Star Ocean: Integrity and Faithlessness

Recenzovaná verze: PlayStation 4
Do Evropy v letošním horkém létě tentokrát nevstupují jen desetitisíce ekonomických migrantů, ale i pár tisíc kusů pátého dílu oblíbené série Star Ocean, která si v minulých letech získala oblibu a uznání nejen pro sympatické spojení klasického žánrového klišé s mnoha sci-fi prvky, ale také návykový bojový systém. Některým může připadat, že série Star Ocean představuje bizarní hybrid žánrové stylizace s ustrnulou hratelností, jež se vyvíjí jen minimálně, avšak to je pouze povrchní soud. Série si totiž dlouho udržuje vysoký standart, snaží se reflektovat dynamické tempo vývoje a nabízí hráčům to, co jim už bohužel dnes většina JRPG sérií nemůže nabídnout, a to návrat do časů, kdy se ještě cenily patetický příběh, svižné boje a japonská „jinakost“. Že se i pátému Star Ocean podaří naplnit tuto dávno již vyhořelou podstatu žánru, o tom se nás vývojáři z tri-Ace, kteří stojí za takovými JRPG klasikami jako Valkyrie Profile, Infinite Undiscovery či Resonance of Fate, snažili v minulých měsících přesvědčit z mnoha trailerů a hratelných ukázek. Jak si tedy Integrity and Faithlessness nakonec stojí tváří v tvář velkému očekávání fanoušků? Odpověď naleznete zde, i když se nebude každému líbit, ale takový už je život...
Každé správné JRPG by mělo mít dobrý příběh. Dobrým příběhem myslíme takovou dějovou linku, která je vyvážená, obsahově zajímavá a má i patřičný patetický étos. U Star Ocean proto nemůžeme začít jinak než touto pro žánr životně důležitou složkou. Je zřejmě zbytečné složitě vysvětlovat, kde se nejnovější Hvězdný oceán odehrává, protože předchozí díly se sice tváří jako součást jednoho hvězdného univerza, avšak jednotlivé epizody jsou natolik chronologicky i místopisně vzdáleny, že se de facto jedná o herní sérii bez hlubší příběhové návaznosti. Přesto nás moudré hlavy z vývojářského týmu informují, že se Integrity and Faithlessness odehrává mezi druhým a třetím dílem na planetě Faykreed obývané lidmi, která je vzdálena zhruba 6000 světelných let od Země. Hlavním hrdinou je naivní mladík jménem Fidel, který touží po dobrodružných činech a nekonečném páchání dobra ve světě, kde se jeho rodné město i nejbližší sousedé zapletli do války. Po boku své kamarádky Miki se rozhodne skoncovat s nebezpečím hrozící jeho blízkým a pomoci záhadné dívce s půvabným jménem Relia, jež spadne z nebes v kosmické lodi a – svět div se – ztratí paměť. Pochopitelně po ní jde nejeden gauner z galaxie, a to kvůli jejím zvláštním schopnostem, ale to už tak bývá ve hrách, kde slaví vítězství plytká zápletka.
Ano, už to tu zaznělo, plytkost. Slovo, jež se při hraní pátého dílu Star Ocean vkrádá na mysl a jazyk až nebezpečně často. Slabý příběh bez překvapení a zajímavých zvratů lze jistě odpustit, i když nejeden fanda odkojený epickými ságami typu Final Fantasy nebo Kingdom Hearts (to abychom zůstali ve stáji Square Enix) může být zklamán, ale neodpustitelné je, jakým způsobem se vývojáři popasovali s jeho podáním. Drtivá část příběhu totiž není vyprávěna tolik obvyklými cutscénami, které má dnes téměř každý titul vydaný velkou společností, natož krátkými filmečky, v nichž kdysi žánr kraloval, nýbrž prostřednictvím laciných a ubíjejících dialogů mezi postavami. Vrcholem absurdna jsou velmi časté situace, kdy mezi nepříliš vábnými dialogy můžete ovládat postavu, avšak pouze ve vymezeném prostoru zvýrazněném červeným kruhem. Pozoruhodná ukázka vývojářského diletantství. Pokud se již nějaká malá cutscéna objeví, má technologickou kvalitu a režisérský kumšt, za které by se styděl i titul z éry PlayStation 2. V tri-Ace se hájí tím, že vypuštěním střihových sekvencí v enginu hry chtěli hráčům dopřát plynulý a ničím nerušený herní zážitek, jenže pravda bude někde poněkud jinde. To není o snaze nabídnout plynulý zážitek, ale o neschopnosti vyprodukovat alespoň trochu důstojnou hru na úrovni, vždyť v situaci, kdy se má na obrazovce odehrávat epická vesmírná bitva, je hráč přinucen pouze sledovat desítky minut trvající tlachání z můstku vesmírné lodi, což působí bez mála trapně.
