Nikdy nevydané hry - StarCraft: Ghost

special  5
Martin Šmíd, 1. 2. 2011 2:15
Určitě se vám už stalo, že jste se hrozně moc těšili na nějakou tu oznámenou hru, ale ta z ničeho nic byla zrušena. Toto se děje celkem pravidelně. Těžko odhadovat, jestli je to neschopností vývojářů, nedostatkem peněz nebo zjištění prostého faktu, že hra je do nebe volající blbostí. To se u nevydaných her ostatně nikdy nedozvíme. Účelem nového článkového seriálu je seznámit vás se zrušenými nebo alespoň na neurčito odloženými hrami. Věříme, že se mezi hrami najdou určitě hodně nadějné kousky, u kterých je i škoda, že jsme se jich nedočkali, tedy doposud.

Musíme se přiznat. Oznámením, že Gearbox dokončí hru Duke Nukem Forever jsme se museli pro první díl porozhlédnout jinde. Určitě ale bylo z čeho vybírat, přičemž jsme se nakonec rozhodli pro hru, která byla hodně ambiciózní a podílelo se na ní světoznámé studio Blizzard Entertainment. Řeč je pochopitelně o StarCraft: Ghost. Už ostatně z prohlášení je jasné, že Blizzard mířil hodně vysoko. „Návrat ke konzolím bereme smrtelně vážně,“ nebo „Naším cílem je naprostá spokojenost hráčů. Nic míň nás nezajímá. Chceme, aby hráči až StarCraft: Ghost dohrají, už nikdy na Blizzard nezapomněli a aby si nás ztotožnili se značkou obrovské kvality,“ prohlašoval tenkrát John Lagrave z Blizzardu. Bohužel ho ani v těch nejčernějších snech nenapadlo, jaké fiasko nakonec ze StarCraft: Ghost bude.

Co je StarCraft? – Než začneme popisovat samotnou hru StarCraft: Ghost, tak si něco řekněme o samotné herní značce StarCraft. Ta vtrhla mezi hráče v roce 1998 v real-tome strategii pro PC. Hra se odehrávala ve futuristické válce 25. století, přičemž do boje svedla tři znepřátelené rasy. První rasou byli Terrané, což jsou potomci lidí, kteří museli opustit planetu Zemi. Další rasou jsou pak Zergové, což jsou divocí tvorové, kteří využívali genetického materiálu z poražených nepřátel. Protoss je pak rasou třetí. Vyspělá civilizace, která se proslavila svými nevšedními rituály. StarCraft se ihned po vydání stal celosvětový hit a spousta hráčů ani dvanáct let po vydání na něj nedá dopustit. V minulém roce se navíc hráči dočkali druhého dílu a už nyní vývojáři připravují dvě další volná pokračování. Fanoušci této značky se tak mají do budoucna na co těšit.

Na začátku vývoje všechno vypadalo dobře a vývojáři nám představili i ústřední hrdinku hry, ženskou postavu jménem Nova. Šlo o vojáka, který byl obdařen neuvěřitelnými bojovými schopnostmi, které těžily z genového inženýrství. Nova byla navíc velmi pohledná, čímž určitě učarovala nejednoho hráče, ale i herního novináře. Při přechodu na konzole se vývojáři rozhodli, že se na těchto platformách uplatní spíše s adventurou, než se strategií, což vyústilo v akční hru z pohledu třetí osoby. Něco na způsob Tomb Raidera a Metal Gear Solidu. Nova byla jen daleko lépe vybavená, než její kolegové. Ostatně, hra se měla odehrávat ve 25. století, přesněji v roce 2449. Jednou z vymožeností měla být třeba možnost přepnout se do stealth režimu, který umožnil Nově stát se neviditelnou. Poté měla vidět třeba skrze překážky, měla mít komunikační zařízení, přes které mohla přivolat rychlý letecký útok nebo se měla pohybovat i několikanásobně rychleji, než normální řadoví vojáci.

