PlaystationOne Classics – 2. část

special  37
Leon, 19. 10. 2012 18:30
Dnes vám přinášíme další nášup deseti PS One klenotů, které se nesmazatelně zapsaly do videoherní historie a srdcí milionů hráčů po celém světě. Ani tentokrát se nám však nepodařilo do výčtu deseti PS One classic nacpat úplně vše. Za to se předem omlouváme, ale zároveň věříme, že se jistě ještě neskytne příležitost v seriálu pokračovat. Prostor dostaly tentokrát i hry, o které jste si psali v komentářích - to jen abyste věděli, že komentáře tu nejsou pro srandu králíkům - sice se nedostalo na všechny, ale nezoufejte. Příště to snad vyjde. Nemusíte se ani bát napsat si o nějakou vzácnější hru, kterou ostatní nutně znát nemusejí, vždyť náš středoevropský region nebyl mnohdy poctěn některými kvalitnějšími tituly, které vyšly v Japonsku nebo v Americe. V dnešní době už je nicméně možné si takové hry opatřit z online služeb nebo si je prostě objednat ze zahraničních a osvědčených herních eshopů. A co se týče informací o dostupnosti jednotlivých titulů na Playstation Store, tak to jsme pochopitelně udělali za vás.

Resident Evil
Výrobce – CAPCOM | Vydavatel – CAPCOM
Rok vydání – 1996 | Playstation Store – Ano – 270,-Kč (PS3, PSP a PSV)
Jako každá silná série má i Resident Evil pevné a zdravé základy, které položil nebojácný herní designer Shinji Mikami z CAPCOM. Nápad vznikl jako odpověď herních vývojářů na rostoucí poptávku po dospělejších hrách, které by byly cíleny na starší publikum. Mikami si s ničím hlavu nelámal, využil starších nápadů, vzhlédl se v Alone in the Dark a inspiroval se mistrem hororů a zombie filmů Georgem A. Romerem. Aby dostál svým slibům, že se bude skutečně jednat o vyzrálejší a těžší hru, než jaké tehdy vycházely, vsadil na realističnost, temné a násilné prvky a obtížnější hratelnost lemovanou mnoha důmyslnými pastmi a rébusy. Když vše ještě okořenil zajímavým příběhem o mocichtivé farmaceutické společnosti Umbrella, která svými pokusy ve snaze stvořit vražedná monstra pro zbrojní průmysl zavinila vypuknutí nebezpečné epidemie a zamořila venkovské sídlo v okolních lesích u Raccoon City a jeho velkou část, bylo na úspěch zaděláno. Hra se už krátce po vydání stala vskutku kultovní a stvořila další z nových herních žánrů, tentokrát survival horor. Následovala další pokračování a dokonce i plnohodnotný remake pro Nintendo GameCube. Avšak jak mnozí fanoušci potvrdí, první díl byl ze všech dílů na PS One nejtěžší a hlavně nejděsivější. Dodnes je klasikou žánru. Jen pro zajímavost uvedeme, že na PS Store je první díl RE ke stažení ve vylepšené verzi Resident Evil: Director's Cut.

Oddworld: Abe's Oddysee
Výrobce – Oddworld Inhabitants | Vydavatel – GT Interactive
Rok vydání – 1997 | Playstation Store – Ano – 135,-Kč (PS3, PSP a PSV)
Někteří jsou smolaři od narození. Ať udělají cokoliv, vždy to má nádech tragické neschopnosti udělat něco správně. Někdy se ale stane, že se takový smolař stane proti své vůli hrdinou a zachráncem. Tak třeba takový Abe. Pracuje jako voskovač podlah v továrně RuptureFarms, jež vyrábí masné výrobky. V čele továrny stojí glukkon Molluck, který si zotročil Abeovu rasu Mudokonů, která v továrně pracuje v nelidských podmínkách jako banda nesvéprávných otroků. Jednoho večera, když Abe opět strká své vozítko po dlouhé a prázdné chodbě, zaslechne velice důležitý rozhovor mezi Molluckem a jeho podřízenými. Dozvídá se, že podnik krachuje, protože o současné výrobky není zájem. Je tedy potřeba přijít s něčím novým. Abeovi se už sbíhají sliny a prázdný žaludek se ozývá. Pak se však dozví pravdu o novém výrobku. Molluck má totiž v plánu vyrábět novou pochoutku z masa Mudokonů. Abe na nic nečeká, vezme nohy na ramena a snaží se dostat co nejdál ze spárů Mollucka. Během této cesty se postupně stává osvoboditelem svého národa z otroctví. Vývojářské studio Oddworld Inhabitants se dočkalo s Oddworld: Abe's Oddysee velkého komerčního úspěchu a z Abeho se stal miláček hned několika konzolových generací. Původním záměrem tvůrců bylo stvořit pětidílnou sérii Oddworld, k čemuž sice později nedošlo, ale už zanedlouho se dočkáme HD remaku, takže svým způsobem legenda i nadále pokračuje.

