Theseus

recenze  25
Marcel Meralai, 9. 9. 2017 16:34
Ačkoliv se to nezdá, pro headset PlayStation VR neustále vychází celkem slušná řádka her. Ano, jedná se především o menší hříčky, které ale mnohdy stačí, abyste se dobře seznámili s virtuální realitou, a navíc si užili nevšední zážitek. Když byla pro PSVR oznámena hra Theseus od italského studia Reply Forge, nejeden fanoušek PlayStation v ní viděl jistou inspiraci God of War, a s tím související řeckou mytologií, ze které hra opravdu čerpá. Že bychom se tedy dočkali menšího GoW ve VR? No, ne až tak docela…

Recenzovaná verze: PlayStation VR

Nejprve se jako první vrhnu na příběh samotné hry. Theseus je VR hra ze třetí osoby, kde se chopíte hrdiny Thesea, který uvízl v labyrintu, kterému kraluje obrovská stvůra - Minotaur, tedy napůl člověk, napůl býk. Vašim hlavním úkolem bude dostat se z labyrintu a zároveň přežít střet s Minotaurem. Hra tedy čerpá postavy z řecké Mytologie, ale jak Theseus skončil v labyrintu nebo proč se tam vydal hra více nerozvádí. Pokud jste čekali po této stránce nějaký hlubší zážitek, budete celkem zklamáni. Navíc už na tomto docela plitkým příběhu je vidět, jak vývojáři k vývoji přistupovali a jaké měli ambice, takže asi nepřekvapí ani další části.

Krátce po úvodních několika minutách hry vás kontaktuje neznámý hlas Ariadne, což je bytost, která rovněž uvízla v labyrintu. Ariadne vám bude po celou dobu pomáhat a svým světlem ukazovat cestu dále (snad kdybyste se v tom tunelu náhodou ztratili), a hlavně bude jediným hlasem, který ve hře uslyšíte, a který alespoň trošku nakousne příběh hry a prostředí, v němž se budete s Theseusem pohybovat.

A tím se dostávám k zásadní slabině celé hry – vše je z ní cítit tak nějak napůl a tím myslím tu sakra prázdnou polovinu. Protože když přejdeme na herní mechaniky, budete skákat, ručkovat po římsách, občas zabijete jeden (ano, více jich není) typ nepřátel a následovat bude vždy bílé světlo Ariadne v čistě lineárních úrovních s ne zrovna dobře zvládnutým level designem.

Třešničkou na dortu jsou pak momenty, kdy postava přestane běhat a jde pomalu prostředím, kdy se kamera plíží za Theseusem a ve hráči to má asi vzbuzovat napětí z toho, co přijde. Takto na papíře to zní jako osvědčený koncept, jak vyšroubovat napětí, bohužel hra to nedokáže přenést tak, jak asi autoři chtěli a místo zvyšujícího napětí se dostavuje nuda. Hodně často se proto budete zamýšlet nad tím, jestli to nebyl spíš záměr autorů natáhnout těmito momenty už tak krátkou herní dobu.

Když přejdeme na souboje, opět mi bude na jazyku ulpívat hořká pachuť nudy a stereotypu. Ano, čtete dobře. I u titulu s herní dobou celovečerního filmu (cca 100minut), se může dostavit stereotyp. Stačí, když necháte pouze jeden typ nepřátel (pseudo-pavouci) a smrsknete celý soubojový systém do mačkání čtverečku (útok) s občasným máchnutím loučí (trojúhelník), a celým tímto konceptem budete uměle natahovat herní dobu. Ani jedno kombo – prostě nic, jen 3 bídné animace, které Theseus točí pořád dokola. Za to by se styděla i mobilní hra, hanba!

Na druhou stranu, jedná se o VR hru. Toto vše, co jsem tedy popsal výše, by se dalo odpustit, pakliže by hra odváděla skvěle svojí práci na poli virtuální reality. Tedy dokázala umocnit vjem z vašich střetů s Minotaurem a dodat patřičný WOW efekt, na který byste jen tak nezapomněli. Bohužel musím konstatovat, že přesně v tomto zásadním bodě všech VR her Theseus fatálně selhává a dost možná si budete říkat, proč se vlastně autoři namáhali s vývojem pro VR, když hra nedokáže onen pocit „být tam“ hráči patřičně prodat a celkově z předností VR vůbec netěží.

Střety s Minotaurem jsou tak naprosto mdlé a jako bonus mu občas zahapruje AI, takže budete často umírat naprosto zbytečně. Do toho vás bude štvát kamera, která je staticky umístěna a vy musíte natáčet kolikrát hlavu do nepříjemných poloh, abyste na hrdinu viděli. Pokud nehrajete na otočné židli, budete za to autory proklínat.

Jedinou světlou stránkou hry je docela pohledná grafika, kterou si majitelé konzole PlayStation 4 Pro mohou užít i v lepším rozlišení nežli na klasické PS4. Nicméně hudební doprovod téměř neexistuje a jeden hlas Ariadne to nezachrání.

Theseus je bohužel velkým zklamáním. Veškeré herní mechaniky jsou natolik zjednodušené, že po chvíli znudí i naprostého casual hráče, a to i přes skutečnost, že hru dohrajete za cca hodinu a půl. Střety s Minotaurem jsou mdlé a bez patřičného WOW efektu, protože hra neumí těžit z předností VR. Příběh je podaný natolik skromně, že se v něm také nikdo nenajde. Bohužel je na hře vidět, že chce jenom těžit z menší nabídky pro VR, kde půjde lépe vidět a tolik nezapadne, protože kdyby měla být na klasické konzole, byla by považována za špatný vtip. Rozhodně nedoporučuji.

Theseus

ps4psvr
This is Forge Reply, This is Forge Reply