Turning Point: Fall of Liberty

recenze  4
Martin Šmíd, 1. 4. 2007 0:15
Někdo může říci, že má recenzent skvělou práci - hraje hry a občas něco napíše. Bohužel je však někdy tato práce hodně těžká, protože se vám dostane na stůl takový odpad, nad kterým si lámete hlavu ještě při psaní recenze. Po recenzi na třetí Soldier of Fortunes jsem si myslel, že horší akční hru už snad nelze na konzoli udělat. Po zahrání Turning Point: Fall of Liberty jsem zjistil, že SoF3 byl přeci jen kvalitní hrou a tímto se slovenským vývojářům omlouvám.

Když byl Turning Point: Fall of Liberty poprvé představen, začal jsem se docela dost těšit. Bohužel mé nadšení vyprchalo hned při prvních videích a nyní, když držím finální verzi v rukou, si říkám, proč nám to hoši ze Spark Unlimited udělali. Příběh si hraje s myšlenkou, že Winston Churchill zemřel v roce 1931 v New Yorku a od té doby Němci ovládli za druhé světové celou Evropu a roku 1953 vtrhli i do USA. Zní to opravdu zajímavě, avšak někdy příběh pořádně zaskřípe a navíc hraje jen druhou kolej, tu první mělo hrát hlavně střílení nacistů, které ovšem není ani z poloviny tak dobré, jak vývojáři asi zamýšleli. Ve hře se zhostíte role dělníka Dana Carsona, který čirou náhodou pracuje na stavbě v New York City. New York sliboval zajímavé úrovně, ale bohužel zůstane jen u lineárního procházení šedých ulic, kde vám občas zkrášlí chvíli nějaký ten sebevražedný nacista. Aby hra nebyla jen procházečkou ulic, občas musíte slézt ze žebříku, či přeručkovat nějakou tu traverzu. V těchto fázích se hra přepne do třetí osoby, abyste viděli ne moc detailní postavu hlavního hrdiny.

V pozdějších fázích se podíváte i do německých základen, a dokonce i Bílého domu. Ještě že není herní doba nikterak dlouhá a hrou prolétnete za jedno odpoledne, a to si ještě stihnete zajít nakoupit a udělat svačinu. Ani Call of Duty 4 nebyla nikterak dlouhá hra, ale zato neskutečně zábavná, no prostě o několik tříd lepší. Délku hry má prodloužit přiložený online multiplayer, ale nepodařilo se mi ho i přes velké úsilí zprovoznit, takže si o něm nic nepovíme. Aby vám šla práce pěkně od ruky, máte na výběr z několika typů zbraní. Opět se jedná o více méně známé kousky, se kterými se ovšem hodně špatně zaměřuje. Chvilkami tak budete na hru opravdu nadávat. Nábojů do vašich miláčků bohužel není zrovna přebytek, a tak vývojáři do hry zapracovali ruční souboje. Při jejich použití se hra přepne do pohledu z třetí osoby, ale v této scéně už sledujete jen důsledek vaší předešlé akce. Spark Unlimited do hry zapracoval i jakési logické hádanky. Jde o prosté spojování barevných drátků a pokud nejste barvoslepí, jedná se o práci na několik málo vteřin.

Jednou z věcí, která byla hodně vyzdvihována, je Unreal 3 engine. Tvůrci slibovali skvělou grafiku a první obrázek, který byl pěkný podvrh, navnadil nejednoho hráče. Po spuštění hry jsem byl šokován grafikou natolik, že jsem hru vypnul a zkoušel v PS3 nastavit jiné rozlišení a hloubku barev. Dokonce jsem zkoušel i vyměnit HDMI kabel. Bohužel nic nepomohlo. Už z těchto vět si můžete odvodit, že hra vypadá opravdu tragicky. Že některé hry vypadají na next gen poměry špatně bych ještě pochopil, ale proč Turning Point: Fall of Liberty vypadá ještě hůře než první generace PS2 her opravdu nechápu a ani nepochopím. Navíc se hra někdy opravdu brutálně škube, takže se z ní stane promítání obrázků, a to ještě hodně nekvalitních.

Co musím také zmínit, je umělá demence nepřátel. To, co zde vojáci pobíhající po obrazovce předvádí, je dalším výsměchem vývojářů, a zřejmě to ani nemyslí vážně a dělají si z nás legraci. Vojáci nejenže střílí do zdí a hází si pod nohy granáty, ale i zmateně pobíhají kolem a někdy si budete připadat, že vás ani nevidí a střílí do prázdna. Co musím také vypíchnout, jsou animace postav. Dnes se každá hra pokouší mít co nejlépe rozanimované postavy a co nejvěrnější zpracování. Turning Point: Fall of Liberty je přesný opak. Takové animace chůze a běhu nepřátel jsem naposledy zaznamenal v éře PSone, což je pěkných pár let zpět. Co alespoň lehce napravuje pověst, je docela vydařená hudba, která neurazí. Ani zvukové efekty nakonec nejsou tak špatné, ale rovnat se s ostatními tituly přesto nemůžou.

Turning Point: Fall of Liberty je hrou, která se stane na dlouhou dobu měřítkem špatné hry. Pokud jste o ni uvažovali, peníze si raději nechte na Army of Two nebo Lost Planet, obě hry jsou daleko lepší a zábavnější. Koupit tuto je jako vyhodit peníze do kanálu. Pokud máte peněz dost, tak raději přispěte na charitu. Vyjde vás to na stejno, akorát s tím rozdílem, že uděláte dobrý skutek.

Turning Point: Fall of Liberty

Codemasters, Spark Unlimited
14. 3. 2008