Wipeout
Výrobce – Psygnosis | Vydavatel – SCEE
Rok vydání – 1995 | Playstation Store – Ano – 135,-Kč (PS3, PSP a PSV)
Studio Psygnosis, které po dlouhá léta symbolizovalo nezapomenutelné logo naštvané bílé sovy, je podepsáno pod řadou vynikajících titulů z dob éry PS One. Za všechny jmenujme například G-Police a sérii Colony Wars. Jedním z nejznámějších titulů je však futuristická závodní série Wipeout. Série čítá v dnešní době už pěknou řádku dílů, ale jak by také ne, když první díl vyšel už roku 1995, tedy pouhý rok po vydání PlayStation One. Píše se rok 2052 a nejlepší piloti světa soutěží v anti-gravitační lize F3600. Okruhy jsou rozprostřeny spravedlivě po celém světě a dokonce i na Marsu. Je jen na hráči samotném, na kterou stáj vsadí, neboť každý závodní tým má dvě charakteristická vznášedla, která se od těch konkurenčních zásadním způsobem liší ve zrychlení, maximální rychlosti, hmotnosti a poloměru otáčení. Oblíbená závodní série se na prvním PlayStationu dočkala ještě dvou pokračování. Poslední díl poctil roku 2012 svou návštěvou PS Vita.

Vagrant Story
Výrobce – Squaresoft | Vydavatel – Squaresoft
Rok vydání – 2000 | Playstation Store – Ano – 160,-Kč (PS3, PSP a PSV)
Squaresoft je jediným herním studiem, které si během poměrně dlouhého cyklu životnosti PS One uchovalo monopol ve svém žánru. Je to pochopitelné, vždyť série FF prožívala právě v dobách PS One svá nejlepší léta. Pokud tedy mohlo nějaké RPG konkurovat FF, tak muselo zákonitě vyjít z dílny Squaresoft. Takovým titulem je zcela určitě taktické RPG Vagrant Story, které dokonce sklidilo na Západě ještě větší uznání, než samotné FF. Se svým průměrem recenzí 92% vyextrahovaných ze 43 recenzí největších světových webových stránek zaujímá na stránce Gamerankings 15. místo v pořadí celkově nejlepších her pro PlayStation. Vagrant Story se nebál experimentovat, a tak ve hře neexistuje téměř žádná interakce mezi hlavní postavou a okolním světem či možnost nakupovat vybavení v obchodech. Hra se zaměřuje o to více na příběh, bojový systém a vylepšování zbraní. Bystřejším hráčům a znalcům žánru zřejmě neunikla nápadná shoda designu nebo názvosloví Vagrant Story s FF XII nebo FF Tactics. Je to způsobeno tím, že se na všech těchto titulech podílel podobný vývojářský tým a sami tvůrci přiznávají, že se tyto hry odehrávají i ve stejném světě Ivalice.

Tekken
Výrobce – Namco | Vydavatel – Namco
Rok vydání – 1995 | Playstation Store – Ano – 135,-Kč (PS3, PSP a PSV)
Prvnímu dílu slavné série Tekken náleží hrdý titul jedné z prvních 3D bojovek své doby, jelikož než se hra dostala roku 1995 na PS One, mohli si jí hráči užít již o rok dříve na arkádách, které využívaly ve své době podobný HW, jako PlayStation a většina tehdy dostupných konzolí. Dnes už nám s odstupem moře času může připadat hratelnost prvního Tekkenu jako přinejmenším úsměvná - a to nemluvě o technické stránce hry - jenže opak je pravdou. Hratelnost bylo totiž revoluční v mnoha ohledech. Tím nejzásadnějším bylo, že Tekken nabízel možnost intuitivního způsobu boje, jenž byl založen na tom, že každá postava měla několik specifických úderů, které bylo možné řetězit do větších útočných formacích. Tekken se pokusil také úspěšně vsadit na příběhovou složku okořeněnou několika FMV scénami po dokončení hlavního arcade modu. Příběh se točil okolo turnaje "Železné pěsti", který svolal silný a nemilosrdný Heihachi Mishima, majitel konglomerátu Mishima Zaibatsu. Vítěz turnaje získá nesmrtelnou slávu a velký balík peněz. Do turnaje však vstupují i lidé, pro které nejsou sláva a peníze jedinou motivací. Jedním z nich je i Kazuya Mishima, Heihachiho odcizený syn, který touží po pomstě na svém otci. Na PS One vydalo Namco ještě další dva díly, díky čemuž byla zahájena další úspěšná konzolová série, která se nedávno rozrostla i o celovečerní hraný film. Bohužel...

