The Outer Worlds

Recenzovaná verze: Xbox One X
Sérii Fallout jsem v předchozím odstavci nezmínil náhodou. Vývojáři ze studia Obsidian Entertainment s ní mají díky výbornému dílu Fallout: New Vegas obrovské zkušenosti. Hlavním důvodem je ale skutečnost, že na hře The Outer Worlds pracovali její původní tvůrci Tim Cain a Leonard Boyarsky. A je to vlastně vidět od první minuty, a to nejen tím, jaký má hra pohled na budoucnost, ale také propracovaností světa i postav. Hra se odehrává ve vzdálenější sluneční soustavě, kde už na planetách proběhla terraformace, takže na nich mohou žít lidé. Tento obrovský zásah na jednotlivých planetách ale způsobil, že místní fauna je nyní daleko agresivnější a nezvané hosty nemá moc v lásce. Lidé tedy musejí žít v osadách, kde je ještě celkem bezpečně. Vycházet ven je jen na vlastní nebezpečí, protože divočina je plná rozzuřených mimozemských monster, ale také banditů, jak jsou nazýváni ve zdejším univerzu lidé bez práce a lenoši. Světy v The Outer Worlds ve svém základu hodně připomínají Fallout, jen se k nastalé situaci došlo odlišným způsobem, za který ovšem může lidská ruka. A možná i proto bych novinku Obsidianu označil za duchovního nástupce oblíbené série od Bethesdy, která ale v posledních letech fanoušky nejednou zklamala.

Jak jsem naznačil výše, ve vzdálené budoucnosti už Země není tím pro lidstvu zaslíbeným domovem, a tak se rozhodně kolonizovat systém Halcyon, kde jsou planety s ideálními podmínkami pro další růst. Jenomže kolonizační loď s druhou vlnou lidské elity, která se jmenuje příznačně Hope - Naděje, zůstala trčet ve vesmíru zcela osamocena na další desítky let. Naštěstí trochu šílený a napůl geniální doktor Phineas Welles najde způsob, jak spící posádku zachránit a dostat na učené místo, no a nyní na scénu přichází hlavní hrdina, tedy vy. Hlavního hrdinu si po vzoru jiných RPG her můžete vytvořit od základu. Ať už jde o vzhled tak základní dovednosti a další atributy. Editor je celkem propracovaný, ale pokud jste hráli jakoukoliv jinou hru na hrdiny, asi vás v ničem nepřekvapí. Každopádně vaše probuzení má i důvod a je součástí většího plánu doktora Welles, jemuž se nelíbí, jak společnosti převzaly kontrolu nad lidstvem, které je nyní ovlivňováno jejich ideologiemi.
Sice by se mohlo zdát, že příběhová linka je značně přímočará, ale po pár desítkách minut zjistíte, že situace tak jednoduchá určitě není. Navíc se budete moci záhy rozhodnout, na jakou stranu se přiklonit a postupně dělat důležitá rozhodnutí, mající vliv na průběh hry, jednotlivé úkoly, které budete pro obyvatele planet plnit, i její konec. A právě na způsobu vyprávění příběhu a jeho ovlivňování vývojáři ze studia Obsidian opravdu září. Každé vaše rozhodnutí rozhodnutí během plnění rozmanitých a dobře navržených úkolů má totiž dopad, ať už malý nebo velký, navíc u některých rozhodnutí ani neexistuje nějaký ten správný nebo dobrý konec dané situace. Někdy prostě lidé musejí trpět a musejí se stát i hrozné věci, aby nakonec byl konec dobrý. A nebo také ne. Všechny prostě zachránit nejde a někdo prostě bude na straně poražených. Kromě systému voleb mají velký vliv na samotný příběh i dobře napsané NPC postavy. Každá postava mi přišla zajímavá a rád jsem s ní promluvil, abych dostal další informace skrze chytře napsané dialogy, v nichž nechybí ani osobitý humor. Ačkoliv se řeší zdánlivě vážné věci, není o dobře napsaný humor nouze, čímž se The Outer Worlds ještě více přibližuje Falloutovi.
