Konzolista.cz

Budoucnost Microsoft Studios

specialsobota 23. června 2018Martin Šmíd
Hlavní obrázek článku: Budoucnost Microsoft Studios
Microsoft byl během předchozích dvou konzolových generací hodně aktivní, aby získával pro své konzole Xbox spoustu zajímavých exkluzivních her, navíc kolikrát neváhal uzavřít i nějaké to šokující partnerství. Určitě si ještě nyní vzpomenete, když vystoupil na E3 Peter Moore a ukázal vytetované logo Grand Theft Auto V na své ruce, aby následně oznámil dvě velká rozšíření s časovou exkluzivitou pro Xbox 360. Hlavně poslední konzolová generace se Microsoftu hodně povedla a každý proto očekával, že stejně aktivní bude i během současné generace. Na začátku to tak ještě vypadalo, ale v posledních letech fanoušci s počtem i kvalitou exkluzivních her nemohou být spokojeni. I proto jsem se rozhodl napsat tento článek, v něm se i zaměřím na velkou novinku, která byla oznámena letos během E3.

Microsoft udělal na začátku této konzolové generace několik špatných rozhodnutí, o nichž všichni víme, a nemá cenu je tu znovu rozpitvávat. I proto z čela Xbox divize odešel Don Mattrick a na jeho místo byl dosazen Phil Spencer, který má k hráčům a fanouškům přeci jenom o dost blíže, což je ostatně vidět i na nejrůznějších akcích. V tu chvíli si každý myslel, že je vyhráno, ale to by měl Microsoft pochopitelně až moc jednoduché. Pravdou ale je, že se Xbox divize zaměřila opět primárně na hry, ale také na doprovodné služby s nimi spojené. Velkou výhrou je třeba možnost předplatného EA Access, přímo geniální zpětná kompatibilit s těmi největšími peckami z konzolí Xbox/Xbox 360 a určitě stojí za zmínku i program Xbox Game Preview, díky němuž mohou vývojáři uvolňovat na konzoli Xbox rozpracované hry a získávat na ně během vývoje zpětnou vazbu od hráčů. Před několika měsíci Microsoft přišel i se službou Game Pass, za jejíž předplatné nabízí desítky her, které můžete bez omezení hrát. Navíc jsou na ní od prvního dne i veškeré first-party tituly.

V herních i multimediálních službách a možnostech v současnosti nemá Xbox One na poli konzolí moc velkou konkurenci, ale kde v posledních letech trochu ztrácí, jsou hlavně first-party hry. Těch totiž moc není, nebo alespoň jich je o poznání méně jak u konkurence, navíc jejich kvalita je dosti kolísavá. Stačí si vzpomenout ostatně třeba na ReCore, Sea of Thieves nebo State of Decay 2. Neříkám, že jde o úplně špatné hry, ale k dokonalosti mají daleko a je jasné, že fanoušci, očekávající naprosté herní bomby, jsou jimi přinejmenším trochu zklamáni. Přitom Microsoft byl trochu onou zárukou kvality, co se her týče, za níž si navíc třeba na přelomu tisíciletí nechával na PC pořádně zaplatit. A platilo to určitě i na prvním Xboxu a Xboxu 360. Na současné generaci může za menším počtem velkých exkluzivních her i jejich kvalitou několik faktorů. Prvním je určitě malé množství interních first-party studií, která jsou kvalitní, ale nedokážou chrlit velké AAA hry každý rok. To ostatně nedokážou žádná studia na světě. Dále se Microsoftu nedaří úplně spolupracovat s vývojáři druhých stran, kteří pro něj vytváří hry. Nebo má na ně prostě a jednoduše smůlu, na což se ale vymlouvat asi pochopitelně nejde. Stačí ostatně zmínit třeba Crackdown 3 od Sumo Digital, několikrát už odloženou open-world akci, případně zrušený Scalebound od PlatinumGames.

