PlayStation VR - TEST

special  89
Martin Šmíd, 5. 11. 2016 12:20
Virtuální realita se skloňuje posledních několik let, ale až letos hned tři velké společnosti se rozhodly vypustit své headsety. Nejprve to byl Oculus Rift od Facebooku, následně se na trh dostalo i HTC Vive, který zaštiťuje Valve. Jako poslední přichází do bitvy headset PlayStation VR, který na rozdíl od prvních dvou není určen pro výkonná PC, ale pro konzoli PlayStation 4, takže si jde prakticky svojí cestou. Sony láká na headset jednak nižší pořizovanou cenou, uživatelskou jednoduchostí, ale také velkou nabídkou zajímavých her, které vznikají ve spolupráci s těmi největšími herními vydavateli. Já jsem mohl tento zajímavý kus hardwaru v posledních dvou týdnech testovat, takže konečně nastal čas, abych napsal ne přímo recenzi, ale alespoň dojmy. O úspěchu hardwaru nakonec rozhodnou hry a přímo hráči, nikoliv závěrečné číslo v recenzi.

Představení headsetu PlayStation VR
Hned na začátku se musím dostat k ceně. Sony sice láká na nižší pořizovací cenu, ale i tak je cena pořádně vysoká, zvláště když si budete chtít virtuální realitu maximálně užít. PlayStation 4 dnes seženete za nějakých osm tisíc, pokud ovšem chcete hry v lepší kvalitě, sáhnete po konzoli PlayStation 4 Pro, která se prodává za 10 990,- Kč (jsou udávány doporučené ceny, mohou být ale v obchodech i o pár stovek nižší). Základní balení headsetu PlayStation VR vás vyjde na 10 990,- Kč, k němuž si ale musíte zakoupit PlayStation kamerku za 1499,-Kč, bez ní hry prostě nespustíte. Vždy vám jen vyskočí hláška na televizi, abyste kamerku připojili. Zde se zastavím, protože když se mi stalo, že jsem měl kamerku odpojenou a následně po hlášce na televizi zapojil, musel jsem restartovat celou konzoli. Ta mi ji automaticky nedetekovala.

Za základní balíček tedy utratíte přes 23 tisíc, k nimž si můžete následně přičíst i dva PlayStation Move ovladače, které se prodávají v novém bundlu za nějaké dva tisíce. Ano, můžete je sehnat z bazarů a dalších zdrojů levněji, ale i tak zaplatíte další peníze. PlayStation VR tedy není zrovna levná záležitost, zvláště když pak připočtete i hry, které si pochopitelně budete chtít zahrát. Na druhou stranu, pořizovací cena je pořád značně nižší než u konkurenčních headsetů Oculus Rift a HTC Vive, k nimž ještě potřebujete výkonné PC za několik desítek tisíc. To by bylo k ceně, nyní se mohu podívat na samotný headset.

Rychlé zapojení
Když si přinesete headset domů, naleznete v krabici jednoduchý manuál, který vám pomůže s jeho zapojením. Nemusíte vrtat do zdi díry, abyste umístili senzory, zapojení prakticky vyžaduje jen zapojení kamerky do konzole PlayStation 4, externí výpočetní jednotky a následně i headsetu, nic více se po vás nechce. Pak pochopitelně přijde na řadu nějaká ta kalibrace a další nastavování, ale vše je intuitivní, takže instalaci by měl zvládnout naprosto každý během zhruba 20 minut. To je pochopitelně obrovská výhoda headsetu PlayStation VR, navíc následně ho stačí vždy zapnout a hrát, nic nemusíte už nastavovat nebo stahovat. Jediné, co může někomu vadit, je až příliš velké množství docela tlustých kabelů, které nejdou jednoduše schovat, což nevypadá v obývacím pokoji zrovna nějak pěkně. Také mi celkem vadilo, že výpočetní jednotku je nutné propojit s konzolí skrze jeden USB port, takže vám pak už zbude pro nabíjení ovladačů a tak dále jen jeden port. Kabeláž tedy před televizí a konzolí zrovna dvakrát nepotěší, ale když si headset konečně nasadíte, bude vám asi jedno, že jí tam máte. Ještě v tomto odstavci zmíním, že když konzoli propojíte s televizí skrze výpočetní jednotku PlayStation VR, neumožní vám zobrazovat hry s HDR, takže vždy ji musíte zapojit přímo s televizí. Toto šlo asi ošetřit, na druhou stranu jsem jednotku, když jsem hrál normální hry i tak odpojoval, protože vyžaduje připojení k elektřině.