Tam, kde není pořádně co vyprávět, a kde se úzkostlivě snaží udržet dávno již zastaralá stylizace, díky čemuž vzniká technologicky pokulhávající hra nedůstojná exkluzivity pro PlayStation 4, jednoduše není možnost dopřát hráčům hlubší příběhový prožitek. Příběh ve Star Ocean je tak povrchní a slabý. Je to velká škoda s ohledem na to, že zdejší svět, i když je spoután linearitou a impotencí v level designu – u mnoha dnešních japonských her věc celkem běžná – přičemž je neobvykle malý, má něco do sebe a je zajímavou kombinací středověkých reálií a vyspělé technologie. Více než příjemně působí také sedmičlenná posádka vesmírného korábu zvaného „JRPG se zajímavým obsahem statečně bojující s nezničitelnými japonskými vývojářskými stereotypy“. Ať již je řeč o dobrosrdečném chasníkovi Fidelovi, hrdě si klestícím ostrým mečíkem cestu touto schizofrenní džunglí, ženském mágovi Miki, malé Relii s amnézií, rytíři tělem i duší Viktorovi nebo intelektuální kouzelnici Fiore, bezesporu jedné z nejvíce sexistických postav v JRPG za poslední roky. A to nepočítaje dva spojence z vesmírného sboru Emmersona a Anne. Postavy jsou půvabné, variabilní na bojišti a navíc se v partě často obměňují, takže se nikdy nestane, že by byla některá z nich upozaděna. Co však budí opětovné zklamání je absence zajímavější backstory u některé z hlavních postav. Jejich příběh a motivy tak zůstávají povětšinou zahaleny neprostupnou oponou, a tak celkový výsledek celkem ucházející party hrdinů vyznívá naprázdno.
Co naprázdno rozhodně nevyznívá, a co je jinak na hře nadprůměrné a dokáže konečný výsledek vyzdvihnout k lepšímu hodnocení, je hratelnost. Ta potěší skalní příznivce dřívějších dílů i JRPG jako takových. Základem hratelnosti jsou akční boje v reálném čase, kterých se může účastnit všech sedmero postav, což sice může znít šíleně, avšak výsledek je až překvapivě úspěšný. Musíte však oplývat hbitými prsty a dokázat dokonale proniknout až na dřeň bojovému systému a komplexnímu vývoji postav. Řada kolegů recenzentů srazila hře body jenom proto, že nedokázala ukočírovat více postav najednou. AI vašich kolegů totiž není žádná sláva a postavy samotné se dokonce často ani nebrání a neléčí, pokud jim tyto atributy nezasadíte do aktivních schopností a nepřinutíte je aktivovat přímo během boje. Souboje tedy nejsou pouze o slaboduchém střídání slabých a silných útoků s občasným kouzlením a přidáním léčivých i podpůrných lektvarů, ale naopak o častém přepínání mezi postavami. Velkým plusem je možnost zvolit si obtížnost hry, což se projeví velmi výrazně.

