Historie Resident Evil: část 1 - Začátek
special•sobota 15. října 2011•Leon•

Zdroj: Konzolista.cz
První polovina 90. let byla úžasnou érou v dějinách počítačových her. Stejně jako se měnily hranice států ve světě, měnily se také systémy, které přinášely stále větší a lepší možnosti, jak zachytit a zvěčnit plány a nápady nesmělých herních tvůrců. 16-bitová konzolová éra se chýlila ke konci a odcházela do věčných lovišť, střídána 32-bitovou érou, která stvořila vrchol her uvězněných dvěma rozměry. Vývoj pokračoval ovšem tak rychle, že i 32-bitová éra byla jen nepatrnou, přesto výraznou, epizodou v herním průmyslu. Netrvalo dlouho a lidé mohli žasnout nad plně propracovanou a rozvinutou 3D grafikou prostřednictvím CD-ROM médií. Na začátku roku 1994 se v Japonsku potlouká od průměrných her k průměrným hrám nadaný, ale ještě nevyzrálý herní designér Shinji Mikami, který je zaměstnancem nevýrazné firmy CAPCOM. Mikami dostal od vedení CAPCOM šest měsíců na to, aby zpracoval a doručil koncept nové hry, která by pomohla v právě začínající konzolové válce. Mikami se snažil zaměřit na stále větší a rostoucí počet starších hráčů, bažících po vyspělejších, ale především vyzrálejších hrách. "Chtěl jsem udělat opravdu děsivou hru," poznamenává později Mikami v rozhovoru, "Ne duchové s dobrotou lidí, ale reálná monstra, která byste mohli vidět, že přicházejí a zaútočí." Inspirace byla zjevná a Mikami jí nikdy nepopíral, ale naopak jí bral jako poklonu mistru hororu Georgi Romeraovi. Inspiraci však hledal i tam, kde se na první pohled vůbec nezdála být, a to v stařičké COPCOM hře Sweet Home. Bylo to spíše tradiční RPG, ale s několika prvky, které ovlivnily právě první Resident Evil. Zde byly prvky děsivosti a podmanivé atmosféry, ale šablonu pro hraní Mikami převzal od francouzské hry Alone in the Dark. Akční zápletka, 3D grafika, zombie, atd. To vše bylo převzato z Alone in the Dark. Když v jednom rozhovoru padla na Mikamiho otázka, jak se tedy bude Resident Evil lišit od Alone in the Dark, Mikami odpověděl výstižně a s odvahou sobě vlastní: "Grafikou mu nakope prdel". Když se hra blížila k dokončení, tak na ní už pracovalo přes 40 lidí a CAPCOM ji prohlásil za svoji vlajkovou loď nové generace. V době vydání Resident Evil to byl první opravdový titul z legendární silné trojice PlayStation: Metal Gear Solid byl v té době neznámý a Kojima své první veledílo teprve tvořil a Final Fantasy teprve čekala na svou šťastnou sedmičku. Po měsíčním zpoždění konečně v březnu roku 1996 spatřil světlo světa Resident Evil. V následujícím roce se prodalo téměř milion kusů a hra se zařadila po bok dalšího klenotu CAPCOMU, a to Street Fighter. V hodnocení a kritice se vždy objevilo srovnání s Alone in the Dark, ale téměř všichni se shodli v tom, že špičkově zpracované grafické, temné a násilné prvky pomohly Mikamimu založit nový herní žánr, který se zanedlouho ustálil na označení "survival horor". Velmi zaujala myšlenka "slabého" a osamoceného člověka, který se snaží za každou cenu přežít, hlídá si své zdraví, sbírá munici, která však téměř vždy chybí, a jenž je obětí vyšších zájmů a cílů. Mikami ukázal, jaké to je, když je člověk slabý a bezmocný v nejhorších situacích. Příběh byl jednoduchý, i když o různé zvraty a překvapení nebyla nouze. Vyprávěl o přeživších členech S.T.A.R.S. týmu (speciální záchraný a zásahový tým policejního sboru v Roccoon City), kteří uvízli v zdánlivě opuštěném sídle. Opuštěné sídlo a panství je však skrz na skrz prolezlé