Johny Garlanda, který si založil vlastní detektivní kancelář. Jednoho dne za ním přijde muž jménem Gilbert, který po Johnym žádá pomoc při hledání jisté osoby, kterou však po nalezení slupne démon z jiné dimenze. Spolu s indiánkou Shaniou, jež má stejnou schopnost proměnit se v démony jako kdysi Yuri, musí Johny přijít na kloub tomu, co se děje. V průběhu hry hráč narazí na několik postav, které se mihly i v dřívějších dílech, ale absenci tradičních hrdinů z předchozích dílů fanoušci překousli jen stěží. Gameplay se přísně držel druhého dílu, takže inovací bylo ve hře minimum. Protože hra vyšla v Evropě až roku 2006, tedy v době, kdy se životní cyklus PlayStation 2 chýlil ke konci, nedokázal na sebe ani třetí díl výrazněji upoutat pozornost. A protože se o dalším pokračování již neuvažovalo, skončila celá série s Shadow Hearts: From the New World, jediným dílem, který je i u nás běžně k sehnání. Avšak nemusí být ještě všem dnům konec, protože prosakují informace, že se uvažuje o HD kolekci celé série pro obě next gen konzole. Takže...
Naše hodnocení: 7/10

Komentáře (5)
Remake ?
Gmok4: [s16][s16][s16][s16][s16] Stejně ani nevíš o jakých hrách se tady píše.
Bohužel jsem hrál jen onen nejslabší třetí díl, ale i ten mě celkej zaujal. Časem určitě seženu první dva, který skutečně vypadají ještě o dost líp
Smiem sa spytat odkial "prosakuji informace" o HD kolekcii? Nejaky link? Lebo u takto rozsiahlej serie navyse so statickym pozadim je podla mna znovuvydanie v HD velmi, velmi, velmi nepravdepodobne. Navyse ked povodny vyvojarsky tim ani vydavatel neexistuju a ktovie kto ma prava na znacku... :D
Inak suhlas, 2-ka je tiez moj najoblubenejsi diel a jedno z najlepsich RPG vsetkych cias. [s7]
Chtěl bych i velkej članek na xenosagu a star ocean serie. Jinak super prace děkuju.