Herní série - Shadow Hearts

special  5
Leon, 28. 12. 2012 21:30
Každý herní magazín nebo web se musel vždy potýkat s fenoménem, kterému se obecně říká omezený prostor, a tak sítem herních recenzentů mnohdy propadlo pěkných pár titulů, jež kvalitou v některých případech sice předčily recenzované hry, ale měly tu smůlu, že na ně nepřišla řada. Můžeme jen žasnout nad tím, kolik skvělých titulů upadlo v zapomnění nebo - a to je náš dnešní případ - se stalo v Evropě doslova druhem na vyhynutí. Série JRPG Shadow Hearts měla už od svého počátku v Evropě velké problémy s distribucí, díky čemuž se tisíce kusů válely celé týdny a měsíce ve skladech, ze kterých se podařilo utéct na svobodu jen některým. Navíc trpěla série už od prvního dílu komplexem méněcennosti, jelikož se svým poněkud zvláštním zpracováním vymykala tehdejším RPG, a tak si jen málokdy troufl sérii podrobit objektivní a spravedlivé kritice. Sérii Shadow Hearts dnes zná jen málokdo, což je ovšem velká škoda, zkuste si například vygooglovat některé mimoevropské žebříčky žánru RPG a s překvapením zjistíte, že ve spoustě z nich se bude některý z titulů Shadow Hearts hrdě vypínat mezi skvosty typu Final Fantasy nebo Dragon Quest. Přijměte tedy tento neobvyklý retro pokus jako malý exkurz do světa Shadow Hearts. Není psán jen pro fanoušky série, ale hlavně a především pro ty, kteří se s ní doposud ještě nesetkali.

Na začátek si řekněme něco všeobecně o Shadow Hearts sérii. Tvoří jí tři díly, které vyšly v letech 2001 - 2005 na PlayStation 2. Předchůdcem série je ale hra Koudelka z roku 1999, která vyšla ještě na PlayStation One. Koudelka je prequel k první dílu Shadow Hearts, a to především po příběhové stránce, jelikož gameplay obou her je poněkud odlišný.

Pro celou sérii je charakteristické její neobvyklé pojetí příběhu. Téměř každé RPG se snaží příběh začlenit do vlastního a složitě vytvořeného fantasy světa, který je ovlivněn nejvíce středověkem prvky sci-fi. Takový způsob vyprávění příběhu je pro žánr RPG a fantasy příznačný, protože umožňuje tvůrcům ohýbat svět a postavy v něm přesně tak, aby to co nejvíce vyhovovalo hernímu příběhu. Shadow Hearts se vydal odlišnou cestou, která není příliš obvyklá, a jež na první pohled vyhlíží podivně. Příběh a postavy jsou totiž zasazeny do skutečného světa prvních tří desetiletí 20. století. To nebude fungovat, protože RPG jsou především o fantasy a prozkoumávání nových světů, řeknete si, jenže ono to funguje na výbornou.

Shadow Hearts totiž namísto fantasy servíruje hráčům kombinaci skutečné historie a výplodů bujné mysli japonských tvůrců. Svět vypadá tak, jak jej známe, ale je plný démonů, okultismu, hororových prvků a konspiračních teorií, kde za nitky dějinných událostí netahají politici a vojevůdci, ale různé náboženské sekty a starodávní démoni, kteří spolu s lidmi, kteří jim slouží, touží po ovládnutí světa. Protože jsou Japonci nápadití, tak vyprávějí příběh velmi nevšedně a originálním způsobem, který spolu s poloreálným prostředím vytváří neokoukanou scenérii. Příběh je rozprostřen do celého světa, takže kromě Japonska a Evropy se hráč v průběhu série podívá i do Severní a Jižní Ameriky. Kromě skutečných lokací od Tokia, přes New York, až po Paříž, byly vytvořeny také nové lokace, takže se rozhodně není třeba obávat, že by po pár hodinách někdo hru odložil s tím, že přišel hrát hru a ne studovat zeměpis.