a přeplněné zmutovanými formami života a oživlými mrtvolami. Dva členové týmu, kteří jsou zde jako hratelné postavy, Jill Valentine a Chris Redfield, postupně odkrývají děsivou pravdu a pokusech veké farmaceutické společnosti Umbrella s virem, který měl posloužit vojenským účelům. Krom toho odkrývají i zradu ve vlastních řadách a pravdu o tom, že vše, čím prošli, byl jen test, který měl ověřit, jak budou tyto monstra v boji s vycvičenými lidmi účinná. Vše nakonec končí poměrně jednoznačným a optimistickým koncem, když je celé panství a tajné laboratoře pod ním nadobro zničeny a hrdinové odlétají v záchranné helikoptéře. Vše bylo doprovázeno děsivou hudbou a několika cutscénami v enginu hry, včetně dvou videí na začátku a na konci, které jsou hrané živými herci. Velkou zásluhu na podmanivé atmosféře mělo i plně pre-renderované prostředí. Hratelnostně je hra poměrně plochá, jde v podstatě o to, nenechat si vysát mozek z hlavy, vyřešit několik hlavolamů, získat klíče, které vás posunou dále, sbírat náboje a stále silnější zbraně a občas porazit nějakého toho bosse. Podstatnou částí celé hry je i hledání tzv. "File", což jsou vlastně psané záznamy, které do děsivých podrobností popisují celý incident s virem. Hra byla natolik úspěšná, že se zanedlouho dočkala jako vůbec první hra z PlayStation konverze na PC. První Resident Evil měl velký úspěch, a tak nepřekvapí, že se nedlouho poté začalo pracovat na pokračování. 2. kapitola: Resident Evil 1,5 a Resident Evil 2 (1996-1998)
Shinji Mikami si úspěchem prvního Resident Evil vybudoval silnou pozici v COPCOM, a proto mu vedení firmy dalo v podstatě volnost a velké množství prostředků. Mikami si byl velmi dobře vědom toho, co očekávají od druhého dílu fanoušci: další pokračování svých hrdinů a atmosféru strachu, samoty a beznaděje. Jenže Mikami udělal pravý opak. Už oznámení nových hrdinů a odsunutí Jill a Chrise na druhou kolej vyvolalo u mnoha fanoušků zklamání. V pokračování se opět objevila ženská a mužská hratelná postava, a to důstojník policejního sboru v Raccoon City Leon S. Kennedy a blonďatá motorkářka Elza Walker. Narozdíl od prvího dílu se plánovalo, že se obě příběhové linie po začátku hry ihned rozdělí. Dalším rozdílem, kterým Mikami šokoval, bylo odstranění starého opuštěného sídla a jeho nahrazení policejní stanicí a jejím okolím v centru Raccoon City. Příznačným měly být opuštěné ulice, špatně osvětlené místnosti a vůbec znázornění realističtějších lokací, než interiéry starého sídla. Více se sázelo na akční pojetí celé hry tak, jak to předvedl právě nově přicházející Alone in the Dark 2, který za to sklidil poněkud hodně kritiky. To neznamenalo, že to byl špatný nápad, přemýšlel Mikami, ale znamená to to, že je zde velký prostor pro zlepšení. Hra se očekávala s velkým napětím v březnu roku 1997, ale čím více se přibližovalo dokončení hry, tím více se v mysli Mikamiho objevoval strach, který ovšem nebyl způsobený nějakými monstry, ale tím, že Mikami stále více pochyboval o tom, jestli velký důraz hry na akčnost a reálnost nebude hře spíše na škoda a neobrátí proti sobě i skalní příznivce úspěšné jedničky. Začal únor a do vydání hry zbývalo pouhých několik týdnů, když Mikami udělal ve videoherní branži málokdy vídaný krok. Celou hru zrušil, a to i přesto, že byla dokončená z nějakých 80%, a začal úplně od nuly. V té době by se na světě hledal asi těžko tolik benevolentní přístup, jako u vedení CAPCOM. Tolik času a prostředků, které byly na projekt uvolněny, a