Budoucnost Microsoft Studios

special  108
Martin Šmíd, 23. 6. 2018 10:30
Microsoft byl během předchozích dvou konzolových generací hodně aktivní, aby získával pro své konzole Xbox spoustu zajímavých exkluzivních her, navíc kolikrát neváhal uzavřít i nějaké to šokující partnerství. Určitě si ještě nyní vzpomenete, když vystoupil na E3 Peter Moore a ukázal vytetované logo Grand Theft Auto V na své ruce, aby následně oznámil dvě velká rozšíření s časovou exkluzivitou pro Xbox 360. Hlavně poslední konzolová generace se Microsoftu hodně povedla a každý proto očekával, že stejně aktivní bude i během současné generace. Na začátku to tak ještě vypadalo, ale v posledních letech fanoušci s počtem i kvalitou exkluzivních her nemohou být spokojeni. I proto jsem se rozhodl napsat tento článek, v něm se i zaměřím na velkou novinku, která byla oznámena letos během E3.

Microsoft udělal na začátku této konzolové generace několik špatných rozhodnutí, o nichž všichni víme, a nemá cenu je tu znovu rozpitvávat. I proto z čela Xbox divize odešel Don Mattrick a na jeho místo byl dosazen Phil Spencer, který má k hráčům a fanouškům přeci jenom o dost blíže, což je ostatně vidět i na nejrůznějších akcích. V tu chvíli si každý myslel, že je vyhráno, ale to by měl Microsoft pochopitelně až moc jednoduché. Pravdou ale je, že se Xbox divize zaměřila opět primárně na hry, ale také na doprovodné služby s nimi spojené. Velkou výhrou je třeba možnost předplatného EA Access, přímo geniální zpětná kompatibilit s těmi největšími peckami z konzolí Xbox/Xbox 360 a určitě stojí za zmínku i program Xbox Game Preview, díky němuž mohou vývojáři uvolňovat na konzoli Xbox rozpracované hry a získávat na ně během vývoje zpětnou vazbu od hráčů. Před několika měsíci Microsoft přišel i se službou Game Pass, za jejíž předplatné nabízí desítky her, které můžete bez omezení hrát. Navíc jsou na ní od prvního dne i veškeré first-party tituly.

V herních i multimediálních službách a možnostech v současnosti nemá Xbox One na poli konzolí moc velkou konkurenci, ale kde v posledních letech trochu ztrácí, jsou hlavně first-party hry. Těch totiž moc není, nebo alespoň jich je o poznání méně jak u konkurence, navíc jejich kvalita je dosti kolísavá. Stačí si vzpomenout ostatně třeba na ReCore, Sea of Thieves nebo State of Decay 2. Neříkám, že jde o úplně špatné hry, ale k dokonalosti mají daleko a je jasné, že fanoušci, očekávající naprosté herní bomby, jsou jimi přinejmenším trochu zklamáni. Přitom Microsoft byl trochu onou zárukou kvality, co se her týče, za níž si navíc třeba na přelomu tisíciletí nechával na PC pořádně zaplatit. A platilo to určitě i na prvním Xboxu a Xboxu 360. Na současné generaci může za menším počtem velkých exkluzivních her i jejich kvalitou několik faktorů. Prvním je určitě malé množství interních first-party studií, která jsou kvalitní, ale nedokážou chrlit velké AAA hry každý rok. To ostatně nedokážou žádná studia na světě. Dále se Microsoftu nedaří úplně spolupracovat s vývojáři druhých stran, kteří pro něj vytváří hry. Nebo má na ně prostě a jednoduše smůlu, na což se ale vymlouvat asi pochopitelně nejde. Stačí ostatně zmínit třeba Crackdown 3 od Sumo Digital, několikrát už odloženou open-world akci, případně zrušený Scalebound od PlatinumGames.

Tohle je pochopitelně jen část problémů, kvůli nimž se Microsoft mohl v posledních letech jenom dívat, jak jeho konkurence sype jednu svoji velkou firs-party hru za druhou. Navíc počet exkluzivit se ještě navýšil o mnohdy hodně kvalitní hry od japonských vývojářů, kteří se moc do vývoje pro Xbox nehrnuli. Velcí fanoušci Xboxu, kteří tyto hry nehrají, mohou namítnout, že to pro ně není zase tak důležité, ale když si pak vezmete, kolik se prodalo třeba páté Persony, Niohu a dalších her od japonských vývojářů, není to zanedbatelné množství. Jde o několik milionů hráčů, kteří jednoduše musejí Xbox ignorovat. V tomto ovšem udělal Microsoft asi největší pokrok za poslední rok, protože během E3 oznámil řadu her od japonských vývojářů a dokonce i port výborné hry Nier: Automata od studia PlatinumGames, s nímž se asi moc v poslední době nemusí. Každopádně zpět k first-party hrám, s nimiž fanoušci rozhodně spokojeni v posledních dvou letech nebylo, což pochopitelně dávali na redditu i twitteru hlasitě vědět. Byla jen otázka, než tedy Microsoft na tuto situaci zareaguje, a zareagoval na ní docela zajímavým způsobem během své tiskové konference na letošní E3. Během ní totiž oznámil, že se jeho Microsoft Studios rozrůstá o hned pět nových studií. Obrovský šok.