Tohle je pochopitelně jen část problémů, kvůli nimž se Microsoft mohl v posledních letech jenom dívat, jak jeho konkurence sype jednu svoji velkou firs-party hru za druhou. Navíc počet exkluzivit se ještě navýšil o mnohdy hodně kvalitní hry od japonských vývojářů, kteří se moc do vývoje pro Xbox nehrnuli. Velcí fanoušci Xboxu, kteří tyto hry nehrají, mohou namítnout, že to pro ně není zase tak důležité, ale když si pak vezmete, kolik se prodalo třeba páté Persony, Niohu a dalších her od japonských vývojářů, není to zanedbatelné množství. Jde o několik milionů hráčů, kteří jednoduše musejí Xbox ignorovat. V tomto ovšem udělal Microsoft asi největší pokrok za poslední rok, protože během E3 oznámil řadu her od japonských vývojářů a dokonce i port výborné hry Nier: Automata od studia PlatinumGames, s nímž se asi moc v poslední době nemusí. Každopádně zpět k first-party hrám, s nimiž fanoušci rozhodně spokojeni v posledních dvou letech nebylo, což pochopitelně dávali na redditu i twitteru hlasitě vědět. Byla jen otázka, než tedy Microsoft na tuto situaci zareaguje, a zareagoval na ní docela zajímavým způsobem během své tiskové konference na letošní E3. Během ní totiž oznámil, že se jeho Microsoft Studios rozrůstá o hned pět nových studií. Obrovský šok.

YouTube video: YouTube video player

Prvním z nich je nově založené studio The Initiative v Santa Monice, které se má zaměřovat na vývoj velkých AAA her a povede ho Darrell Gallagher. Ten má díky své bohaté kariéře řadu zkušeností, protože dříve pracoval ve studiích Rockstar Games, Sony, THQ Nordic nebo v Crystal Dynamics, kde se postaral o restart série Tomb Raider. Gallagher následně na blogu oznámil, že už začal tvrdě pracovat se svými kolegy na nové hře, která má být v mnoha směrech inovativní, ale studio se bude ještě v budoucnu hodně rozrůstat. Z toho jde jasně pochopit, že si na hru několik let počkáme a pravděpodobně ji uvidíme až na další konzolové generaci. Více toho zatím o studiu The Initiative není známo, ale založení nového studia je vždy hodně vzrušující, protože nikdo neví, co od něj může čekat.

Několik dní před E3 se na veřejnost dostala informace, že Keith Ranger Dolliger z Microsoftu se stal novým zástupcem studia Playground Games. Ten byl v minulosti jmenován do stejné funkce v řadě jiných firem jako LinkedIn, Rare, Skype, Lionhead, Groove Networks, Havok nebo Xamarin, které následně Microsoft pohltil. Byla jen otázka času, než se tedy tak stane i s Playground Games. V té době už studio Microsoftu pochopitelně patřilo a tady jde pochopitelně o sázku na jistotu a skvělý krok od Phila Spencera. Studio je známé svoji vynikající sérií Forza Horizon, jejíž třetí díl je jasným králem závodních her. Navíc čtvrtý díl podle informací vše dotáhne ještě k větší dokonalosti. Playground Games v současnosti tvoří dva týmy. Jeden se stará o Forzu, zatímco druhý připravuje velké akční RPGčko s otevřeným světem.

YouTube video: YouTube video player

Třetím studiem a zároveň druhou akvizicí Microsoftu je studio Undead Labs. To sídlí v americkém Seattlu, přičemž bylo založeno v roce 2009. Asi víte, že první hrou tohoto studia byla zombie survival akce State of Decay, které se hned po vydání prodalo několik milionů kopií a stal se z ní obrovský hit, a to i přes všechny technické chyby a další nedokonalosti. Tehdy se trochu tato hra svezla na vlně zájmu o podobné survival hry. Není tomu ani několik týdnů, co bylo vydáno pokračování State of Decay, které opět trpělo řadou technických nedostatků a také ne tak zábavnou hratelností, jak bych si dokázal představit. Ano, jedná se pořád o solidní titul, z něhož mají radost hlavně fanoušci žánru, ale nejde o žádnou velkou bombu, kterou bych mohl každému doporučit. I proto jsem byl celkem překvapen, když Microsoft oznámil, že toto studio kupuje. Následně jsme se dozvěděli, že připraví State of Decay 3, z čehož jsem popravdě i trochu zklamán. Na druhou stranu to chápu. První State of Decay byl obrovský úspěch, druhý díl komerčně rovněž nezklamal, tak proč se ještě jednou nepokusit vydělat nějakou tu kačku.

