Konzolista.cz

The Evil Within

recenzesobota 25. října 2014Martin Šmíd
Hlavní obrázek článku: The Evil Within
Herní designér Shinji Mikami se nejvíce proslavil jako otec hororové série Resident Evil, s níž vlastně položil i základy pro survival horor v herním průmyslu. Vrcholem pro něj byl čtvrtý díl této legendární série, který mnozí i dnes považují za to nejlepší, co se v žánru urodilo, a asi ani nebudou daleko od pravdy. Po jeho dokončení se Shinji Mikami osamostatnil a spíše jen pomáhal s několika hrami, až se zabydlel ve studiu Tango Gameworks, v němž začal hned z vedoucí pozice připravovat horor The Evil Within. Před vydáním se o hře docela dost mluvilo, ale jestli dokázala naplnit očekávání, vám nyní řekneme v recenzi.
Recenzovaná verze: PlayStation 4 Když série Resident Evil už dokáže vyděsit jen svoji neustále klesající kvalitou, mnozí brali hru The Evil Within jako obrození survival hororu. Ostatně stojí za ní tvůrce tohoto žánru, který navíc několikrát potvrdil, že se vrací ke kořenům a i když se nejedná o Resident Evil, atmosférou mu má být jeho dílko hodně podobné, hlavně tedy prvním dílům. Na The Evil Within se nešlo netěšit, zvláště když docela zajímavě vypadal před vydáním i příběh, který je ale asi největším problémem hry, jak se nyní ukázalo. Ne že by byl vyloženě špatný, to rozhodně ne, ale je celkem normální – obsahuje klasická klišé pro tento žánru, obsahující obludy i duchy, a nedokáže nakonec zaujmout tolik, jako v Resident Evil hrách, a ani nemá takovou emocionální sílu na hráče, což je možná i dáno ne tolik zajímavými a charismatickými postavami. Zatímco v Resident Evil hrách bylo lehké si oblíbit řadu postav, zde si neoblíbíte za celou dobu hraní prakticky nikoho, a to ani hlavního hrdinu. To je samozřejmě docela problém, a od člověka, který nám přinesl řadu ikonických postav, jsem čekal trochu více. Vývojáři si alespoň pomáhají klasikou v podobě děsivých momentů a šokujících scén, které pořád mají účinek, dokážou navodit onen nezapomenutelný strach ze smrti, a vlastně hodně připomínají, kdo za hrou vůbec stojí. Atmosféra by se dala kolikrát pořádně krájet. Každopádně hlavním hrdinou je detektiv Sebastian Castellanos, který hned na začátku přijíždí k ústavu pro duševně choré. Když se svým týmem dorazí, najde prázdné policejní vozy, prázdný ústav, po němž jsou jen sem tam rozsekaný těla pacientů, což už samo o sobě značí, že se tu přihodilo něco opravdu nepěkného. Vše se záhy zamotá, zvláště když je zničeno celé město, a na hlavním hrdinovi je, aby se ze všeho toho šílenství dostal, protože zlo povstalo ve své nejhorší podobě, a je třeba se mu postavit a čelit mu. The Evil Within by se dal hratelností popsat jako Resident Evil 4 hodně říznutý prvním dílem a sérií Silent Hill, to vše zabalené do nového kabátku. Na rozdíl od posledních dílů Resident Evila, kteří šly spíše akční cestou, The Evil Within je klasický survival horor, který fanoušci tak mají rádi. K nepřátelům je nutné přistupovat s největší opatrností, pokud možno držet si je od těla, navíc vývojáři nutí neustále prozkoumávat okolí a hledat lékárničky a náboje, kterých není nikdy dost, prostě klasika. The Evil Within si prakticky po celou dobu na nic nehraje, jen před hráče hází osvědčené milované herní prvky bez větších inovací, které ovšem stále skvěle fungují, a možná i vzhledem k tomu, že už moc podobných her není, působí svým způsobem svěže. On The Evil Within má opravdu hodně klasickou Resident Evilovskou atmosféru a vůbec vše, co k této sérii patří, ale samozřejmě nejde říci, že by Shinji Mikami kradl z této série nápady. On ostatně ji vytvořil a všechny prvky, které ji kdysi proslavily, používá i zde, a je to určitě dobře. Po většinu času je The Evil Within spíše survival stealth akcí, protože střetům