teď leží v troskách. Vše bylo prostě zapomenuto, neboť CAPCOM měl absolutní důvěru v Mikamiho a jeho tým. A tak se tedy začalo nanovo. Není jistě nutné dodávat, že se u spolupracovníků Mikamiho objevily výčitky a pochyby, že byla jejich práce zničena a zapomenuta, ale nebylo tak tomu docela, neboť celý předešlý projekt později získal označení Resident Evil 1,5 a velmi často se na veřejnost dostávaly obrázky a videa z téměř dokončené hry, ale tím nejdůležitějším bylo to, že z Resident Evil 1,5 se vybraly některé prvky a ty se obalily novou látkou. Zůstala velká část postav a příběhu, i když z Elzy Walker se stala sestra Chrise Redfielda Claire. Z Leona se stal nově nastupující policista, kteří míří do Raccoon City ke své první štaci a z Claire starostlivá sestra, která se vydává do Raccoon City hledat svého bratra, se kterým ztratila nedávno kontakt. Ostatní postavy byly přejmenovány a dialogy znovu napsány od nuly. Změnila se i architektura města, aby co nejvíce odpovídala malému zapadlému americkému městečku. Hra měla zpoždění 11 měsíců a vyšla až v lednu roku 1998. Reakce byly skvělé, fanoušci přijali nové postavy a propracovanější příběh s otevřenou náručí a grafická stránka hry se dočkala velkého uznání, protože obsahovala i několik překrásných FMV. Prodalo se 5 milionu kusů a netrvalo dlouho a hru si mohli zahrát lidé i na PC. Vedení CAPCOM se mohlo jen pousmát a děkovat své intuici ve schopnosti Mikamiho. Resident Evil 2 definitivně stanovil žánr survival hororu, ale také definoval další díly série, které se bohužel ještě dlouho poté nemohly z vlivu Resident Evil 2 vymanit a stále omývaly to samé pořád dokola, a to i přesto, že se už dávno nepsal rok 1998 a herní médium už pokročilo dále. Hratelnostně se v RE 2 pokročilo o kousek dále, ale v podstatě se jen naplno dotáhly nebo vylepšily prvky z prvního dílu. Příběh vyprávěl o městu Raccoon City nakaženém novým a vylepšeným virem z prvního dílu, tzv. G-Virem, který celé město přeměnil v peklo. Do tohoto pekla shodou okolností přijíždějí i Leon a Claire právě v době, kdy zde naplno propukl smrtící vir. Obě postavy se ihned na začátku hry poznají a neustále konfrontují. Postupem hrou odhalují pokračování pokusů Umbrelly, ale také se setkávají i s tvůrci viru a dalšími postavami, kteří jsou do celé události namočeni. Leon i Claire se ve zdraví dostanou z pekla, ale zamořené město mají za sebou, a tak otevírá Resident Evil 2 i prostor pro pokračování. Resident Evil 2 je začátkem skutečné velikosti série a po právu se řadí k zlatému fondu nejlepších her všech dob. 3. kapitola: Resident Evil 3: Nemesis (1998-2000)
Masivní úspěch Resident Evil 2 pomohl CAPCOM s tím, co umí každé úspěšnější vývojářské studium nejlépe, tedy úspěšné ždímání slavné značky. V následujících dvou letech začal CAPCOM pracovat na řadě Resident Evil titulů nejen pro PlayStation a jeho nástupce, ale i pro Dreamcast, Nintendo 64 a dokonce i GameBoy Color. Prvním z těchto projektů byla poboční příběhová linie Jill Valentine a dalších charakterů. Ještě před vydáním na Dreamcast se rozkřiklo, že se jedná vlastně o Resident Evil 3, ale SONY tuto informaci brzy demontoval a upravil označení tohoto dílu na pouhý spin-off. CAPCOM na to však nereagoval a po vydání na Dreamcast ji skutečně označil za právoplatné pokračování, a to i přesto, že hra původně nenesla žádné číselné označení. Drby o dalším pokračování ale kolovaly kolem série Resident Evil po celý rok 1998 i na začátku roku 1999. Mnohé z těchto