Lara Croft Tomb Raider: Anniversary

Martin Šmíd, 22. 8. 2008 18:55
Už je to nějaký čas, co vyšla hra Tomb Raider: Anniversary na PS2, ale až nyní se k nám do redakce dostala PSP verze, kterou si zhodnotíme. Protože se jedná o jakýsi remake prvního dílu, opět se tak podíváme do Peru, Řecka, Egypta a nakonec se Lara dostane do zapomenuté pyramidy. Všechny levely jsou dotaženy do naprosté dokonalosti a grafický vzhled např. egyptských pyramid nebo zapomenutého chrámu v Peru je opravdu působivý.

V Tomb Raider: Anniversary narazíme na všechnu faunu z původní hry. Netopýři, přerostlé krysy, panteři, vlci a pochopitelně dinosauři opět prověří vaši mušku. Hned na začátku hry v Peru se setkáte s Tyranosaurem. Boje s bossy mají poprvé v Tomb raider sérii nový rozměr. Už nestačí jen tupě střílet, dokud potvora nelehne, ale chce to trochu taktiky. U většiny soubojů přijde na řadu nový systém uhýbání. Když se na Laru rozeběhne nějaký nepřítel, objeví se na obrazovce znak kolečka a analogu. Při zmáčknutí kolečka se hra pozastaví a analogovou páčkou nasměrujete Laru, kam má uskočit. Během úskoku může Lara pořád střílet i zaměřovat. To by se mohlo u PSP verze zdát jako velký problém kvůli absenci druhé páčky, ale není. Vše se ovládá skvěle. Kromě Tyranosaura zde nalezneme i další bosse, jako například dva Kentaury, nebo pak v závěru hry obrovské monstrum v pyramidě a pochopitelně i šéfku, která si Laru najala aby našla artefakt Scion.

Původní hru charakterizovaly velké mechanické skládačky, hádanky a chytře schované klíče. To vše naleznete i v novém díle. Vše je ale předěláno a většinou danou situaci řešíte úplně jinak než v originálu. Puzzlů je ve hře také celá řada a při jejich řešení si užijete jistě spoustu zábavy. Škoda jen, že se všechny řeší téměř stejně. Co trošku kazí postup hrou, jsou frustrující pasáže, u kterých budete asi hodně nadávat. Špatný úchyt nebo načasování situace se může rychle proměnit ve váš konec. Hra se nedá ukládat kdekoliv, ale fungují zde autosavy rozmístěné po levelech. Těch je sice hodně, ale překonat několik překážek najednou je někdy opravdu hodně těžké. Na konci hry v pyramidě musíte navíc zdolat některé římsy na čas, a tak někdy budete danou situaci opakovat neustále dokola, dokud se vám ji náhodně nepovede zvládnout. To je dle mého jediná chybička na tak skvělé hře, jakou Tomb Raider: Anniversary bezpochyby je.

Lara se od původní hry naučila nové pohyby, které jsou pochopitelně i daleko plynulejší. Lara tak někdy připomíná novodobého perského prince. Novinkou v sérii je lezení po sloupech, které se objeví hned v prvním levelu v Řecku. Sloupy mají v sobě praskliny a Lara po nich dokáže šplhat a přeskakovat z jednoho na druhý. Z Legendu si Lara vypůjčila i lano s magnetem. To oceníte zejména v úrovních, kde máte na zdi hák a Lara musí překonat velkou propast. Pomocí lana může Lara i běhat po zdi. To vypadá docela efektně a je to skvělé oživení hratelnosti. Dále umí Lara skákat na hroty kůlů. Samozřejmě, že se Lara na kůlu neudrží věčně a po čase ztrácí rovnováhu. K opětovnému získání rovnováhy slouží trojúhelník.

Z Tomb Raider Legend byl přidán do Anniversary systém bonusů. Opět při hře sbíráte krystaly, které se vám při konečném zúčtování promění v bonusy. Postupně si tak odkrýváte hudbu na poslech, oblečky pro opakované hraní, informace o postavách, cheaty a nebo komentáře od tvůrců hry. Ty jsou celkem zajímavé a pokud rozumíte alespoň trochu anglicky, vyplatí se je poslechnout. Všechny krystaly nemusíte posbírat během hlavního hraní. Až hru dokončíte, tak se vám zpřístupní všechny levely a pak už se můžete vydat jen na lov krystalů. Novinkou je i překonání levelu na čas. Jako skoro ve všech Tomb raiderech, i zde máte k dispozici panství Croftů. Lara tam má tělocvičnu, kde může trénovat, a samozřejmě nechybí ani tajná místa, po jejichž nalezení se vám hra odmění zajímavým bonusem. Tomb raider Legend neměl žádný inventář, alespoň si na něj nepamatuji. V Anniversary máte k dispozici starou dobrou klasiku, kde naleznete H&K, brokovnici, Uzi samopal, Desert Eagle a malou nebo velkou lékárničku.

Autoři až moc okatě zkopírovali některé věci z God of War. Někdy vás nepřítel chytne a vy musíte rychle mačkat různá tlačítka, abyste ho ze sebe setřásli. Naleznete zde i interaktivní filmečky, kde likvidujete hlavně lidské nepřátele. Co maximálně umocňuje herní zážitek, je skvělá hudba. Tomb Raider: Anniversary předvádí, jak má vypadat soundtrack k dobrodružné hře. Co bych hře naopak vytknul, je kamera, která se dá sice omezeně ovládat tlačítky L a R, ale nikdy nefunguje úplně spolehlivě. Pokud se tak chcete dobře rozhlédnout, musíte si přepnout pohled do první osoby. Dalším mínusem je nahrávání levelů, které je velmi pomalé a trvá i necelou minutku. Jde tak o dosti frustrující prvek, jelikož se vám ve hře jistě podaří párkrát umřít a budete tedy muset vždy čekat, než se hra opět načte. Plný počet si naopak zaslouží grafici, protože hra patří po této stránce k tomu nejlepšímu, co se na PSP objevilo.

PSP verze Tomb Raider: Anniversary je skvělou hrou pro tuto konzoli. Určitě zamrzí některé chybičky, které PS2 verze neměla, ale pokud jedete na dovolenou, jedná se o skvělou hru, kterou můžete hrát naprosto kdekoliv. Navíc patří rovněž k nejhezčím hrám na PSP.

Tomb Raider: Anniversary

ps3x360wiipspdsps2
Eidos, Crystal Dynamics