Unikátní, propracovaný a silně návykový je navíc systém vývoje postav. Ten sází na role, jež přidělujete jednotlivým postavám, a tak zásadním způsobem ovlivňujete jejich taktiku a celkové chování v boji. Každé postavě můžete přidělit jen velmi omezený počet rolí. Chcete, aby se daná postava v boji zaměřila na zvýšenou obranu, silnější útok, léčení, kouzlení nebo systematické oslabování nepřítele? Není problém! Úroveň každé role se postupně zvyšuje za pomoci přerozdělování zkušenostních bodů, přičemž dojde i k odemykání nových rolí. Za zkušenostní body, které obdržíte i po splnění množství nepovinných úkolů, lze rozvíjet také nové schopnosti své party. Postupem času si můžete odemknout schopnosti například v podobě detekce pokladů nebo výroby vlastních zbraní a předmětů. Hratelnost má Integrity and Faithlessness vskutku slušnou a není pochyb o tom, že díky ní řada hráčů hodí za hlavu ostatní nedostatky, i když ty nejsou nijak malé.
Za další výtku, kterou si hra nepřišije k dobru, považujeme také to, že se struktura příběhových misí drží striktně beznápaditého schématu dojdi z bodu A do bodu B, abys následně v bodu C zjistil, že se potřebuješ vrátit do bodu A. Hra je navíc přísně lineární, o nějakém větším prozkoumávání světa nemůže být ani řeči. Až do úplného závěru, kdy se svět alespoň na chvíli otevře, umožní Star Ocean hráči pouze to, co chce, a to v takové podobě, že to uráží i fanoušky JRPG. Lacinou prezentaci a bezzubost vývojářů zvýrazňuje také podprůměrný a šedý soundtrack, který je jako celá hra: ničím nenadchne. Anglický dabing je uspokojivý. Komu nesedí angličtina, ten může přepnout na originální japonský dabing. Nezaujme-li však hráče bojový systém nebo vývoj postav, pravděpodobně půjde i celá hra mimo něj, a to je věc, kterou je potřeba si uvědomit ještě před samotným pořízením tohoto titulu, který se na první pohled tváří výpravně a velkolepě, jenže opak je pravdou. Vedle pátého dílu Star Ocean vypadá výpravně i seriál Putování s dinosaury. Už jen fakt, že hlavní příběhová linka zabere nějakých 15 – 20 hodin, což je zhruba polovina obvyklé herní doby u podobných titulů, je dostatečně výmluvným dokladem o tom, že tentokrát se jedná o jízdu, kterou si fanda JRPG může nechat ujít a o nic zásadního nepřijde. Nic na tom nemůže změnit ani vícero možných konců. Chtěl-li si někdo osvěžit letošní léto a prázdniny s kvalitním JRPG, měl by sáhnout jinam, osobně doporučuji nedávno vydaný Tales Of Zestiria, který nabízí vše, co má fanoušek na žánru rád.
Nelijme si čistého vína. Star Ocean: Integrity and Faithlessness je zklamáním, které je o to horší, že ve hře řada lidí viděla jednu z posledních možností na zastavení stagnace a degradace celého žánru. Namísto obrody JRPG přináší pátý Star Ocean slabého zástupce žánru, který se nejenže potýká s trestuhodnými nedostatky na poli celkové prezentace, ale nedosahuje ani kvalit předchozích dílů. Čest hře zachraňuje jen fungující bojový systém a propracovaný vývoj postav. Je to studená sprcha, která odkrývá hned dvojí problém. Řada vývojářů z japonských ostrovů zřejmě dlouho zapomněla otočit kalendář: to, co mohlo ještě bez problému fungovat před cca deseti lety, dnes nikoho na Západě nezaujme. Japonské lpění na starých herních modelech, jež jsou dnes již dávno překonané, se tak ze zorného pohledu Západu začíná stále více jevit jako nebezpečný archaismus těžce podlamující schopnost jakéhokoli titulu být konkurenceschopný. A za druhé, nestačí-li již klasické JRPG značky jako Star Ocean na udržení pochodně, pak se zřejmé nad celým žánrem začnou brzy stahovat pořádná mračna. O to více, že se Final Fantasy, jedna z nejzásadnějších sérií v dějinách žánru, vydala s patnáctým dílem zcela jiným směrem. Ale o tom třeba zase příště…