Prvním z nich je nově založené studio The Initiative v Santa Monice, které se má zaměřovat na vývoj velkých AAA her a povede ho Darrell Gallagher. Ten má díky své bohaté kariéře řadu zkušeností, protože dříve pracoval ve studiích Rockstar Games, Sony, THQ Nordic nebo v Crystal Dynamics, kde se postaral o restart série Tomb Raider. Gallagher následně na blogu oznámil, že už začal tvrdě pracovat se svými kolegy na nové hře, která má být v mnoha směrech inovativní, ale studio se bude ještě v budoucnu hodně rozrůstat. Z toho jde jasně pochopit, že si na hru několik let počkáme a pravděpodobně ji uvidíme až na další konzolové generaci. Více toho zatím o studiu The Initiative není známo, ale založení nového studia je vždy hodně vzrušující, protože nikdo neví, co od něj může čekat.

Několik dní před E3 se na veřejnost dostala informace, že Keith Ranger Dolliger z Microsoftu se stal novým zástupcem studia Playground Games. Ten byl v minulosti jmenován do stejné funkce v řadě jiných firem jako LinkedIn, Rare, Skype, Lionhead, Groove Networks, Havok nebo Xamarin, které následně Microsoft pohltil. Byla jen otázka času, než se tedy tak stane i s Playground Games. V té době už studio Microsoftu pochopitelně patřilo a tady jde pochopitelně o sázku na jistotu a skvělý krok od Phila Spencera. Studio je známé svoji vynikající sérií Forza Horizon, jejíž třetí díl je jasným králem závodních her. Navíc čtvrtý díl podle informací vše dotáhne ještě k větší dokonalosti. Playground Games v současnosti tvoří dva týmy. Jeden se stará o Forzu, zatímco druhý připravuje velké akční RPGčko s otevřeným světem.

Třetím studiem a zároveň druhou akvizicí Microsoftu je studio Undead Labs. To sídlí v americkém Seattlu, přičemž bylo založeno v roce 2009. Asi víte, že první hrou tohoto studia byla zombie survival akce State of Decay, které se hned po vydání prodalo několik milionů kopií a stal se z ní obrovský hit, a to i přes všechny technické chyby a další nedokonalosti. Tehdy se trochu tato hra svezla na vlně zájmu o podobné survival hry. Není tomu ani několik týdnů, co bylo vydáno pokračování State of Decay, které opět trpělo řadou technických nedostatků a také ne tak zábavnou hratelností, jak bych si dokázal představit. Ano, jedná se pořád o solidní titul, z něhož mají radost hlavně fanoušci žánru, ale nejde o žádnou velkou bombu, kterou bych mohl každému doporučit. I proto jsem byl celkem překvapen, když Microsoft oznámil, že toto studio kupuje. Následně jsme se dozvěděli, že připraví State of Decay 3, z čehož jsem popravdě i trochu zklamán. Na druhou stranu to chápu. První State of Decay byl obrovský úspěch, druhý díl komerčně rovněž nezklamal, tak proč se ještě jednou nepokusit vydělat nějakou tu kačku.

Dále Microsoft oznámil, že pod něj bude patřit i relativně malé nezávislé studio Compulsion Games, které bylo založeno už v roce 2009 v Montrealu. První hrou tohoto studia byla celkem zajímavá a originální logická plošinovka Contrast. Ta vyšla nejprve jako startovní titul pro PlayStation 4, ale následně se dostala i na další platformy. Vztah vývojářů s Microsoftem se začal vyvíjet až s přípravou druhé hry, ambiciózní a zatím skvěle vypadající adventury We Happy Few. Microsoft vývojářům totiž dovolil, aby ji vydali v rozpracované verzi pro Xbox One díky Xbox Game Preview programu, navíc ji začal dělat velkou reklamu a propagovat na svých akcích. Vzhledem k tomu, že studio tedy v posledních letech mělo blízký vztah s Microsoftem, zase tak hodně tato zpráva překvapivá není. Každopádně je těžké nyní předpovídat, co studio v budoucnu připraví. V současnosti se zaměřuje jen na dokončení zmíněné hry We Happy Few, kterou vydá Gearbox v polovině léta pro všechny hlavní platformy. 

