PlayStation VR - TEST

Představení headsetu PlayStation VR
Hned na začátku se musím dostat k ceně. Sony sice láká na nižší pořizovací cenu, ale i tak je cena pořádně vysoká, zvláště když si budete chtít virtuální realitu maximálně užít. PlayStation 4 dnes seženete za nějakých osm tisíc, pokud ovšem chcete hry v lepší kvalitě, sáhnete po konzoli PlayStation 4 Pro, která se prodává za 10 990,- Kč (jsou udávány doporučené ceny, mohou být ale v obchodech i o pár stovek nižší). Základní balení headsetu PlayStation VR vás vyjde na 10 990,- Kč, k němuž si ale musíte zakoupit PlayStation kamerku za 1499,-Kč, bez ní hry prostě nespustíte. Vždy vám jen vyskočí hláška na televizi, abyste kamerku připojili. Zde se zastavím, protože když se mi stalo, že jsem měl kamerku odpojenou a následně po hlášce na televizi zapojil, musel jsem restartovat celou konzoli. Ta mi ji automaticky nedetekovala.
Za základní balíček tedy utratíte přes 23 tisíc, k nimž si můžete následně přičíst i dva PlayStation Move ovladače, které se prodávají v novém bundlu za nějaké dva tisíce. Ano, můžete je sehnat z bazarů a dalších zdrojů levněji, ale i tak zaplatíte další peníze. PlayStation VR tedy není zrovna levná záležitost, zvláště když pak připočtete i hry, které si pochopitelně budete chtít zahrát. Na druhou stranu, pořizovací cena je pořád značně nižší než u konkurenčních headsetů Oculus Rift a HTC Vive, k nimž ještě potřebujete výkonné PC za několik desítek tisíc. To by bylo k ceně, nyní se mohu podívat na samotný headset.

Rychlé zapojení
Když si přinesete headset domů, naleznete v krabici jednoduchý manuál, který vám pomůže s jeho zapojením. Nemusíte vrtat do zdi díry, abyste umístili senzory, zapojení prakticky vyžaduje jen zapojení kamerky do konzole PlayStation 4, externí výpočetní jednotky a následně i headsetu, nic více se po vás nechce. Pak pochopitelně přijde na řadu nějaká ta kalibrace a další nastavování, ale vše je intuitivní, takže instalaci by měl zvládnout naprosto každý během zhruba 20 minut. To je pochopitelně obrovská výhoda headsetu PlayStation VR, navíc následně ho stačí vždy zapnout a hrát, nic nemusíte už nastavovat nebo stahovat. Jediné, co může někomu vadit, je až příliš velké množství docela tlustých kabelů, které nejdou jednoduše schovat, což nevypadá v obývacím pokoji zrovna nějak pěkně. Také mi celkem vadilo, že výpočetní jednotku je nutné propojit s konzolí skrze jeden USB port, takže vám pak už zbude pro nabíjení ovladačů a tak dále jen jeden port. Kabeláž tedy před televizí a konzolí zrovna dvakrát nepotěší, ale když si headset konečně nasadíte, bude vám asi jedno, že jí tam máte. Ještě v tomto odstavci zmíním, že když konzoli propojíte s televizí skrze výpočetní jednotku PlayStation VR, neumožní vám zobrazovat hry s HDR, takže vždy ji musíte zapojit přímo s televizí. Toto šlo asi ošetřit, na druhou stranu jsem jednotku, když jsem hrál normální hry i tak odpojoval, protože vyžaduje připojení k elektřině.

Dojmy z používání headsetu
Nasazení headsetu na hlavu je velmi jednoduché. Stačí roztáhnout horní popruh, nasadit si headset na hlavu, následně si seštelovat hlavní část headsetu, abyste jí měli jako třeba potápěčské brýle pěkně u očí, a případně horní část utáhnout. Při prvním nasazení je nutné si trochu s usazením headsetu hrát, abyste neměli obraz rozmazaný a tím si zlepšili zážitek ze samotných her, ale jde opět o otázku několika vteřin. Trochu jsem se bál, jak na tom budu, když nosím dioptrické brýle, protože když jsem testoval třeba HTC Vive, trochu mi překážely a lepší tak bylo hrát bez nich. Naštěstí už testování headsetu u Sony koncem léta mi dalo jasně vědět, že brýle ničemu nepřekáží, headset s nimi počítá, takže je mohu mít nasazené a v pohodlí hrát. To je jednoznačně velké plus a designéři ze Sony si zaslouží velkou pochvalu, že mysleli i na hráče s brýlemi, kterých není zrovna málo.
