Sniper Ghost Warrior Contracts 2

recenze  12
Martin Šmíd, 7. 6. 2021 11:15
Jsou tomu dva roky, co vyšla akční hra Sniper Ghost Warrior Contracts, která znamenala pro celou sérii studia CI Games obrovský restart. Vývojáři v ní rezignovali na velký otevřený svět a hratelnost podobnou Far Cry sérii, ale přinesli několik otevřenějších plácků, v nichž bylo možné plnit hlavní i vedlejší cíle. Dalo by se říci, že tento koncept převzali po novodobé Hitman sérii, ale zafungoval a získal si řadu fanoušků. Vývojáři na této změně vydělali, a i proto se mohli vrhnout do přípravy ambicióznějšího a propracovanějšího pokračování. Na to jsem se popravdě v posledních týdnech docela těšil a jsem rád, že vývojáři nakonec nezklamali. Má sice několik mušek, ale pokud patříte mezi fanoušky prvního dílu, určitě nákupu litovat nebudete.

UPOZORNĚNÍ: Některé obrázky u recenze mohou obsahovat velkou brutalitu

Stejně jako předchůdce nebo podobné akční vojenské hry nemá Sniper Ghost Warrior Contracts 2 nějakou extra originální zápletku, ale stačí k tomu, abyste popadli odstřelovací pušku a zlikvidovali desítky lidí. Těch špatných samozřejmě. Hra se odehrává ve fiktivní zemi Kuamaru ležící mezi Libanonem a Sýrií. V té už více než dvě desetiletí vládne pevnou rukou zlý nemilosrdný diktátor, jenž má neustále prst na spoušti. Protože je velkou hrozbou nejen pro své obyvatele, ale také okolní svět, je jednoho dne zlikvidován. To ovšem není konec, protože se moci chopí jeho manželka, která hrozí pomstou a útokem na okolní regiony za pomoci svých přisluhovačů a jaderného arzenálu. Tomu vy jako hlavní hrdina Raven, zkušený sniper s nejmodernějším vybavením, musíte zabránit. Než se ale budete moci o šílenou vdovu postarat, musíte zlikvidovat její podporovatele, kteří mají v regionu také docela velkou moc a své vlastní zájmy. Nemůžete jít prostě hned chobotnici useknout hlavu, když má ještě mocná chapadla. Před každou misí tak dostanete briefing s tím, co musíte udělat, přičemž se mi líbí, že vývojáři i vysvětlují, jaký dopad bude počínání mít na probíhající konflikt. Vzhledem k tomu, že je textu dost, potěší určitě kvalitní česká lokalizace, která je přítomna už od prvního dne.

Vývojáři se rozhodli, že ve druhém dílu budou stavět na konceptu a osvědčených základech toho prvního, jen vše pojmou daleko ve větším měřítku a hráče uvedou do zcela nových situací. Šlo určitě o moudré rozhodnutí, i vzhledem k tomu, že se mi směr série od minulého dílu líbí a jsem rád, že konečně našla svoji identitu a nejde jen o jakousi kopírku Far Cry série a dalších podobných open-world záležitostí. Vývojáři tentokrát připravili pět lokací zasazených do Kuamaru, které jsou rozsáhlejší a větší oproti těm z prvního dílu. Kromě velikosti oceňuji i jejich větší propracovanost, která dává větší volnost, jak následně plnit zadané úkoly. Lokace jsou navíc rozmanité, takže ačkoliv se hra odehrává pouze v jedné zemi, kterou pokrývá hlavně poušť, neběhá hlavní hrdina jen po stejně vypadajících úrovních, které by se lišily jen rozvržením budov a tak dále. To je jistě příjemné zjištění.

Kromě lepšího designu map potěší i daleko větší propracovanost kontraktů, které na nich budete jako hlavní hrdina Raven plnit. Úkoly jsou zajímavější, je zábavnější je plnit a vůbec dobře zapadají do práce odstřelovače, která spočívá v likvidaci cílů na velkou vzdálenost, tichou infiltraci základen protivníka a nejrůznější sabotáže. Celkově vývojáři připravili 22 kontraktů, přičemž většinou je jen na vás, jak je vyřešíte. Můžete pěkně potichu s postupnou tichou likvidací protivníků, bez povšimnutí nebo Rambo stylem, jenž bude účinný hlavně na nižší obtížnosti vzhledem k tomu, že hlavní hrdina toho tolik nevydrží. Celkový čas pak záleží jen na vašich schopnostech, ale já třeba všechny hlavní kontrakty splnil za nějakých 12 hodin, což je vzhledem k ceně slušný čas. Hra Sniper Ghost Warrior Contracts 2 má ovšem dobrou znovuhratelnost díky různým výzvám, kterých je oproti minulosti mnohonásobně více a navíc nejdou splnit všechny na jeden průchod, důležitým předmětům k sebrání nebo vedlejším cílům, které se vyskytují na vybraných mapách. Herní čas se tak ještě navýší.