nebo takovým těm akčnějším melám jde snadno předcházet tichým průchodem, což je i doporučeno vzhledem k zmíněnému omezenému množství nábojů. Vývojáři z Tango Gameworks ovšem nezapomněli ani na klasickou akci, která se jim navíc velmi povedla. Akce nutí hráče taktizovat, neustále se mít na pozoru před protivníky, a využívat nejen rozmanitý arzenál zbraní, rukama hlavního hrdiny projde třeba revolver, brokovnice, sniperka nebo speciální harpuna s různými střelami, ale také pasti, které jsou rozmístěny po úrovních. Akce prakticky využívá podobný ovládací i systémový mechanismus jako Resident Evil 4, jen je vše dotaženo prakticky k dokonalosti. Tomu jistě dopomáhá i přesné ovládání, s nímž jsem neměl za celou dobu problém, jen mi přišel u PlayStation 4 verze trochu nevyužit touchpad, navíc velmi dobře je řešena kamera, která nehapruje, a je samozřejmě možné si s ní libovolně natáčet, pokud tedy vývojáři nedají fixní kameru, ale ta je jen v několika scénách. Když už jsem zmínil akční pasáže, tak určitě vás zajímá, koho budete likvidovat. Základem jsou jakési chytřejší zombie, či spíše mutanti nakažené virem, o němž se moc nemluví, kteří svým designem připomínají své kolegy z už několikrát zmíněného čtvrtého Resident Evila. Po sejmutí do hlavy ovšem mnohdy hned nezemřou, ale je nutné je ještě zapálit, takže alespoň nějaká menší inovace, s níž je nutné během hraní počítat. Vývojáři časem samozřejmě servírují další a další potvory, jejichž rozmanitost je docela velká, a kolikrát tyto potvory s přímo děsivým vzhledem dokážou nahnat strach, protože jsou i silné a na krátkou vzdálenost nebezpečné, ale samozřejmě vrcholem toho všeho jsou souboje s bossy, kteří skáčou v docela hojné míře. S nimi je radost bojovat, nejen že jsou po stránce designu naprosto parádní a budí respekt, ale každý vyžaduje trochu jinačí taktiku k poražení, i když samozřejmě pořád je hlavní je ustřílet jakýmkoliv způsobem. Shinji Mikami tu prakticky navazuje na Resident Evil 4, který měl rovněž parádní souboje s těmito potvorami, možná nejlepší z celé série, a v The Evil Within na každý souboj budete vzpomínat ještě několik dnů po dohrání.
The Evil Within nevychází jen na současné konzole PlayStation 4 a Xbox One, ale i na staré konzole PlayStation 3 a Xbox 360, na kterých má o něco horší grafiku. Hratelnost a obsah je stejný na všech platformách.
Když není akce, vývojáři připravili řadu povedených hádanek a logických problémů, na něž se už dnes v podobných akčních hrách nehraje, které je nutné plnit v řadě rozmanitých lokací. Během hraní se totiž nepodíváte pouze do už zmíněného sanatoria, ale do daleko více lokací. Nechybí katakomby, kláštery a sídla, připomínající hodně první Resident Evil. Z rozmanitosti lokací a hlavně jejich designu, který je přímo parádní, jsem nemohl být nadšenější, kolikrát mě přepadla velká nostalgie, a to je The Evil Within samozřejmě zcela nová hra. Shinji Mikami ukazuje, že pořád je i velmi dobrým designérem, jehož rukopis je hned na první pohled jasně čitelný. Navíc každá lokace má kolikrát i nějaké ty pasti a nástrahy, takže je třeba být neustále na pozoru, nejen před hýbajícími se protivníky. Stejně jako v Resident Evil sérii, vrací se i hledání klíčů a důležitých předmětů, které zpřístupní cestu dál, jen vše je v daleko větší míře, a hledání předmětů navíc dobře funguje, má smysl a nijak neruší od akce a onoho survival zážitku. Vše je dobře zkombinováno. Jak jsem zmínil výše, úrovně je dobré co nejlépe prošmejdit, a to nejen kvůli lékárničkám a nábojům, ale také speciální zelené tekutině, která je ve sklenicích nebo občas vyteče z nepřátel. Ta se totiž přepočítává na body, za které si následně můžete vylepšovat nejen zdraví a další atributy hlavního hrdiny, ale také zbraně, které jsou zvláště důležité v