The King of Fighters XV

Martin Šmíd, 27. 2. 2022 12:30
Ačkoliv se může zdát, že o žánr bojovek už není v posledních letech tak velký zájem jako v minulosti, opak je pravdou. Komunita fanoušků se stále rozrůstá, za což mohou i velmi kvalitní hry ze sérií jako Mortal Kombat, Tekke, Street Fighter, Guilty Gear nebo Super Smash Bros., které mají milionové prodeje a hrají se v nich velké celosvětově sledované turnaje o velmi zajímavé ceny a hlavně částky. Prorazit v dosti silné konkurenci se snaží i série The King of Fighters od studia SNK, která se sice objevila už v roce 1994, ale dlouhou dobu byla dostupná pouze na automatech v Japonsku. Až s posledními díly se začala zabydlovat i u konzolových hráčů v Evropě a Severní Americe. Velké ambice mají vývojáři s nově vycházejícím patnáctým dílem, do něhož zapracovali zpětnou vazbu od fanoušků. Výsledkem je doposud nejvyladěnější a na bojovníky nejbohatší díl, kterému by měli dát fanoušci žánru šanci. Více níže.

Recenzovaná verze: Xbox Series X/S

Vývojáři ze studia SNK se při vývoji The King of Fighters XV mohli opřít o bezmála třicetiletou historii série a zužitkovat veškeré své zkušenosti. Dobrou zprávou určitě je, že se nesnažili značku nějak hodně překopat, stále staví na jejich osvědčených základech a ty doplňují o menší novinky, které tvoří ve výsledku zábavnou a nesmírně propracovanou bojovku s  dobře vyladěným ovládáním. Ta si stejně jako v předchozích dílech zakládá na soubojích týmů 3v3, ačkoliv nechybí ani pro bojovky klasičtější mód 1v1. Před každým zápasem je tak nutné složit tým bojovníků, kteří se budou dobře doplňovat. The King of Fighters XV přitom nenabízí klasické TAG souboje, během nichž byste mohli mezi bojovníky rychle přepínat. Před zápasem je nutné kromě výběru bojovníků určit i jejich pořadí, a až když je první bojovník poražen, nastupuje na scénu další v pořadí. Tuto léty osvědčenou mechaniku si tedy i The King of Fighters XV zachovává, a musím říci, že se mi líbí a jde oproti jiným bojovkám o menší, ale příjemnou změnu.

Pokud v něčem The King of Fighters XV naprosto dominuje, je to seznam bojovníků. Těch je totiž už v základu 39 rozdělených do třinácti týmů, což je číslo, na které některé bojovky nedosáhnou ani po několika DLCčkách. Fanoušci série budou určitě rádi, že se vrací mnozí oblíbení bojovníci, ale vývojáři přidali i několik nových. Těch ale není moc a spočítali byste je na prstech jedné zmrzačené ruky. To ale nevadí, protože výsledný seznam je dostatečně rozmanitý a zajímavý, aby si každý vybral svého favorita. Jednotliví bojovníci se navíc od sebe neliší jen vzhledem, který je možné i upravit skrze několik barevných variant, ale hlavně bojovými vlastnostmi. Každý bojovník má své unikátní lehké i silné údery, komba, různé chvaty i speciální útoky, což jak tušíte, vyžaduje hodiny a hodiny tréninku, abyste se zvládli naučit a následně praktikovat proti soupeřům. Jen tak se naučíte využívat silné stránky jednotlivých bojovníků a zároveň odhalíte i některé slabiny. S kvalitou a rozmanitostí bojovníků jsem hodně spokojen, stejně jako množstvím arén, v nichž souboje probíhají. Těch je totiž v základu 15. Každá aréna je jiná, odehrává se v úplně odlišném prostředí a má pěkný design. Jen bych možná ocenil, pokud by arény byly trochu interaktivní po vzoru konkurenčních bojovek. Zde slouží jen jako pěkná neinteraktivní kulisa.

V posledních letech se tvůrci bojovek začali soustředit hlavně na online zápolení, což odnáší bohužel kvalita a hlavně obsah části pro jednoho hráče. Jsou samozřejmě výjimky, které potvrzují pravidlo. Mortal Kombat v tomto naprosto vede a ukazuje, že část pro jednoho hráče může nabídnout hodně režimů i výborně zpracovanou příběhovou část. A ani Street Fighter V po počátečním zaváhání na tom nyní není špatně. U The King of Fighters XV bohužel vývojáři část pro jednoho hráče trochu odflákli, což už je vidět na příběhové části, která za moc nestojí a jde vlastně jen o zápasy proti několika týmům AI, které doplní pár jednoduchých filmečků s příběhovým pozadím. Nečekám, že každá bojovka bude mít stejně skvělou a zvládnutou příběhovou část jako Mortal Kombat, ale v tomto případě jde opravdu jen o trochu vylepšený Arcade režim se silným bossem na konci. Příběhovou část si tak u The King of Fighters XV dá každý jen jednou a hned na ní zapomene, protože nemá prakticky nic, co by mohla nabídnout. Mezi dalšími režimy pro jednoho hráče pak patří klasický Versus proti jinému hráči nebo AI, případně Mise, kde musíte splnit za každého bojovníka několik specifických hodně složitých komb. Jak vidíte, není toho mnoho, co část pro jednoho hráče nabízí, která je tak rozhodně největší slabinou hry.