Jak už jsem trochu naznačil, ve Sniper Ghost Warrior Contracts 2 jsou mise, během nichž je nutné zlikvidovat cíl na více než kilometr dlouhou vzdálenost. Tento typ misí je novinkou v rámci série, která se mi hodně líbí, protože vyžaduje nejen trpělivost, ale i správné načasování, přehled o rozestavení protivníků a nějaký ten skill s puškou. Stačí totiž jeden špatný unáhlený výstřel a může to vést k útěku cíle, případně spuštění alarmu nebo dokonce k selhání. Jsem rád, že vývojáři podobný typ misí do hry zakomponovali, a popravdě jde i o něco, co mi u podobných her dost chybí. Většina her s odstřelovačem se totiž vždy zvrtla v klasickou čistku alá Call of Duty, kde odstřelovačka hrála jen druhé housle, takže práci pravého odstřelovače ukazovaly jen hodně vzdáleně.

Protože mám rád stealth hry a přímo miluji série jako Metal Gear Solid, Splinter Cell a další, tichý postup jsem využíval po většinu i zde, ostatně hra k tomu přímo vybízí. Stealth je určitě uspokojící ve Sniper Ghost Warrior Contracts 2 a je radost potichu odklízet protivníky. Během stealth hraní nemusíte nepřátele jen odklízet potichu se zbraněmi s tlumičem, ale je možné se k nim i přiblížit a zlikvidovat krvavým způsobem nožem. V takové situaci je ale možné i protivníka nejprve vyslechnout, aby vyklopil pozice svých kamarádů. Jsem rád, že protivníci mají tady více odpovědí oproti prvnímu dílu, ale moc se mi nelíbí, že po výslechu je každý protivník automaticky zabit takovým způsobem, až z něj stříká krev na všechny strany, a to i v momentě, kdy doslova prosí o život. Asi bych ocenil, pokud by bylo možné ho jen omráčit, protože takto je hlavní hrdina vyobrazen jen jako bezcitné monstrum, stroj na zabíjení. A možná i proto jsem se s ním a jeho činy nemohl občas ztotožnit.

Jak už jste asi pochopili z předchozích odstavců, nejlepším přítelem každého dobrého odstřelovače jsou pušky, a těch je ve hře hned několik. Každá se trochu liší, ať už jde o použití na kratší či větší vzdálenosti, druhy munice, tak dalšími atributy, takže by se dalo říci, že je třeba nutné si před každou misí vybrat tu správou. Asi nemá cenu si brát na misi, kde jsou střety spíše na kratší vzdálenost pušku, která dokáže sundat protivníky na kilometr, ale je neuvěřitelně hlučná, takže kolem hned každého na vaší přítomnost upozorní. Každou pušku je možné ještě dále modifikovat o různá příslušenství díky dobře zpracované customizaci, ať už jde o tlumiče, zásobníky nebo hlavně, případně ji zkrášlit kamufláží, kterou najdete průzkumem úrovní. Kromě pušek hlavní hrdina na mise tahá i další sekundární zbraně, které pomáhají s tichou likvidací či v hektických přestřelkách. Já jsem využíval většinou útočnou pušku 556W, která se hodí na střední vzdálenost a je možné na ní mít tlumič. Přítomny jsou ale i SMGčka nebo brokovnice, ale tyto zbraně se pro můj opatrnější styl hraní příliš nehodily.

Musím se přiznat, že jsem byl celkem překvapen, jak kvalitní gunplay je a i díky němu jsem se po celou dobu hraní bavil. Střelba z pušek je zábavná, navíc stejně jako v předchozím díle nechybí prvky realismu, takže je nutné si hlídat vzdálenost cíle i vítr. Na druhou stranu inteligentní maska řadu věcí ohlídá na základní obtížnosti za vás, ale kdo chce, může si hru hned zapnout i na ultrarealistický mód bez jakýchkoliv ukazatelů a pomocníků. Nejde ale jen o střelbu z pušek, které kolikrát dokážou nepřítele pořádně zohavit, což je ještě podpořeno detailně zpracovanými filmovými záběry na letící kulky. Dobrý pocit ze střelby jsem měl i z různých samopalů i pistolí. Kromě zbraní je možné využívat i nejrůznější gadgety, které hratelnost dobře obohacují a přidávají ji větší hloubku. Velkým pomocníkem je třeba speciální průzkumný dron, jenž dokáže po čase také vyřadit protivníky z boje, tak třeba kulometné věžičky či EMG granáty, plynové granáty, miny, detektory pohybu nebo adrenalinové injekce. Prostě věcičky, bez kterých se jen těžko zkušený voják obejde za nepřátelskou linií.

