Herní série - Silent Hill

special  17
Leon, 23. 3. 2013 16:30
Horory a dramata s psychologickým vykreslením postav a dějů, které jsou často okořeněny mysteriózními prvky, patří k oblíbeným žánrům v literatuře a filmu. Spisovatel Stephen King nebo scénárista David Lynch jsou zřejmě nejznámějšími zástupci těchto žánrů. I u nich se japonské videoherní studio Konami inspirovalo při koncipování své survival horor psychologické série Silent Hill, které se pro inspiraci vydalo i do 19. století. A to konkrétně do viktoriánské Anglie, kde působil světově uznávaný spisovatel Lewis Carroll, který je širší veřejnosti znám především jako tvůrce příběhů Alenky v říši divů a za zrcadlem, ve kterých vypouští stavidla pro neomezenou fantazii. Každá hlavní postava v Silent Hill je ve skutečnosti také Alenkou, protože se totiž také pravidelně ztrácí v jiném světě, kde je vystavena působení vnějších sil a hledá cestu skrze poznání. U Silent Hill však svět pohádek střídají paralelní dimenze nebezpečně zasahující do reality, které čas od času spolknou a uvězní různé postavy, které mají mezi sebou často spojitost, ale hlavně se vždy osudově spojí s americkým městem duchů Silent Hill, kde vše začíná a také často i končí. Konami během let vydalo už pěknou řádku titulů. A hlavně o nich bude i tento článek. Stručně, přehledně a jasně.

1999 - Silent Hill
Pokus Konami konkurovat Resident Evil v žánru survival horor vyšel na výbornou. Herní koncept byl do jisté míry totožný - 3D person pohled, adventurní prvky nebo podobně vyprávěný příběh - ale Silent Hill přinášel zcela odlišný hororový styl, který se zaměřoval na starověká božstva, démony, čarodějnické procesy, okultismus a neuchopitelné zlo. Ukázalo se už poměrně brzy po vydání hry, že se Silent Hill podařilo zaplnit mezeru mezi realističtějším Resident Evil a adventurnějším Alone in the Dark. Prvnímu dílu se podařilo oslovit početnou skupinu fanoušků a vytvořit si stálé zázemí u hráčské veřejnosti, která sice od té doby příliš nezesílila, ale na druhou stranou byla sérii věrná i v dobách, kdy si série procházela krizí identity.

V prvním díle Konami vsadilo na jednorázový příběh, který se točil kolem průměrného Američana Harry Masona, který po smrti své ženy sám vychovává dceru Cheryl. Když Harry se svou dcerkou projíždí na první pohled opuštěným městem Silent Hill, které bývalo kdysi kvetoucím rekreačním střediskem, Cheryl záhadně zmizí, a tak se jí musí Harry vydat hledat. Zanedlouho zjistí, jak neblahý osud Silent Hill a jeho obyvatele postihl. Stejně tak postupně odkrývá tajemství obestírající původ Cheryl, kterou Harry pouze adoptoval. Tak jako v dalších dílech, i zde musí hlavní postava zažívat nepříjemné výlety do mlhy, tmy a paralelního zkaženého světa. Scénářem prvního Silent Hill se v roce 2006 inspirovali američtí filmaři, kteří natočili povedený celovečerní film, který byl pod drobnohledem poradců z Konami, a tak se podařilo natočit jeden z mála filmů podle herní předlohy, jenž nepůsobí jako parodie sebe sama a série, na kterou odkazuje.

2001 - Silent Hill 2

Série Silent Hill je zvláštní tím, že jednotlivé hry na sebe příliš nenavazují, odehrávají se v jiných časech, a téměř každý díl má jinou hlavní postavu. Označovat proto Silent Hill 2 za druhý díl není přesné, daleko spíše by bylo příznačnější, kdyby se označil za druhý Silent Hill. Protože Silent Hill 2 vyšel již na PlayStation 2, mohli tvůrci zapracovat nejen na grafické stránce, ale díky kapacitě DVD disku také plně využít kompletní dabing a velké množství příběhových vsuvek, díky nimž dostalo vykreslení příběhu mnohem větší hloubku, než u prvního dílu. Mezi fanoušky i odborníky se příběh u Silent Hill 2 už dlouho považuje za nejlepší z celé série. Nejde ani tak o příběh jako takový, ale jeho podání a dopad na hráče. Příběh využívá důmyslné metafory a obdivuhodným způsobem vytváří psychologický thriller, který obsahuje ve hrách stále tabuizované téma, jako například pomalá smrt v důsledku nemoci a rozpory osob blízkých umírajícímu, kteří na jedné straně chtějí milovanou osobu udržet naživu, ale zároveň jí chtějí ulehčit trápení.

