Herní série - Call of Duty

special  19
Martin Šmíd, 8. 11. 2011 18:25
Když se objevil na prvním Playstationu Medal of Honor, odstartoval tím velký příliv her z reálií druhé světové války. Vince Zampella a Jason West se na slavné sérii podíleli se studiem 2015, ale v roce 2002 si řekli, že je čas odejít a založit si vlastní studio, ve kterém nebudou omezováni a budou moci vytvořit hru přesně takovou, jakou chtějí. Studio Infinity Ward tak bylo na světě. V této době pomáhá oběma pánům Activision, který kupuje hned 30% podílu. Krátce po založení začínají práce na válečné hře Call of Duty. V té době asi nikoho nenapadlo, jaký bude mít dopad na herní scénu.

Call of Duty
Rok vydání – 2003 | Platformy – PC, XBLA, PSN
Activision si nemohl vybrat pro start Call of Duty série lepší okamžik. Potencionální konkurence v podobě Medal of Honor stagnovala a hráči chtěli hru, která by tento žánr svým způsobem oživila a nakopla. Dočkali se na konci roku 2003, kdy s velkou pompou vychází na PC první Call of Duty, který byl postaven na tehdy docela moderním Quake 3 enginu. Po vysokých známkách v herních magazínech se nejde divit tomu, že si hráči odnášeli z obchodů hru po milionech a vývojáři z Infinity Ward jsou oslavováni. Příběhová kampaň přinesla propracovaný ucelený zážitek v doposud nevídaném filmovém střihu, která hráče zavedl nejen do Francie, ale i Ruska za několik různých vojáků. Co ale nejvíce hráči ocenili, byl neskutečně návykový multiplayer, který stanovil nové standardy a na dlouhou dobu se stal neotřesitelnou jedničkou v akčních hrách. Po dlouhá léta si mohli první Call of Duty, které se dočkalo i povedeného datadisku Call of Duty: United Offensive, užívat jen hráči na PC. Až celkem nedávno se dočkali i konzolisté díky službám Xbox Live Arcade a Playstation Network.

Call of Duty 2
Rok vydání – 2005 | Platformy – PC, Xbox 360
Úspěch prvního dílu si pochopitelně žádal pokračování, které vyšlo o dva roky později, a vůbec poprvé se hned s PC verzí dočkali i konzolisté na tehdy nové konzoli Xbox 360. Za vývojem stálo opět studio Infinity Ward, které hráče poslalo do role vojáků Red Army, British Army a United States Army. Hráči si hlavní kampaň pochvalovali, hlavně díky novému systému uzdravování, které později přebraly téměř všechny hry. Už žádné lékárničky, protože stačilo chvilku někam zalézt a zdraví se samo obnovilo. Díky tomuto novému prvku byla akce najednou daleko dynamičtější. Špatně samozřejmě na tom nebyl ani multiplayer, který vylepšil téměř vše z prvního dílu, ale takové popularity nikdy nedosáhl. Přesto se určitě jednalo o povedený díl, který se znovu setkal s velkým ohlasem.

Call of Duty 3
Rok vydání – 2006 | Platformy – Xbox 360, Playstation 3
Rok 2006 byl pro celou sérii velkým zlomem, protože na scénu vstupuje studio Treyarch, kterému Activision svěřil vývoj třetího dílu. Vývojářům z Infinity Ward se tento krok moc nelíbil, ale protože nevlastnili práva na značku, mohli jen šoupat nohama a raději vytvářet svoji další hru. Nicméně Treyarch se zhostil své role celkem obstojně a na konci roku 2006 vypustil docela povedenou hru, která navíc vyšla na launch konzole Playstation 3. Zápletka i příběhová kampaň byla sice trošinku slabší, než u druhého dílu, ale hráč v ní sledoval americké, kanadské, britské a francouzské jednotky, které operovaly v D-Day. Multiplayerová část ovšem trpěla řadou nedostatků a není tak divu, že si velkou oblibu nezískala a dneska se už nenajde hráč, který by na ni vzpomínal. Jako start Treyarchu s touto sérií slušný, ale jinak malinký krok zpět. PC hráči určitě do dnešního dne Activisionu neodpustili, že se k nim třetí díl nikdy nedostal.