posledních kapitolách. U zbraní můžete vylepšovat docela dost vlastností, od kritického zásahu, účinnosti, počtu nábojů v zásobníku po rychlost nabíjení. Tento systém vylepšování zbraní a hlavního hrdiny je dobře navržen, má svoje opodstatnění a prakticky i nutí hráče k prozkoumávání. Každý upgrade je vždy znát. Když už jsem zmínil upgrady, ještě musím inventář, který byl od Resident Evil série kompletně přepracován. Už se vám do inventáře ukládají všechny zbraně i předměty, které seberete, jen si je pak musíte navolit na D-pad, takže v jeden okamžik můžete vždy přepínat mezi čtyřmi zbraněmi, případně třemi zbraněmi a lékárničkou. Tento nový systém inventáře nemusí sednout každému, ale já jsem s ním byl ve výsledku spokojen. The Evil Within není problém dohrát za nějakých patnáct hodin na první zahrání, což je docela pěkný čas na čistě singleplayerovou akci. Navíc po dohrání se do hry můžete vracet, vysbírat všechny klíče nebo další předměty, ona ostatně hra má hodně velkou znovuhratelnost. To je dáno i režimem New Game+, v němž můžete pokračovat ve vylepšování postavy a zbraní, aby průchod byl jednodušší, třeba na vyšší obtížnosti, které se následně odemknou. Vývojáři navíc za dohrání na různé obtížnosti dávají odměny do boje, třeba lepší vestu, samopaly a další věcičky, které určitě bude chtít každý vyzkoušet. V The Evil Within se tak dá strávit daleko více času, a v tomto hodně připomíná právě Resident Evil 4, protože ten si také mnozí dali i podruhé a někdy i potřetí. Hra The Evil Within využívá starší id Tech 5 engine, který ovšem vývojáři značně vylepšili, což je vidět hned na rozlišení textur, hra má opravdu spoustu pěkných detailů po prostředí, velmi dobře vypadají postavy i všelijaké efekty, třeba déšť nebo oheň. Těžko si tedy na kvalitu grafiky stěžovat, i když třeba to doskakování textur mohli vývojáři dořešit. Jen je třeba říci, že vývojáři z Tango Gameworks se rozhodli vsadit na filmový poměr stran 2.40:1, který se dnes ve hrách moc nevidí. Je to dáno především tím, že hra díky tomu je na spodní straně i horní straně obrazovky orámována černými pruhy. Na druhou stranu má hra daleko větší dohled do strany, což byl zřejmě záměr vývojářů. Každému asi tento poměr stran nesedne, já si na něj stěžovat nemohu, protože mi nevadí, a kolikrát navíc dopomáhá atmosféře, která se k celkovému pojetí hodí. Občas jsem si dokonce připadal, jako bych sledoval spíše film, a to je samozřejmě dobře, zvláště když je ve hře nerušený přechod mezi filmečkem a samotným gameplayem. Co mi ovšem docela vadilo, byl v PlayStation 4 verzi nestabilní framerate. Ten občas pořádně zazlobí, a to i po prvním updatu (ten navíc zvětšuje rozlišení z 900p na 1080p), který ho značně zlepšil. Před updatem je hra prakticky nehratelná, protože framerate klesá na pár snímků. Zde opravdu nechápu, proč vývojáři pustili na trh takto nedoladěnou hru, je to prostě ostuda nejen pro ně, ale i pro Bethesdu, která něco takového dovolila jako vydavatel. Abych se ale zase dostal na pozitivní vlnu, The Evil Within má velmi dobrý soundtrack, ale i kvalitní ozvučení, které hodně pomáhá hororové a děsivé atmosféře. Nadstandardní je i anglický dabing nejen hlavního hrdiny, ale i dalších postav. The Evil Within je povedená survival hororová hra, která ačkoliv nepřináší do žánru nic nového, prakticky jen kopíruje atmosférou i hratelností první Resident Evily, je po celou dobu zábavná a dokáže slušně zabavit, zvláště když přistoupíte na její v dnešní době trochu archaická pravidla. Navíc slušná znovuhratelnost zajistí, že se k ní budete vracet i po dohrání. Chtěli jste nový Resident Evil, tady ho máte v té nejklasičtější podobě. K lepšímu výsledku jen chybí zajímavější zápletka a lepší optimalizace, za níž by vývojáři zasloužili nafackovat.
REKLAMA