Originální je série i tím, jaké postavy jsou do příběhu zapleteny. Zapomeňte na chlapácké hrdiny s dlouhým mečem nebo svůdné krásky, protože Shadow Hearts i přesto, že vypráví propracovený, správně temný, melancholický a místy i dojímavý příběh, sází ze všeho nejvíce na humor a ironii. Postavy jsou střeštěné nejen tím jak vypadají, ale jak se chovají. Jsou to smolaři a ztroskotanci, kteří tvoří tak nesourodou skupinku, že se budete smát, ale zároveň je budete milovat. Kromě lidí totiž do party v každém díle naberete i dosti podivná individua. Za všechny jmenujme upírskou rodinu Valentine, jejíž jednotliví členové jsou postupně součástí každé party v sérii, přičemž se v průběhu bojů mění v upíry, inteligentního vlka či přerostlého kocoura ovládajícího Kung Fu. Jenže právě v této nadsázce a humoru je jedna z nejsilnějších zbraní Shadow Hearts, protože dokáže skutečně upřímně pobavit a okořenit tragický Love story příběh, který prostupuje hlavně prvními dvěma díly.

Toto vše by samozřejmě samo o sobě nemohlo udržet sérii na nohou, a tak tvůrci stvořili zábavný a propracovaný bojový systém, který je jedním z největších znaků série Shadow Hearts. Náhodné boje hráč ovládá pomocí Judgment Ring, tedy kruhu s vyznačenými výsečemi, které musí zasáhnout v omezeném limitu, aby svůj fyzický nebo psychický útok provedl. Díky tomu se podařilo zabránit tomu, že by si někdo na začátku nahonil Exp. a v druhé polovině hry jen odmačkával do nekonečna stejné povely a drtil nepřátele během pár vteřin, což je tolik obvyklá vada právě u JRPG. V Shadow Hearts byla díky Judgment Ringu soustředěnost nutností. Když se k tomu připočetla obvyklá RPG vata v podobě propracovaného a zábavného vylepšování postav novými zbraněmi a kouzly, pak po hratelnostní stránce představovala série rozhodně to lepší, co bylo v žánru k mání. A to po několik let. To k Shadow Hearts obecně a teď už k jednotlivým dílům:

Koudelka (1999)
Koudelka vznikla jako experimentální pokus vývojářského týmu ze studia Sacnoth (dnes Nautilus), jež bylo složeno většinou z bývalých zaměstnanců Square. Sacnoth chtěl přijít s něčím novým a neokoukaným. To se podařilo po všech stránkách, protože tento neobvyklý hybrid survival hororu, adventury a taktického RPG působil v době vydání jako zjevení, a to doslova.

Píše se rok 1898 a mladá dívka jménem Koudelka je přivolána tajemným hlasem do velkého a zdánlivě opuštěného klášterního komplexu Aberystwyth ve Walsu. Tady musí pátrat po tajemství kláštera i své temné minulosti. Pomáhají jí v tom i dvě jediné hratelné postavy, a to Edward, který Koudelku sice zachrání před smrtí, ale rozhodně není příliš kladnou postavou, jelikož se k ní přidá hlavně proto, aby získal bohatství a slávu, a biskup James, který byl naopak do Aberystwythu poslán na příkaz Vatikánu. Koudelka, která se vešla na celá 4 CD, měla velmi dobrý příběh, který byl navíc vyprávěn velkým množstvím FMV a herních sekvencí, z nichž byla většina plně nadabována.