Navíc samotný headset je překvapivě lehký, po nasazení snadno zapomenete i na připojený kabel k headsetu, který je docela tlustý a vypadá těžce. Nic tak nebrání ani několikahodinovému hraní, rozhodně vás z headsetu nebude bolet hlava ani se nebudete cítit nepohodlně. Když headset PlayStation VR vyšel, dočetl jsem se na internetu, že dochází k zamlžování čoček. Během testování se mi toto stalo dvakrát, ale vše pramenilo z ne zrovna dobrého nasazení headsetu, ale pochopitelně na zamlžování může mít vliv i více faktorů. Třeba nízká teplota v pokoji a tak dále. Při běžných podmínkách ale k zamlžování prakticky vůbec nedochází.

Když jsem si nyní mohl headset PlayStation VR vyzkoušet v klidu doma, během několika minut se rozplynuly jakékoliv obavy, že by nebyl kvalitní nebo nenabízel dostatečnou vizuální kvalitu, abych se mohl do vyzkoušených her ponořit, vlastně tedy jejich světů. Ba naopak, headset překvapil nejen vysokou kvalitou zpracování své konstrukce, které je o úroveň výše jak u konkurence, tady rozhodně Sony zužitkovala svoje dlouholeté zkušenosti, ale také displej, i když má nižší rozlišení (1920 x RGB x 1080 - 960 x 1080 pro jedno oko), je dostatečně kvalitní, navíc na něm nejsou tolik vidět jednotlivé body, čehož Sony dosáhla menším rozmazáním. Co mohlo být o něco lepší, je zorné pole, které je také oproti konkurenci menší, ale dá se na to zvyknout, vlastně vám ani nic jiného nezbývá. Každopádně se zpracování headsetu jsem spokojen, dost možná i předčilo mé očekávání, a určitě nebudu v tomto jediný.

I když zatím headset PlayStation VR chválím, má i jednu slabinu, s níž bude muset Sony do budoucna něco ještě udělat. Tou je sledování pohybu nejen headsetu, ale i třeba pohybových ovladačů PlayStation Move. VR řešení od Sony je snímáno kamerkou pod nebo nad televizí, což přináší značně omezené zorné pole, na rozdíl třeba od HTC Vive a jeho senzorech, které musíte rozmístit do rohů místností. Pokud nemáte kamerku hodně daleko od sebe a něco vám spadne ve virtuálním světě na zem, těžko se k tomu dostáváte zpět (V PlayStation VR Worlds, Job Simulator nebo v Tumble VR vám tyto předměty hra po chvilce vyresetuje zpět na stůl do hratelné výšky). Také se nemůžete otočit ke kamerce úplně zády, abyste třeba zastřelili nějaké monstrum, protože pak bude jen těžko detekovat samotný headset a do toho pohybové ovladače. Headset PlayStation VR je připraven tak, abyste u hraní hlavně seděli, jakýkoliv aktivnější pohyb, jako u konkurenčního řešení, není moc povolen.
Jak na headsetu vypadají hry a filmy?
Není třeba si nalhávat, že hry na výkonném PC nevypadají na konkurenčních VR headsetech lépe. To je prostý fakt, který je prostě daný. Otázka spíše byla, jestli dokáže PlayStation VR nabídnout na hardwaru konzole PlayStation 4 hry v jednak v rozumné vizuální kvalitě, ale také v dobré snímkové frekvenci, aby se z nich nedělalo lidem automaticky špatně. Během prvních dnů jsem mohl testovat nejen rozporuplný Driveclub, ale i řadu dalších lepších her jako Rigs Mechanized Combat League, Eve: Valkyrie, Headmaster, Until Dawn: Rush of Blood nebo PlayStation VR Worlds, určitě si přečtěte na ně moje recenze (další budou následovat v brzké době), přičemž u žádné jsem neměl s plynulostí žádný problém, a to ani s odezvou nebo nějakými jinými technickými neduhy. Sony se ostatně už v minulosti nechala slyšet, že všechny hry pro PSVR projdou důkladným testováním a pokud nebudou splňovat přísné požadavky, jednoduše je neschválí. Doufám, že tento přístup bude platit i v budoucnosti.