Dále Microsoft oznámil, že pod něj bude patřit i relativně malé nezávislé studio Compulsion Games, které bylo založeno už v roce 2009 v Montrealu. První hrou tohoto studia byla celkem zajímavá a originální logická plošinovka Contrast. Ta vyšla nejprve jako startovní titul pro PlayStation 4, ale následně se dostala i na další platformy. Vztah vývojářů s Microsoftem se začal vyvíjet až s přípravou druhé hry, ambiciózní a zatím skvěle vypadající adventury We Happy Few. Microsoft vývojářům totiž dovolil, aby ji vydali v rozpracované verzi pro Xbox One díky Xbox Game Preview programu, navíc ji začal dělat velkou reklamu a propagovat na svých akcích. Vzhledem k tomu, že studio tedy v posledních letech mělo blízký vztah s Microsoftem, zase tak hodně tato zpráva překvapivá není. Každopádně je těžké nyní předpovídat, co studio v budoucnu připraví. V současnosti se zaměřuje jen na dokončení zmíněné hry We Happy Few, kterou vydá Gearbox v polovině léta pro všechny hlavní platformy. 

YouTube video: YouTube video player

Posledním studiem, které se připojilo k Microsoftu, je pochopitelně Ninja Theory stojící za hrami jako Heavenly Sword, DmC: Devil May Cry a Enslaved: Odyssey to the West. Během konference Microsoftu to byl velký šok, protože nikdo podobnou zprávu nečekal. Na druhou stranu, studiu se v posledních letech zase tak moc dobře nedařilo, což asi nebylo moc vidět, nebo si to nechtěli alespoň fanoušci připustit. Vývojáři totiž museli zrušit originální akční hru, protože pro ni nesehnali vydavatele, a aby vyšel třeba loňský Hellblade: Senua's Sacrifice, museli hodně improvizovat, platit si vývoj ze svého nebo případně z různých bokovek jako příprava různých balíčků a setů pro Disney Infinity. Pak je celkem logické, že když přijde Microsoft se svoji nabídkou, s níž vývojářům slibuje finanční zajištění a plnou kreativní svobodu nad vývojem dalších her, tak na ni kývnou. Další hra dle prvních informací má být velká a hlavně opět svým způsobem originální. Více ale zatím pochopitelně není známo, ale už se na další kapitolu studia Ninja Theory docela těším.

YouTube video: YouTube video player

Microsoft si v posledních měsících začal naplno uvědomovat, že na svoji konkurenci v exkluzivním obsahu ztrácí. Nové akvizice pochopitelně tento problém nevyřeší hned, ale jsou velkým příslibem do budoucna, z čehož musejí mít pochopitelně fanoušci radost. Nákup Playground Games je pochopitelně sázka na jistotu, jedná se o skvělé studio, jehož vývojáři se navíc nechali před několika dny slyšet, že chtějí být nejlepšími na světě. Už teď nemají konkurenci v závodních hrách, a to jsme ještě od nich neviděli nic z oné akční hry s otevřeným světem, o níž se spekuluje, že jde o nový Fable. Nákup Ninja Theory pak může dát Microsoftu řadu příběhových velkých AAA her typu God of War nebo Uncharted, které mu doposud chybí. Všechny nákupy se tedy zdají z dlouhodobého hlediska velmi povedené. Jak ale prozradil už během E3 přímo Phil Spencer, s nákupy Microsoft rozhodně nekončí. S jídlem totiž roste chuť, a tu mají teď hodně velkou v Microsoftu. Hlavně tedy v Xbox divizi. Ani bych nebyl překvapen, pokud by Microsoft získal studia Moon (Ori) a Studio MDHR Entertainment (Cuphead), s nimiž dlouhodobě spolupracuje. Může ale také pochopitelně překvapit. 