Posledním studiem, které se připojilo k Microsoftu, je pochopitelně Ninja Theory stojící za hrami jako Heavenly Sword, DmC: Devil May Cry a Enslaved: Odyssey to the West. Během konference Microsoftu to byl velký šok, protože nikdo podobnou zprávu nečekal. Na druhou stranu, studiu se v posledních letech zase tak moc dobře nedařilo, což asi nebylo moc vidět, nebo si to nechtěli alespoň fanoušci připustit. Vývojáři totiž museli zrušit originální akční hru, protože pro ni nesehnali vydavatele, a aby vyšel třeba loňský Hellblade: Senua's Sacrifice, museli hodně improvizovat, platit si vývoj ze svého nebo případně z různých bokovek jako příprava různých balíčků a setů pro Disney Infinity. Pak je celkem logické, že když přijde Microsoft se svoji nabídkou, s níž vývojářům slibuje finanční zajištění a plnou kreativní svobodu nad vývojem dalších her, tak na ni kývnou. Další hra dle prvních informací má být velká a hlavně opět svým způsobem originální. Více ale zatím pochopitelně není známo, ale už se na další kapitolu studia Ninja Theory docela těším.

Microsoft si v posledních měsících začal naplno uvědomovat, že na svoji konkurenci v exkluzivním obsahu ztrácí. Nové akvizice pochopitelně tento problém nevyřeší hned, ale jsou velkým příslibem do budoucna, z čehož musejí mít pochopitelně fanoušci radost. Nákup Playground Games je pochopitelně sázka na jistotu, jedná se o skvělé studio, jehož vývojáři se navíc nechali před několika dny slyšet, že chtějí být nejlepšími na světě. Už teď nemají konkurenci v závodních hrách, a to jsme ještě od nich neviděli nic z oné akční hry s otevřeným světem, o níž se spekuluje, že jde o nový Fable. Nákup Ninja Theory pak může dát Microsoftu řadu příběhových velkých AAA her typu God of War nebo Uncharted, které mu doposud chybí. Všechny nákupy se tedy zdají z dlouhodobého hlediska velmi povedené. Jak ale prozradil už během E3 přímo Phil Spencer, s nákupy Microsoft rozhodně nekončí. S jídlem totiž roste chuť, a tu mají teď hodně velkou v Microsoftu. Hlavně tedy v Xbox divizi. Ani bych nebyl překvapen, pokud by Microsoft získal studia Moon (Ori) a Studio MDHR Entertainment (Cuphead), s nimiž dlouhodobě spolupracuje. Může ale také pochopitelně překvapit. 

V současnosti má tedy Microsoft deset interních first-party studií, která mu budou do budoucna vytvářet hry pro Xbox One a Windows 10. Nejdůležitější je pochopitelně 343 Industries, které převzalo po Bungie sérii Halo a v současnosti vytváří Halo Infinite na zcela novém enginu slipspace. Trochu se jenom bojím, že jde o hru, která třeba nemusí vznikat na současnou konzolovou generaci, ale až na tu další. Vývojáři sice tvrdí, že hra je ve vývoji pro Xbox One, ale pokud bych si měl tipnout, vydání bych viděl na rok 2020, a všichni víme, co se má v tomto roce dle spekulací stát. Dalším důležitým studiem je The Coalition, které se rovněž zaměřuje na jednu značku, a to Gears of War. V současnosti vytváří akční hru Gears 5 a spolupracuje s dalšími studii na hrách Gears Tactics pro PC (snad bude časem oznámena i Xbox One verze) a mobilním Gears Pop. Nesmím opomenout zmínit ani studio Turn 10, které je zase známé díky závodní sérii Forza Motorsport, případně studio starající se o hru Minecraft. Posledním studiem, které vlastní Microsoft, je pochopitelně Rare. Hry od něj jsem měl v minulosti hodně rád, ale v posledních letech je už vidět, že studio žije jen ze své minulé slávy a není schopno vytvořit hru, s níž by na zlaté časy navázalo. Hra Sea of Thieves je pochopitelně jen smutným obrázkem současného stavu studia. Věřím, že pokud by hra neměla relativně velký úspěch v prvních dnech, mělo by studio obrovský problém. Takto zřejmě piráty přežije, ale je otázka, co bude dál. 


Komentáře