Medal of Honor
Výrobce – DreamWorks Interactive | Vydavatel – Electronic Arts
Rok vydání – 1999 | Playstation Store – Pouze na americkém, vydání v EU neznámé
Druhá světová válka je jednou z nejvýznamnějších - a zároveň nejstrašnějších - kapitol lidských dějin, a tak není divu, že je už dlouhá desetiletí studnicí nepřeberného materiálu pro filmová zpracování. S rozvojem videoherního průmyslu se válečné téma úspěšně rozvíjelo i na PC a konzolích. Na kvalitní FPS z druhé světové války si PS One musel počkat až do roku 1999, kdy se jistý Steven Spielberg, jistě pod vlivem megahitu Zachraňte vojína Ryana, rozhodl, že pro studio DreamWorks Interactive zpracuje příběh pro hru Medal of Honor. Nebyl jediným slavným jménem z filmové branže, které se na hře podílelo, koneckonců i hudební skladatel Michael Giacchino (známý například excelentním soundtrackem k seriálu Ztraceni) přiložil ruku k dílu. Příběh se odehrává v západní Evropě na konci druhé světové války. Hlavním hrdinou je plukovník Jimmy Patterson, člen OSS, který musí splnit několik nebezpečných misí a nakopat pár německých zadků. K velké popularitě hry nepřispěla jen zvučná jména vývojářského týmu, ale hlavně sama její nesporná kvalita. Kromě více než slušné grafiky, skvělé hudby a obstojného příběhu se mohl Medal of Honor pochlubit také velkým důrazem na autetičnost lokací, výzbroje, promyšlenou AI nepřátel a v neposlední řadě profesionální dabing. Po právu se Medal of Honor řadil ve své době k nejlepším hrám svého žánru.

Driver
Výrobce – Reflections Interactive | Vydavatel – GT Interactive Software
Rok vydání – 1999 | Playstation Store – Ano - 135,- Kč (PS3, PSP a PSV)
První díl Grand Theft Auto vhodil do zdánlivě nudného videoherního světa zajímavý herní koncept, kdy nešlo ani tak o jízdu podle pravidel a simulátor spořádaného života ve městě, jako spíše o to, jak úspěšně přežít ve světě, který se pravidel nedrží. Mírně poupravený koncept vtěsnali do své hry Driver vývojáři z Reflections Interactive (dnes Ubisoft Reflections), kteří zasadili hru nejen do 70. let 20. století, ale i do skutečných a propracovaných lokací v USA, jako je Miami, San Francisco, Los Angeles a New York, ve kterých stálo na 30 mil silnic a 150 000 budov. Ze začátku se zdálo, že podobně rozlehlá hra, navíc plně ve 3D, nemůže na již slábnoucím hardweru PS One obstát, ale ukázalo se, že je to nejen možné, ale ďábelsky zábavné. Tentokrát sice nebylo možné masakrovat nevinné civilisty, ale čistý trestní rejstřík jste po dohrání hry určitě neměli. Policista jménem Tanner dostal velmi nevděčný úkol, který spočíval v tom, aby se stal agentem a pronikl jako údajně zkušený zločinec s taxikářskou licencí do nebezpečné organizace místní mafie, aby získal usvědčující důkazy. Driver se už krátce po vydání mohl těšit z pozitivních recenzí kritiků a hráčů, díky kterým mohla v budoucnu vyjít další pokračování. Naposledy v minulém roce.

