Tomb Raider: Anniversary

recenze  14
Martin Šmíd, 21. 8. 2008 17:17
Tomb raider je tu s námi už více než 10 let. Kdo by to v roce 1996 předpokládal, že se z Tomb raider stane celosvětový hit. A z Lary celebrita první kategorie, která dobude i HOLLYWOOD. Začněme ale od začátku. Na podzim roku 1996 vyšel první díl od tehdy neznámého týmu Core Design. Tato firmička tehdy ještě neměla za sebou moc her, ale s Tomb raiderem se trefila do černého. Hrdinou nebyl nabušený hrdina, který dře každý den hodiny v posilovně. Byla to žena - archeoložka Lara Croft. Hned v prvním díle je Lara najata, aby našla vzácný artefakt známý jako Scion. Během své cesty se podívá do Peru, Řecka, Egypta a dalších zemí. Nakonec zjistí, že byla součástí velkého spiknutí.

V druhém díle s podtitulem The Dagger of Xian Lara hledala Xianovu dýku. Lara se během své cesty podívala do Číny, Tibetu, Itálie a dalších zemí. Pojetím byl tento díl více akční a to mu do značné míry prospělo. Za nejlepší úroveň se dala považovat ta poslední. Tam Lara bránila své sídlo před lupiči, kteří chtěli ukrást legendární dýku. Třetí pokračování Tomb Raider 3: Adventures of Lara Croft přineslo další vylepšení grafiky, nové pohyby a rovněž i nový příběh. Lara se podívala do Indie, Londýna, Jižního Pacifiku a dokonce i do oblasti Area 51. Šlo o čtyři krystaly, které dopadly kdysi na zem s meteorem. Ty mají dohromady velkou moc, a tak je dávní námořníci ukryli na různé části planety. To je pro Laru výzva, a tak se je ihned vydá najít. Čtvrtý díl Tomb Raider: The Last Revelation považuje mnoho fanoušků za nejlepší díl série. Místem děje je tentokrát pouze Egypt a díky filmečkům, které hru doprovázeli, měla hra nezapomenutelné kouzlo. Lara náhodně osvobodí dávného boha Setha a ten začne ničit zemi. To Lara nemůže nechat jen tak, a proto se vydá na dlouhou cestu napříč Egyptem, aby ho zastavila. Tomb raider 4 přinesl spoustu zábavy, přestože se odehrával pouze v jedné zemi. Dokonce se tento díl dá označit za nejdelší. Core Design chtělo tímto dílem sérii ukončit, a proto je Lara Croft na konci zasypána rozpadající se pyramidou.

Pátý díl Tomb Raider Chronicles se odehrává několik dní po Lařině pohřbu. V sídle Croftů se sejdou Lařini přátelé a vyprávějí si o jejích dobrodružstvích. Hra měla celkem čtyři kapitoly a každá vyprávěla jiný příběh. V prvním jsme se podívali do Říma, kde Lara hledala vzácný artefakt. Ve druhém se Lara podívala na ruskou ponorku. Ve třetím bylo Laře pouhých 16 let a odehrával se na tajemném ostrově. Tento příběh se dal označit jako nejpovedenější. No a v posledním příběhu se Lara v mrakodrapu snažila ukrást vzácný artefakt. Tato část hry byla občas hodně frustrující a rozhodně nejtěžší. Byl to úplně jiný styl hraní a hráči si ho tak zrovna příliš neoblíbili. Tím Lara zakončila svou pouť na PSone. Na PS2 začala Lara s hrou Tomb Raider: Angel of Darkness. Tento díl byl hodně kritizován za bugy a nedodělanost. Přinesl jen málo změn a dokonce byl kvůli nesplnění cílů Core Design odtržen od dalších dílů. Další TR už vyšel pod taktovkou Crystal Dynamics. Bohužel si všichni najednou uvědomili, že starý dobrý Tomb Raider je navždy pryč. Nové herní mechanismy a množství dalších faktorů způsobily v Tomb raider sérii evoluci. Nový díl s podtitulem LEGENDS zavedl hráče na úplný začátek Lařina dobrodružství. Lara zde hledala Excalibur, aby mohla znovu spatřit svoji matku. To se jí nakonec povedlo, ale bohužel jen na několik chvil. Lara během svého putování bojovala se svoji dávnou kamarádkou Amandou, o níž si myslela, že zemřela.

Lara Croft Tomb Raider: Anniversary je jedinečný projekt. Hodně lidí si řekne, že je to prostý remake a mávne rukou. Ostatní se dočkají vytříbené hratelnosti ve skvělé grafice. Ani remakem se Anniversary nedá až tak správně nazvat. Ano, hra čerpá z prvního dílu série, ale vývojáři z Crystal Dynamics hru předělali tak, že zbyla jen ta příběhová kostra. Jak říkají vývojáři z Crystal Dynamics, vzali spíše to nejlepší z původní hry a to vylepšili o nové prvky. Něco jako Peter Jackson s King Kongem. Opět se podíváme do Peru, Řecka, Egypta a nakonec se Lara dostane do zapomenuté pyramidy. Všechny levely jsou dotaženy do naprosté dokonalosti a grafický vzhled např. egyptských pyramid nebo zapomenutého chrámu v Peru je opravdu působivý. Zde Crystal Dynamics předvedl mistrovský level design a chvilkami se mi zdálo, že jím překonal i doposud nejlepší PS2 hru God of War 2. Vše umocňuje i celková grafická stránka hry, která rovněž nemá na Playstation 2 obdoby. Pořád se jedná o engine použitý v Tomb raider Legend, ale ten je vylepšený o spoustu nových prvků.