I když budete hodně mluvit s různými postavami, v tomto je The Outer Worlds hodně ukecanou hrou, tak není zapomínáno ani na akci. Vlastně bych i řekl, že je tu překvapivě hodně akce a není tedy o střety s nejrůznějšími protivníky nouze. Většinou to jsou banditi, ale také roboti či rozmanitá fauna jednotlivých planet. Na každé planetě potkáte trochu odlišné protivníky s jedinečným vzhledem i bojovými vlastnostmi, takže se pak hodí, že můžete sami popadnout různé palné zbraně, od pistolí po samopaly, brokovnice či některé sci-fi originální kousky s elementárními vlastnostmi. Boj přitom nemusí probíhat jen na dálku, ale také na blízko díky různým sečným zbraním či palicím, přičemž tento způsob je obohacen o úskoky a krytí, což působí hodně dobře. Souboje s protivníky jsou hodně zábavné, sem tam i na střední obtížnost představují solidní výzvu a nikdy jsem se nepřistihl, že bych se při nich nudil nebo je bral jen jako takovou nutnou překážku při plnění úkolu. Jediné, na čem možná mohli vývojáři trochu zapracovat, je umělá inteligence. Ta není vyloženě špatná, ale jde jen o takový ten dnešní průměr, který neohromí. Na druhou stranu dobrou funkcí během soubojů je možnost pozastavit čas a prohlédnout si protivníka, přesněji jeho slabiny a do nich následně vypálit. Jde o další prvek, jimž The Outer Worlds odkazuje na Fallout sérii.
Protože je The Outer Worlds v základu klasickou akční RPG hru, musíte neustále jít po lepších zbraních, ale také brněním, přičemž vše je možné následně módovat a upravovat. Jak plníte úkoly či zabíjíte protivníky, získáváte levely, čímž si můžete zvedat různé statistiky, třeba pro charisma, hackování či boj s protivníky za pomocí zbraní na krátkou či delší vzdálenost. Nedostáváte přitom jen jeden bod za každý level, ale deset, které investujete do jednotlivých kategorií. Až později pak musíte investovat body do konkrétních dovedností. Tímto hra začátek dost usnadňuje a zamezuje tomu, aby se hráč dostal do slepé uličky tím, že své body třeba špatně investuje. Nechybí ale ani klasický strom s dovednostmi, kde si odemykáte další pasivní schopnosti. Systém vývoje hlavního hrdiny je tedy v The Outer Worlds hodně propracovaný a komplexní, ale také přehledný a jednoduchý na zvládnutí, stejně jako byl v ostatních hrách studia Obsidian Entertainment.
Kromě příběhu a skvěle napsaných postav jsou dalšími hvězdami hry The Outer Worlds jednotlivé planety, které postupně budete navštěvovat. Každá planeta je originální a má naprosto unikátní design, ale už na první pohled přímo láká, abyste ji trochu prozkoumali a odhalovali její tajemství. A tady je trochu škoda, že když už si vývojáři dali takovou práci s designem planet a jejich rozmanitostí, tak ty nejsou tak otevřené, jak bych si představoval. Sice můžete odbočit od hlavní cesty a trochu je prozkoumat, ale potenciál tady byl určitě daleko větší. Tady zřejmě byli vývojáři trochu limitováni rozpočtem, protože ten nebyl tak vysoký, jako je tomu u jiných akčních RPG her. Ostatně sami říkají, že The Outer Worlds je spíše AA hrou než AAA hrou. Třeba na tomto zapracují v případném pokračování, za které bych se určitě nezlobil. Každopádně mezi jednotlivými planetami cestujete ve své lodi, kde jen vyberete na mapě, jakou planetu nebo místo chcete navštívit. Loď následně k danému místu doletí, přičemž krátký let vždy vidíte v kokpitu, no a následně stačí vystoupit z lodě, což je celkem pěkné řešení.
Jak budete vyrážet na jednotlivých planetách za dobrodružstvím a mluvit s různými frakcemi, můžete do své posádky nabrat šest zcela odlišných postav. Ty se objeví na vaší lodi a následně si můžete vybrat, jaké vás budou doprovázet během úkolů či průzkumu planet, čímž The Outer Worlds trochu připomíná sérii Mass Effect. Můžete sice tyto postavy ignorovat a vše plnit sami, ale jen se ochudíte o další zážitky. Jednotlivé postavy vás mohou doprovázet během úkolů, hrají roli i při rozhovorech s jednotlivými frakcemi, a také se hodí pro boj s různými protivníky, ať už lidmi, roboty nebo faunou daných planet. Přitom se nepletou do cesty, ale jsou opravdu během soubojů platnými kolegy, kteří dokážou zabít nejednoho protivníka. Navíc s nimi můžete mluvit a zlepšovat si s nimi vztah, za což s nimi budete moci následně plnit unikátní vedlejší úkoly. Společníci tedy hrají v The Outer Worlds podstatnou a důležitou roli. Nejsou jen takovými těmi bezduchými panáky, protože jsou skvěle napsaní, mají zajímavé příběhy a je s nimi sranda v jakékoliv situaci. Dobře si vedou i během akce, jen se tedy musíte starat, aby měli dobré vybavení, ať už jde o zbraně či výzbroj. Každý společník má i unikátní strom s dovednostmi, o který se staráte.