fám se neukázaly být ničím jiným, než novou survival horor sérií CAPCOM, a to Dino Crisis. Na konci roku 1998 dokonce CAPCOM škádlil fanoušky tím, že jim několikrát pouštěl ukázky z dalšího RE dílu CODE: Veronica, takže mnozí se začali obávat toho, jestli se Resident Evil 3 vůbec někdy objeví na PlayStation. Důvodem odkladu dalšího dílu bylo ovšem to, že tým, který stvořil první dva díly, měl rozděláno příliš mnoho projektů najednou, a tak nestíhal. Proto se musel složit tým nový, který musel dokončit příběh u Jill Valentine. Nový tým se od původního konceptu poněkud odchýlil. Jejich projekt se už nedělil na dva paralelní příběhy, ale obsahoval pouze příběhovou linii s Jill a sázel především na akci. K tomu bylo uspořádáno i ovládání. Jill tak byla mnohem svižnější, schopná rychlého otáčení nebo uskakování. Bylo to dáno i tím, že se ve hře objevil dosud nevídaný nepřítel, který nese kódové označení Nemesis. Nemesis je masivní neporazitelný Tyrant, který neustále pronásleduje Jill po celou dobu hry. Rozhodnutí o označení projektu jako "Resident Evil 3: Nemesis" a jeho vydání i pro PlayStation přišlo s velkým tlakem, kterému byl CAPCOM vystaven po uveřejnění záběrů z CODE: Veronica. Resident Evil 3: Nemesis není zrovna vhodné označovat jako třetí díl, ale spíše jako datadisk k Resident Evil 2, i když toto označení pro konzolovou hru není možné použít. Žádný propadák to však nebyl, ale právě naopak následoval úspěch srovnatelný s předchozími dvěma pokračováními. Nemesis si zkrátka získala fanoušky i kritiky a prodalo se jí více než 3, 5 milionu kusů a dočkala se svých konverzí na PlayStation, Dreamcast, PC nebo Nintendo GameCube. Příběhově Resident Evil 3: Nemesis sérii dále rozvedl, neboť Jill a její útěk z města končí zničením Raccoon City jaderným útokem na příkaz prezidenta Spojených Států. Spolu s Raccoon City zaniká také Umbrella. Každému tak bylo jasné, že další díly budou muset najít jiný smysl, než boj proti Umbrelle a zombiím. RE 3: Nemesis však mnohým utkvěl v paměti i díky tomu, že uzavírá i původní trilogii Resident Evil na PlayStation One.
REKLAMA
REKLAMA
Tvoje reakce na článek
Reklama

Komentáře (36)
moje nejoblíbenější série[s7][s14]
tvl, nedávno jsem dětem ukazoval PSX a hry na něj a našel jsem paměťovou kartu se sejvem z japonskýho Biohazardu 3, kde jsem už měl nekonečnej raketomet a SMG, neodolal jsem a dal jsem si hru znovu, to byla bomba, ten Tyrant Nemesis co mě naháněl, neměl šanci, za odpoledne bylo hotovo, ale pěkně jsem si zavzpomínal...dejte Resi 1-3 do HD!!!
[s7][s7][s7][s7][s7][s7]
hraju tu hru od 5 let a nikdy mne nesklamala[s11]
Leon udělal to, co umí nejlépe. Zaznamenat nějaké události a sepsat je do jednoho článku, který má hlavu a patu. Fakt pěkný počtení kamaráde. [s12] Těším se na další díl.
Bezvadný, takových článků více!![s7]
ach to byly časy [s7] a doufam že ještě budou
Mně třeba hodně zklamaly RE Chronicles. Ani Umbrella a ani Darkside za moc nestály. Způsob jakým v Darkside oškubaly celou zápletku z RE 2 jde mimo moje chápání. [s8]
Nemůžu si pomoct, ale nejlepší díly jsou Resi pro Ps1 - Re 1, 2 a 3, pro GameCube - Re 1 Remake a Re Zero, pak na Ps2 Re Code Veronika a tak trochu Outbreak 1 a 2, ale ten zbitek je strašnej, ať se na mě nezloběj milovníci Re 4 a 5, ale s klasickýma Residentama má společné jen ten název a nic víc. Co já bych dal za to aby aspoň udělaly těžký předělávky těch klasik nebo novej ve starým kabátě, vždyť v Mortal Kombatu se taky vyplatil návrat ke kořenům.