Sacnoth v příběhu sice experimentoval, ale hratelnostně sázel na jistotu. Takže Koudelka byla zpracována jako klasická adventurní chodička polygonových postav v prerendered prostředí podle vzoru Resident Evil nebo Final Fantasy. Na tom se totiž nedalo nic moc zkazit. Boje byly náhodné a odehrávaly se v samostatných arénách. V bojích se mohly postavy a nepřátele pohybovat prostřednictvým omezených tahů, což se odráželo v tom, jak bitvy vypadaly, jelikož většina fyzických útoků byla možná jen z bezprostřední blízkosti, kdežto kouzla šla použít kdekoli v aréně. To je v kostce Koudelka, která nabízela dobrý příběh, slušný soundtrack a uspokojivou grafiku. Jednalo se o dobrého zástupce žánru.
Naše hodnocení: 7/10

Shadow Hearts (2001)
Shadow Hearts si od Koudelky vypůjčil hlavně příběhový koncept, který však tentokrát nabral přímo románový nádech. Hratelnost ale byla výrazně překopána. Příběh se odehrával celých patnáct let po událostech v Koudelce, tedy v roce 1913, a nebýt toho, že jednou z hratelných postav je mladý klučina Halley, jenž je synem právě Koudelky, tak by mnoho hráčů na nějakou spojitost mezi oběma hrami ani neusuzovala. Hra se tentokrát odehrávala na více místech po světě, a to převážně v Číně a Evropě, kde naši hrdinové navštívili i Prahu. Příběh kladl ještě větší důraz na propojení historie s velkým kbelíkem východoasijské kultury, která se inspirovala i západními prvky.

Role hlavního hrdiny se ujal tajemný a málomluvný Yuri Volte Hyuga, který si jen ztěží dokázal vzpomenout na to, kdo je. I Yuri byl stejně jako kdysi Koudelka veden neznámým hlasem k tomu, aby něco vykonal. Musí zachránit dívku Alice Elliot, která je unesena podivným anglickým gantleman Rogerem Baconem. Poté, co se Yurimu podaří Alice zachránit, jí musí bezpečně dopravit domů do Francie, ale v patách má celý batalion nepřátel. Navíc musí odhalit tajemství své minulosti, tajného spiknutí a zachránit Alice, do které se tragicky zamiloval. Celou hrou prostupuje všechno to, co Shadow Hearts sérii zdobí od začátku: legrácky na každém kroku, ponuré prostředí, propracované postavy a komplikovaný příběh na desítky hodin.

Hratelnost doznala velké změny a položila základ gameplaye pro zbylá dvě pokračování. Náhodné boje zůstaly sice zachovány, ale točí se kolem již zmiňovaného Judgment Ring, který umožňil provádět všechny útoky, a to včetně používání položek v Itemu. Každá postava měla vlastní útoky a kouzla. Pouze hlavní postava Yuri měla navíc ještě možnost Fusion, která mu umožňovala přeměnit se v démona a natrhnout nepřátelům křídla. Vývoj postav byl propracovaný, ale značně omezený. Platilo to i o možnosti navštěvovat lokace nebo se do nich popřípadě vracet. Na jednu stranu byl příběh plynulý a chytlavý bojový systém dával hře šťávu, ale vše působilo jaksi úzkoprse. Grafika bohužel také moc neoslnila. V každém ohledu byl Shadow Hearts ale lepší než Koudelka.
Naše hodnocení: 8/10

Shadow Hearts: Covenant (2004)
Druhý díl byl vrcholem série a jedním z nejlepších RPG v éře PlayStation 2. Tvůrci byli při své práci políbeni snad samotnou božskou herní múzou, protože zde bylo dobře téměř vše. Shadow Hearts: Covenant nakopl k výšinám už samotný příběh, který navazoval na jeden ze dvou možných konců v předchozím díle, a to rovnou na ten špatný, kdy Alice na konci hry umírá ve snaze zachránit Yuriho, lépe řečeno je navěky uvězněna v jeho zlé duši. V roce 1915, kdy v Evropě zuří krutá první světová válka, jsou postupující Němci znepokojeni zprávami, že v malé a zapadlé francouzské vesničce Domremy sídlí démon, který spolu se svým věrným vlkem chrání obyvatele vesnice. Jedná se o Yuriho, který v ochraně vesnice vidí jediný smysl života. Na místo je tedy povolána Karin, vysoce postavená německá důstojnice, která má spolu s posilou z Vatikánu Nicolaiem za úkol démona vymýtit. Tak začíná dlouhý, propracovaný a silný příběh, ve kterém půjde opět o záchranu světa i ryze osobní záležitosti žalem utrápeného hrdiny, kterého na konci čeká opět dobrý nebo špatný konec.