V současnosti má tedy Microsoft deset interních first-party studií, která mu budou do budoucna vytvářet hry pro Xbox One a Windows 10. Nejdůležitější je pochopitelně 343 Industries, které převzalo po Bungie sérii Halo a v současnosti vytváří Halo Infinite na zcela novém enginu slipspace. Trochu se jenom bojím, že jde o hru, která třeba nemusí vznikat na současnou konzolovou generaci, ale až na tu další. Vývojáři sice tvrdí, že hra je ve vývoji pro Xbox One, ale pokud bych si měl tipnout, vydání bych viděl na rok 2020, a všichni víme, co se má v tomto roce dle spekulací stát. Dalším důležitým studiem je The Coalition, které se rovněž zaměřuje na jednu značku, a to Gears of War. V současnosti vytváří akční hru Gears 5 a spolupracuje s dalšími studii na hrách Gears Tactics pro PC (snad bude časem oznámena i Xbox One verze) a mobilním Gears Pop. Nesmím opomenout zmínit ani studio Turn 10, které je zase známé díky závodní sérii Forza Motorsport, případně studio starající se o hru Minecraft. Posledním studiem, které vlastní Microsoft, je pochopitelně Rare. Hry od něj jsem měl v minulosti hodně rád, ale v posledních letech je už vidět, že studio žije jen ze své minulé slávy a není schopno vytvořit hru, s níž by na zlaté časy navázalo. Hra Sea of Thieves je pochopitelně jen smutným obrázkem současného stavu studia. Věřím, že pokud by hra neměla relativně velký úspěch v prvních dnech, mělo by studio obrovský problém. Takto zřejmě piráty přežije, ale je otázka, co bude dál. 

YouTube video: YouTube video player


REKLAMA

Tvoje reakce na článek

Načítání...
Pro hodnocení článku se musíte přihlásit

Komentáře (107)

Pro přidání komentáře se prosím přihlaste.
SuSty
SuSty #9800x3D, 9070xt
👍2

Ja tiez nechapem to nezmyselne dotahovanie...tuto generaciu ma sony jednoznacne lepsie hry a ms zasa sluzby a konzolu na multiplatformy. Ale mat jednu platformu a snazit sa pokazit dobry den ludom co vlastnia tu druhu...take detske mi to pride, za mna aj ked ma sony kvalitnejsie exkluzivky, rozhodne aj ms ma co ponuknut a ako spravnemu hracovi preco by som si to mal nechat ujst? Plati aj opacne pre xbox fans. Ja ze sme jedna komunita hracov, ale este aj tu sa delime ze kto na com hrame.

Cobra
Check
Check #cotton_svk
👍2

Takze predsa si bol plateny agent MS ... Pohejtovat a zbavit sa - misia splnena

Cobra
👍3

Check ve skříni není,zbavil jsem se ho

Check
Check #cotton_svk
👍3

Nebol som tu dlhsiu dobu, ale ako vidim vsetko je po starom

Cobra ma svoje PS4 stale v skrini (vidim ze potreba o tom informovat je tu stale) a na webe sa pokusa svojim slovnym prejavom znizovat hodnotu akcii sony.

Sokyho komentare nic nestratili na oreginalite (neprestavaj s tym) - mam rad tento web.

K teme: Co ine MS zostavalo, urobit na E3 peknu pozlatku, oprasit par znaciek a sustredit sa na dalsiu generaciu. Aj ten najvacsi fanusik musi uznat, ze Sony to momentalne valcuje. Bez hejtu - po tom ako dava MS takmer vsetko do programu Play Anywhere, tak naozaj osobne nevidim dovod na kupu Xbox-u, rozumnejsie mi pride tie peniaze investovat do upgradu PC

PS: Ked MS nakupil take studia ako NT a pod. tak to snad to s nimi nedopadne ako s Zune alebo Nokiou . Snad to nespackaju, konkurencia nieje na skodu.

