Teenage Mutant Ninja Turtles Shredder's Revenge

recenze  14
Martin Šmíd, 19. 6. 2022 19:55
Jako malý jsem neskutečně hltal seriál Želvy ninja, který neustále běžel i na našich televizních stanicích s vydařeným dabingem. Jakmile jsem uslyšel ikonickou znělku, ihned jsem běžel k televizi a těšil se, jaké nové výzvě budou muset oblíbení zmutovaní hrdinové se svým krysím mistrem čelit. Vzhledem k obrovské celosvětové oblibě jsem nebyl sám. Není proto divu, že následně vznikaly hračky, filmy i videohry. Nejvíce oblíbené byly hlavně side-scrolling beat ’em up mlátičky od Konami. Na ty se nyní snaží navázat nová hra Teenage Mutant Ninja Turtles: Shredder's Revenge od studia Tribute Games, o níž se před vydáním moc nemluvilo, a to je obrovská škoda. Jde totiž o parádní záležitost, kterou by si měl zahrát naprosto každý.

Recenzovaná verze: Xbox Series X/S

Ihned po zapnutí jsem se ocitl v dětství, protože hra začíná ikonickou znělkou, kterou jsem neslyšel už opravdu dlouho, a i proto jsem si ji tak parádně užil. Příběh jako takový pak v samotné hře není podstatný a důležitý, je vlastně celkem prostý. Rozhodně ale neurazí, protože je záminkou vydat se po stopách Trhače Kranga a dalších padouchů a postupně všem nakopat jejich zadky, aby si příště rozmysleli terorizovat mírumilovný New York, kde želví hrdinové Leonardo, Raphael, Donatello a Michelangelo se svým mistrem žijí klidným životem a ládují se jednou lahodnou pizzou za druhou. Daleko důležitější než samotný příběh je prezentace, která dopadla na jedničku a vývojářům se věrně podařilo zachytit atmosféru i ducha seriálové předlohy. Proto jsem si občas připadal, že sleduji další seriálový díl. Ostatně vývojáři sami na seriál odkazují, třeba i celou řadou easter eggů, případně skutečností, že hlavní hrdiny nadabovali původní herci. To ale ocení hlavně v zahraničí, u nás jsme všichni zvyklí na český dabing.

Jak už jsem naznačil výše, Teenage Mutant Ninja Turtles Shredder's Revenge je side-scrolling beat ’em up mlátičkou jako třeba Streets of Rage 4 před dvěma lety, s nímž želváci dokonce sdílí stejného vydavatele. Hra má dva herní režimy. Nejlépe je začít s příběhovým, jenž na začátku vysvětlí lehce ovládání, a je vlastně i ideálním vstupním bodem pro hardcore fanoušky žánru i úplné nováčky. Hned po jeho spuštění je možné si vybrat, s jakým hrdinou se pustíte do boje. Nechybí k výběru želví mutanti Leonardo, Raphael, Donatello a Michelangelo, ale ani jejich mistr Tříska. Vývojáři pak přidali i reportérku April (je tu ještě jedna bonusová postava po dohrání, tu nechám bez komentáře), která nemá klasické zbraně, ale umí se ohánět mikrofonem. Jestli by s ním opravdu někoho přizabila, těžko říci, ale jde jí to s ním docela dobře. Jednotliví hrdinové se liší nejen svým vzhledem, ale také bojovými vlastnostmi, což je logické, když každý má vlastní zbraň. Od toho se pak odvíjí i komba či speciální útoky.

Základ hratelnosti je vlastně docela jednoduchý, protože chodíte po levelech a mlátíte do všeho, co se vám postaví do cesty. K tomu je na začátku lehký i těžký útok, ale postupně se učíte nová a nová komba skrze jednoduše zpracovaný RPG systém, díky čemuž je možné nepřátele likvidovat daleko rychleji. Hra tím získá potřebnou hloubku a soubojový systém se stane daleko rozmanitější a zábavnější, na což má vliv i parádně vyladěné ovládání. Druhů nepřátel je docela dost, od různých ninjů po mutanty z DimenzeX, případně roboty vědce Baxtera Stockmana. Na každého protivníka platí trochu odlišná taktika, takže je vždy důležité odkoukat jejich pohyby, ať už jde o útoky nebo bránění. Kromě řadových protivníků tu jsou i parádně zpracované souboje s bossy. Tito silní protivníci jsou vždy na konci každé úrovně, a kromě těch nejznámějších, o nichž byla třeba řeč už výše, naleznete i další. Mezi nimi je třeba Traag, Ratking nebo Leatherhead. Další vám nechám jako překvapení. Fanoušci ale ze skladby protivníků rozhodně zklamaní nebudou, právě naopak.