Tvoje reakce na článek

Načítání...
Pro hodnocení článku se musíte přihlásit

Galerie

Komentáře (43)

Pro přidání komentáře se prosím přihlaste.
Lukasneo
Lukasneo #GAMER

Zacal sem hrat tuhle hru po dohrani druheho dilu ke kteremu sem se dostal vlastne omylem a jak skoda to byla! Komecne sem sehnal v alci prvni dil a rozehral a sem v 5. Kapitole a mam dost zjezene chlupy na tele a plenky pampers malem parkrat vymenene. Luxusni hra a nechapu jak sem mohl minout:) Rozhodne bych rad treti dil.

Leon
Leon #Verum Rex
👍1

Dohrál jsem obě DLC, je to paráda. Jak jsem si říkal, že mi to pomůže dovysvětlit příběh hry, tak se stal pravý opak.

aloha
👍1

3-4 hoďky každé. Ale je to hodně poctivý survival, daleko větší než hra. Hlavně první DLC je jasných 10/10. V podstatě jsi celou dobu bez zbraně a máš jenom baterku. Výborná atmoška.

Leon
Leon #Verum Rex

Jo, kluci, na DLCčka se těším. Kolik času asi tak zaberou?

aloha

Tak tohle nakopává zadek i Resi 5 či Revalations 2. Jedna z nejvíce podhodnocených her poslední doby. Na příběhu lidem vadí, že to není podané jako pro blbečky. Není tam úplně vše vysvětlené jako v současných hrách, navíc musíš číst noviny apod. Částečně to využívá naraci ala Souls.

xDante1986
xDante1986 #Gamer
👍1

Souhlas, za mě to má právě také 9ku a to nemluvím o opravdu vydařených DLC.... The Keeper byl famózní a hra za Juli také....takhle mají vypadat DLC.... navíc 3 velmi dobrá dlc za 500 v době, kdy season passy stojí 1000-1500 ... super

Leon
Leon #Verum Rex
👍5

Když si vzpomenu na neuvěřitelnou a šílenou kapitolu č. 10, kde Sebastian bojuje o holý život v pecích a honí ho právě Laura, která mu nadá ani na vteřinu vydechnout, a jež jediným skokem rozdrtí lebku hlavního hrdiny, tak mně mrazí v zádech i teď. Bylo to těžko uchopitelné, frustrující, nepříjemné. Člověk tam přímo cítí naprosou bezradnost a slabost hlavní postavy. A ta hudba k tomu a vůbec celé vyústění se scénou ve výtahu, to je zkrátka jeden z nejúžasnějších okamžiků celé hry.