Call of Duty 4: Modern Warfare
Rok vydání – 2007 | Platformy – Xbox 360, Playstation 3, PC
Když začali vývojáři z Infinity Ward vytvářet další díl, rozhodli se, že už nebudou čerpat z minulosti, ale připraví něco modernějšího. Jejich krok se ale Activisionu moc nelíbil a nezdál. Později dokonce vývojáři prozradili, že jim manažeři z Activisionu každý měsíc ukazovali nejrůznější tabulky, ve kterých bylo, že o moderní válčení není zájem a dělají velkou chybu. Že bylo dobře, když nějaké manažery v Infinity Ward neposlechli, se ukázalo na konci roku 2007. Na PC, Playstation 3 a Xbox 360 vychází Call of Duty 4: Modern Warfare, které se ihned stalo velkým hitem a několik milionů prodaných kusů v první den mluvilo jasnou řečí. Kampaň, kde hráč bojoval proti teroristům, plná dech beroucích momentů a filmových scén, prostě a jednoduše fungovala. Daleko více se ale hráčům líbil multiplayer, který přinesl doslova revoluci do multiplayerových stříleček. Z něho ostatně čerpá spousta her i dnes a jen ukazuje, jaký měli vývojáři z Infinity Ward vliv na utváření akčního žánru.

Call of Duty: World at War
Rok vydání – 2008 | Platformy – Xbox 360, Playstation 3, PC
Úspěch Modern Warfare byl neuvěřitelný a zřejmě ho v Activisionu nikdo nečekal. Ještě ale před vydáním byl Treyarch pověřen vývojem dalšího dílu, který měl být připraven na další rok. Vývojáři pro něj použili upravený engine z Modern Warfare, ale vrátili se do reálií druhé světové války, jen tentokrát do Pacifiku, kde se také zuřivě bojovalo. Hlavní kampaň byla rozhodně zajímavá, dokonce přinesla několik nových zbraní, jako třeba plamenomet. Multiplayerová část jen kopírovala předchozí díl, sice s několika novinkami, ale moc jich nebylo. Přesto Treyarch s Call of Duty: World at War ukázal, že dokáže celkem důstojně nahradit Infinity Ward v roce, ve kterém jejich CoD nevyjde. V této době se ale stupňují rozpory mezi Infinity Ward a Treyarchem, které brzy vyvrcholí až v nenávist. Hlavně pánové Vince Zampella a Jason West měli na Treyarch pořádně spadeno.

Call of Duty: Modern Warfare 2
Rok vydání – 2009 | Platformy – Xbox 360, Playstation 3, PC
Že vznikne druhý Modern Warfare bylo jasné hned po vydání původního dílu. Vývojáři v něm navázali na příběh předchůdce a zavedli hráče za nové postavy do dalších zajímavých lokací. Hlavní kampaň, možná i přes svoji krátkost, byla považována hráči spíše za takový trénink na multiplayerové zápolení. Tento režim byl od minulého dílu vylepšen a přinesl celou řadu zajímavých novinek. Skvělý byl určitě i nový Spec Ops režim, který přinesl spoustu dalších hodin zábavy. I díky velkému rozpočtu na reklamu se z Call of Duty: Modern Warfare 2 stala nejprodávanější akční hra roku 2009, která otřásla herním průmyslem.

Po vydání Modern Warfare 2 vyvrcholí spory mezi vedením Infinity Ward, Treyarchem a Activisionem. Vince Zampella a Jason West jsou z ničeho nic vyvedeni z kanceláří ochrankou, přičemž jsou hned vyhozeni. Informace nejprve nejsou, ale pak je vysvětleno, že porušili smlouvu. Samozřejmě obě strany na sebe začnou házet špínu a spousta žalob je na světě. Celý kolotoč ostatně pokračuje až do dnešního dne a ještě ani není rozhodnuto, kdo nakonec má pravdu. Activision obvinil oba pány z toho, že jednali za jeho zády s EA, což ale popírají a oponují tím, že jim dluží spoustu milionů za prémie k Modern Warfare 2. Myslet si o tom může každý, co chce. Na druhou stranu je to ale právě EA, která bude vydávat novou hru studia Respawn Entertainment, které toto populární duo založilo. Ihned poté k sobě přetáhl Vince Zampella a Jason West spoustu vývojářů z Infinity Ward, takže byla otázka, co se zbytkem bude a jestli je osud Call of Duty série zpečetěn.