Nightmare Creatures
Výrobce – Kalisto Entertainment | Vydavatel – Activision
Rok vydání – 1997 | Playstation Store – Ne
Jen málokterá hra z dob PS One tak výrazně vybočuje z žánrové řady, a to nejen svým pojetím gameplaye, ale i svým vzezřením. Jedná se o legendární hybrid vzniklý zkřížením žánru survival horor a tzv. tombraiderovek, kterému vévodí vskutku nevšední příběh. Příběh Nightmare Creatures čerpá z hororových prvků a okultismu 19. století. Vše začíná roku 1834 v Londýně, kdy se množí zprávy o pozorování děsivých monster, proměnách lidí v podivné kreatury a stávání mrtvých z hrobů. Za vším stojí šílený vědec Adam Crowley, kterému se do ruky dostal deník Samuela Pepyse, jednoho z členů kultu uctívačů ďábla, který v 17. století experimentoval s elixírem, jenž by dal lidstvu nové schopnosti. Místo toho však jen otevřel brány k příchodu odpudivých monster. Londýn je plný strachu a paniky, a tak nastupují naši hrdinové: Ignatius, expert na okultismus a staré spisy, a Nadia, dcera zavražděného doktora, který měl původně deník ve vlastnictví. Ti se musejí vypořádat s celým arzenálem ohavných příšer v dobových kulisách starého Londýna, a to jen za pomoci několika málo zbraní a speciálních útoků. Protože Nightmare Creatures vyšel i na PC, byl úspěch dvojnásobný, protože ponurý příběh i skvělá grafika pomohly hře získat téměř legendární statut, kterého ani z poloviny nedosáhlo pokračování z roku 2000. Dnes je Nightmare Creatures jednou z nejraritnějších her první generace konzolí, neboť je téměř nemožné jej získat, jelikož na online službách jej nenaleznete a kopií bylo v 90. letech vyrobeno tak žalostně málo, že se dnes prakticky nedají sehnat.

Duke Nukem: Time to Kill
Výrobce – n-Space | Vydavatel – GT Interactive Software
Rok vydání – 1998 | Playstation Store – Ne
Jeden z nejtvrdších chlápků v dějinách videoher se sice zrodil na PC, ale vzhledem k tomu, jaké pevné postavení měl PS One v těchto letech, bylo jen otázkou času, než se Duke posadí v baru, nohy si dá na PlayStation a až bude odcházet, típne si o něj svůj doutník. Nebudeme zmiňovat, že fanoušci Duke Nukem dlouho nemohli Time to Kill přijít na jméno, protože z jejich série udělal akční tombraiderovku a ze samotného Duka jednoho z tisíců obvyklých herních panáků. Místo toho si řekneme něco o tom, jak se Duke zase jednou pořádně naštval. Je poklidný večer v L. A. Duke, který nedlouho předtím zachránil svět před prasečí katastrofou, právě relaxuje ve strip baru - kde jinde, že? - když v tom přepadnou bar prasečí policisté, kteří celé místo pokropí dávkou z brokovnice. Jako na voser promění dokonce Dukeovi jeho motorku z roku 68 v růžové dětské kolo. Prasečímu masakru tak už nic nestojí v cestě. Pro změnu se Duke tentokrát zaplete i do časových posunů, neboť prasečáci našli způsob jak cestovat v čase a změnit historii, tak, aby se Duke nikdy nenarodil. Kromě L. A. tak mohl Dukea uvítat Divoký západ, středověk a starověký Řím. I přes svou zábavnost se však Time to Kill stal jen spin-offem a fanoušci ho dodnes neberou moc vážně. Škoda, neboť her Duke Nukem nikdy nebylo dost.

Vigilante 8
Výrobce – Luxoflux | Vydavatel – Activision
Rok vydání – 1998 | Playstation Store – Ne
Originalita se cení v každé době. Nápad na závodní bojovku, kde by se likvidovala auto po zuby ozbrojená zbraněmi typu kulomet či naváděcí střely, vzešel z hlav tvůrců studia Activision, kteří si něco podobného vyzkoušeli již o rok dříve na PC s úspěšnou hrou Interstate '76. Nepřímým pokračování je Vigilante 8, který se odehrává v alternativní realitě roku 1975, kdy vypukla globální ropná krize, a Spojené státy jsou na pokraji hospodářského zhroucení. To umožní bujení zločinu na americkém území. Naštěstí jsou zde Vigilantes, strážci práva a pořádku. Jsou to obyčejní lidé se svými kárami, často jediným majetkem, jenž mají, kteří se dali dohromady, aby mohli čelit konkurenčním Coyotes. Ti jsou naopak vrazi a banda lumpů. Cílem hráče je v jednotlivých lokacích zlikvidovat své nepřátelé pomocí svých aut, které jsou vylepšeny kulometem a mnoha dalšími zbraněmi, které v průběhu hry nalezne. Vigilante 8 byl natolik úspěšný, že se roku 2008 dočkal remaku na Xbox 360. Ten však příliš velké nadšení nesklidil.

Komentáře