Konzolista.cz

MGS Historie 4. - Metal Gear Solid 2: Sons of Liberty (2001-2002)

specialsobota 28. listopadu 2009Leon
Hlavní obrázek článku: MGS Historie 4. - Metal Gear Solid 2: Sons of Liberty (2001-2002)
S prací na pokračování se začalo ihned po vydání Metal Gear Solid. Metal Gear Solid 2 získal podtitul "Sons of Liberty", který odkazoval na název teroristické skupiny, která v příběhu hraje důležitou roli. Vývoje se účastnil téměř stejný tým. Kojima opět v roli producenta, hlavního designera, režiséra a tvůrce příběhu. Se scénářem mu pomáhal nadaný Tomokazu Fukushima a o návrhy postav se postaral Yoji Shinkawa, který se podílel už na Metal Gear Solid. K velké nelibosti hráčů byl Metal Gear Solid 2: Sons of Liberty vyvíjen exkluzivně pro PlayStation 2. Konami představila poprvé oficiálně Metal Gear Solid 2: Sons of Liberty na herní konferenci E3 v Los Angeles v létě 2000.
Zhruba desetiminutová prezentace, která byla promítaná hned dvakrát, byla připravena samotným Kojimou spíše jako filmový trailer než videoherní ukázka. Celé to samozřejmě vyvolalo obrovský ohlas. Kojima sám měl ve své skromnosti obavy, jestli se bude ukázka lidem líbit po grafické stránce, ale ona se nejen líbila. Lidé dokonce nemohli uvěřit, že trailer ukazoval skutečné záběry ze hry. PlayStation 2 v čele s Metal Gear Solid 2: Sons of Liberty poprvé naplno ukázala svou sílu. Další nehratelné ukázky, tentokrát převážně ze hry, byly odhaleny na tiskové konferenci v San Franciscu v prosinci 2000. Ukázky zaujaly především realističností prostředí, postav a scén, které v některých částech skutečně působily jako vystřižené z filmu. Trvalo však ještě téměř rok, než mohla být hra vydána. Těsně před vydáním však jako blesk z čistého nebe zaútočili teroristé na World Trade Center dne 11. září 2001. Vydání hry muselo být nejen odloženo, ale vzhledem k citlivosti tématu, kterým byl teroristický útok, se musely na poslední chvíli některé části vypustit nebo předělat. Například byl odstraněn záběr z konce hry, kdy Arsenal Gear naráží do Sochy svobody a ničí část Manhattanu. Metal Gear Solid 2: Sons of Liberty vyšel oficiálně v listopadu v Japonsku a USA. Hra byla vydána o několik dní dříve v USA, než v doma v Japonsku. V Evropě vyšel Metal Gear Solid 2: Sons of Liberty až v březnu 2002. Díky velkému technologickému potenciálu PlayStation 2 mohl Kojima poprvé stvořit hru přesně tak, jak chtěl, čemuž mu dříve bránily hardwarové limity starších konzolí. Metal Gear Solid 2: Sons of Liberty se mohl pochlubit na dlouhou dobu jednoznačně nejlepší grafikou na konzole, která mohla směle soupeřit i s tehdejšími nejvyspělejšími hrami na PC. Celý engine umožňoval do té doby nevídané věci: bylo možné rozstřelit světlo a snížit tak viditelnost strážím, rozstřelit hasící přístroj na stěně a odhalit tak infračervené paprsky, krvácející zranění nebo stopy mokrých nohou mohly prozradit strážím pozici Snaka, uspávací pistole měla jiný účinek na každou část těla nepřátel atd. Dabing postav z prvního Metal Gear Solid zůstal zachován a na práci k oficiálnímu soundtracku Kojima přemluvil amerického filmového skladatele Harry Gregson-Williamse. K reálnému zobrazení postav přispěla technologie "Motion capture" (nahrávání pohybu a akcí živých herců a převádění do 3D digitálního modelu). Navíc byla umělá inteligence na velmi vysoké úrovni a hráč musel během hry velice takticky uvažovat. Hlavní postavě přibyl bohatý zbrojní arzenál, který realisticky znázorňoval skutečné zbraně. Hráč se dokonce musel zbavovat těl zneškodněných strážných, aby nevzbudily pozornost. Celá hratelnost byla komplexní a až děsivě realistická, ale zároveň představovala spíše zábavu pro