Na začátku se může zdát, že The Outer Worlds je dalším velkým RPGčkem na stovky hodin, ale opak je pravdou. Jde o jednu z těch kratších her od studia Obsidian Entertainment, za což jsem ve výsledku i rád, protože o to intenzivnější zážitek to byl. Dohrát hlavní příběhovou linku není problém za nějakých dvacet hodin, hodně záleží na vašich rozhodnutích, ale jít jen po hlavních úkolech v takové hře není tou nejlepší cestou, protože se tak ochudíte o hromady vedlejšího kvalitního obsahu. Vedlejší úkoly, ať už od frakcí nebo společníků jsou stejně propracované jako ty hlavní, a mnohdy i zajímavější, takže skvěle obohacují váš herní zážitek. The Outer Worlds je ale i jednou z těch her, která má obrovskou znovuhratelnost. Už jsem ostatně zmínil, že můžete průběh úkolů i samotné hry značně ovlivňovat, takže po dohrání jsem měl docela velké pokušení vše rozehrát znovu a zkusit se do cíle dostat značně odlišnou cestou. Zřejmě to i v brzké době zkusím. The Outer Worlds tedy není tou hrou, kterou byste jednou dohráli a zahodili.
Na The Outer Worlds zaujme na první pohled nádherná stylizovaná vizuální stránka, o níž se stará osvědčený Unreal 4 engine. Hlavně rozmanité planety vypadají nádherně, ale neurazí ani všechny NPC postavy či nepřátelé s plynulými a solidními animacemi. Po většinu času jsem The Outer Worlds hrál na konzoli Xbox One X, ale chvilku jsem i testoval na základní konzoli Xbox One. A mohu tak říci, že ať už budete hrát kdekoliv, všude hra vypadá dobře a nemusíte se bát, že budete o něco ochuzeni ochuzeni. Navíc na každé platformě se hra i dobře hýbe, běží stabilně ve 30 snímcích a nezaznamenal jsem žádné problémy s frameratem. K mému překvapení jsem nezaznamenal ani nějaké velké chyby či bugy, které by narušovaly hraní. Co ovšem trochu kazí plynulost a zážitek, jsou časté nahrávací obrazovky, které nejsou zrovna krátké. Často se tak stane, že během jednoho úkolu vás čeká třeba i deset nahrávacích obrazovek, což určitě dobré moc není. Zpět ale na pozitivnější vlnu, protože The Outer Worlds má dobrý soundtrack, ale i ozvučení, ať už se jedná o planety, protivníky či akci.
Od The Outer Worlds si fanoušci žánru před vydáním hodně slibovali. Vývojáři ale dokázali už tak vysoká očekávání překonat a servírují nám parádní akční RPG hru, které nechybí prakticky nic. Má výborný humorně pojatý příběh se skvěle napsanými postavami, který je možné značně ovlivňovat, ale také kvalitně navržené úkoly, zábavné souboje s rozmanitými protivníky i parádní originální světy. Vše je pak doplněno i o líbivý vizuální kabátek. The Outer Worlds je bez debat jednou z novodobých klasik žánru a už se nemohu dočkat, co nám vývojáři z Obsidian Entertainment předvedou v budoucnu, když budou mít za sebou i silného majitele v podobě Microsoftu.
Tvoje reakce na článek
Galerie

























Komentáře (69)
ja uz jedu druhou hru a na hard,na normal je to trapne lehky.je tam tolik věci co jsem prosvihnul (tri planety,perky,spolecniky,..) a nepouzival,je to fakt paradni RPGcko.serou me jen ty nahravaci obrazovky
Souhlasím s iSh4dowCZE.... Tak jsem se na to těšil, a jako za mě průměrná hra. Zpracováním hlavně. Střelba je velmi špatná, v podstatě není žádný pocit ze střelby, ze zásahů.. Nic.. Pohyb postavy taky na nic. Dám tomu ještě šanci, ale když mě zklamal gunplay, asi u mě moc hra už neuspěje.Jak tu zaznělo, nepřátelé jsou tupí jak motyka, jen nabíhají na porážku. Někdy i vůbec nereagují. 9/10? Kde?? To je urážka pro hry co tohle hodnocení mají , a zaslouží si ho. Fakt hra co má 9/10 by měla být Spičková, ale to Outer Worlds není. Každopádně zkusím to dal, ale nevím nevím..