Tvoje reakce na článek
Galerie























Komentáře (38)
Seth123Možná, že jdu s křížkem po funuse, ale fast travelu se dočkáš v pokročilejší fázi hry. Neboj se :)
Seth123 pribehove je to dobre, to prepinani postav me osobne nevadilo, pocital jsem s tim, ze budu hrat prevazne jen za Fidela :) To jestli Brunelli ma nebo nema Neko ears ti nereknu ;)
tak jsem pořídil, co mě strašně sere je, že musím po světě běhat s Fidelem, chci ovládat lady Brunelli, další věc je combat, ten v zásadě tak hrozný není ale zas přepínání, před soubojem běhám s Fidelem a pak se to přepne na jinou postavu, je to strašně nepříjemné a vzdal jsem jakékoliv přepínání postav. Příběh zatím ujde, no zachráním absolutně neznámé dítě a kvůli ní začnu cestovat po světě - snad bude aspoň nějaký zvrat v příběhu. Velice by hře prospěl nějaký fast travel, je strašně otravné procházet několikrát stejnou lokaci. Questy ve městě jsou taky dost nahlavu, zabí to a to, to bylo fakt těžké dát do hry encyklopedii monster jestli jsem vůbec monstrum co mám zabít potkal.
Pánové dozvím se do konce hry jestli lady Brunelli má pod čepicí kočičí uši, je to věc co mi nedá spát.
Úplně všem je jasné že je to zas pokus jak vytáhnout z lidí co nejvíc peněz. Argumenty typu že konzole zpomalují rozvoj grafiky atd. jsou mylné, stejně se nic nezmění jen spotřebitel zaplatí více peněz za hardware tečka.
No, tak mam za sebou 10h (pred 14 dny) a musim rict, ze nejsem zklaman, ale ani potesen.
Jedine JRPG co jsem zatim hral bylo Tales of Zestiria,, takze to mohu srovnavat jen s tim (coz se neda, Zestiria je proste super)
Ve Star Ocean mi nejspis nejvic vadi to, ze mu chybi "hnaci motor" co by mi nastartoval chut hru zapnout dalsi den.No proste mi tam chybi natesenost to po praci zapnout, coz jsem v pripadr Zestirir mel a to dokonce az do stadia, ze jsem pred spanim premyslel co me tam ceka atd.
Dale mi vadi hloupy system ukladani, kde zcela chybi Quick save (nebo jsem ho nenasel), takze delsi pasaz musite dat na prvni pokus nebo boj s bosem taky na poprve, jinak Game Over a nacist hru z Main Menu kam to vykopne....
Graficky je to velice pekne, ale chybi tomu vice ingame filmecku pri rozhovorech nebo lepe vyresene neprehledne titulky, protoze casto ani nevim kdo mluvi a volny pohyb pri tehle scenach tomu neprospiva...
Boj taky jde, ale opet tomu neco chybi. Plynuly prechod do boje a z boje je dobry, ale targetovani je spatne, meli to rovnou nechat volny pohyb bez oznaceneho targetu (neco jako ma Zaklinac by se sem hodilo vic).
No tolik asi momentalne je hre, nekdy to snad dohraju, ale bohuzel jsou venku zajimavejsi kousky a DLC do her.
,,..v letošním horkém létě tentokrát nevstupují jen desetitisíce ekonomických migrantů, ale i pár tisíc kusů pátého dílu oblíbené série Star Ocean" :D pobavilo.
Jinak moc pěkně napsaná recenze, hezké počtení.
@jiridvorakuvubec jsem nepobral co/o cem pises. zmet pismenek a slov. nevim zda pokladas otazky, nebo sdelujes informaci. nevim zda pises o ff nebo o dq.
jinak jsem to uz rozehral a zatim z toho mam pocit o trochu horsi nez z minuleho dilu. ale mam zatim uhrano 5 hodin.napadla me hrisna myslenka: az prestanou byt jrpg pro me hratelny, souls hry,budou jedna za dva roky a residenty budu mit uhrany.....co budu hrat ?