The Evil Within směle nakopává zadek RE 6. The Evil Within = psycho teror a krutá hra co není pro slabé povahy. Kdybych tenkrát hodnotil, rozhodoval bych se mezi 8-9 a nakonec asi dal i 9 právě proto, že RE 6 si koupil každý a většinu lidí to zklamalo, kdežto tohle jen hrstka a většinou se u toho člověk vyřádil na dlouhou dobu.

xDante1986
xDante1986 #Gamer
👍2

Leon on je ten příběh dost zamotaný, ale skvělý... jo jo ... to co se stalo Sebovi... nepříjemné... a Ruvik to samé viz Laura a události kolem, které se staly poté....

Leon
Leon #Verum Rex
👍3

Znovu jsem si hru koupil. Po opětovném dohrání musím říct, že je to úchvatný kousek. Vůbec nechápu, co lidem na příběhu tolik vadí, dle mého byl slušný a zajímavě podaný. Zajímalo by mně, kdo z těch kritiků četl psané zprávy, kde je vysvětleno backstory u hlavní postavy i Ruvika, oba byli de facto chudáci, kterým se posral život...

Wbcko

Včera jsem se po zhruba půl roce co mi hra leží v polici odhodlal a fajn. Jen mě celkem překvapila obtížnost a musel jsem to přepnout někde v půlce třetí kapitoli na causal.

Pan T
Pan T #Drifter

Dlc-čka nejspíš v brzké době vezmu (kromě toho třetího co je FPS). Škoda že jsem propásl slevu co byla na Store ještě před pár dny. Bylo to tam doslova za hubičku. Na kolik hodin to tak je?

Pan T
Pan T #Drifter
👍1

Tak právě dohráno, a jsem rád že jsem tomu dal druhou šanci. Hru jsem koupil už tak před rokem, a po prvních minutách jsem to vypnul a nenašel chuť vůbec v tom pokračovat. Odradili mě černé pruhy, otřesný framerate, těžkopádné ovládání a vůbec vizuál který mi přišel jakýsi vybledlý a bližší spíš starší generaci, než té nové.Nicméně jsem se k tomu vrátil s tím, že omrknu jak to vypadá po tom updatu odstraňujícím pruhy, který přišel už před delší dobou, a stalo se něco v co jsem moc nedoufal. Hra mě začínala pohlcovat, a nakonec jsem se u toho až do konce královsky bavil ( 21 hodin při loudavém stylu a prohledávání). Jediné co bych tomu teď vytkl je horší framerate, hrdina který je jak po lobotomii ( Např. v polovině levelu v nemocnici řekne: "S touto nemocnicí je něco v nepořádku." Prostě pan Detektiv ), no a taky závěrečný boss-fight mohl být víc než jen odklikávačka. Jsem si na Ruvika šetřil všechny náboje, a ono nic. Každopádně za level design a hutnou atmosféru je to pro mě lepších 8/10. :-)

Shelby GT500
👍3

Taky dávám 9/10 nemám nějak co hře vytknout. Já se prostě bavil celou hru a tak to má být.

Heymi9615
Heymi9615 ##nolife
👍1

Pro mě 9/10

plusy-všechno,co není v mínusech

mínusy-technické zpracování,slabší příběh a dost laxní a nevýrazný hlavní hrdina,který vypadá,že mu je všechno jedno a umí akorát Fu.k a Sh.t.

[s7][s7][s7]

Tomasas
Tomasas #∞
👍1

Dneska dohráno:) Něco přes patnáct hodin a smrtě nebudu jmenovat:D Hra nabídla nemálo zážitků:) Dám ještě asi + ať švihnu pár trofejí.

Mimochodem s recenzí a hodnocením plně souhlasím!

Aligator
Aligator ##PlayGames

Noooo... mozno az za rok alebo tak, ked to bude v nejakej akcii. Ale inak to vyzera na celkom dobru gamesku :)

papirus20

No ani ne jen je proste trochu nesikovne vypravjenej.

SNAKE01

Můžu se zeptat, je příběh opravdu tak špatný?

