Tiny Tina's Wonderlands

Martin Šmíd, 30. 3. 2022 14:49
Studio Gearbox Software stojí za celou řadou oblíbených akčních her, pořád rád vzpomínám na fantastický Half-Life: Opposing Force, ale nejvíce se proslavilo sérií lootovacích stříleček Borderlands, která nabídla nesmírně propracované univerzum s výborně napsanými postavami, ale také neskutečně návykovou hratelností. Ta patří mezi nejoblíbenější herní značky nejen vydavatele 2K Games, přičemž každý díl se může chlubit milionovými prodeji, ale také velkým množstvím nejrůznějších DLCček, v nichž se kolikrát jen těžko vyznává i ten největší fanoušek. Po třetím dílu, který nedopadl vůbec špatně, a dá se říci, že naplnil vysoká očekávání, se vývojáři vrhli na spin-off Tiny Tina's Wonderlands, točící se kolem jedné z nejoblíbenějších postav série. Ten o sobě dával před vydáním docela hlasitě vědět, a jako fanoušek série jsem rád, že nezklamal. Naopak jsem docela překvapen, že ačkoliv jde o spin-off, byla mu věnována obrovská péče a na každém kroku jsou vidět velké produkční hodnoty. Více níže v mé recenzi.

Hra Tiny Tina's Wonderlands nijak nenavazuje na třetí Borderlands ani na jakýkoliv jiný díl této nesmírně oblíbené videoherní série lootovacích stříleček. Jde o samostatný fantasy spin-off s vlastní příběhovou linkou, který si může užít naprosto každý, ačkoliv vynechat předchozí díly by vzhledem k jejich kvalitě byla docela škoda. Nejvíce si hru ale určitě užijí fanoušci, kteří třeba hráli výborné rozšíření Borderlands 2 - Tiny Tina’s Assault on Dragon Keep z roku 2013 a znají tak celé univerzum, jeho zákonitosti, postavy a mají rádi hodně praštěnou Tiny Tinu, kterou i nyní ztvárnila fantastická Ashly Burch. Hraní této postavy si očividně od začátku náramně užívala a jsem přesvědčen, že bez ní by Tiny Tina nikdy nedosáhla takové popularity. Ta je nyní přímo hlavním hybatelem událostí, protože se rozhodla při čekání na opravu své lodi s několika svými přáteli zahrát stolní hru Bunkers & Badasses, což je v univerzu Borderlands variace na Dungeons & Dragons.

Mezi postavami, které hru hrají, ať už jde o zmíněnou Tiny Tinu, praštěného robota Fretta nebo Valentina, je od začátku skvělá chemie a krásně se doplňují, navíc všechny mají profesionální dabing nejvyšší kvality. Největší roli hraje právě Tiny Tina jakožto Dungeon Master, která dokáže díky svým schopnostem a vůbec roli posouvat příběh kupředu a zároveň určovat, kde se bude odehrávat a za jakých pravidel. Celkově je příběh slušně napsán, je od začátku do konce hodně vtipný, čemuž prospívá, že se nebere vůbec vážně. Vývojáři ze studia Gearbox Software opět odkazují i na řadu filmů, knížek, pověstí či dalších her, mezi čímž dojde i na vedlejší dlouhý úkol, který je parodií na námi oblíbeného Zaklínače. Nejde přitom jen o humorně pojatý příběh, točící se kolem záchrany království před zlým Dragon Lordem, ale i postavy, které jsou zajímavé, kolikrát pořádně ztřeštěné a velmi dobře napsané, ať už v hlavní příběhové lince nebo vedlejších úkolech. Na tohle jsme si tak nějak zvykli u Borderlands série a jsem rád, že z tohoto standardu vývojáři nepolevili ani u nyní recenzovaného spin-offu. Očividně mu věnovali stejnou pozornost jako plnohodnotné Borderlands hře.

Když vycházel třetí Borderlands, sice vývojáři zachovali pro sérii řadu charakteristických prvků, ale hodně jsem ocenil, že se jim s citem povedlo modernizovat hratelnost, ať už šlo o gunplay, pohyb po prostředí nebo lootovací systém. Vše bylo dotaženější a staralo se o velmi zábavný základ pro všechny ty hlavní i vedlejší úkoly a vůbec prozkoumávání obrovských světů. Vlastně i dnes bych našel jen málo nedostatků na hratelnosti, a vývojáři si byli určitě vědomi toho, co se jim povedlo, a tak neměli důvod něco do nyní recenzovaného spin-offu Tiny Tina's Wonderlands měnit. V něm největší změnou je hlavně zasazení, protože se odehrává ve fantasy světě plném kyklopů, koster, goblinů, velkých i menších draků, záludných pirátů i banditů a dalších stvoření, který je navíc hodně rozmanitý a nabízí řadu po stránce designu nádherných lokací, do nichž je radost se vracet a prozkoumávat je. I proto může Tiny Tina's Wonderlands chvilkami působit jako větší rozšíření pro Borderlands 3, ale proti tomu ve výsledku zase tak nemám.