Při pohledu na nejrůznější prvky hry si ovšem nemohl člověk nevšimnout, že už jsme je mohl vidět v jiných hrách. Ostatně, i samotní vývojáři se přiznali, že ne všechny jejich prvky byly pro hru originální, ale snažili se pro jejich maximální vyladění a aby co nejlépe do hry zapadly. Boj na blízko tak vypadal jako z povedené akční hry ONI, stealth pasáže připomínaly Metal Gear Solid, režim hyperspeed zase připomínal Maxe Payna nebo možnost přivolání letecké podpory jsme už měli ve hře Conflict: Desert Storm. Využívání dopravních prostředků přinesla hra Halo a jistě si nejde nevšimnout ani jistou inspirací série Dynasty Warriors. Nic ale nemění na faktu, že smícháním všech těchto prvků mohlo vzniknout něco opravdu jedinečného. Hra je přeci od Blizzardu a ten špatné hry nedělá.

Kromě singleplayerové části měl StarCraft: Ghost obsahovat i online multiplayer. V něm nechyběly klasické režimy jako deathmatch, capture the flag a king of the hill. Byly tu ovšem i novinky, jako je režim Mobile Conflict, který byl čistě týmový a měl donutit oba týmy bojovat o Terranskou základnu. Dalším týmovým režimem pak byl Invasion, kde dvě strany měly bojovat o nerostné suroviny. Obě znepřátelené strany pak měly mít čtyři třídy. První třídu tvořila lehká pěchota, která měla slaboučké brnění, ale zase velký výběr zbraní. Druhá třída Mariňák zase měl těžké brnění, útočnou pušku a granátomety. Třída firebat poté měla plamenomet a raketomet. Jako poslední byla třída ghost. Ta se hodila převážně pro nenápadnou infiltraci nepřátele, přičemž se za ní mohl hráč stát neviditelný a po ruce měl vždy svoji největší kamarádku – odstřelovací pušku.

Nyní je čas, abychom se podívali na strastiplný vývoj této hry, který odstartoval už v roce 2001. Vývoj byl svěřen studiu Nihilistic Software, přičemž se StarCraft: Ghost připravoval pro platformy Playstation 2, Xbox a GameCube. Vydání pak vývojáři chtěli stihnout do konce roku 2003, což vyvolalo opravdu nadšené reakce nejen u hráčů, ale i herních novinářů. Když ale rok 2003 byl u konce, začalo se šuškat o odkladu, což se i stalo. Na podzim roku 2004 už bylo jasné, že je zle a vše vyvrcholilo odtrhnutím studia Nihilistic Software od tohoto projektu. Ten přešel znovu pod Blizzardu, který ho ihned svěřil dalšímu studiu - Swingin' Ape Studios, které poté v roce 2005 i koupil.

V témže roce byl StarCraft: Ghost znovu oznámen, ale už jen pro PS2 a Xbox. Verze pro GameCube byla zrušena, protože samotná konzole měla jen minimum online možností. Vydání hry se mělo uskutečnit v roce 2006. Na jaře 2006 byl vývoj současné verze úplně pozastaven, což Blizzard vysvětlil tím, že chtějí prozkoumat možnosti blížící se generace konzolí a hru případně postavit pro ní. I přes zrušení původní verze vyšel jeden knižní román se značkou StarCraft: Ghost, který měl z příběhu hry vycházet. V současnosti je to s hrou hodně špatné a už jsme o ní několik let neslyšeli. Blizzard se sice nechal slyšet, že někdy v budoucnu se můžeme dočkat obnovení vývoje, ale v tuto chvíli by si na to nevsadil nikdo ani korunu.

Blizzard si od hry StarCraft: Ghost sliboval rozšíření své působnosti i na konzole. Na začátku vše vypadalo opravdu skvěle a nadšené preview herních novinářů bylo radostí číst. Proto je pro nás o to větším zklamáním, že hra nikdy nevyšla a buďme upřímní, už ani nevěříme, že někdy vyjde. Přesto by určitě neměla být jen tak zapomenuta. Šlo o hodně ambiciózní projekt, který bohužel vývojáři nebyli schopni dotáhnout do finále. Na první čistě konzolovou hru od Blizzardu si tak musíme počkat.

StarCraft: Ghost

ps2gcxbox
Blizzard, Blizzard
KARTA HRY

Komentáře