MS ma rozpocet uplne niekde inde ako Sony, takze MS si moze dovolit vacsie faily a Sony si moze dovolit robit akurat tak kvalitne hry - co im uspesne vychadza :)

hogy.m
👍2

Dejwe, nezaseknul! Zapřemýšlel...ode mne má palec hore...to v dnešní době umí málo chlapů.

Unholyu
👍1

Hogy smekam

Exik
Exik #9.2 > 12
👍4

To přehnané fanouškovství je tu asi tak nějak normální a pochopitelné, ale ta vyloženě nenávist vůči Xboxu, co tu někteří předvádí, to je čirá demence :D Fakt mi někdy přijde, že ten hejt vás bavíc víc, než desítkové atomovky.

Cobra
👍1

Hogy.m napsal jsi to dobře,máš pravdu,v pohodě.

hogy.m
👍3

Nechci být špatně chápán. Mě je opravdu jedno, kdo na čem hraje. Xbox hry zásadně nehejtuju. Mě jen přijde absurdní, když se snaží naopak xbox komunita shazovat PS...To je v téhle generaci prostě mimo mísu. Chytat se crossplay je úsměvné... Cobro, zbytečné kopání do Xboxu neschvaluji ani já... Od Maxi fanboy kecy čekám, Lykana neberu vážně, ale ty mi do toho nějak nezapadáš...Unholyu, rozhodně máš pravdu a stále je to o akci a reakci...Když budeme řešit kdo začal, tak asi budeme v pravěkuNinja Theory vám závidím, jejich tvorbu mám rád...

Karel Fiala
Karel Fiala #Series X
👍2

Kupodivu sem si teď prelouskal pět stránek komentářů a naka podezřelé klidná debata čekal jsem trochu větší rozruch 😁 každopádně i kdyby Microsoft studiim trvalo 4roky než vydají nakou další hru je mě tó ů zadele doma mám teď asi 70nedohranejch her 90 %multiplatformních než mě někdo začne připomínat že xbox tolik her nemá😂další občas přikoupim když mě něco zaujme a nevypadá to že bych to kdy stihnul dohrát takže ať si dáj kluci klidně nacas

Unholyu
👍3

hogy a tobe neprijde ze se tvoji kamaradi jako soky atd neopakuji stale stejne?

Ondra15789
👍6

^:D

Kostej-cz
Kostej-cz #HORIZON

Cobra je strasne otravny hraje si na nezaujateho , ale zelena mu to vyplachla dobre ...

Nabitka nebo spis cekacka na hry slabucka , ale tak aspon neco chystaji ...Sice az na konci generace , ale aspon neco ...Nabusena Xbox konzole lezi ladem a nezbide nic jineho nez koupit dalsi . Protoze MS se bude co nejdriv snazit odpovedet na PlayStation 5 ...

Tvl jeste ze jsem se po Ps2 nenechal prekecat od kamosa na Xbox ... A ja jsem mu to rikal uz tenkrat ze PlayStation pojede stale bomby a on ne ...Videl kinect , Halo a tet nema co hrat ...

PS: Jsem zvedavi jak se bude jmenovat dalsi konzole od MS - trojite X ? Navrat Xandera Cage ? :))

Cobra
👍3

Hogy.m,jojo máš pravdu, takže milé plejky kopejte do xboxu dál,máte to povolený.

hogy.m
👍10

Cobro, asi jako ty nesnášíš PS. Komu chceš co vytýkat. Když tu někdo píše provokace a kraviny, tak to snáším lépe, než tvůj kolovratek co trvá asi tři, čtyři měsíce... Bože, už jsme četli nejméně tisíckrát, jak je xbox cool, forza absolutní bomba, jak je PS ve skříni a praší se na něj, jak ho nepotřebuješ a nezajímá tě (mimo chvilky na God of war) Ta tvoje křižácká výprava je taaak otravná... Když se najde nějakej opoziční koment, tak ty hned musíš zvednout prapor a troubit k útoku... a to jsi mi dříve přišel fakt v poho...