Stejně jako v předchozím díle ani zde nechybí lehčí RPG prvky. Jak plníte mise či výzvy, získáváte speciální měnu, kterou můžete investovat do stromu pasivních dovedností. Díky nim tak hlavní hrdina vydrží více zásahů, ale také mu neublíží pád z vyšší výšky, případně je možné si odemknout další vylepšení pro drona nebo stealth. Musím říci, že se mi lehčí RPG systémy zahrnuté ve Sniper Ghost Warrior Contracts 2 líbí a pěkně obohacují hratelnost, přičemž díky nim je další důvod plnit vedlejší cíle. Dokonce bych řekl, že jen díky upgradům je možné následně hru projít i na tu nejtěžší obtížnost.

Nyní nastal čas, abych se zmínil o umělé inteligenci, která byla dost velkou slabinou prvního dílu. Bohužel ani ve druhém není ideální a pořád má velké nedostatky. Pokud budete hrát jako já hlavně stealth způsobem, tak vám bude umělá inteligence připadat slušná, protože je na střední a vyšší obtížnosti celkem všímavá, i když sem tam někdy trochu zazlobí a nezachová se dle představ a nastolených pravidel. Rozhodně ale nepotkáte pitomce, kterým byste mohli tancovat před nosem a oni by si vás ani nevšimli. Když ovšem dojde na spuštění alarmu, už jen nepřátelé hloupě nabíhají pod hlaveň zbraní hlavního hrdiny, a to kolikrát i stejnou úzkou uličkou. Nějaká taktika z jejich strany neexistuje, navíc se mi kolikrát stalo, že jen tupě stáli nebo se krčili za překážkou a neměli snahu ani střílet. Jen čekali, až si pro ně dojdu. Je vidět, že zde mají vývojáři ještě velké mezery a umělá inteligence nepřátel je určitě tou největší kaňkou na této jinak dost kvalitní akční hře, u níž jsem se po většinu času hodně bavil.

Stejně jako první díl i Sniper Ghost Warrior Contracts 2 pohání CryEngine, který vývojáři z CI Games dobře znají a vyhovuje jim. A musím říci, sázka na tento engine se vyplatila, protože hra vypadá určitě pěkně i na konzolích předchozí generace. Prostředí má spoustu detailů, to platí i o postavách, líbilo se mi i pěkné nasvícení případně nejrůznější oku lahodící efekty explozí a tak dále. Na konzolích nové generace je pak podívaná ještě o chlup lepší díky detailnějším texturám či 4K rozlišení. Framerate je po většinu času solidní, ale jsou momenty, kdy sletí docela dost dolů, alespoň na mé testované PlayStation 4 verzi na konzoli PlayStation 5. Určitě je tedy ještě prostor pro zlepšení. Co se mi líbí, tak je slušný soundtrack, ale hlavně velmi dobré ozvučení, díky němuž je možné slyšet, z jakého směru se blíží protivníci, ale i zvuky prostředí.

Nedá se říci, že bych se na Sniper Ghost Warrior Contracts 2 vyloženě těšil, ale určitě šlo o jednu z červnových her, kterou jsem si chtěl zahrát. První díl se mi líbil, no a i proto jsem rád, že vývojáři druhým nezklamali. Dokázali základní dobře fungující mechaniky vylepšit a vše pojmout v daleko větším a propracovanějším měřítku. Stealth hraní je uspokojující, střelba z různých pušek nikdy neomrzí, na čemž má podíl i povedený gunplay, a určitě potěší i rozmanité lokace či zábavné úkoly. I díky tomu jsem se při hraní bavil daleko více než u kampaní posledních dílů Call of Duty, takže nákup i přes některé nedostatky mohu jednoznačně doporučit všem fanouškům akčních her. Zvláště, když se Sniper Ghost Warrior Contracts 2 prodává za velmi sympatickou cenu a obsahuje českou lokalizaci.

Sniper Ghost Warrior Contracts 2

ps4xoneps5xsx
CI Games, CI Games