Vizuální kvalita her je pak u každé jiná, u těch, které jsou vytvářeny přímo pro headset od svého počátku, se mi zdála daleko lepší. U portů jako Driveclub nebo Rise of the Tomb Raider, u něhož se mi udělalo po chvilce hodně nevolno, je vizuální kvalita, nechci říci vyloženě slabá, ale slabší. Na závěr bych asi tedy řekl, že PlayStation 4 má dostatečný výkon na to, aby vás hry dokázaly vtáhnout do svého světa, jen pochopitelně nesmíte čekat, že budou vypadat jako původní Driveclub nebo Uncharted 4. Na hry v takové kvalitě si ještě několik let počkáme a nenabídne je za rok nebo dva ani připravovaný štír z Redmondu. Jediné, co mi trochu během hraní her vadilo, tak je občasné posouvání obrazu do strany. Nedokázal jsem zatím zjistit, proč se tak děje, když headset snímá kamerka, nepomohla ani tma. Je tak nutné sem tam hru znovu vycentrovat podržením tlačítka Option. Ano, záležitost na dvě vteřiny, ale jde o menší připomínku, kterou k hraní mám.
Kromě her pro VR, si můžete na headsetu pouštět i klasický obsah díky speciálnímu filmovému režimu, a hrát na něm třeba Uncharted 4: A Thief's End, Destiny nebo Assassin’s Creed. V tomto režimu vidíte obraz jako v kině, pokud by vám nevyhovovalo základní nastavení, můžete si v nastavení obraz zmenšit, ale dokonce i zvětšit. Hry ve filmovém režimu vypadají slušně, ale je nutné počítat s tím, že obraz není díky nižšímu rozlišení headsetu tak čistý a detailní, navíc po stranách je trochu rozmazaný, což u VR her moc nevadí, ale zde už si rozmazání budete všímat o dost více. Daleko větší potenciál má filmový režim u filmů, můžete si v něm pouštět i filmy na DVD nebo Blu-ray disku, i když opět se budete po krajích potýkat s menším rozmazáním, ale díky 3D ozvučení si budete kolikrát připadat jako v kině a úplně vás odpoutá od okolního světa. Sledování filmů je tak hodně solidní, pár jsem jich už skrze VR viděl, a určitě ještě hodně uvidím. Klasický kino zážitek vám VR zatím nezprostředkuje, ale jde o velmi dobrou alternativu.
Když jsem zmínil 3D ozvučení, k headsetu, přesněji na kabel, můžete připojit jakákoliv sluchátka, u nichž je následně možné přes intuitivní ovládací panel ovládat hlasitost. Pro velmi dobrý zážitek postačují ty, které jsou přibaleny přímo k headsetu, kvalita je velmi dobrá. Co se týče mikrofonu, když budete chtít hrát třeba online hry s kamarády, je zabudovaný přímo na headsetu. I ten pak skrze ovládací prvky na kabelu můžete vypnout.
Vyhlídky do budoucna
Už na svém startu nabízí headset PlayStation VR docela slušné herní zážitky, které na začátku dostačují. Je ale jasné, že bez dostatečně kvalitního obsahu se do budoucna neobejde. Klidně tak může dopadnout jako nyní už mrtvý Kinect, a chtěl jsem napsat i Move ovladače, ale ty právě s příchodem VR headsetu najdou nové a možná své nejlepší využití, ačkoliv se už zdálo, že je budou ve sklepě okusovat pavouci. Naštěstí se zdá, že vývojáři jsou zatím z virtuální reality nadšeni a neváhají pro ni připravovat zajímavé hry. Ano, na nějaké velké AAA exkluzivní hry s velkými rozpočty to zatím nevypadá, ale třeba hry jako Robinson: The Journey nebo ty s podporou jako Gran Turismo Sports a Resident Evil 7 určitě vypadají lákavě pro virtuální realitu. Navíc Sony oznámila i podporu pro neherní obsah, už nyní si můžete stáhnout několik animovaných filmů, jejich kvalita ale je docela rozporuplná, do budoucna se pak chystají i různé přírodovědné dokumenty jako Cocos Shark Island nebo David Attenborough’s First Life VR. Vyhlídky na následující měsíce jsou tedy dobré, snad přísun kvalitního obsahu bude pokračovat i poté.