Taky bych byl rád kdyby se RE vrátila ke svým kořenům,ale to už asi nebude nikdy pravda.Survival horor naprosto zmizel z herních konzolí a nahradila ho akční verze s trochou strachu viz dead space.Ale poslední RE je bohužel typická akční hra.Jde jen o to oslovit co nejširší okruh hráčů.Moc mě mrzí že kdysi tak slavná serie spadla do průměrných vod jen kvůli tomu aby se zalíbila širšímu okruhu hráčů.Pro mě s třetím dílem survival horor skončil a začala akce s trochou strachu.[s13]
Kto by chcel kompletny clanok,tak ho najde na www.ps3mania.sk
To druhé. Inspirace hrami tu je, konkrétně první dva filmy mají sice vlastní příběh, ale jsou v nich styčné prvky z RE 2 a 3. Čtvrtý film zase až moc nápadně vykrádá akční scény z RE 5[s6] Většinou si do filmů berou z her jen to, co se jim konkrétně hodí, třeba postavy nebo monstra.
Jsou RE hry a filmy přáběhově stejné nebo jsou filmy brané jinou cestou jen má herní prvky ?
RE Remake a RE Zero jsou vynikající hry. O Remaku už se tak nějak ví, že je kvalitní, ale RE Zero moc lidi neznají, teda pokud nejsou zrovna fandové Nintenda.[s14]
"Bylo to dáno i tím, že se ve hře objevil dosud nevídaný nepřítel, který nese kódové označení Nemesis. Nemesis je masivní neporazitelný Tyrant, který neustále pronásleduje Jill po celou dobu hry."
Nevim no nevim... uz ve dvojce byl Mr. X
Jinak jednoznacen nejlepsi residenti jsou REsident Evil Remake, Resident Evil Zero.
Mel sem nejradsi dvojku (je nejpropracovanejsi a má vlastne ctyri dejový linky, zalezi jak hrajete ty cd bud 1-2,2-1,1,2) a trojku, ale po koupi Gamecube a zahrati tech dvou kousku sem zmenil názor (ta grafika je pri hrani na CRT uchvatná, jen potrebujete klasický CRT).
Nevim vcem Resident Evil Code veronica vylepsil grafiku, me teda osobne prisel, graficky jako nejhnusnejsi dil celé série. Navíc me nechyl a ni po herní strance a dejově sál taky za starý bečkory
Díky všem za pochvalu. To je vždy to největší ocenění, když se to lidem líbí a pomůže jim to rozšířit obzory u toho, co mají rádi.[s14]
RE 1 jsem hrál když mi bylo deset a tak jsem se u něj bál, že jsem měl pokaždé při hraní husí kůži. Tenhle pocit jsem pak s RE zažil už jen jednou, a to u RE Zero, který je dle mého názoru spolu s jedničkou nejděsivější z celé série.
Taky považuju původní trilogii + RE CODE: VERONICA za to nejlepší, protože i když mně RE 4 a RE 5 bavili, původní kouzlo série už bylo pryč. Ale nebýt Mikami-ho a jeho restartu s RE 4, troufnu si tvrdit, že by dnes byl RE buď jen krásnou vzpomínkou nebo průměrný odpad. Jestliže původní RE 2 Mikami zboural při 80% dokončení, tak u RE 4 vyškrtal hned tři původní schémata hry, aby posléze našel to pravé. A povedlo se. Bohužel na RE 5 se nepodílel a jeho intuice co se bude hráčům líbit a co už ne zde chyběla.
Zkrátka více lidí jako Kojima, Mikami a Sakaguchi a můžeme z žebříčků hodnocení odstranit stupnici 1-7. Oni špatný hry prostě nedělají [s6]
Povedený článek ale to už jsem Leonovi zajisté chválil.
A nostalgie zase jednou zapracovala, hezky se vzpomínalo na tyto hry. Ač jsem v době vzniku první díl minul, dvojku jsem si již ujít nenechal. A dodnes je to pro mě nejlepší hororová hra, co jsem hrál. Trojka pak také nebyla špatná ale projevilo se lehké zklamání, že je to vlastně jen RE2 trochu jinak. Další díly už mě tak nikdy nenadchly. Code Veronica jsem již nakonec nedohrál, RE4 byl sice povedený ale již se projevovalo zaměření na akci. A RE5 je pro mě největším zklamáním série a to jsem se tak těšil.