hardcore hráče, než zábavu pro masy. Při plánování příběhu chtěl Kojima naplno představit svou vizi Metal Gear Solid světa, který je sice tolik podobný tomu našemu, ale má svá vlastní pravidla a logiku. Jeho cílem bylo vyprávět dvouletý příběh tohoto složitého světa a postav a poodhalit tak roušku megalomanské tajné konspirace, táhnoucí se celým světem. Zcela správně se rozhodl pro vyprávění dvou zdánlivě nesouvisejících příběhů z pohledu dvou postav. Důvodem bylo i to, že si Kojima uvědomil, že Solid Snake je hlavním hrdinou už tří příběhů a že ho nemůže nechat projít si tím samým již počtvrté. Solid Snake se podle jeho představ neměl stát pouhým řadovým hrdinou, který v každém díle zachraňuje svět a řeší stále těžší překážky a bojuje se stále silnějšími bossy. Bylo potřeba představit novou složitou etapu příběhu celé série z pohledu někoho nového, který se předchozího příběhu neúčastnil. Tak vznikl nový hrdina Raiden. Sám Kojima však byl velmi překvapen negativními reakcemi, které se na nového hrdinu snesly. Se složitostí a překombinovaností děje se Kojima tentokrát trochu unáhlil, protože příběh nebyl mnohými vůbec pochopen a pokud ano, tak byl stavěn do protikladu k jednoduššímu a komplexnějšímu příběhu v Metal Gear Solid. Množství cut-scén a rozhovorů se točilo převážně kolem politiky a složitých technologií, díky kterým mnoho hráčů příběh nepochopilo. V Metal Gear Solid 2: Sons of Liberty byla totiž nutností výborná znalost angličtiny, a tak v mnoha zemích (Českou Republiku nevyjímaje) vznikla komunikační bariéra mezi hráči a vizí Hideo Kojimy. V Metal Gear Solid 2: Sons of Liberty si Kojima vybral za téma utváření jedince a jeho myšlení ve světě, kde mohou být názory a informace kontrolovány a izolovány. Nový hrdina Raiden je představen jako "prázdná nádoba" a člověk, který byl celý život někým a něčím ovlivňován, ale sám nemá vlastní vůli a názor. Raiden se v průběhu hry vyvíjí v samostatnou osobnost se svými názory a je přesvědčen, že zážitky, které prožil, jsou dílem jeho konání. Ale pravda vyjde brzy najevo a ukáže se, že to celé byl jen test a on neovlivnil vůbec nic. Důležitá je pak věta, která zazní na konci, jež říká, že nezáleží na tom, jestli prožité zážitky byly skutečné nebo ne, ale důležité je, co si z nich Raiden/hráč odnese. Příběh je vyprávěn ve dvou samostatných příbězích. První příběh se odehrává v roce 2007 na tankeru U.S.S Discovery, kde je tajně převážen nový typ Metal Gearu, tzv. Metal Gear Ray. Solid Snake, nyní člen organizace Philantropy, která bojuje proti šíření jaderných zbraní, infiltruje tanker, aby získal fotografický důkaz existence Raye. Tanker je však napaden ruskými vojáky pod velením plukovníka Gurlukoviche za asistence Revolver Ocelota. Ten má nyní namísto ruky, o kterou přišel na Shadow Moses, implantovanou ruku Liquida Snaka. Mysl Liquida Snaka tak dokáže prostřednictvím této ruky ovládnout Ocelotovo tělo a dělat si s ním, co se jí zamane. Ocelot zradí a zabije Gurlukoviche, zmocní se Metal Gear Raye a tanker potopí i se Solidem Snakem. Snake je obviněn z potopení tankeru a prohlášen za mrtvého.
"Život není jen o předávání našich genů. Můžeme za sebou nechat mnohem víc, než jen DNA. Prostřednictvím řeči, hudby, literatury a filmů...to, co jsem viděli, slyšeli, cítili...hněv, radost a smutek...to jsou věci, které si máme předávat. To je to, proč žijeme."