PlayStation VR je zajímavým kusem hardwaru, který přináší, když ne revoluci, tak velkou evoluci, jak se hry hrají, a potenciál na úspěch má velký. Rozhodně větší jak všechny Move ovladače, 3D zobrazení a Kinecty dohromady. Headset jako takový je kvalitní z dobrého materiálu, hry nabízejí i na standardní verzi konzole PlayStation 4 dostatečnou vizuální kvalitu, aby vás dokázaly vtáhnout do svého světa, navíc potěší i filmový režim a skvělé 3D ozvučení. Ano, sem tam se nějaká ta muška najde, ale nejde o nic zásadního, co by kazilo používání headsetu. Nyní už je to jen na vývojářích, jaké herní zážitky nám přinesou a jak se poperou s omezenějším výkonem konzole PlayStation 4. Pokud bych měl headset jako takový ohodnotit, asi bych mu dal lepší osmičku.
Tvoje reakce na článek
Galerie

























Komentáře (89)
To jo. Jen těch 220 dolarů je trošku mimo moje možnosti.
link já se snad i dockam driv nez bych myslel :P kdyby to bylo na psku bylo by to super :)
Bananek - Je to samozřejmě kompromis. Jenže mi umožňuje na obří virtuální obrazovce (tak velkou televizi nemám) hrát i AAA tituly, kterých hned tak moc pro VR nebude. A navíc bez nevolnosti, kterou mám ve VR u velmi rychlých her. Hraju teď Wolfenstein: The New Order a jsem v pohodě, což by u takto rychlé hry ve VR nebylo, dobře snáším jen pomalejší věci. A u VR her to rozlišení taky není žádný zázrak. V této generaci nic jiného nezbývá, než si na to zvyknout.
k32: pořád je dost takových, co si stahují filmy 700-100Mb, sledují to na notebooku s TN displejem a chrochtají si blahem. Já už jsem roky zvyklej na Blu-ray nebo mkv, takže tohle bych nedával.
SilwerCZ - Ano, myslím filmový mód. Ten obraz mi nepřijde tak zlý, i když je to samozřejmě horší než na co jsme zvyklí z monitorů/televizí. Je to otázka zvyku a když se ponořím do hry nebo filmu a na rozlišení nemyslím, přestane mi to vadit a užívám si obraz velikosti filmového plátna. Ovšem není to pro každého, má to své příznivce i odpůrce a názory se hodně rozcházejí i na anglických fórech o VR, která sleduju. Záleží na tom, jak moc je člověk na rozlišení náročný.
Silwer...o tomhle jsem mluvil.K32 to vysvetlil
K32Jo takhle to myslis ty nemyslis hry na Vr..protoze to jsem se divil..u tech se otacim..No filmy nekoukam...jsem filmovej fajnsmejkr a ren ibraz je vazne spatnej..u her je to jeste horsi..proste to co neni na vr se neda hrat na vr..tam to proste vypada spatne...
SilwerCZ - S PSVR žádný problém, obraz je před očima vždy tam, kam se člověk dívá. Vizuální dojem je úplně přirozený jako když člověk sedí, jen je větší pohodlí. :-) Odehrál jsem v leže na zádech s polštářem pod hlavou ve filmovém módu už několik her a shlédnul řadu filmů.
FreegoroProsimtě u jaké hry můžeš ležet a být přímo ve hře?já teda u každé musím sedět...
Sony nam splnilo dalsi sen V leze, s hlavou prirozene polozenou a byt primo ve svete hry I love you Sony a Playstation
hmmm. je to nejaky zajimavy. cekal jsem od toho modu neco jineho :(
gody: podržíš PS tlačítko, vyskočí ti quick menu, vlezeš si do kolonky VR a je tam screen size nebo tak nějak se to jmenuje
me ten cinematic mode taky zajima. kdyz uz to ma.jmeno, melk by se to nekde spoustet, neba zapnout.film bych chtel v helme fixovanej, abych mohl leze a cumet na strop a koukat na film :)kde se kachlo meni ta velikost ? diky
SilwerCZ - Taky jsem nebyl rozlišením zrovna nadšený, ale je to otázka zvyku. Hraju teď ve filmovém módu Thiefa a přes nižší rozlišení mívám pocit, že v tom městě opravdu jsem, téměř mi to přijde jako plnohodnotné 3D. To se mi při hraní na monitoru či televizi nestalo, pořád tam byl odstup. A navíc ta pohoda, můžu hrát nebo sledovat filmy i v leže na zádech. :-)
Arrozo - Díky, vím o tom. Ještě jsem nezkoušel, ale mám to v plánu.
