The Surge 2

recenze  20
Martin Šmíd, 24. 9. 2019 0:15
Možná si ještě pamatujete, jak před několika lety byl trend vytvářet jednoduché hry přístupné naprosto všem, čímž utrpěl jejich design a mnohdy i kvalita. Pak ale přišlo studia FromSoftware, které se svými Souls hrami ukázalo, že je tu místo i pro propracované hardcore záležitosti. Není divu, že na tento úspěch zareagovala i další studia. Jedním z nejaktivnějších je německé studio Deck 13, které nám nejprve přineslo solidní fantasy akci Lords of the Fallen, aby následně přišlo se sci-fi hrou The Surge. Ta ukázala, že formulka studia FromSofware může fungovat velmi dobře i mimo fantasy zasazení. No, a protože zaznamenala solidní komerční úspěch, mohli se vývojáři pustit do pokračování.

Recenzovaná verze: PlayStation 4 Pro

Ačkoliv se pro první The Surge nechali vývojáři ze studia Deck 13 inspirovat tvorbou FromSofware, je také nutné dodat, že přišli se spoustou zajímavých nových nápadů a mechanismů. Ve výsledku tak jejich hra měla svoji originální a charakteristickou tvář, což možná byl i jeden z důvodů, proč dokázala oslovit hráče a nezaškatulkovala se jen do plejády dalších průměrných klonů. Ze základů prvního dílu vychází právě vycházející pokračování, na němž je od první minuty vidět, že tentokrát měli vývojáři daleko větší ambice a chtěli vytvořit hru, která bude nejen kvalitní a reagovat na zpětnou vazbu fanoušků, ale také větší a rozsáhlejší. Tuto snahu určitě cením, a už takto na začátku mohu prozradit, že jsem si hraní The Surge 2 užil, ačkoliv mám ke hře i pár výhrad. Pojďme ale pěkně popořadě.

The Surge 2 se odehrává těsně po konci prvního dílu. Pokud jste ho hráli, bude to pro vás určitě plus, protože už tak nějak budete seznámeni se zdejším univerzem a několika důležitými postavami. Jestli jste ho ale nehráli, hra vám to nejdůležitější osvětlí, ale přijdete o nějaké ty podrobnosti a souvislosti. Nehrozí ovšem, že byste byli z příběhu zmateni. Tedy alespoň ne více než bezejmenný a bohužel i němý hlavní hrdina. S ním se hned na začátku zřítí nad městem Jericho letadlo a jako jedinému se mu podaří přežít. O dva měsíce později se probouzí z kómatu se ztrátou paměti na ošetřovně věznice, všude kolem něho vládne chaos a neustále se mu zjevuje obraz mladé dívky Atheny, která může být klíček k úniku, ale také k záchraně města Jericha. Boj o přežití může začít. Bohužel stejně jako první díl trpí The Surge 2 na ne moc zajímavou zápletku s nezajímavými postavami, která se točí kolem velkého spiknutí a snaze zachránit svět použitím nanitů. To se ale dle očekávání vymklo kontrole. Neříkám, že je příběh nějaký průser, ale z daného tématu šlo vytěžit daleko více.

Z předchozích řádek musí být každému jasné, že The Surge 2 je opět hardcore akční RPG hra pro jednoho hráče, která se ale tentokrát neodehrává ve výzkumném středisku organizace CREO, jako první díl, ale v daleko rozsáhlejší lokalitě, a to městě Jericho City. Hned na začátku jsem byl trochu zklamán designem města Jericho, protože ten je prostě a jednoduše nezajímavý a nudný. To je ale problém obecně her odehrávající se v budoucnosti, protože moderní či futuristický a hodně generický design budov, vozidel a vůbec světa není tak přitažlivý, alespoň pro mě, a nemá až kolikrát takovou tu romantickou atmosféru, jako je tomu u fantasy a série Souls. Zde je to bohužel podpořeno i slabšími texturami, nevýrazným uměleckým stylem a ne tolik pohledným vizuálem, k němuž se ještě dostanu.

Zatímco design nemusí oslovit úplně každého, tak funkčností je na tom svět hry The Surge 2 velmi dobře. Opět budete muset jednotlivé lokace důkladně prozkoumávat, hledat skryté chodby a různé zkratky do základní lokace, kde se nachází léčící stanice, u níž je možné upgradovat svého hrdinu i jeho výzbroj. A hledání zkratek je ještě důležitější, protože The Surge 2 nemá žádné rychlé cestování, jako je tomu u konkurenčních Souls her. Naštěstí jsou po světě různé magnetické výtahy a později dostanete pro rychlý přesun i speciální kotvu. Pohyb po světě tak ve výsledku není pomalý, jak by se mohlo zdát po pár desítkách minut hraní.