O dva roky později, tedy v roce 2009, je čistička Big Shell, která byla postavena na místě potopení tankeru, přepadena teroristickou skupinou Sons of Liberty. Ta drží jako rukojmí prezidenta USA a žádá výkupné. Na řešení situace je povolán nový člen Foxhoundu s krycím jménem Raiden. Raiden i ostatní se však stávají pouze experimentálními subjekty v obrovské simulaci událostí na Shadow Moses, kterou řídí mocná organizace "Patriots". Ti ovládají celou společnost nejen v USA a nejen v oblasti politiky. Jejich loutkou měl být i třetí z klonů Big Bosse, Solidus Snake, který se díky nim kdysi stal i prezidentem Spojených států. Solidus Snake ale odmítal být dál loutkou a rozhodl se bojovat proti Patriotům a právě proto se po skončení svého funkčního období stal vůdcem skupiny Sons of Liberty. Jenže Solidus Snake a Raiden byli i nadále pouhými hračkami v rukou Patriotů a díky své společné minulosti v této simulaci reprezentovali vztah Big Bosse a Solida Snaka. Výsledkem simulace bylo ukázat, že se v podobných podmínkách jako na Shadow Moses, může z nezkušeného zelenáče stát nový Solid Snake. Simulace dostala název S3. Tato zkratka však neznamená „Solid Snake Simulation”, jak se mnozí domnívají, ale „Selection for Societal Sanity”. Tento pojem vyjadřuje jakýsi postup, protokol, při jehož dodržení se dá jednoduše manipulovat s lidmi a utvářet je k obrazu svému. To, co Raiden prožil na Big Shellu, celá tato simulace Shadow Moses, byla pouhým testem tohoto protokolu, kdy výchozím subjektem byl Raiden, ze kterého se měl stát nový Solid Snake. Jenže Patriotům nešlo jenom o tohle. Za pomoci Revolver Ocelota chtěli získat Arsenal Gear, který je tajně vyvíjen pod Big Shellem, a s jeho pomocí ovládnout světové informační toky. Arsenal Gear je totiž super moderní mobilní počítač, navržený jako bojová pevnost. Už z tohoto stručného popisu příběhu je zřejmé, jak moc Hideo Kojima pustil uzdu své fantazii. A to jsme se ještě nezmínili o úloze Solida Snaka na Big Shellu, či o více než otevřeném konci, který naznačuje, že mocní Patrioti se táhnou dějinami už přinejmenším 100 let. Jak je patrné, tak Metal Gear Solid 2: Sons of Liberty má jeden z nejsložitějších a nezamotanějších příběhů v celé historii videoher. Pochopit ho dělá problém i těm největším a nejzkušenějším fanouškům Metal Gear série. Od Metal Gear Solid 2: Sons of Liberty se právem očekávalo hodně. Mediální šílenství, které se kolem příprav a následného vydání odehrávalo, lze jen těžko popsat. Celý tým, v čele s Kojimou, byl pod obrovským tlakem. Svůj úkol ale zvládli na jedničku, Metal Gear Solid 2: Sons of Liberty nejen že představoval výborné pokračování, ale Metal Gear Solid, krom prožitku z příběhu, překonal snad ve všem. I když se sneslo na Kojimu a jeho tým několik oprávněných výtek, především týkající se složitého a zdlouhavého příběhu a odsunutí Snaka na druhou kolej, Metal Gear Solid 2: Sons of Liberty si vedl u kritiky znamenitě: IGN 9,7/10, GamePro 5/5, GameZone 9,8/10, Official PlayStation Magazine 5/5 nebo z českého prostředí PSM2 96/100 a český OPSM 2 10/10. Prodej dosáhl neuvěřitelných 7 milionu kusů. V roce 2003 vyšla rozšířená verze Metal Gear Solid 2: Substance, která byla vyvíjena exkluzivně pro XBOX, ale i na PlayStation 2 a PC. Metal Gear Solid 2: Substance obsahoval původní hru, pár grafických efektů navíc, několik stovek VR misí a Snake Tales - alternativní mise za Snaka - plus několik dalších bonusů jako například DVD o tvorbě Metal Gear Solid 2: Sons of Liberty. Kdyby Hideo Kojima v této době odešel z videoherního průmyslu nebo nedej bože zemřel, byl by pravděpodobně považován za největšího videoherního tvůrce, a to nejen v Japonsku. Závistivci prorokovali Kojimovi propad a neúspěchy, protože vrcholu už přece jen dosáhl, a odtud vede už jen jedna cesta a to dolů. Jenže ne v případě Hidea Kojimy. On svého vrcholu ještě zdaleka nedosáhl... Pokud vás MGS zaujal, můžete navštívit web Metal Gear Hideout link .
REKLAMA