Na hře potěšil i počet úrovní, ale hlavně také jejich výborný design a rozmanitost. Hra se odehrává nejen v New Yorku, ať už jde o stoky nebo kanceláře, ale podíváte se i do Dimenze X nebo Technodromu. Každá úroveň je jiná, má řadu překážek a unikátních pastí, ale také několik výzev a skrytých sběratelských předmětů, které vlastně není vůbec jednoduché najít. Většinou se s hrdiny pohybujete po zemi, ale najdou se i pasáže, kdy na něčem jedete nebo létáte. Tyto úrovně nejsou špatné a vlastně i celkem příjemně oživují samotnou hratelnost. Jen tedy jsem během nich měl problém likvidovat létající protivníky. Ty je dle mého těžké zasahovat.

Hru Teenage Mutant Ninja Turtles Shredder's Revenge je možné hrát sólo a i v tomto režimu se jedná o hodně velkou zábavu, ale nejlepší je, pokud vše rozehrajete s kamarády nebo dalšími rodinnými příslušníky. Offline si můžete přizvat další tři hráče, v online režimu je možné hrát dokonce v šesti. V tu chvíli se tak po obrazovce promenádují nejen zmutovaní želváci, ale také April a Mistr Tříska. V multiplayeru je to kolikrát pořádná mela, někdy trochu méně přehledná, ale neskutečně návyková, navíc vývojáři přidali i pár skvělých vychytávek. Třeba plácnutí, když si pomůžete doplnit zdraví skrze chutnou americky laděnou pizzu. V multiplayeru zábava tedy ještě stoupá, zvláště když zvolíte některou z vyšších obtížností, no a pak se jen těžko od hraní odtrhává. Musím říci, že už dlouho jsem se při hraní tolik nebavil, jako u Teenage Mutant Ninja Turtles Shredder's Revenge.

Hra Teenage Mutant Ninja Turtles Shredder's Revenge je rozdělena do šestnácti kapitol, které není problém projít na střední obtížnost za nějaké 3-4 hodinky. To není na první pohled moc, ale hra má velmi dobrou znovuhratelnost díky rozmanitým hrdinů, výborné hratelnosti, lokální a online kooperaci i možnosti plnit různé výzvy. Také je přítomen Arcade režim, který je na rozdíl od toho příběhového daleko náročnější a snaží se emulovat klasičtější automatový zážitek, což se mu daří více než dobře. Počet životů je v něm snížen, zároveň se hra neukládá, takže jakákoliv chyba je krutě trestána. Do tohoto režimu se musíte pustit až ve chvíli, kdy máte ovládání plně v ruce, což nějakou tu hodinu trvá.

Z čeho jsem měl trochu strach, tak je zvolené retro zpracování připomínající 16bitové gamesky, ale to se nakonec k Teenage Mutant Ninja Turtles Shredder's Revenge náramně hodí a stará se o výbornou atmosféru devadesátých let. Vlastně musím říci, že jsem se do zvoleného zpracování opravdu zamiloval a ani bych nechtěl, aby hra měla modernější kabátek, který by ji jen uškodil. Protože vývojáři zvolili 2D zpracování, nepřekvapí, že není moc náročná, takže po celou dobu testování na konzoli Xbox Series S běžela naprosto v pohodě, nezaznamenal jsem problém ani během těch největších šarvátek. Na hratelnost a samotnou zábavu má vliv i výborný soundtrack, o který se postaral Tee Lopes (Street of Rage 4), jenž vsadil hodně na notoricky známé skladby z oblíbeného televizního zpracování, ale nešetří ani úplně novými. Výborný soundtrack je pak jen tou pověstnou třešničkou na tomto po všech stránkách vynikajícím dortě.

Ačkoliv jsem obrovský fanoušek televizního seriálu a jako malý jsem ho doslova hltal, hra Teenage Mutant Ninja Turtles Shredder's Revenge mě nechávala před vydáním docela klidného. O to více jsem ve výsledku překvapen kvalitou. Máme tu totiž fantastickou rubačku, která nabízí vypilovaný soubojový systém, všechny oblíbené hrdiny se svým stylem boje, dobře navržené a rozmanité úrovně, výborné souboje s ikonickými padouchy a v neposlední řadě skvělou prezentaci. Opravdu jen těžko se něco vyčítá, a proto mohu zahrání jednoznačně doporučit. Tohle je hra na léto jako dělaná. Cowabunga!

Teenage Mutant Ninja Turtles: Shredder’s Revenge

ps4xonenswps5xsx
Tribute Games, DotEmu