Jak to u Silent Hill obvykle bývá, tak je hlavní postavou opět člověk z lidu, lépe řečeno obyčejný Američan jménem James Sunderland, který přijíždí do Silent Hill, kdy kdysi strávil se svou milovanou ženou líbánky. Nyní je však Silent Hill opuštěným a tajemným městem. James ale přijet musel, protože, ač to i pro něj zní jako absurdita, dostal dopis od své ženy, která jej zve do Silent Hill. Problém je však v tom, že je jeho žena již nějaký ten pátek po smrti. V Silent Hill Jamese nečeká moc vřelé přivítání a zažívá stejně jako protagonista prvního dílu šílené výlety do zdegenerovaného paralelního světa. Postupem příběhu James odkrývá znepokojivou skutečnost, že to, co právě prožívá, by nemuselo být skutečné. Navíc se nebezpečně blíží odhalení hrozivé pravdy o smrti své ženy. Jen málokterý díl dokázal v hráčích vyvolat tak silné a mnohdy i protichůdné reakce, jako Silent Hill 2.

2003 - Silent Hill 3

Až do vydání Silent Hill 3 se zdálo, že Konami nechává záměrně hráče na pochybách o přesném významu dějů a postav, se kterými se setkal v první i druhé hře. Až doposud série působila jako nesourodý balíček jednotlivých příběhů, které mají společné jen město Silent Hill. To se zásadně změnilo se Silent Hill 3, protože příběh navazuje na události v Silent Hill z roku 1999. Hra samotná nepřinesla nic nového, pouze pracovala s osvědčenými prvky z předchozích dvou her. Stejný design lokací a monster, podobně vyprávěný příběh, vzájemné prolínání reality a paralelního světa, a také několik možných konců, a to od zakončení dobrého či špatného, až po nevážná a absurdní zakončení. Na druhou stranu přinášel Silent Hill 3 velmi podařenou prezentaci, které vévodila grafika, ozvučení a hlavně soundtrack. Hororová atmosféra byla v Silent Hill 3 zvládnuta na výbornou, a proto se právem hra objevuje ve výčtu nejděsivějších her na minulé generaci konzolí. Silent Hill 3 se stal po příběhové stránce inspirací filmařům k natočení druhého filmu, který se však příliš nepovedl.

Příběh se odehrává více jak sedmnáct let po událostech v Silent Hill z roku 1999, kdy Harry Mason bojoval o svou dceru. Cheryl se mu sice nepodařilo zachránit, ale za poražení reinkarnace starověkého boha, kterého chtělo původní osazenstvo Silent Hill povolat na svět, získal čerstvě novorozenou holčičku, které se ujal se stejnou péčí, jakou věnoval Cheryl. Po sedmnácti letech z holčičky vyrostla Heather, běžné a dokonce ani nepříliš pohledné děvče, čímž tvůrci opět potvrdili, že hlavními postavami série budou vždy obyčejní lidé, kteří nemají žádné sklony k hrdinství. Heather žije v neustálém strachu z toho, že bude odhalen její původ, který její otec úzkostlivě střeží před okolím. Nemůže ale zabránit tomu, aby se o Heather začal zajímat i původní kult Silent Hillu, který s ní má svoje plány, ve kterých opět hraje prim návrat nelítostného boha na zem. Dál už je to osvědčený scénář, kdy si musí hlavní postava projít očistcem v paralelním a zvráceném světě, aby se mohla dobrat pravdy. V případě Silent Hill 3 pravdy takové, zdali se může oprostit od minulosti, hodit za hlavu svůj původ a žít normální život.