Co se týče hratelnosti, většina mechanik tak zůstala při starém. Viditelnějšími změnami v hratelnosti tak jsou pouze kouzla místo granátů, kterých je velké množství druhů, od ohnivých po elektrická či zmrazující, kterými lze docela efektně likvidovat velké zástupy zmíněných potvor, no a také tu mají větší prostor zbraně na krátkou vzdálenost. Ty dokážou být kolikrát stejně účinné jako ty palné. Když už jsem u zbraní, tak ty mají sice mnohdy podobné funkce jako v Borderlands 3, ostatně vrací se většina jejich výrobců, ale některé byly upraveny po stránce designu tak, aby se více hodily do fantasy prostředí. Třeba pistole je proto vytvořena do jakési menší kuše, ačkoliv nepálí šípy, ale klasické kulky nebo granáty.

Ano, někdo může namítnout, že změn mohlo být více, zvláště při ceně hry, ale na druhou stranu jde o sakra dobrou lootovací střílečku, který fanoušky rozhodně nezklame. Lootu je totiž hodně a pořád je se za čím hnát. Vývojáři připravili velké množství zbraní s kolikrát až šílenými perky, které je radost i díky skvělému gunplayi používat, a do toho je možné se zlepšovat i nasazováním amuletů či prstenů. Ačkoliv je lootu opravdu hodně a kolikrát se z nepřátel sype takovou rychlostí, že není možné vše důkladně prozkoumávat, systém je ve výsledku celkem jednoduchý a rychle se v něm každý zorientuje. Hráči, kteří hráli Borderlands 3 v tomto budou mít určitě velkou výhodu. Tiny Tina's Wonderlands je také akční hra s RPG prvky, takže jako v klasických Borderlands hrách je nutné si na začátku hrdinu vytvořit, k čemuž je nyní dáno více možností, a samozřejmě si vybrat i třídu. Tříd je několik, každá se od sebe docela dost liší, takže každý si může vybrat tu, která bude nejlépe sedět jeho hernímu stylu. Příjemné určitě je, že časem je možné si vybrat ještě sekundární třídu a schopnosti kombinovat.

Když jsem dokončil úvodní tutoriálovou misi, která se odehrává klasicky ve first-person pohledu, objevil jsem se jako menší avatar s obří hlavou na mapě Overworld, připomínající stolní hry či klasická japonská RPGčka. Jde vlastně o základní mapu světa, v níž si postupně odemykáte cestičky dál do různých oblastí, které můžete navštěvovat, ale také plnit menší vedlejší úkoly, případně hledat náhodná střetnutí s protivníky. Bohužel střety s náhodnými protivníky nejsou po čase zase tak zábavné, protože se hra během nich přepne do malé arény, kde je nutné zlikvidovat určitý počet nepřátel, aby se naplnil ukazatel. Následně získáte loot a jste posláni zpět. Tato střetnutí jsou docela hojná, ačkoliv jim jde utéci, a i proto bych si představoval, že budou zajímavější a nápaditější. Škoda. Mapa Overworld je ale jinak docela dobrý nápad, jak obohatit klasickou Borderlands formulku, funguje slušně a sama o sobě obsahuje řadu tajemství, skrytých pokladů a míst, které jsem rád objevoval.

Hlavní příběhovou linku lze dohrát za nějakých patnáct až dvacet hodin dle zvolené obtížnosti. To je dle mého solidní čas, navíc jsem se během hraní hlavní kampaně ani na minutu nenudil, za což může její skvělý design, humorně pojatý příběh se výborně napsanými postavami, rozmanitost skvěle navržených úrovní, zábavné přestřelky s řadovými protivníky i velmi dobře navržené souboje s bossy. Dohráním hlavní linky ale nic nekončí, protože je možné se vrhnout na vedlejší úkoly. Některé spočívají jen ve vyčištění nějakého toho kratšího dungeonu, kde to je jen o využití bojových schopností a získaného vybavení. Další si ale svoji propracovaností nezadají s hlavní linkou, jsou zajímavé, zábavné a také obsahují další dobře napsané postavy. Vedlejší úkoly tedy ve výsledku dobře obohacují samotný balíček a dělají ho ještě zábavnější, navíc se díky nim herní čas minimálně zdvojnásobí.