Oproti výzkumnému středisku CREO z prvního dílu je herní svět daleko větší a po většinu času se neodehrává ve stísněných až klaustrofobických temných chodbách. To je jednoznačně plus a tuto změnu vítám. Vývojáři větší rozlohu světa využili i k přípravě řady propracovanějších vedlejších úkolů, které vám mohou zadat NPC postavy. Těch potkáte během dobrodružství docela dost. Od lékařky potřebující léky pro nemocné, po šílenou kuchařku, shánějící ingredience pro svoji večeři. Jaké je ale pak překvapení, když zjistíte, že tou hlavní přísadou večeře jste právě vy. Vedlejší úkoly můžete, ale také nemusíte plnit, nikdo vás do nich nenutí, ale jste vždy dobře odměněni herní měnou pro upgrady, a zároveň zjistíte další informace o světě, v němž se vše odehrává. A že je to svět hodně postavený na hlavu. Navíc jednotlivé vedlejší úkoly nejsou vůbec špatné, vlastně jsou fajn a je zábava je plnit.

Svět a jeho využití je jedna věc, ale tím nejdůležitějším na The Surge 2 jsou souboje s nepřáteli. Soubojový systém byl svým způsobem originální už v prvním díle a nyní vývojáři z něj vycházejí. Opět tedy nejde jen o to, abyste sekali do protivníka hlava nehlava, ale musíte vybírat na jeho těle slabá místa, a do nich útočit. Pokud ovšem zničíte silnější a odolnější místo, máte možnost mu část těla odseknout, což je doprovázeno kolikrát hodně krvavou animací, a získat plánek na výrobu dané části brnění. Musím se přiznat, že soubojový systém mě nesmírně bavil už u prvního dílu, a zde tomu nebylo jinak. Jde určitě o největší chloubu hry.

Dopomáhá tomu i velké množství zbraní, od různých kopí, po výztuže rukou či různé palice. Každá zbraň má nejen velmi zajímavý futuristický design, ale i odlišné vlastnosti. Zatímco menší zbraně jsou rychlé, velké zase pomalé a silné, pak tu jsou i elementární vlastnosti, které rovněž v bojích nemálo mohou pomoci. Vezměte si třeba zbraň s elektřinou. Ta dokáže po několika secích na pár vteřin vyřadit z boje protivníka, a to je pak vítaná pomůcka. Jednotlivá brnění i získané zbraně si můžete postupně za nalezený materiál vylepšovat skrze jednoduchý, ale dobře fungující systém. Když už jsem u brnění, opět tu naleznete i řadu různých setů. Sice ne každý je dělaný čistě na obranu, ale dává jiné pasivní schopnosti, které nejsou úplně k zahození. Opět tedy platí, že svůj herní styl si tak můžete do jisté míry sami definovat.

Hodně zbraní bude potřeba na rozmanité protivníky, od různých robotů přes vojáky s technologicky vyspělou zbrojí až po různé kreatury vzniklé z hrátek s nanitami. Rozmanitost protivníků je fajn, navíc každý protivník má i svůj vlastní styl boje, takže vždy při setkání s novým druhem následuje chvilkové učení, jak na něj vyzrát. V boji s protivníky vám nyní může pomoci i dron, jehož získáte hned na začátku hry. Ten se nyní do akce zapojuje daleko častěji, protože umí střílet, později i pokládat miny, případně omračovat protivníky pulzními výboji. Je tedy důležitou součástí vašeho arzenálu zbraní, a musím říci, že se mi jeho zakomponování líbilo. Pravda, dron už byl v prvním díle, ale zde je daleko lépe do hry zakomponován.

U druhého dílu vývojáři kompletně překopali systém léčení. Nový systém dělá z The Surge 2 o něco málo jednodušší a přístupnější záležitost, ale je tedy nutné hned jedním dechem dodat, že jde i tak o těžkou záležitost. Pořád můžete mít nějaké ty lékárničky do zásoby, ale následně se léčíte tak, že využíváte nabitou baterii, což je po zdraví a výdrži třetí ukazatel. Tu si nabíjíte ránami do protivníka, takže pak není moc velký problém se během souboje třeba s bossem pravidelně léčit. Pokud jste tedy dostatečně aktivní a umíte se dobře vyhýbat útokům protivníka. To je tedy jedna drobná, ale podstatná podmínka.

Jak zabíjíte nepřátele a plníte úkoly, získáváte Techšrot. To je místní měna a taková variace na duše či krev ze Souls her. Za ten následně můžete u zdravotních stanic vylepšovat tři atributy svého hrdiny – zdraví, výdrž i výkon baterie. Útok a obranu je možné zlepšovat jen upgradem brnění a zbraní. To je jiný systém než u Souls her a vůbec vylepšování hrdiny je značně odlišné od klasických RPGček, ale líbí se mi. Stejně jako možnost osadit hlavního hrdinu řadou implantátů s pasivními vlastnostmi. Ty nacházíte prakticky na každém rohu, ale nasazeno jich můžete mít jen pár v závislosti na levelu své postavy.