2004 - Silent Hill 4: The Room

I přes nadšené reakce na Silent Hill 3 nemohli tvůrci ignorovat rozpaky některých hráčů i herních kritiků, kteří varovali, že pokud série nezapracuje na větší přestavbě a inovaci hratelnosti, bude muset brzy čelit stejné slepé uličce, do jaké se v této době dostala série Resident Evil. Konami se proto rozhodlo, že Silent Hill 4 bude o něco více akčnější, a nebude tentokrát klást důraz na adventurní prvky tak, jako tomu bylo v předchozích třech případech. Utlumena měla být pro tentokrát i hororová atmosféra a psychoteror, který hráči zažívali v úděsných paralelních světech, aby tak mohl vyniknout příběh, který byl žánrově vyhraněnější podobou thrilleru. Odstranění adventurních částí, přepracovaná a akčnější kamera, zrychlení soubojů s monstry a vůbec skutečnost, že se tentokrát příběh neodehrával v Silent Hill způsobily, že se na hru snesla ještě větší kritika, než jakou by musel Silent Hill 4 snášet v případě, že by žádné inovace nepřinesl a pouze by pokračoval v zaběhnutých kolejích. Silent Hill 4 tak byl vykostěn a představoval kontroverzní odklon od původního Silent Hill stylu.

Jak již bylo řečeno, tak se příběh v Silent Hill 4 neodehrává v městečku Silent Hill, kam zatím dovedly osudy každého z předchozích tří hlavních protagonistů. To ale neznamená, že by se ve hře nevyskytovaly zmínky a narážky na Silent Hill. Vše se točí kolem muže jménem Henry Townshend, který žije v skromném motelovém pokoji ve smyšleném městě South Ashfield. Jednoho dne se ale probudí a s překvapením zjistí, že je ve svém bytě uvězněn a nemůže se dovolat pomoci. Jako kdyby byl odstřižen od skutečného světa. A zdá se, že jedinou možností jak byt opustit, jsou výlety do jiných dimenzí skrze záhadnou díru v koupelně. Postupně musí přijít na kloub záhadným úmrtím, které má na svědomí nemrtvý sériový vrah. Musí to stihnout dříve, než jeho byt ovládnou duchové, a aby to neměl tak jednoduché, musí zachránit i svou půvabnou sousedku Eileen, která zažívá podobné výlety do jiných dimenzí. Jedinou větší spojitostí příběhu s městečkem Silent Hill je tak jen to, že sériový vrah Walter Sullivan pochazí z tamějšího sirotčince.

2007 - Silent Hill: Origins

Po nepříliš uspokojivém přijetí Silent Hill 4 se Konami napříště vyhnulo inovacím a když dostalo příležitost vytvořit nový díl na PSP, rozhodlo se vsadit na jistotu. Byl zvolen návrat k hratelnosti původní trilogie, přičemž příběhově mělo hrát hlavní roli opět městečko Silent Hill. Protože se nikdy nelze zavděčit všem, tak si museli tvůrci poté vyslechnout, že hra je příliš podobná prvním dílům, nepřináší nic nového, je zbytečně těžká a dlouhá - nezapomeňme, že se doba změnila a hardcore hratelnost už nebyla v módě - a pouze recykluje už načaté příběhy. Jenže na druhou stranu musela být pochválena grafika a hlavně excelentní soundtrack, který vynikl o to více, že na PSP lidé většinou používají sluchátka, takže se tím intenzita hudebního prožitku zvyšovala.

Silent Hill: Origins je prequel k Silent Hill z roku 1999. Odehrává se tedy před tím, než Harry Mason přijíždí se svou ženou poprvé do Silent Hill. Hlavní postavou je řidič kamionu Travis Grady, který projíždí městem duchů zrovna ve chvíli, kdy u silnice hoří dům. Travis bez zaváhání vběhne do hořícího domu a zachrání na uhel sežehnutou holčičku. Pak upadá do bezvědomí. Procitne uprostřed Silent Hill, kde nikdo není a tajemná mlha halí každý jeho krok. Přesto se Travis vydá do nejbližší nemocnice zjistit, co se s popálenou holčičkou stalo. V nemocnici na něj už ale čeká několik podivných osob, ale především úchylné bestie a návštěvy paralelního světa. Není již cesty zpátky a Travis se ocitá v pasti dalšího příběhu kroniky Silent Hill. Během hledání odpovědi na otázku, koho to vlastně zachránil, musí odkrýt i potlačované vzpomínky na dětství, které potvrzují, že i Travis má spojitost s městem duchů. Dobré zakončení následně ukazuje, že to Travis zapříčinil, že Harry našel a posléze adoptoval Cheryl.