I když se to bere jako samozřejmost u Borderlands série, za zmínku v recenzi stojí, že je možné celou hlavní kampaň i další obsah projít s kamarádem či kamarády v kooperaci. A to jak online, tak offline na rozdělené obrazovce. Bohužel během prvních dní byl velký nápor na servery, takže chod kooperace nebyl ideální, ale nyní už je vše prakticky v normálu. U kooperace potěší dobré vybalancování, takže všichni hráči si jsou rovni a nestane se, že by nalevelovanější a vybavenější hráč zkazil hru méně vybavenému kamarádovi na nižším levelu. Všichni mají obtížnost stejnou, takže každý uvidí protivníky na svém levelu.

Po dohrání zmíněného obsahu a dosažení čtyřicátého levelu je možné dále zvedat Myth Rank, který propůjčuje další zajímavé pasivní schopnosti ve čtyřech kategoriích. Co se týče přímo endgame obsahu, na ten je hra Tiny Tina's Wonderlands poněkud chudší. Nabízí prakticky jen arénové souboje The Chaos Chamber s různými modifikátory a náhodně volenými protivníky, na jejichž konci je vždy pěkný loot. To je trochu zklamání, protože u lootovací hry bych čekal, že bude endgame propracovanější a také rozmanitější, ale očividně na něj nezbyl vývojářům čas. A vlastně je i tak otázka, jestli se nyní vůbec vyplatí hnát nyní za lepším lootem, když je možné ho uplatnit pouze v The Chaos Chamber na vyšší obtížnost. Tedy v aktivitě, která po pár zahráních ztrácí na atraktivitě a je dost repetetivní. Je ovšem třeba nutné hned dodat, že Gearbox hodlá hru Tiny Tina's Wonderlands podporovat minimálně čtyřmi DLCčky, ale zatím nevíme, jestli nabídnou jen další příběhové scénáře nebo i nějaký propracovanější endgame. Každopádně v následujících měsících bude důvod se do hry vracet, takže nejde jen o jednorázový spin-off, který se dohraje a může se odložit. Vlastně se na DLCčka i docela dost těším.

Série Borderlands je známá i pro líbivé vizuální zpracování podpořené o cel-shadedové umělecký styl, který si zachovává i nyní recenzovaný spin-off Tiny Tina's Wonderlands. Ten by ve vývoji už od začátku i pro konzole současné generace, a tak na režim zobrazení nabízí bez debat doposud nejlepší podívanou v rámci série. 4K rozlišení hře neskutečně sluší, hlavně zvolenému cel-shaded zpracování, postavy mají velké množství detailů i výborné animace, světy jsou daleko živější a uvěřitelnější, no a kvalitní nasvícení společně s krásnými efekty se stará o velmi pěknou podívanou po celou dobu hraní. Navíc na režim zobrazení hra běží krásně v 60fps, nezaznamenal jsem žádný větší pokles nebo jiný problém, který bych musel zmínit. Hra má ještě framerate režim, v němž se pokouší udržet 120fps, ale bohužel za cenu viditelně nižšího rozlišení, sníženého množství detailů a dalších kompromisů. I proto jsem hru Tiny Tina's Wonderlands jen zkusil v tomto režimu. Někomu s menším monitorem může vyhovovat, ale já s velkou TV dal jednoznačně přednost prvnímu režimu, v němž vypadá parádně a navíc se stále velmi dobře hýbe.

Tiny Tina's Wonderlands je povedený spin-off Borderlands série, který bude od první minuty bavit dobře napsanými postavami, rozmanitými lokacemi, zábavnými střety s protivníky, velkým množstvím zbraní s kolikrát až šílenými perky, dobře navrženými souboji s bossy i spoustou dobře navržených a propracovaných mechanik. Je jen škoda, že nenabízí už nyní propracovanější a zajímavější endgame obsah, no a také zamrzí sem tam několik nedotažeností nebo bugů. Nákup ale mohu rozhodně doporučit všem fanouškům Borderlands nebo lootovacích stříleček, po drtivou většinu času jsem se velmi dobře bavil a už se nemohu dočkat, až se do fantasy světa hry Tiny Tina's Wonderlands znovu vrátím s plánovanými DLCčky.

Tiny Tina's Wonderlands

ps4xoneps5xsx
2K Games, Gearbox Software