Tvoje reakce na článek

Načítání...
Pro hodnocení článku se musíte přihlásit

Komentáře (36)

Pro přidání komentáře se prosím přihlaste.
romeno

Pro me MGS2 : sons of liberty , jednoznacne nejlepsi dil :D Dohral jsem na vsechny obtiznosti , krome european extreme , to uz se proste nedalo :D

Leon
Leon #Verum Rex

Link na Hideout je tam z několika důvodů. Ten hlavní je ten, že se celý článek MGS historie následně po vydaní zde objeví celý i na Hideoutu, protože jsem ho nabídl i tam, jelikož je to nejlepší web o MGS u nás a se skvělým forem. A navíc admin Hideoutu snakeeater udělal korekturu celýho článku, za což mu velice děkuju [s1]

dEvilPS3
dEvilPS3 #G4M3R

super clanek :) az na ten link na mgshideout a nasledne spatreni toho typka co hraje snakea v tom filmu....lepsi uz bejt fakt nemohl, je nesympatickej (snake je sympatak az na pudu), nevim kde ho vyhrably ale je to podes...kvuli nemu se na ten film ani nekouknu protoze je to sila. Ani se mu nepodoba, to uz se mu vic podobam ja :)

pecho
pecho #shady ltd

super clanok!!! uz sa neviem MGS3. moj rebricek - MGS3, MGS1, MGS4, MGS2. portable ops som bohuzial nikdy nehral.

a RAIDEN mi v MGS2 nevadil. bol to dobry tah kojimu

Deepthroat
Deepthroat #MGS4 11/10

Nikdy nezabudnem na tie Vianoce ked som hral MGS 2. Bolo to uzasne a nezabudnutelne. [s7] a pre tie hlupe ovce zavisle na matrixe co nepochopili tuto hru mam jediny odkaz. Aspon nezhadzujte nieco len preto ze to vase ubohe mozocky nedokazu pochopit. Mier s vami ;)

Sheng

MGS2 nejlepší díl série s nejlepším příběhem. Jenom trochu škoda Raidena. Aspoň ten jeho obleček si mohl Kojima odpustit jinak mi vůbec nevadil :)

Leon
Leon #Verum Rex

Zkrátka proto, že chtěl mít Kojima k dispozici ten nejlepší možný hardwere. A v té době, kdy to plánovali (mluvíme o přibližně přelomu let 1999-2000) už byla k mání technologie PS2, sice ještě pořád jako součást hardweru PC, ale už se s ní dalo pracovat jako se samostatným celkem...

thor
thor #PSM někdo?

proč to nevyšlo ještě i na ps1???!!!! [s13]

black mamba

nejhorší díl série,dohrával sem jen povinosti,nůůůůůdááááá, a hrát sa raidena,blbost.

Zihuatanejo

MGS 2 je u mě nejlepší díl...měl jsem všechny známky ze všech obtížností...je to moje [s7] [s6] ...něco jako FF X

Leon
Leon #Verum Rex

Jasný, Portable Ops bude mít vlastní díl, stejně jako potom i všechny spin-offy a kompilace.