@Chesse: ok,diky
@JEDImfp: nejde, musis si vypnout helmy v nastaveni aby si jim mohl videt do obliceje
uz mam poradny magnum a cpu do nej body,docela slusny delo a vypada dobře.jsem se vratil na tu prvni planetu a je tam nova lokace.Parvati jsem nasadil helmu a uz me to nejde sundat kurna.slot na hlavu nejde vyprázdnit?
dlouho sem se netesil az dojdu z prace dom, abych pustil nejakou hru, tak jako ted u OW :) vcera mi to spolklo skoro celej den jak prd .. fakt se to povedlo :)
Tohle mě míjelo celou dobu ale jak sem se dozvěděl, že to bude na swiště tak ou yes :))
Ish4: diky.
Proč tady rěšíte zase Microsoft? Ta hra je parádní ,tak reste tu hru ...banda panicu se tady zase snaží hadat o totálně zbytečnej picovinach ....co kdyby se vám založilo speciální vlákno s názvem banda kretenu ,kde by jste mohli hadat od rána do večera a nikdo vám tam nepoleze a zároveň nebudeme muset číst ty vaše srance ?můžete to prosím pro nás udělat?byli by jste moc hodní a ukázali by jste ,že aspoň něco v ty palici máte...
Jako není to sračka nebo tak něco. Ten příběh a postavy jsou super, ale ten zbytek hra dělá buď průměrně nebo podprůměrně. Nejhorší část hry je prostě gunplay. Je nezajímavej a ani nedává příležitost k nějaký taktice. Variace zbraní je fakt nulová. Máš buď jinej typ poškození nebo velikost poškození a tím to končí. Modování zbraní je fajn, ale opět nemá žádnou hloubku, takže nečekej nic světobornýho. Bohužel na to, že to je RPG, tak zrovna tohle taky moc nezvládá. Perky jsou v podstatě jenom bonusy a bez nich bys tu hru tak jako tak dohrál s prstem v nose. Skilly jsou v podstatě to stejný jako perky. Jsou bez nějaký vetší hloubky a spíš ti pomůžou v dialozích, protože s jejich pomocí můžeš některý situace vyřešit hned a nemusíš si protrpět dalších 10 minut chůze z bodu A do bodu B za použití nudnýho gunplaye. Pokuď chceš dobrej příběj, kterej se netáhne 100 a víc hodin, tak si přijdeš na svý. Jestli ale čekáš nějaký hodně propracovaný RPG a zajímavý souboje, tak tady moc nepochodíš
Tak ted ale jak? Hra je pry uzasna, pro nekoho hra roku a paradicka.. A ted takova sprcha :(
Mám už pár hodin odehráno a pořád nechápu tu 9. Příběh a postavy jsou dobře napsaný, ale ten zbytek? Gunplay je totální nuda a šeď. Málý počet zbraní a druhů armoru je docela tristní. Zpomalování času je v podstatě k ničemu a nechápu k čemu tam vlastně je. AI je úplně hloupá a to se týká i parťáků. Je vlastně jedno jak si nastavím jejich chování stejně jdou a nechají se úplně tupě zabít. Nepřátelé to je úplně to stejný. Někdy ani nereagují a střílejí úplně do prázdna. Frakce Marauder je v podstatě o ničem. Consumables jako jsou jídla a ruzný pití jsou úplně k ničemu. V praxi nemají žádný využití a zabírají místo. Perky a skilly? To je totální výsměch. Zapomeňte na nějakej roleplay. Perky jsou nezajímavý a kdyby tam nebyly, tak se vlastně vůbec nic nezmění, protože jejich využítí je úplně nulový. Obtížnost normal je spíš very easy a je lepší začít na těžkou obtížnost. Další věc jsou loadingy. Všude samý loadingy. Na to že se chvástaj, jak tohle není Fallout, tak je to jak, když hraju Fallout. Chceš jít do nějakýho města? Loading. Chčeš jít do budovy, kde se odehrává nějakej quest? Zase další Loading. Chtěl by ses vrátit na loď? Hádej co...no přece další loading. Plno lidí si stěžuje u her jako je Uncharted4 nebo Days Gone, že je žačátek nudnej a tady to nikdo neřeší? Jakmile se dostanete na Groundbreaker, tak hra úplně ztratí tempo a tahle část se táhne stejně jako první část Uncharted 4. Jediný co mě na týhle hře drží je příběh a postavy. Ten zbytek je fakt tragédie. Jako chápu, že to je AA hra a má menší rozpočet a dělá na ní míň lidí a je to hra od Obsidianu. To ale přeci neznamená, že se jí hned musí vše odpustit. Kde jaká jiná hra stejných kvalit by tu okamžitě dostala 7 nebo 8 a tohle dostane 9?