Dojmy z používání headsetu
Nasazení headsetu na hlavu je velmi jednoduché. Stačí roztáhnout horní popruh, nasadit si headset na hlavu, následně si seštelovat hlavní část headsetu, abyste jí měli jako třeba potápěčské brýle pěkně u očí, a případně horní část utáhnout. Při prvním nasazení je nutné si trochu s usazením headsetu hrát, abyste neměli obraz rozmazaný a tím si zlepšili zážitek ze samotných her, ale jde opět o otázku několika vteřin. Trochu jsem se bál, jak na tom budu, když nosím dioptrické brýle, protože když jsem testoval třeba HTC Vive, trochu mi překážely a lepší tak bylo hrát bez nich. Naštěstí už testování headsetu u Sony koncem léta mi dalo jasně vědět, že brýle ničemu nepřekáží, headset s nimi počítá, takže je mohu mít nasazené a v pohodlí hrát. To je jednoznačně velké plus a designéři ze Sony si zaslouží velkou pochvalu, že mysleli i na hráče s brýlemi, kterých není zrovna málo.

Navíc samotný headset je překvapivě lehký, po nasazení snadno zapomenete i na připojený kabel k headsetu, který je docela tlustý a vypadá těžce. Nic tak nebrání ani několikahodinovému hraní, rozhodně vás z headsetu nebude bolet hlava ani se nebudete cítit nepohodlně. Když headset PlayStation VR vyšel, dočetl jsem se na internetu, že dochází k zamlžování čoček. Během testování se mi toto stalo dvakrát, ale vše pramenilo z ne zrovna dobrého nasazení headsetu, ale pochopitelně na zamlžování může mít vliv i více faktorů. Třeba nízká teplota v pokoji a tak dále. Při běžných podmínkách ale k zamlžování prakticky vůbec nedochází.

Když jsem si nyní mohl headset PlayStation VR vyzkoušet v klidu doma, během několika minut se rozplynuly jakékoliv obavy, že by nebyl kvalitní nebo nenabízel dostatečnou vizuální kvalitu, abych se mohl do vyzkoušených her ponořit, vlastně tedy jejich světů. Ba naopak, headset překvapil nejen vysokou kvalitou zpracování své konstrukce, které je o úroveň výše jak u konkurence, tady rozhodně Sony zužitkovala svoje dlouholeté zkušenosti, ale také displej, i když má nižší rozlišení (1920 x RGB x 1080 - 960 x 1080 pro jedno oko), je dostatečně kvalitní, navíc na něm nejsou tolik vidět jednotlivé body, čehož Sony dosáhla menším rozmazáním. Co mohlo být o něco lepší, je zorné pole, které je také oproti konkurenci menší, ale dá se na to zvyknout, vlastně vám ani nic jiného nezbývá. Každopádně se zpracování headsetu jsem spokojen, dost možná i předčilo mé očekávání, a určitě nebudu v tomto jediný.

I když zatím headset PlayStation VR chválím, má i jednu slabinu, s níž bude muset Sony do budoucna něco ještě udělat. Tou je sledování pohybu nejen headsetu, ale i třeba pohybových ovladačů PlayStation Move. VR řešení od Sony je snímáno kamerkou pod nebo nad televizí, což přináší značně omezené zorné pole, na rozdíl třeba od HTC Vive a jeho senzorech, které musíte rozmístit do rohů místností. Pokud nemáte kamerku hodně daleko od sebe a něco vám spadne ve virtuálním světě na zem, těžko se k tomu dostáváte zpět (V PlayStation VR Worlds, Job Simulator nebo v Tumble VR vám tyto předměty hra po chvilce vyresetuje zpět na stůl do hratelné výšky). Také se nemůžete otočit ke kamerce úplně zády, abyste třeba zastřelili nějaké monstrum, protože pak bude jen těžko detekovat samotný headset a do toho pohybové ovladače. Headset PlayStation VR je připraven tak, abyste u hraní hlavně seděli, jakýkoliv aktivnější pohyb, jako u konkurenčního řešení, není moc povolen.

Jak na headsetu vypadají hry a filmy?
Není třeba si nalhávat, že hry na výkonném PC nevypadají na konkurenčních VR headsetech lépe. To je prostý fakt, který je prostě daný. Otázka spíše byla, jestli dokáže PlayStation VR nabídnout na hardwaru konzole PlayStation 4 hry v jednak v rozumné vizuální kvalitě, ale také v dobré snímkové frekvenci, aby se z nich nedělalo lidem automaticky špatně. Během prvních dnů jsem mohl testovat nejen rozporuplný Driveclub, ale i řadu dalších lepších her jako Rigs Mechanized Combat League, Eve: Valkyrie, Headmaster, Until Dawn: Rush of Blood nebo PlayStation VR Worlds, určitě si přečtěte na ně moje recenze (další budou následovat v brzké době), přičemž u žádné jsem neměl s plynulostí žádný problém, a to ani s odezvou nebo nějakými jinými technickými neduhy. Sony se ostatně už v minulosti nechala slyšet, že všechny hry pro PSVR projdou důkladným testováním a pokud nebudou splňovat přísné požadavky, jednoduše je neschválí. Doufám, že tento přístup bude platit i v budoucnosti.