Belros

Tak a ted jeste tech 3 - 5 let az z tech studii neco vypadne. Otazkou je, zdali se ty jejich projekty napoprve povedou. A pokud ano, tak si ten XboxTwo taky poridim.

Unholyu
👍4

tak zase jsme v sokyho trapnosti a opakujici se nude prosim zanechme place nad konzolema ktere ani nevlastnime dekuji

Cobra

Dejwe jojo ale to necham jiným na plejku nehraji,mi stačí xbox kterej ty nesnasis

Cobra
👍4

Mi je jedno jestli jsou prodeje plejaku větší než prodeje xboxu,chleba kvůli tomu levnější nebude! Ja se bavim na xku a plejak mě nezajímá

Tex Calder
Tex Calder #Monštrum
👍3

Dejw svoji realitu...😉

Tex Calder
Tex Calder #Monštrum
👍3

Dejw Tonouci se stébla chytá... Jo, to mi připomíná tvé komentáře pod clanky o Xboxu.

Tex Calder
Tex Calder #Monštrum
👍1

Dejw Presne prodeje Xboxu nejsou zverejnovany, ty jsi zřejmě jediný, který je zna. A kdyby byly tak chabé, zřejmě by MS nedelal tak pompezni E3 konference a nenakupoval by nova studia atd. Co myslíš?🙂

Tex Calder
Tex Calder #Monštrum
👍2

Cobra Myslíš ty, kteří maji u svého nicku nějaké červené čísílko s vykřičníkem? Ti me zase tolik nezajímají, takoví at si mysli co chtějí, pokud ovšem vůbec myslí

Cobra
👍3

Tex Calder,tak on je problém v tom,že někteří prostě nejsou schopni pochopit,že se na xboxu bavis a jsi spokojený. Prostě xbox je automatický ten špatný a nejsou na něm hry🙂

Tex Calder
Tex Calder #Monštrum
👍4

Článek pěkný, jen nechápu tu stálou averzi k Sea of Thieves a Rare. Však ta hra ma velký hracsky a prodejní úspěch, studio ji stale rozviji a hodne iniciativne komunikuje s hráči. Ja se syny ji hrajeme od vydani do dnes a mame tam uz peknou komunitu ceskych a slovenskych hracu... No co už... V každém případě, kdyby mělo MS ještě dostatek tech neustale propiranych exkluzivnich titulu, tedy tech uzce zanrove zamerenych co ma Sony, tzn.dobrodruzna akcni pribehovka pro jednoho hráče na pár dohrání, tak uz nebude mit konkurenci v ničem, jelikož jak je v clanku spravne napsáno, v hernich a multimedialnich službách konkurenci nemá uz nyní.

Kainé
Kainé #A2

ok,ok, kdysi jsem taky hrával jenom mmorpg, tak se ptám, no já jsem PC prodal, mmorpg účty prodal a rozdal a dobře jsem udělal, dost toho teď stíhám :D

xboy cz
xboy cz #X® / S®
👍1

A2:mám obojí...PC i Xbox.... Na PC jedu EVE Online + nějaké další MMO a na Xboxu Gears,Halo,Forza Horizon + sem tam Battlefield 1... Ten Xbox už je taková gaucova pohodlnost

Kainé
Kainé #A2
👍5

xboy cz tak pokud tě nezajímají single hry, tak nechápu, proč vlastníš xbox, PC by ti udělalo mnohem lepší službu.

Maxo
Maxo #NetflixCZ
👍2
👎1

Tvl, Dejwe jdi už fakt do prdele s tím jak oroduješ za všechny, koho tu zastupuješ? To nemůžeš psát za sebe?

Btw. Forza nikoho nezajímá? Už se moc těším na milionové prodeje