V Tomb Raider: Anniversary narazíme na všechnu faunu z původní hry. Netopýři, přerostlé krysy, panteři, vlci a pochopitelně dinosauři opět prověří vaši mušku. Hned na začátku hry v Peru se setkáte s Tyranosaurem. Boje s bossy mají poprvé v Tomb raider sérii nový rozměr. Už nestačí jen tupě střílet, dokud potvora nelehne, ale chce to trochu taktiky. U většiny soubojů přijde na řadu nový systém uhýbání. Když se na Laru rozeběhne nějaký nepřítel, objeví se na obrazovce znak kolečka a analogu. Při zmáčknutí kolečka se hra pozastaví a analogovou páčkou nasměrujete Laru, kam má uskočit. Během úskoku může Lara pořád střílet i zaměřovat. Kromě Tyranosaura zde nalezneme i další bosse, jako například dva Kentaury, nebo pak v závěru hry obrovské monstrum v pyramidě a pochopitelně i šéfku, která si Laru najala aby našla artefakt Scion.

Původní hru charakterizovaly velké mechanické skládačky, hádanky a chytře schované klíče. To vše naleznete i v novém díle. Vše je ale předěláno a většinou danou situaci řešíte úplně jinak než v originálu. Puzzlů je ve hře také celá řada a při jejich řešení si užijete jistě spoustu zábavy. Škoda jen, že se všechny řeší téměř stejně. Co trošku kazí postup hrou, jsou frustrující pasáže, u kterých budete asi hodně nadávat. Špatný úchyt nebo načasování situace se může rychle proměnit ve váš konec. Hra se nedá ukládat kdekoliv, ale fungují zde autosavy rozmístěné po levelech. Těch je sice hodně, ale překonat několik překážek najednou je někdy opravdu hodně těžké. Na konci hry v pyramidě musíte navíc zdolat některé římsy na čas, a tak někdy budete danou situaci opakovat neustále dokola, dokud se vám ji náhodně nepovede zvládnout. To je dle mého jediná chybička na tak skvělé hře, jakou Tomb Raider: Anniversary bezpochyby je.

Lara se od původní hry naučila nové pohyby, které jsou pochopitelně i daleko plynulejší. Lara tak někdy připomíná novodobého perského prince. Novinkou v sérii je lezení po sloupech, které se objeví hned v prvním levelu v Řecku. Sloupy mají v sobě praskliny a Lara po nich dokáže šplhat a přeskakovat z jednoho na druhý. Z Legendu si Lara vypůjčila i lano s magnetem. To oceníte zejména v úrovních, kde máte na zdi hák a Lara musí překonat velkou propast. Pomocí lana může Lara i běhat po zdi. To vypadá docela efektně a je to skvělé oživení hratelnosti. Dále umí Lara skákat na hroty kůlů. Samozřejmě, že se Lara na kůlu neudrží věčně a po čase ztrácí rovnováhu. K opětovnému získání rovnováhy slouží trojúhelník.

Z Tomb Raider Legend byl přidán do Anniversary systém bonusů. Opět při hře sbíráte krystaly, které se vám při konečném zúčtování promění v bonusy. Postupně si tak odkrýváte hudbu na poslech, oblečky pro opakované hraní, informace o postavách, cheaty a nebo komentáře od tvůrců hry. Ty jsou celkem zajímavé a pokud rozumíte alespoň trochu anglicky, vyplatí se je poslechnout. Všechny krystaly nemusíte posbírat během hlavního hraní. Až hru dokončíte, tak se vám zpřístupní všechny levely a pak už se můžete vydat jen na lov krystalů. Novinkou je i překonání levelu na čas. Jako skoro ve všech Tomb raiderech, i zde máte k dispozici panství Croftů. Lara tam má tělocvičnu, kde může trénovat, a samozřejmě nechybí ani tajná místa, po jejichž nalezení se vám hra odmění zajímavým bonusem. Tomb raider Legend neměl žádný inventář, alespoň si na něj nepamatuji. V Anniversary máte k dispozici starou dobrou klasiku, kde naleznete H&K, brokovnici, Uzi samopal, Desert Eagle a malou nebo velkou lékárničku.

Autoři až moc okatě zkopírovali některé věci z God of War. Někdy vás nepřítel chytne a vy musíte rychle mačkat různá tlačítka, abyste ho ze sebe setřásli. Naleznete zde i interaktivní filmečky, kde likvidujete hlavně lidské nepřátele. Co maximálně umocňuje herní zážitek, je skvělá hudba. Tomb Raider: Anniversary předvádí, jak má vypadat soundtrack k dobrodružné hře. Trošku škoda je, že Laře nikdo při hře neradí a neslyšíte tak žádný hlas přes mikrofon. U Legendu jsem si na to zvykl, a tak mi tato možnost u Anniversary chyběla.

Lara Croft Tomb raider: Anniversary je zatím nejlepším dílem v sérii a jednou z nejlepších her na Playstationu 2 vůbec. Po God of War 2 má Playstation 2 druhou hru, do které se vyplatí investovat. Bravo Crystal Dynamics, udělali jste špičkovou hru, na kterou se jen tak nezapomene.

Tomb Raider: Anniversary

ps3x360wiipspdsps2
Eidos, Crystal Dynamics