Predicktor soky
Predicktor soky #Old shatterhand
👎4
👍1

Taková střílečka s bubákama a mentálně postiženýma.. RE4.5 jinak nic co by se dalo nazvat next gen :(

papirus20
👍1

weskerumbrella:Ne,ne,ne asi jsem se spatne vijádril ja vim ze Evil Within je od Bethesdy a delal na nem Shinjii Mikami kterej uz davno v capcomu nepracuje.Ale myslel jsem to tak ze doufam ze Evil Within bude mít takovej úspech aby jednak mel pokracování a jednak aby konkurence z capcomu vydela jak se delá akcí horor.

rosomak
rosomak #ps4-one

Ahoj taky jsem nadšen touhle hrou je to přesně to co jsem čekal. Pruhy mi vůbec nevadí a ta hratelnost kdy máš jen pár nábojů a za rohem slyšíš divné zvuky no prostě paráda[s7]Jsem v desáté kapitole a zatím max spokojenost[s16]

stillalive
👍1

Mně se to líbí. Líbí se mi to právě tím, že se to drží osvědčené klasiky bez inovací. Kdykoliv vychází nová "hororovka", tak hráči mají plno keců o tom, že by chtěli hrát klasiku ala Resident Evil. No nyní tu je a jsem zvědavý, kolik těch blbečků s plnou hubou keců si nakonec svou vysněnou hru zahraje, protože jak už jsem psal, hratelnost stará dvě dekády dnes nemůže obstát tak, jako novější horory s novými prvky. Kojima s P.T. Jasně ukázal kudy cesta vede dál. Naughty Dog ukázali jak se dá hratelnost propojit s příběhem. Většina her má příběh ve střihových scénách a po skončení scény je hráč vržen do hry, kde něco sbírá, zabíjí atd. s příběhem nemá hratelnost moc společného dokud nedojde na další střihovou scénu. ND vypráví příběh během celé hry, během hraní. To je cesta dál.

VanDerRaven
VanDerRaven #Game over
👍1

Samozřejmě že vím kdo ji vydal,mám za sebou všechny původní RE,akorát mě to nezajímá na úkor příběhu.[s14]Když jsi s hrou spokojený,je to jenom dobře.Asi jsem od toho čekal něco trochu jinýho a jsem zklamanej.Nic ve zlým.

biohazard1979

siame :tak ako si ju hral,keď ani nvš kto to vydal?Hra ma príbeh,má atmosferu má spad,je takmer dokonala okrem optimalizácie...

VanDerRaven
VanDerRaven #Game over

Asi omyl.Sry

weskerumbrella
👍3

papirus20 : "Doufam ze se capcom aspon trochu poucí a Evil Within bude mít pokracovaní"

to už ti hráblo nebo jsi totální ignorat že nevíš kdo tuhle hru vyrobil?

VanDerRaven
VanDerRaven #Game over

Příběh o ničem.

Harnet
Harnet #SONY
👍1

Herni klenot [s7]

biohazard1979
👍1

Tak tie čierne pruhy tam niesu kvoli film.efektu,ako to autori hry komentuju.Je to kvôli tomu aby osekali grafiku...plna obrazovka 1080 p.Ako nie je to zla grafika,len zle optimalizovaná.Ale hru si užívam,konečne dobrý horor a lá resi evil.U mňa 8.5 z 10... hlavne pre zle optimalizovanie.Inač to mohlo byť aj 9 až 9.5.Ale hru odporúčam každèmu...

Chris Redfield
👍2

Cekal jsem neco jako REmake a dostal RE4... Hra me vydesila jen asi 3x za celou hru. Atmosfera celkem okay, ale nedostatek naboju me tizil jen asi prvni 3 chaptery, kdy jsem se ucil herni mechanismy, pak to byla pohoda az do konce (i diky green gelu). Pokud budu hru hodnotit jako akcni horror tak ode me dotane 9/10, pokud bych ale hru mel hodnotit jako survivor horror tak 6/10.

Související články

REKLAMA

Nejčtenější články