2008 - Silent Hill Homecoming

Absence číslovky v názvu zřetelně ukazuje, že Konami rezignovalo na číslování série. Naopak chce vyvolat dojem, že každé pokračovaní je jiné, a nezávislé na předchůdci. Už u Silent Hill Origins bylo Konami pouze vydavatelem, který zadal zakázku na další Silent Hill vývojářům z Climax Studios. U Silent Hill Homecoming se vývoje ujal Double Helix Games, kterému Konami ponechalo takřka volné ruce v tom, jak by měla finální verze hry vypadat. To se zásadním způsobem odrazilo v tom, jaká hra byla vytvořena. Projevil se zde vliv nových Resident Evil a Alone in the Dark, takže hra byla rázem hratelnostně lehčí a svižnější, což se pozitivně podepsalo na tom, že se k sérii dostali i lidé, kteří jí až doposud ignorovali pro její obtížnější hratelnost a složité ovládání. Změnil se i způsob vyprávění příběhu. Znatelně ubylo konspirací, metafor a košatých projevů v hádankách. Příběh naopak nyní působil mnohem střídměji a uchopitelněji. Skalní fanoušci sice skřípali zuby, ale jelikož se hra dobře prodávala a recenze po celém světě dávaly slušné a nadprůměrné známky, tak nebylo pro Konami v podstatě co řešit. Západní vývojáři Konami ukázali, že umí dobře odhadnout vývoj žánru survival horor, a tak na tento netradiční způsob spolupráce Konami přistoupilo i u dalších dílů.

Poprvé v dějinách série už nebyla hlavní postava tak zranitelná, protože do hlavní role byl obsazen bývalý voják Alex Shepherd, který se z války vrací po dlouhé době do svého rodného města Shepherd's Glen. Už brzy zjistí, že s jeho městem není něco v pořádku. Lidé někam zmizeli, podivná mlha zahaluje ulice a na přístupových cestách k městu se objevují bezedné propasti. Hráč samozřejmě tyto příznaky blížícího se střetu s absurdními silami z jiných dimenzí a kultem Silent Hillu, který se neustále snaží o oživení svého boha, dobře zná. Kromě toho bratr hlavního hrdiny někam zmizel také. Alexovi nezbývá nic jiného, než aby se ho vydal hledat a rozluštil tajemství svého města a vlastní minulosti. Fanoušky Silent Hill jistě potěší, že se hned na začátku setká s jednou z dřívějších postav, a to řidičem Travisem, který Alexe sveze ve svém kamionu. Tím bylo jasně dáno najevo, že se i restartovaná série bude chtít hlásit k předchozím dílům.

2009 - Silent Hill: Shattered Memories

Série Silent Hill sice vznikla na PlayStation One, ale vždy se snažila prorazit na všechny konzole. Poslední konzolí, na které Silent Hill ještě nevyšel, bylo Nintendo Wii. A právě pro tuto konzoli vydalo Konami pozoruhodnou odbočku série, kterou si vzalo na triko opět Climax Studios. Tento díl se od všech svých předchůdců zásadním způsobem liší, jedná se totiž o částečný remake původního Silent Hill z roku 1999, který měl být v hratelnosti i příběhovém podání úplně jinou zkušeností, než jak tomu bylo v originále. Climax Studios se snažilo vzít původní příběh, ale vyložit si jej po svém tak, aby vznikl rozdílný zážitek oproti původní hře. Opět tu tak je Harry Mason, který hledá svou zmizelou dceru Cheryl. Pátrání jej zavede znovu do ulic Silent Hill, kde se dokonce setkává i s některými dřívějšími postavami. Rozdíl je však v tom, že příběh je vyprávěn prostřednictvím pacienta, který se snaží s prožitými zážitky srovnat pravidelnou terapií s psychiatrem. Děj je proto kouskován a jeho směřování ovlivňuje sám hráč na základě toho, jak se srovnává s různými testy na svém sezení. Navíc už nešlo o survival horor, ale čistou adventuru. Odstraněny byly také všechny souboje, aby se dodal prostor příběhu a jeho netradičnímu podání. Pozitivní recenze přesto všechny fanoušky nepřesvědčily. Silent Hill: Shattered Memories dodnes dělí hráče na dvě skupiny. Jedna uznává odvahu představit slavnou hru v jiném světle, druhá zase považuje tuto odvahu za neúctu k originálu. Každopádně se jedná o ojedinělý herní zážitek, který je přístupný i těm, co sérii neznají a originál nikdy nehráli.