Call of Duty: Black Ops
Rok vydání – 2010 | Platformy – Xbox 360, Playstation 3, PC
Další díl měl na triku Treyarch, který se tentokrát pořádně vytáhl. Vytvořil totiž nejen důstojného nástupce Modern Warfare 2, ale i další kasovní trhák pro Activision. Příběh vyprávěl zážitky Alexe Masona, který byl připoután k elektrickému křeslu. Ten měl tak docela dost času vzpomínat na svoje předešlé mise a mise svých kolegů. Že Mason toho prošel celkem dost a hodně i zažil, o tom se nemusíme ani rozepisovat. Prostě procestoval skoro celý svět, kde svedl spoustu bitev o holé přežití, ale také proto, aby získal tajné dokumenty nebo někoho odstranil pro svoji vládu. Během hraní se tak hráč podíval do předem hodně zmiňovaného Vietnamu, ale i na Kubu, Laosu nebo do Ruska. Příběhová kampaň měla rozhodně velký spád a vrátil se dokonce i populární Zombie režim. To multiplayer trpěl hlavně na začátku řadou technických problémů, které hráče odradily od hraní. Později se ale vše opravilo a vyšlo dokonce několik DLC balíčků s novými mapami, jak do klasického válčení, tak zombie režimu.

Call of Duty: Modern Warfare 3
Rok vydání – 2011 | Platformy – Xbox 360, Playstation 3, PC, Nintendo Wii
A je to tu, závěr novodobé Call of Duty série, který se v těchto dnech dostal na pulty obchodů a v recenzích si většinou odnáší skvělé známky. Naší recenzi vám přineseme v následujících dnech, takže se o tomto dílu zde nebudeme rozepisovat. To vás čeká až v samostatném článku. Každopádně po problémech, které postihly Infinity Ward, se Activision rozhodl, že na Modern Warfare 3 budou pracovat hned dvě studia. K Infinity Ward se tak přidalo nově založené Sledgehammer Games, které pomohlo Modern Warfare 3 dokončit a podle všeho i přidalo spoustu svých nápadů. Ostatně někteří vývojáři ze Sledgehammer dříve pracovali na Dead Space.

Několik odboček na předchozí generaci konzolí a PSP

Call of Duty: Finest Hour
Rok vydání – 2004 | Platformy – Playstation 2, Xbox, GameCube
Protože se první Call of Duty na konzole nedostalo, pověřil Activision vývojáře ze studia Spark Unlimited, aby vytvořili originální konzolový díl. Ten přinesl zbrusu nový příběh, ale jak je u této série zvykem, hráč se postupně dostal do kůže několika postav, se kterými prožil skutečné události z druhé světové války. Přijetí sice bylo vlažnější, než asi Activision čekal, přesto slavilo Call of Duty: Finest Hour docela velký úspěch, možná i díky povedenému multiplayeru, který šlo hrát na Xbox Live s 32 hráči. Na Playstationu 2 byla podpora jen pro 16 hráčů.

Call of Duty 2: Big Red One
Rok vydání – 2005 | Platformy – Playstation 2, Xbox, GameCube
Activision po úspěchu prvního konzolového dílu Call of Duty pověřil vývojáře ze studií Treyarch a Gray Matter Interactive, aby vytvořili volné pokračování. To se docela dost lišilo od předchozích dílů, hlavně díky tomu, že události byly sledovány jen skrze 1. pěší divizi US armády, která se jmenovala Big Red One. Hráče poté hra zavedla do Afriky nebo Sicílii, kde svedli docela zajímavé boje. Call of Duty 2: Big Red One se dostalo stejného úspěchu jako konzolovému předchůdci, ale do budoucna Activision přestal vytvářet speciální konzolové díly, což jak se později ukázalo, bylo dobré rozhodnutí.

Call of Duty: Roads to Victory
Rok vydání – 2007 | Platformy – PSP
No a poslední odbočkou je PSPčkový Call of Duty: Roads to Victory, který ale sklidil jen velmi průměrné známky a dá se tak pokládat za menší kaňku na jinak skvělé akční sérii, která si vždy udržovala docela vysoký standard. Každopádně hlavní kampaň hráč prožil za americké, britské a kanadské jednotky, se kterými se podíval na celou řadu docela zajímavých operací ve 14 kratších levelech. Přítomen byl i u tohoto dílu multiplayer pro 6 hráčů, který obsahoval režimy jako Deathmatch, Team Deathmatch, Capture the Flag, Hold the Flag a King of the Hill.

Komentáře