Vizuální kvalita her je pak u každé jiná, u těch, které jsou vytvářeny přímo pro headset od svého počátku, se mi zdála daleko lepší. U portů jako Driveclub nebo Rise of the Tomb Raider, u něhož se mi udělalo po chvilce hodně nevolno, je vizuální kvalita, nechci říci vyloženě slabá, ale slabší. Na závěr bych asi tedy řekl, že PlayStation 4 má dostatečný výkon na to, aby vás hry dokázaly vtáhnout do svého světa, jen pochopitelně nesmíte čekat, že budou vypadat jako původní Driveclub nebo Uncharted 4. Na hry v takové kvalitě si ještě několik let počkáme a nenabídne je za rok nebo dva ani připravovaný štír z Redmondu. Jediné, co mi trochu během hraní her vadilo, tak je občasné posouvání obrazu do strany. Nedokázal jsem zatím zjistit, proč se tak děje, když headset snímá kamerka, nepomohla ani tma. Je tak nutné sem tam hru znovu vycentrovat podržením tlačítka Option. Ano, záležitost na dvě vteřiny, ale jde o menší připomínku, kterou k hraní mám.

Kromě her pro VR, si můžete na headsetu pouštět i klasický obsah díky speciálnímu filmovému režimu, a hrát na něm třeba Uncharted 4: A Thief's End, Destiny nebo Assassin’s Creed. V tomto režimu vidíte obraz jako v kině, pokud by vám nevyhovovalo základní nastavení, můžete si v nastavení obraz zmenšit, ale dokonce i zvětšit. Hry ve filmovém režimu vypadají slušně, ale je nutné počítat s tím, že obraz není díky nižšímu rozlišení headsetu tak čistý a detailní, navíc po stranách je trochu rozmazaný, což u VR her moc nevadí, ale zde už si rozmazání budete všímat o dost více. Daleko větší potenciál má filmový režim u filmů, můžete si v něm pouštět i filmy na DVD nebo Blu-ray disku, i když opět se budete po krajích potýkat s menším rozmazáním, ale díky 3D ozvučení si budete kolikrát připadat jako v kině a úplně vás odpoutá od okolního světa. Sledování filmů je tak hodně solidní, pár jsem jich už skrze VR viděl, a určitě ještě hodně uvidím. Klasický kino zážitek vám VR zatím nezprostředkuje, ale jde o velmi dobrou alternativu.

Když jsem zmínil 3D ozvučení, k headsetu, přesněji na kabel, můžete připojit jakákoliv sluchátka, u nichž je následně možné přes intuitivní ovládací panel ovládat hlasitost. Pro velmi dobrý zážitek postačují ty, které jsou přibaleny přímo k headsetu, kvalita je velmi dobrá. Co se týče mikrofonu, když budete chtít hrát třeba online hry s kamarády, je zabudovaný přímo na headsetu. I ten pak skrze ovládací prvky na kabelu můžete vypnout.

Vyhlídky do budoucna
Už na svém startu nabízí headset PlayStation VR docela slušné herní zážitky, které na začátku dostačují. Je ale jasné, že bez dostatečně kvalitního obsahu se do budoucna neobejde. Klidně tak může dopadnout jako nyní už mrtvý Kinect, a chtěl jsem napsat i Move ovladače, ale ty právě s příchodem VR headsetu najdou nové a možná své nejlepší využití, ačkoliv se už zdálo, že je budou ve sklepě okusovat pavouci. Naštěstí se zdá, že vývojáři jsou zatím z virtuální reality nadšeni a neváhají pro ni připravovat zajímavé hry. Ano, na nějaké velké AAA exkluzivní hry s velkými rozpočty to zatím nevypadá, ale třeba hry jako Robinson: The Journey nebo ty s podporou jako Gran Turismo Sports a Resident Evil 7 určitě vypadají lákavě pro virtuální realitu. Navíc Sony oznámila i podporu pro neherní obsah, už nyní si můžete stáhnout několik animovaných filmů, jejich kvalita ale je docela rozporuplná, do budoucna se pak chystají i různé přírodovědné dokumenty jako Cocos Shark Island nebo David Attenborough’s First Life VR. Vyhlídky na následující měsíce jsou tedy dobré, snad přísun kvalitního obsahu bude pokračovat i poté.

PlayStation VR je zajímavým kusem hardwaru, který přináší, když ne revoluci, tak velkou evoluci, jak se hry hrají, a potenciál na úspěch má velký. Rozhodně větší jak všechny Move ovladače, 3D zobrazení a Kinecty dohromady. Headset jako takový je kvalitní z dobrého materiálu, hry nabízejí i na standardní verzi konzole PlayStation 4 dostatečnou vizuální kvalitu, aby vás dokázaly vtáhnout do svého světa, navíc potěší i filmový režim a skvělé 3D ozvučení. Ano, sem tam se nějaká ta muška najde, ale nejde o nic zásadního, co by kazilo používání headsetu. Nyní už je to jen na vývojářích, jaké herní zážitky nám přinesou a jak se poperou s omezenějším výkonem konzole PlayStation 4. Pokud bych měl headset jako takový ohodnotit, asi bych mu dal lepší osmičku.

PlayStation VR

ps4psvr
SCEE, SCEE
Datum vydání hry:
13. 10. 2016
KARTA HRY

Komentáře