Benjamin-tak na hry mi to přijde hodně slabý...Ale zkoušel jsem jen ten RL..jinak včera jsem hrál to COD VR a to je dobrý..sice jen pár minut lítání a střílení ale je to fajn...
Silwer: ano, to je ono, koukáš na to plátno před sebou
Hele kluci ten Cinematic mode..bavíme se tady o tom samém..že normálně nandám helmu pustim hru a vyberu si jen v nastavení jednu velikost z těch tří?Nebo se ještě nějak pouští nějakej cinematic mode?Já právě včera takhle zkoušel Rocket League a ta grafika je u toho opravdu o dost níž a ani jsem v tom nedohrál zápas...jinak filmy..to je taková nižší DVD kvalita ale dá se na to koukat...
k32 - Včera jsem tady na foru narazil na návod, jak 3D filmy promítat, tak to můžeš zkusit, pokud máš VR...
Píše o tom uživatel maestroSill zde link
Věnujte se dál jen PSVR, cokoliv jiného bude mazáno a budu rozdávat napomenutí. Bananek za ten plyn napomenutí.
Komentář byl uzamčen
Příspěvek porušuje pravidla komunity.
PSVR mám, jsem spokojen a s recenzí souhlasím. Nabídka her pro VR mi přijde do začátku dostatečná a absenci AAA titulů jako problém nevidím, hraju je ve filmovém režimu (cinematic mode) a přes nižší rozlišení je to stále daleko silnější zážitek než s televizí nebo monitorem. To samé platí pro filmy, kinu se to už hodně blíží. Když přidám YouTube, která se dá taky ve filmovém režimu používat, absence obsahu nehrozí. Mrzí mne jen, že PSVR zatím plně nepodporuje přehrávání 3D filmů, ty se ve filmovém režimu zobrazují jen ve 2D. Ale je možnost přehrávání takového obsahu ve 3D na PC, navíc modeři pracují na plné podpoře PSVR na PC včetně VR her ze Steamu (vývoj sleduju, jsou hodně daleko a odhaduju, že je to tak otázka jednoho měsíce do dokončení).
Stepo hraju na PS od záčátku éry ale Xko jsem pořídil letos hlavně kvůli Forze a Gearsům a za to to stojí... :)
Komentář byl uzamčen
Příspěvek porušuje pravidla komunity.
Stepo: fajn, v pohodě a co ty, kdy půjdeš do toho Ska? Poznáš to co si dosud neměl šanci poznat
Komentář byl uzamčen
Příspěvek porušuje pravidla komunity.
Krtecek:V pohodě,o nic nejde....neznám osobně nikoho kdo by si nechal vnutit cizí názor.Ale projevit se musíme,,sme přece samci
argokib: v tejto diskusii vôbec neprezentujem svoj postoj k PS VR alebo VR všeobecne, ale áno, taký postoj som k VR zaujal... ja som skôr reagoval na Johnnyho a Phoenixesa, ktorí tvrdili, že na Xboxe nie je čo hrať, kde neskôr prišiel soky a začal o VR a VR hrách na Xboxe :) takže ja sa tu naozaj nesnažím nanútiť nikomu svoj názor :)
boss: nemám rád jednu nejmenovanou firmu a mám k tomu svoje důvody.Jmenovat ji nebudu,nechci dostat napomenutí.Jinak proti klukům z údolí nic nemám,,všichni jsme hráči a každej je strůjcem svýho štěstí a já sem u modrých spokejenej už přes 20 let,,nic víc,nic mín.
bosshunter: proč myslíš,já sem naprosto vyrovnanej..kde mám sakra tu kudlu
Argo Tobě zelena konkurence solidne otvira nuz v kapse proc tolik zaujatosti ?