Ps: tak po deseti hodinach : je to neskutecne uzvane :(ps2: je to nudny, davam 5/10.
Škoda, no možná někdy koupím a zkusím :) Dál budu vyhlížet FF XV, WorldFF a Remaster XII který vše jistí společně s Kingdom Hearts 2.8 a hlavně 3
godycz: díky, ale musím zdvořile odmítnout, neboť více konzolí doma = více her na recenzování = méně volného času. A to nepočítaje méně místa ve skříni, kde už se mi válí všechny minulé PlayStation, Wii, Xbox 360, DSko, 3DSko, GameCube, GameBoy, ap.
Nevim,ale uz neco podobneho jsem zazil u minuleho diku na PS3.Kdo je fanda tak si chvily pocka nebo vubec hodnoceni nebere vpotaz jako ja.Ale zacinam se spis bat o Final Fantasy XV.Bladol co fungoval pre deseti lety to recenzent primo zesral.Dragon Quest VII a VIII na 3DS asi bude mit jen 1-2-10 ne ?Mimocodem se pripravuji i na PS4 na pristi rok a jeden dil ma byt soucasti Playstation Plus.Nekdy je dobre se nad Playstation komunitou zamyslet v CR ikdyz zde se ceka na Final Fantasy VII Remaster,ze ?
Tak precital som si celu recku a citit z toho teda brutalske sklamanie. Podla textu by som cakal znamku 4 a menej.
Leon: toto je praveze vacsia bomba ako Xenoblade. :D Az na tu cenzuru samozrejme. :/
@ leonja ti WIIU pujcim.a klidne i XENO...
jinak ta absence filmecku me taky sere, titulkovany dialogy mam rad............kdyz jich neni nekonecno....
Ale no tak, ted mi zkazite zajem o hru a uz ji nedohraju :D, ale pocitam, ze budu mit vic jak 20h :)
bal sem se toho a bojim se toho i u P5...skoda no
No, nevím 6/10 není zrovna špatné hodnocení. Tolik tady dostal třeba Quantum Break nebo RE 6 (kdyby se odečetl jeden bod).
Díky za recku, včera jsem řešil, zda koupit nebo ne… Tak je to asi jasný.
no, žádné překvapení. Vlastně identické postřehy už byly roztroušeny po netu před pár týdny. Jen člověk pořád ještě trochu doufá. Asi jako všichni nechápu směr a způsob myšlení dnešních japonských RPG vývojářů. Tipuju, že FFXV bude průser, teda zatím z toho, co bylo k vidění mě to je jasný. Pořád se opakuju, ale za poslední dobu mě nejvíc uspokojil Falcom a jeho hry + samozřejmě Megaten, ale to jsou usedlejší veskrze klasický, moc se nevyvíjející značky, za kterými stojí malá studia, pořád ještě láskyplně opečovávající svoje dítka - pro všechny to ale opět není. Jinak prostě jízda do pekel... Vizuální zpracování nakonec definitivně ovládlo a ubilo obsah.
Jo, zaznamenal jsem to včera v tvém příspěvku a probral to s Kachlem. Bohužel, špatné zprávy, recenze nebude. Já nemám Wii U a Kachlo to hodnotit nebude. To by musel napsat recenzi někdo z lidu a zaslat to Kachlovi, aby to zveřejnil. Je to škoda, vypadá to jako zajímavá hra, ale nejsme schopni za současného složení redakce, kde recenzuji JRPG de facto jen já, abysme pokryli všechny JRPG/RPG hry vydané na "okrajových" (a je oheň na střeše) konzolích. Jo, takhle kdyby to byla BOMBA typu Xenoblade, to by byla jiná...
Leon: to berem, diky za vysvetlenie, teraz to uz dava zmysel.
p.s: a co ta recka na najlepsie JRPG tejto generacie?