Dexter.J
Dexter.J #YakuzaLord

I když se musím přiznat,že tenhle díl považuju za přeci jen nejslabší,pořád je to hooodně kvalitní dílko a jedna z top her na ps2.

Jinak moc pěkně napsanej článke,moc se těším na další část páč MGS 3 je můj nejoblíbenější. Taky doufám,že pak nevynecháte Portable ops [s14]

Leon
Leon #Verum Rex

Hezky napsaný. S MGS je to v podstatě jako s FF, kde každý díl je jiný a jedinečný. Každému se líbý jiný styl vyprávění, emocí nebo akce. Mně osobně je např. nejbližší MGS 3 a Portable Ops.

Paradoxem MGS 2 je, že je tam Snake pořád, i na Big Shell, ale jen tam není jako hratelná postava. Ta genialita je právě v tom podívat se na svět MGS očima někoho nového. Byla to od Kojimy jistě velká odvaha "nahradit" oblíbeného Snake za někoho jiného, ale vsadím se, že i přes ty negativní ohlasy by to udělal znovu, kdyby měl opět tu možnost...

stillalive

mnoho lidí jak vidím považuje druhý díl MGS za nejslapší, většinou proto že se většina hraní děje kolem Raidena...kdyby postava Raidena byla zbytečná, nebo jeho výměna za Sakea byla samoůčelná, souhlasil bych, ale nová postava v příběhu právě byla tím nejlepším kořením, které tento díl a svuj příběh ochutilo novou chutí, na které si smlslo bohužel málo hráčů, kteří byli schopni přijmout tu skutečnost, že Snake není Rambo, který je jen jeden, ale že Snake hrdina, který neni jedinou důležitou postavou v příběhu...od Kojimi je lepší nikdy nic neočekávat co se příběhu týče, protože pak bude člověk vždy tvrdě zklamaný...pan Kojima rád překvapuje, a stejně jako skvělý fim by neměl být předvídatelný, tak i Kojimův MGS2 je v tomto směru excelentní...hratelnost byla výtečná, různorodá, souvisejcí s dějem...a délku cutscén bych rozhodně neodsuzoval, pokud je bylo možné skipnout...pokud někoho Kojimovi cutscény nudili, není to chyba v panu Kojimovi...ten odvedl skvělou práci...a tak obsáhlý příběh se nedá odvyprávět za hodinu a půl ve videosekvencích...to zkrátka není možné...ani tříhodinový film bez akce by to nezvládl na jedičku...zkrátka je dobré si předem ujasnit, co od pana Kojimi očekávám...já zklamán nebyl, ale spíš naopak, byl jsem mile překvapen a užíval si to...nejslabí díl to rozhodně není...kdybych to dnes hodnotil, dal bych max známku, nemam tomu co vytýkat...vše je udělané v mezích příběhu a v mezích samotného hardwareu....dále bych rád řekl, že žádný díl MGS není slabší než ostatní...každý je v něčem originál, v něčem šokujcí, v něčem naprosto jiný ale přitom souvisejcí a nedělitelnou součástí všech ostatních...

naked-snake89

Leon už sa teším, výborná práca, ja čítam úplne všetko o MGS takže tvoj článok nevynechám

Leon
Leon #Verum Rex

Dík za pochvalu a kvalitní a věcný komenty. Docela jsem se obával ohlasů, protože by lidi spíš uvítali buď recenze nebo příběh MGS. Je to na Konzolistovi tuším poprvé, co něco o MGS 2 vyšlo.