Pamatuju si že první díl mě dostal už jen tím intrem, který bylo paradní a na tehdejší dobu nezvyklé. Byl tak tuhej, že se mi hi nepodařilo dohrát (neměl jsem paměťovku). Dvojku není třeba představovat, skalní fandové jistě nostalgicky vzpomínají na husí kůži při procházení policejní stanicí a perfektní lekačky a taky zpracování hry bylo fantastické. Trojka mě osobně přišla velmi zajímavá, ikdyž kvalit dvojky nikdy nedosáhla. No a tím původní serie opravdu skončila. Pak už začal úplně jiný příběh, který mě osobně neoslovil. Doufám, že se dočkáme remaků původní série:-)) Díky Capcomu vznikly klenoty.... Peace RE
na psone jsem hrál jen třetí díl, ale myslim že se mi to dostalo do ruky moc brzo, ani jsem to nedohrál a jako dítě jsem ani nemoh ocenit jak kvalitní hra to byla. 14 let mi bylo, ale myslim že to neni ten správnej věk pro podobný hry...
Hezké čtení,díky.
Skvelý clanek, RE je opravdu skvostná série ... hl. PSone díly.
Výborné poctení, díky Leone ^^
P.S. Dozvedel jsem se spoustu nových vecí, které doprovázeli vznik série. za to velký dík.
Série RE prostě super!!! Škoda jen že po třetím díle dá se říct, že skončila. Mý nejlepší herní období...[s7]
Jó, to byly časy, když jsem si koupil v 97 PSX na inzerát a laser byl úplně v prdeli, musel jsem odpájet čip, než jsem to dal do servisu, protože jsem se bál, že by mi to v Sony neopravili a pak si koupil v bazaru první díl..[s1] Všichni kámoši z toho byli tenkrát v prdeli, jak to vypadalo dobře... Jó, to byly časy, když nám bylo dvacet, co ??? [s6]
Nádhera!!! Super shrnutí týhle nezapomenutelný série! Až do ted jsou to moje nejlepší hry hlavně RE 1 a 2 který jsou vším výjmečný... atmosféra a hudba především... nikdy na tenhle skvost nezapomenu!
stáááárs... uááááááááááááááááááááááááááááááá
Prvni trilogie byla odvazne navrzena, kde jste cekali zambie tam nebily a pacne. CODE VERONICA zlepsila grafiku i moznosti. 4.dil je a bude nezapomenutelny pro vsechny. Je uz tomu tak, ze po klenotu prichazi lehky odvar, a takovy je 5.dil, ktery s hororem nema nic spolecneho. Doufejme, ze se vyvojari vrati k tematu HOROR, a nebudou experimentovat jako v 5. dile.
RECENZE ma moje 10/10
RE 1 moje prvni hra na playstation dodnes na ni vzominam s velkou laskou.vzpominam si ze jsem nemel pametovou kartu,tak jsem musel vse delat na jeden zatah a asi po 50 pokusech jsem se dostal az do pulky hry a pak konecne koupil pametovku.RE 2 si vzpominam ze jsem kupoval za 2500kc,ale za ty hodiny a hodiny zabavy to stalo.RE 3 byl taky uzasny,ale bylo trosinku zklamani ze tam byla jen jedna postava zvlast po RE 2 ktery prinesl vlastne 4 hry v jedne.jj resident evil serii jsem zboznoval.bohuzel ctvrtym dilem to skoncilo.snad RE 6 se vrati ke korenum a ani by mi nevadilo kdyby se vratil uplne ke korenum a byla tam i ta sama kamera jako v RE 1-3.
Krásně jsem si početl,díky!
Capcom, stvořitelé skvělého žánru survival horor,který už téměř vymřel...a shodou okolností ho pohřbil právě Capcom[s8]
jojo tohle je prostě klenot. nejvíc se mi líbil RE2 a 4 a nejmíň asi ty Outbrake, ty neměli vůbec vydávat.
resiho mám strašně rád, a díky tomuhle článku ještě víc, když těd vím co všechno stálo za tak skvělou prací