VulcanR: tím je míněno v kontextu tohoto článku téměř identické - spíše ještě o fousek horší - technologické zpracování než v předchozích dvou dílech. Já plně chápu, že se snaží úzkostlivě držet manga stylu, který je pro tuto a jiné JRPG série příznačný, a bez něhož by ztratily svou samotnou podstatu. Avšak lze to udělat mnohem lépe a důstojně. Manga je především o pohybu, hravosti, rafinovanosti. Stačilo by, kdyby Star Ocean 5 měla pár anime FMV, postavy byly více v pohybu a interakci mezi sebou i okolím, a hned mohl být výsledek o něco lepší. Takto hra působí velmi lacině, zastarale a bez nápadu. Jako kdyby se člověk propadl do sklonku 90. let a hrál hry, které byly ještě natolik limitovány technologiemi, že musely příběh vyprávět pomocí dialogových okének. Ona to není ani tak zastaralá stylizace, jako spíše zastaralá herní koncepce. To by bylo příhodnější slovo, jež jsem měl použít v oné větě...
Leon: co ta stylizacia?
hm.ja taky posledni tales nekoupil. teda az ted, je za 20 liber, protoze jich bylo hrozne moc v kratke dobe. na ps 3 dva, pak ty remaky dva, na vitu a 3ds.star ocean jsem snad nehral jedinej slabej.doprdele to vazne jrpg, odsunu na druhou kolej a budu hrat jen soulsy :(?ps: chtelo by to, novou znacku. novou partu.a nebo navrat krale. udelat dvojku lost odyssey...nebo..
.Ja moment. hram Tales of graces f a ako tu tak citam prispevky tak asi kupim aj tu Zestiriu
Garfi99: přesně z toho důvodu, který říkáš, jsem recenzi Tales of Zestiria odmítl, protože jsem se bál, že to bude shit, neboť poslední kvalitní Tales, jež jsem hrál, byla Vesperia na Xbox 360. Jenže o to více jsem byl nadšen, protože to fakt má kvalitu, i když pomalejší rozjezd...
Zítra mi ta hra příjde, tak jsem zvědavej jak se mi bude zamlouvat. Několikrát se mi stalo, že hra na kterou jsem četl záporné recenze mě nakonec bavila. Snad tomu tak bude i v případě této hry.
Ja vídím budoucnost JRPG ve hrách od Monolith Soft.
Tales of Hearts R není žádná výhra v žánru. Obsahuje vše zastaralé co jste už výše i v recenzi zmínili. Po první hodince jsem měl pocit, že jsem to už v 90. letech hrál ale tentokrát to už nefunguje. Tak jsem o Zesterii pochyboval a stále pochybuju. Hrozně jsem z toho unavený a proto jsem nebral ani JRPG na 3DS co vyšly letos pod hlavičkou Nipo (POP)Ichi Sofware. A Star Ocean jsem poslední tři dny hrál na Twitchi a říkal jsem si, že to mohlo klidně vyjít i na ps3 a také že jo. V chatu byli fanoušci série, tak ti si nad tím mlaskali. Mě to ze židle nevytrhlo a zase o jednu hru méně proč mít doma PS4.
BTW: I´m Setsuna vyjde i na VITU. Sice Japonsky ale mě to neva.
Leon Zestirie je moje prvni JPRG ktery jsem si po dlouhem rozmysleni koupil a proste bomba :D Ted me tesi, ze vysilaj i Anime :)
Tales of Zestiria musí milovat každý fanoušek JRPG link Je velkou ironií a mou neodpustitelnou chybou, že tu tato skvělá hra nemá recenzi. Loni mi Kachlo nabízel dokonce limitku za recenzi, ale já odmítl, byl jsem líný a hloupý. Pak jsem letos na jaře hru za litr koupil a úplně se do ní zamiloval. Takže jsem zbytečně vyhodil peníze, a to jsem mohl mít zadarmo limitku a uživatelé zde zase recenzi, která by hru více proflákla mezi lidem. Takhle se všichni těšili na Star Ocean 5 a při tom mají skvělé JRPG přímo pod nosem...