Díky tomu, že byla hra rozdělena na 2 DVD, což nebylo v dobách Playstation 2 vůbec obvyklé, mohli tvůrci nejenže vypilovat k dokonalosti příběh zahrnující nejméně 40 hodin čistého herního času, a to nepočítaje zhruba dalších 15 hodin bonusů a přídavků, ale nabídnout hráčům prvotřídní grafiku, pro kterou byl minulý díl často kritizován. Příběh byl profesionálně nadabován a byl vyprávěn prostřednictvím mnoha hodin zábavných a neskutečně vypointovaných herních sekvencí v enginu hry, které byly ještě prokládány několika FMV. Když ještě uvážíme, že hra se mohla pochlubit prvotřídním soundtrackem, pak se hře po stránce prezentace daly vytknout pouze maličkosti. Co se týče hratelnosti, tak tady byly dotaženy k dokonalosti osvědčené mechanismy z prvního dílů. A když bezchybně šlapal Judgment Ring, tak šlapala i celá hra.

Shadow Hearts: Covenant byl přesně tím, čím chtěla série vždy být, tedy příběhově bohatou a ponorou love story ve velkém světě, kde jsou hybately světa postavy se svými tragédiemi, prohrami a pocity. Ale především zábavnou hrou po všech směrech. Jestliže u nás hra naprosto zapadla, tak v zahraničí sklízela jeden úspěch za druhým, o čemž svědčí i mimořádně velká hodnocení.
Naše hodnocení: 9/10

Shadow Hearts: From the New World (2005)
Je paradoxní, že jediný díl série, který vyšel s velkým nákladem a bez potíží i u nás, a kterému se také jako jedinému dílu dostalo pozornosti i od našich herních recenzentů, je právě Shadow Hearts: From the New World, který je mezi fanoušky obecně považován za díl nejslabší. Problém byl v tom, že vývoj třetího dílu byl zbytečně uspěchán, takže jen pár měsíců po skvělém třetí dílu vyprodukovali tvůrci hru, která byla po grafické stránce slabší než minulé díly, nenabízela nic nového a jen pouze recyklovala již použité nápady. Hlavně se však třetí díl odstřihl od příběhové linie prvních dvou Shadow Hearts, přičemž příběh rozhodně nedosahoval kvalit předchozích dílů.

Tentokrát se hra odehrávala v roce 1929 v Severní Americe, kde sledujeme osudy 16 letého Johny Garlanda, který si založil vlastní detektivní kancelář. Jednoho dne za ním přijde muž jménem Gilbert, který po Johnym žádá pomoc při hledání jisté osoby, kterou však po nalezení slupne démon z jiné dimenze. Spolu s indiánkou Shaniou, jež má stejnou schopnost proměnit se v démony jako kdysi Yuri, musí Johny přijít na kloub tomu, co se děje. V průběhu hry hráč narazí na několik postav, které se mihly i v dřívějších dílech, ale absenci tradičních hrdinů z předchozích dílů fanoušci překousli jen stěží.

Gameplay se přísně držel druhého dílu, takže inovací bylo ve hře minimum. Protože hra vyšla v Evropě až roku 2006, tedy v době, kdy se životní cyklus PlayStation 2 chýlil ke konci, nedokázal na sebe ani třetí díl výrazněji upoutat pozornost. A protože se o dalším pokračování již neuvažovalo, skončila celá série s Shadow Hearts: From the New World, jediným dílem, který je i u nás běžně k sehnání. Avšak nemusí být ještě všem dnům konec, protože prosakují informace, že se uvažuje o HD kolekci celé série pro obě next gen konzole. Takže...
Naše hodnocení: 7/10

Komentáře