U těch žebříčků jste nikdo ještě nezmínil MGS: Portable Ops, a při tom to je regulérní díl a velmi dobrý. Proto jsem o něm taky připravil celý jeden díl (tuším 6. nebo 7. jak to vyjde). Snad to pak někdo bude číst [s6]

Teď bude mít MGS Historie nejspíš Vánoční prázdniny až do konce roku, aspoň to Kachlo říkal, páč má práce nad hlavu. Ale třeba ho ty pozitivní ohlasy přesvědčí, aby aspoň ještě jeden díl do konce roku vydal [s1]

kuki164
kuki164 #Play3Day

Mne tam Raiden vôbec nevadil, minulé vianoce som si kúpil všetky 4 diely naraz a hral som celé prázdniny, ešte že som si to nekupoval keď som nevedel po dobre anglicky to by som tiež určite všetko preskakoval. [s6]

JENIK182
JENIK182 #VŠB-TUO

Jedna z mých prvních her na PS2 (měl jsem ji pučenou od tatovýho kámoše, prej že je to dobré), ale tehdy jsem ani neměl ponětí co to je MGS. Kdo je to Solid Snake atd. Byl jsem ještě MGS negativní. Zapl jsem to a než jsem přišel na to, že se v menu nepotrvrzuje X, ale O tak jsem se málem rozbrečel, že PS2 je pokažená (měl jsem 10 let [s6] ) A jak jsem to zapl tak jsem přeskákal všecky cut-scény (mačkal jsem X ani nevím proč). Chvíli jsem běhal po Tankeru, protože jsem absolutně neměl tušení co mám dělat a asi za 20 minut jsem to vypl. Pak až jsem měl čipnutou PS2 jsem se dostal k MGS3 a to jsem, jelikož jsem měl již 11 let dohrál a z dvou čtvrtin i pochopil. Pak jsem si tedy sehnal MGS2 a dohrál a pochopil tak z jedné čtvrtiny.Rok,dva se nic nedělo a já si konečně sehnal MGS1 na PC. Dohrál jsem, Zapl jsem MGS2 ... dohrál jsem, ale bylo to jiné dohrání, bylo to dohraní s konečným pochopením o čem to vlastně je [s14]

To už by stačilo z mé stručné historie. Podle mě hlavním nedostatkem MGS2 jsou cut-scény ... je jich moc, jsou dlouhé a hóódně moc rozkecané. Dále mi pak vadily různé fantasmagořiny typu RailGun u Fortune atd. Ale jinak to byla skvělá hra, která nebyla pochopena. Pro mě je to také nejslabší MGS, ale né díky Kojimovi, ale díky mé blbosti (hrát takovou hru v 10 letech [s6] ) MGS2 je perfektní hra, ale "pouze" skvělé MGS [s1]

Můj MGS žebříček : MGS3,MGS4,MGS2,MGS1

PS : Perfektní článek Leone! :-D

PICEKcz
PICEKcz #\m/

MGS je pro me srdcovka a MGS2 prvni hra co sem hral na PS2 a nikdy nezapmenu...jeden z nejsilnejsich hernich zazitku!! PS: spickovy clanek!!

Paradise
Paradise #MGO <3

dobrá reklama Hideoute :D, ne sranda... mi se MGS2 líbil hodně, pro mě je seřazení dílů MGS4, MGS2, MGS1, MGS3

RobertHammer
RobertHammer #EXPERT AA

Heh je pravda ze vsech MGS je 2 nejslabsi ale zas neni az takova nic moc , praveze ma velmi dobrej soundtrack i pro ps2 perfektne zapracovana :) Takze tesim se na MGS3 clanek - Big Boss na scenu! muj nej dil je mgs3 ci 1 ale ta 3 ma sve kouzlo v dzungly a musite zrat a jine fajnove veci :D

Gippal

MGS2 byla a pořád je suprová hra, ale mě tam spíš vadili bossové. Fatmana jsem tam fakt neměl rád a pak i Ninja mi k srdci vůbec nepřirostl, který byl jen slabou náhražkou Gray Foxe,jinak na Big Shellu chodit pořád dokola taky nebylo nejzábavnější. Super byl první souboj s Vampem a ta luxusní voda, do který ten parchant vždycky skočil. Intro úžasný a ta hudba kněmu nemá chybu, i když MGS série má asi nej. soundracky ze všech sérií (o něco lepší i než Final Fantasy). A celkově jsem mohl rozstřelit co sem chtěl i pánvičky se aspon hýbaly. Zkrátka hodně vymakaná hra, která stojí za zahrání.

razi
razi #Ps4

Snad prvni hra, kde mi opravdu spadla celist z audiovizualniho zpracovani. Grafika, soundtrack vse perfektni...