Vrcholem soubojů s protivníky jsou pochopitelně bossové. U prvního dílu jsem si hodně stěžoval, že ačkoliv jsou bossové kvalitní a líbí se mi, moc jich není. U The Surge 2 je jejich počet už plně dostačující, souboje s nimi jsou hodně zábavné a bez jakýchkoliv debat patří k tomu nejlepšímu, co hra nabízí. Každý boss je jiný a hodně se mi líbí, že většina z nich má několik fází, které se vždy kompletně liší. Najednou si tak budete říkat, že nebojujete jen proti jednomu bossovi, ale proti dvěma nebo třem. O to větší je pak uspokojení, když takového neřáda zlikvidujete a na závěr mu uštědříte brutální úder. Jediné, co trochu narušuje souboje, a to nejen s bossy, je sem tam neposedná kamera, která by si zasloužila ještě další ladění. Není to časté, ale sem tam zazlobí, a zlomyslně vždy v hodně nevhodnou dobu.

Během svého hraní jsem se snažil plnit každý vedlejší úkol. Nakonec tak nebyl problém ve hře nechat nějakých 30 hodin. To je pěkný čas, ale určitě by šel prodloužit několika dalšími vedlejšími úkoly, které jsem minul. Je ale rovněž možnost hru rozehrát následně znovu na NG+, NG++ a tak dále, kde na vás čeká bonusová menší hratelná sekvence hned na začátku hry. Na tyto obtížnosti začínáte se svou výbavou a dosaženým levelem, ale nepřátelé jsou silnější a zároveň se i liší jejich výskyt. Už od začátku tak můžete potkávat protivníky, kteří se jinak vyskytovali až ve druhé polovině. Ačkoliv jsou následné New Game+ slušným oživením, tak jsem popravdě neměl pocit, že bych si musel vše dát znovu. Znovuhratelnost je tak jen čistě průměrná.

Pro The Surge 2 se rozhodli vývojáři z Deck 13 opět použít svůj vlastní engine. Výsledek je ale celkem rozporuplný a možná bych i řekl, že za ty dva a půl roku se vizuální kvalita nikam neposunula. Vizuálně je The Surge 2 jen lehce nadprůměrnou hrou, která asi neurazí, ale ani moc nenadchne. Navíc sem tam si budete všímat i řady ošklivých textur, které se třeba ani nestačí načíst, případně technických problémů. Ty už sužovaly první díl a je obrovská škoda, že se jich vývojáři nevyvarovali ani u druhého. Protože jsem hrál na konzoli PlayStation 4 Pro, měl jsem k dispozici dva režimy, v nichž jsem mohl hrát. První se snaží o 4K rozlišení při 30 fps. Já si vybral druhý, v němž hra běží v rozlišení 1080p, ale zase má běžet v 60 fps. Ale neběží. Poklesy frameratu během cestování po světě jsou občas viditelné a zážitek narušuje i nepříjemný tearing obrazu. Ten sice byl hodně po posledním updatu eliminován, ale pořád není stav ideální. V následujících týdnech tak vývojáři mají co zlepšovat. Bohužel u kritiky ještě zůstanu, protože se mi vůbec nelíbil nevýrazný hudební doprovod. Vlastně si nevzpomenu na žádnou skladbu, a to je problém. To ozvučení je solidní, stejně jako dabing. Ten už byl na slušné úrovni u prvního dílu a zde tomu není jinak.

Než recenzi ukončím, musím se zmínit ještě o jedné příjemné věci. Tou je česká lokalizace, kterou si mohou užít hráči na PC i konzolích PlayStation 4 a Xbox One. Během filmečků a rozhovorů jsou přítomny české titulky, přeložen je i interface a menu. Kvalita překladu je na dobré úrovni. Najde se sice pár drobností, k nimž bych měl výhradu, ale jde o prkotiny, které nekazí jinak velmi dobrý dojem z českého překladu.

The Surge 2 je fajn akční hra, stavějící na zábavném a velmi propracovaném soubojovém systému i dobrých soubojích s bossy. Oproti prvnímu dílu vývojáři přidali i několik pěkných novinek, ať už jde o lepší využití drona, případně větší svět s řadou povedených vedlejších linek. Je jen škoda, že se jim nepodařilo připravit kvalitnější zápletku, případně zajímavější svět, a zamrzí rovněž řada technických problémů. I přes několik nedostatků ale mohu The Surge 2 každému fanouškovi hardcorových akčních RPG her doporučit.

The Surge 2

Focus Home Interactive, Deck 13
24. 9. 2019