Základy zvládne naprosto každý, ale až učení dělá mistra. Tohle rčení u bojovek vždy platilo a platí to i pro The King of Fighters XV, který je pro nováčky zatím nejpřístupnějším dílem, ačkoliv nabízí nesmírně propracovaný a komplexní soubojový systém a téměř čtyři desítky rozmanitých bojovníků. A můžou za to i tréninkové a tutoriálové režimy, v nichž je možné si osvojit základní i pokročilejší pohyby za jednotlivé bojovníky, abyste zbytečně nedostávali hlavně v online zápasech nakopáno. Tutoriály jsou jednoduše a přitom přehledně zpracované, hráče dokážou dobře na hraní hlavních režimů připravit, navíc oceňuji, že nechybí ani online tréninky, kde je možné se dále zdokonalovat s ostatními hráči. Kolikrát tak přijdete na něco, co vás tutoriál nenaučí, nehledě na to, že si s dalšími hráči můžete vyměňovat zkušenosti a říkat si důležité postřehy.

V předchozím odstavci jsem trochu nakousnul online část. Když se podívám na kvalitu a hlavně rozmanitost režimů pro jednoho hráče, je očividné, že vývojáři nyní všechny karty dávají na online část, která je tou hlavní a nejvíce propracovanou. Nechybí v ní klasické Causual nebo Ranked zápasy, zároveň je možné se připojovat do hráči založených místností – lobby. Co trochu zamrzí, je určitě chybějící cross-play podpora, díky níž by se komunita sjednotila a hned by byl matchmaking i rychlejší, protože by mohl vybírat s daleko většího množství hráčů. Takto si spolu zahrají jen hráči na PlayStationu nebo Xboxu, ale nikoliv společně. Snad se na tuto možnost vývojáři ještě podívají, protože právě u bojovek na konzolích se tato funkce přímo nabízí.

Protože hra hodně staví na online části, je pěkné vidět, že nemá žádné technické ani jiné obtíže, případně zpoždění, jako tomu bylo v minulosti u The King of Fighters série či jiných bojovek. Nově použitý netcode Rollback se stará o plynulý zážitek, díky němuž si při hraní s online soupeři budete připadat, že sedí přímo vedle vás a ne třeba tisíce kilometrů daleko. Navíc je možné omezit hledání na region, přičemž hra i transparentně informuje, jaké má soupeř připojení a jestli tedy máme čekat nějaké problémy. I díky skvělému netcodu a celkové vyladěnosti je tak The King of Fighters XV rozhodně životaschopnou konkurencí pro zajeté značky jako Street Fighter nebo Guilty Gear. A vlastně jsem celkem zvědav, jak vývojáři dokážou dobrý základ v budoucnu zužitkovat.

Pokud v něčem série The King of Fighters v minulosti zaostávala za konkurenčními tříáčkovými bojovkami, bylo to vizuální zpracování. A možná je to i ten důvod, proč nedokázala zaujmout i mainstreamovější publikum, které hraje hry jako Tekken nebo Mortal Kombat. Této bolístky si byli vývojáři ze studia SNK vědomi, a proto je pěkné vidět, že se ji pokusili v novém The King of Fighters XV napravit. Výsledek je určitě uspokojivý, ačkoliv si myslím, že jsou na trhu pořád i o dost hezčí bojovky, mezi nimiž je třeba i v loňském roce vydaný Guilty Gear -Strive-. Nic ale nemění na tom, že na pěkně stylizovanou grafiku se dobře dívá, bojovníci jsou detailní a mají povedené animace, a ani arény složené z 3D objektů neurazí, ačkoliv sem tam je možné si všimnout i nějakého horšího detailu. Celkově je ale posun od předchozího dílu po vizuální stránce obrovský a nikdo by neměl být zklamán. Zvláště když hra běží velmi dobře. Vývojáři ji dokázali výborně optimalizovat, takže se mi nestalo, že bych zaznamenal pokles frameratu nebo nějaký jiný technický problém, a to ani během hraní na slabší konzoli Xbox Series S. Navíc se zápasy i skoky do menu díky SSDčku rychle načítají, takže tu dlouhé nahrávací obrazovky jako v minulosti už nestraší a nebrzdí od hraní.

Co se vývojářům hodně povedlo, je fantastický soundtrack, jeden z nejlepších, jaký se kdy u nějaké bojovky objevil. Navíc je hudbě věnován i jeden samostatný režim DJ Station, kde si můžete poslechnout i hudbu z předchozích dílů. Jen některé skladby je nutné si do něj odemknout hraním, ale to asi moc vadit nebude. Hru si přece každý kupuje, aby ji hrál a ne jen poslouchal její hudbu v menu.

Vývojáři ze studia SNK vždy říkali, že vydání The King of Fighters XV je jen začátkem. Už nyní se plánují dodat do hry hned 12 dalších bojovníků skrze placená DLCčka, s nimiž se následně pojí i nové kostýmy. Bohužel zatím nevíme, jestli plánují i nové arény, které by určitě nebyly ke škodě, a hlavně herní režimy. Multiplayer asi není třeba nějak výrazně upravovat nebo vylepšovat, ale část pro jednoho hráče v tuto chvíli docela znatelně trpí. I proto fanouškům, kteří hrají u bojovek hlavně obsah pro jednoho hráče, je těžké v současnosti The King of Fighters XV doporučit.

The King of Fighters XV je zábavná bojovka s vybroušeným soubojovým systémem a rozmanitými bojovníky se svými unikátními styly, která hlavně v online multiplayeru ukazuje svůj potenciál. Od posledního dílu navíc vývojáři značně vylepšili vizuální stránku, a skvělý je i hudební doprovod, jeden z nejlepších, jaký se kdy v nějaké bojovce objevil. Co ale hře trochu podkopává nohy, je absence propracovanějších režimů pro jednoho hráče. Ty, které vývojáři zahrnuli, slouží spíše jen jako rozšířený tutoriál pro multiplayer, takže je těžké se k nim dlouhodobě vracet.

The King of Fighters XV

ps4ps5xsx
SNK, SNK