Zaclo to uz povedenym intrem a pokracovalo to perfektni casti na Tankeru, to byla opravdova herni lahudka... Jenze pak se stalo neco, co asi povazuju za nejvetsi omyl Hidea a to samozrejme vysoupnuti Snaka, ktery byl nahrazen Raidenem. V tu chvili pro me absolutne nepochopitelnej sok, ktery mi tu hru fakt ze zacatku kazil, pak jsem si zvykl. Opravdu, po konci uchvatneho Tankeru prislo jen velky nasrani, uz jen ktomu jak vypadal, scena ve vytahu atd... Na druhou stranu v MGS4 je Raiden suprovej, ale zde jsem to v ty dobe fakt nechapal...

Na MGS jsem vyrustal a musi byt nakej dil, kterej je nejslabsi a je to prave dvojka, ac je zabavna, na svoji dobu technicky perfektne zvladnuta hra, pribehove pestra, souboj se stihackou je nezapomenutelny, ale pro me je proste nejslabsi MGS2...

stillalive

nejedná se o to jak komu sedne smyšlenost příběhu, to je spíš otázka fantazie jednotlivce a schopnosti něco takového přijmout...muj komentář se soustředí na hráče, kteří jednoduše u her neradi přemýšlí, a neradi jakkoliv používají mozek při hraní...jasně že pro takové hráče MGS2 je nudným a jeho příběh nepochopen a odhozen...navíc nikoho jsem nenazval hlupákem, jestli někdo takový je, nechť se ozve...muj komentář mluví k lidem obecně a k samotné látce konkrétně...nerad se dočítám něčeho, co jsem neřekl...neboť muj komentář byl nejspíš špatně pochopen...

VulcanR
VulcanR #Trogári

Ja si dovolím tvrdiť že som príbeh MGS2 pochopil a tiež zastávam názor že v porovnaní s ostatnými MGS je to najslabší diel.

stillalive: Vrchol hlúposti je nazývať hlupákmi druhých pre ich odlišné preferencie. Nie každému sadol príbeh o tajnej vláde, genetickej pamäti, kontrole informácií a virtuálnej realite.

stillalive

děkuji všem zapochopení, jsem rád že nejsem jediný tohoto názoru...jinak musim se přiznat že když jsem poprvé hrál MGS2 před 7 lety, příběh jsem pochopil jen obecně a unikali mi detaily, dokonce i podstata postavy Raidena, no zkrátka vubec jsem to nepochopil, ale nic nebylo důvodem tu hru odsuzovat, a právě díky tomu jak jsem se snažil příběh pochopit úplně, jsem tu hru hrál opakovaně znovu a znovu a právě složitost příběhu mi svím způsobem umožňovala hrát hru stále znovu, abych jej pochopil, protože já nebyl líný se snažit to pochopit...jinak ve škole jsem byl líný myslet [s14]

hellgoat
hellgoat #MGS4 10/10

Já byl zas až do 10 podělanej u scény, kde Vamp pozabíjí členy Sealu

Leon
Leon #Verum Rex

Tak, tak, Raiden byl příjemná změna, mně například v MGS 2 přišel mnohem "lidštější" než Snake.

Hlavně u MGS 2 mně snad vůbec poprvý u nějaký hry zamrazilo v zádech při scéně, kdy Ocelot prostřelí vojákovy hlavu na tankeru. To bylo dost nepříjemný...brrr

hellgoat
hellgoat #MGS4 10/10

stillalve výstižný koment taky jsem MGS2 přáběh zprvu nechápal,ale když už jsem si ho koupil,co bych to byl zahráče nepochopit hru co si koupím :D

karwar72

Vyčerpávající komentář Stillalive musím plně souhlasit.

Nádherně napsaný článek,jeto hra z herního Olympu prostě nádhera. [s7] [s7] [s7]