@Narw20: Podle mě ajina nepatří mezi ty jednoduchý.
Myslis jako ze napsali komplexni RPG anglictinou ze slabikare?...to je otazka...
A jak je to s angličtinou? Je tam těžká nebo se to dá v pohodě? Já ty RPG hrozně nerad hraju v angličtině, ale tady přemejšlim o výjimce.
Hra je fakt dobrá, už hraju druhý den. Každopádně nevěřil jsem, že to řeknu ale ta čestina by fakt byla dobrá, těch dialogů je tam hodně.
Po cca 10 tich hodinach paradicka. Postavy su vyborne napisane, hra nadherne vyladena po technickej stranke, gameplay samotny bezchybny, pribeh zaujimavy, snad len drobnosti v ramci inventara, quest logu a jeho slabsi popis/navigacia questov ci fyzicka malost textu, ale inak je to pecicka a relativne silno ukecane, krasne RPG s primeranym mnozstvom volieb. Za mna velky palec hore a (podla mojho nazoru) jednoznacne najlepsia hra z game passu co som kedy stiahol.
Budem im drzat palce nech spravia takychto hier do buducna co najviac, nakolko takychto klasickych, skoro az old school RPGciek sa uz az tak vela nerobi.
Ja si myslim ze hra jako OW neni uplne vhodna pro to byt exkluzivni pro nejakou platformu. Myslim ze Obsidian bude pod MS tvorit neco velkolepějsiho a vice unikatniho 👍
Zase pár blbečků tu zbytečně vyvolává Flame. Jste horší jak děti. Hra je to Dobrá a koupím si ji hned jak to půjde.
já se hlavně bojím, že tohle pokračovat vůbec nebude a pokud ano, tak to bude v okleštěné verzi.
@GALBATOR: No i kdyby je vlastnil Obsidian, tak je teď pod hlavičkou Microsoft Games Studio. Kdyby je vlastnilo 2k, tak asi tak specifický studio, který by se dokázalo přiblížit stylu právě Obsidian není. Podle mně. Takže do dvojky bez Obsidián nepůjdou. Myslím.
@Heymi9615: Kdo vlastni prava na OW?
Možná je pro modré škoda, že případný druhý díl bude zřejmě x a PC exkluzivní. Ale co už, kdo bude chtít, koupi xko nebo PC, kdo ne, spokojí se s nějakou alternativou.
@Effa: nekdo neco narokuje? Ja tady vidim ze je zde hra kterou delalo studio vlastnici microsoft a ostatni veci zde krici plejky
A jen tak na okraj ano cekame co bude v gamepassu taky proc ne za ty penize ze
Ja si tady zelený mozky narokujou hru která neni ms exkluziv jen aby aspon něco mely :)) to je fakt vtipný. Hoši az to bude ms only tak to bude podobnej sranec jako crackdown. Ale zatim si můžete honit nad multiplatformní hrou a tim vasim GP. Ja treba ale radsi hraju hry podle toho co chci hrát a ne podle toho co je zrovna zdarma.
Tahle hra ale přece nemá nic společného s MS. Vývoj začal před odkoupením MS. Mám ale vskutku obavy, aby casualní MS nestrhl Obsidian do casualní propasti. Když se podíváme na hry MS, tak je to vskutku jenom casual.
Soky posledni zoufalec ktery jeste haze spinu na ms ta hra je uzasna mam tam cca 8 hodin a uzivam si to ostatni mohou byt radi ze si to zahraji vsude
vysla paradni hra na všechny platformy a místo toho si ji vychutnat zase resite ze to koupil MS když ani nevite co prinese budoucnost,normalni pitomci!!!!
Asi to pořídím taky, ač jsem nechtěl, ale kde vzít čas.....?
@Karel Fiala: Nezbude neboj, přísun her od jiných gigantů je dostačující :)