2012 - Silent Hill: Downpour

Tento díl mají ještě mnozí v dobré paměti, a to nejen proto, že vyšlo ani ne před rokem, ale hlavně z toho důvodu, že Konami jeho vývoj svěřilo studiu Vatra Games, které je tak trochu českým studiem. No, tedy spíše lépe řečeno trochu více českým studiem, neboť sídlí v Brně a pracuje v něm velké množství nadaných českých vývojářů. Je to dodnes jediný případ toho, že by díl nějaké celosvětově známé série svěřili Japonci hernímu studiu v České republice. Tato skutečnost vyvolala velké kontroverze, protože Vatra Games vzniklo teprve v roce 2009 a zatím za sebou nemělo téměř žádnou větší hru. O to větší radost mohl mít každý hrdý Čech, když se krátce po vydání hry většina recenzí shodla v tom, že Silent Hill: Downpour sice není ničím převratný a je až příliš podobný předešlému dílu, ale s nadhledem vzato se jedná o důstojné pokračovaní kultovní série. Potěšením pro fanoušky jistě bylo, že se do hry v omezené míře vrátily puzzle, těžší souboje s monstry a hororovější atmosféra.

Game design a celkový styl si Vatra Games vypůjčilo od Alana Wakea, protože některé lokace až nápadně připomínají známé městečko Bright Falls. Příběh se odehrává do té doby v opomíjených a zapomenutých lokacích poblíž Silent Hill. To znamená, že je větší důraz kladen na lokace v přírodě, která je jen matně dotčena civilizací. Hlavní role se ujal muž jménem Murphy Pendleton, který si toho času odpykává ve vězení několikaletý trest za krádež policejního auta a nelegální překročení hranice. Čeká ho převoz do jiné věznice, ale při převozu dojde k nehodě a Murphy se ocitá na svobodě. Cesta ho zavede do okolí Silent Hill, kde musí tradičně čelit přechodům do paralelní dimenze a mnoha jiným podivuhodnostem, které nabízí Silent Hill. Jak je z popisu příběhu patrné, je to téměř to samé, jako v minulých případech, protože i Murphy má z minulosti jistý vztah k Silent Hill, který mu ze začátku uniká. Velká inspirace Alan Wakem však není na škodu, protože hra působí zajímavěji, jelikož byl Alan Wake - ať již to jeho odpůrcům uniká - pojat především jako velké filmové dílo s mistrovsky klenutým příběhem.

2012 - Silent Hill: Book of Memories

Jen pár měsíců po Silent Hill: Downpour vyšel na novotou zářící PS Vita nový díl, který pro Konami vytvořilo americké studio WayForward Technologies. Není to klasický díl, ale opět snaha tvůrců po jiném směru, který by měl sérii rozšířit obzory. Zvolený žánr kombinuje mnoho různých prvků z jiných žánrů, v tomto případě prvky online a RPG. Na začátku hry si každý hráč vytvoří vlastní charakter, se kterým následně zkoumá velké prostředí, bojuje s monstry, sbírá zkušenosti a předměty, přičemž si vylepšuje vybavení a zbraně. Hra nemá klasický příběh a namísto psychologického hororu sází hlavně na online multiplayer. Silent Hill: Book of Memories se setkal u recenzentů a hráčů se smíšenými pocity. Ale na nějaké větší a kategoričtější soudy je přeci jen ještě brzy, jelikož hra je ještě stále čerstvou záležitostí.

Komentáře