Sly Cooper: Thieves in Time

recenze  39
Martin Šmíd, 20. 3. 2013 9:00
Na konzoli Playstation 2 vládly žánru plošinovek hned tři série. Dlouhou dobu to vypadalo, že na Playstation 3 dokázal přežít jen Ratchet se svým kolegou Clankem. Naštěstí v závěru životního cyklu se ukazuje i zloděj Sly Cooper, který se svoji partou čelí doposud největší hrozbě. Od oznámení bylo otázkou, jestli vývojáři ze Sanzaru Games dokážou úspěšně navázat na předchozí díly od studia Sucker Punch. Po našich pozitivních dojmech jsme se nyní mohli zakousnout i do plné verze, a proč to neříci už na začátku, rozhodně jsme zklamáni nebyli, možná i v ledasčems překvapení. Více níže.

Hned na začátku asi udělá všem fanouškům radost, že se vývojáři ze Sanzaru Games nepouštěli do žádných experimentů, takže vzali starou známou partu a napsali pro ni nový příběh, odehrávající se po třetím dílu. Příběh je z mého pohledu rozhodně zdařilý, možná bych i řekl, že jde o nejlepší z celé série. Scénář totiž nabízí nejen velké zvraty, ale rovněž i spoustu humorných dialogů, u kterých se prostě musíte smát. Do smíchu pochopitelně není hlavním hrdinům, protože z ničeho nic začaly mizet řádky v knize Mývalus zlodějus, která obsahuje celou historii rodu Cooperů. Kdo za tím je a jaké jsou jeho skutečné plány, musí odhalit nejen Sly Cooper, ale také jeho kamarádi Bentley a Murray, s nimiž se vydává do pěti různých dob. Do toho všeho se připletou nejen Cooperovi předci, ale také krásná Carmelita Foxová, který má pro Slye trochu slabost, někdy ale úplně opačnou, než by si hlavní hrdina přál.

Když hru poprvé zapnete, čeká na vás úvodní lineární mise v Paříži, v níž se ale máte naučit základní ovládací prvky, takže z ní nejde moc vypozorovat, jak se bude hrát zbytek. Hned po této misi začnou hrdinové cestovat do pěti různých dob, podívají se třeba do feudálního Japonska, ale do středověké Anglie, na Divoký západ, do pravěku, dokonce se vypraví okouknout Sindibádův poklad. Co se týče designu jednotlivých dob, vývojářům se všechny lokace povedly, takže si kolikrát budete připadat, jako byste se zrovna v té době skutečně ocitli. Každá lokace má nejen svůj charakteristický styl, ale také obsahuje svoje vlastní nepřátele a pasti.

Každá z těchto navštívených lokací funguje jako vaše hřiště. Jakmile vylezete z úkrytu, máte před sebou větší plácek, na kterém plníte nejrůznější úkoly. Ty jsou po většinu hraní zábavné, hodně rozmanité, takže se rozhodně nudit nebudete. On ostatně nový Sly dokáže překvapit i v úplně poslední kapitole, pořád vám předkládá novinky, což není u her moc obvyklé. Většinou se vše naučíte v první polovině, zde tomu tak naštěstí není. I díky velké zábavě a rozmanitosti vám ani nepřijde, že hlavní příběh má kolem 15-20 hodin. Vše uteče jako voda. To ale není vše, dobu hraní si můžete prodloužit sbíráním masek Slye, hledáním pokladů, sbíráním lahví a následné otevírání trezorů. Aktivit po dohrání je tu rozhodně hodně, navíc si můžete později zahrát i nějakou tu hackovací minihru. Také se můžete dát jen do sbírání penízků, které poté utrácíte za nové lepší schopnosti hlavních protagonistů.

Sly nikdy nebyl o pouhém likvidování všech nepřátel, kteří vám stoupí do cesty, jako je to třeba u konkurence od Insomniacu nebo Naughty Dogu. Sly Cooper měl vždy hodně charakteristickou hratelnost, která vsázela spíše na tichý průchod a nejrůznější stealth prvky ve stylu Metal Gear Solid. Je rozhodně příjemné, že na přesně tuto hratelnost vývojáři vsází i nyní. Ať už hrajete za Slye nebo některého jeho kolegu, je lepší se střetům s nepřítelem vyhnout. Většinou tak budete skákat po domech, lézt po plošinkách či římsách. Když už na nějakého toho nepřítele narazíte, můžete ho potichu okrást, čímž si vyděláte několik zlaťáků. Pokud navíc budete mít štěstí, najdete v kapsách i další drahocennosti, na kterých vyděláte mnohonásobně více. Je možná někdy až moc okaté, že nepřátelé vidí jen několik metrů před sebe, takže jim můžete lehce proklouzávat, ale k hratelnosti série to patří, a je dobře, že si hra drží svůj vlastní styl. Navíc i podle něj je vidět, na jaké hráče především vývojáři cílí. Hlavní je se bavit, a ne frustrovat nad tím, že vás nepřítel zmerčí přes celou mapu.

Sly Cooper toho umí docela dost, jen tak se něčeho nezalekne, ale i on je na některé hádanky krátký, takže si postupně nasbírá několik zajímavých oblečků, jak bude cestovat do zmíněných pěti etap. Tyto speciální obleky, které si může Sly kdykoliv nasadit stisknutím L2, mu propůjčí několik speciálních schopností. Nebudu zde vypisovat všechny obleky, abyste nebyli ochuzeni o překvapení. Zmíním ale třeba rytířské brnění, které je imunní proti ohni, navíc štítem dokáže odrážet ohnivé firebally. Zajímavý je i kouzelnický oblek, kterým můžete zastavovat čas a proběhnout tak v pohodě pod zavírajícími se dveřmi. Všechny oblečky se naučíte během kapitol maximálně využívat. Bez nich kolikrát nemáte šanci úkol ani splnit, ale oblečky slouží i třeba k dostání se ve volném režimu do míst, kam byste se jinak nedostali. Takže se hodí i v momentě, kdy máte dohráno a chcete si vše vysbírat.

Hlavním hrdinou je sice Sly Cooper, ale občas si zahrajete i za jeho kamarády, čímž se hratelnost ještě více oživí. Ona zmíněná rozmanitost úkolů tomu pomáhá už tak dost, ale hraní za Bentleyho, Carmelitu, Slyho předky nebo Murraye je rozhodně příjemné. Celkově je tu deset hratelných postav, pokud jsem se tedy nepřepočítal. Nejedná se přitom jen o totéž, ale každý z hrdinů má trochu jiný styl hraní, i když také převážně zaměřený na tichý průchod a vyhýbání se nepřátelům. Jen možná Murray je od pohledu hromotluk, který si rád protáhne svaly nějakou tou šarvátkou. V bojích se ovšem hodně ukazuje, že bojový systém, zde není nejlepší, prakticky využíváte jen několik komb, která se pořád opakují. Větší rozmanitost by zde rozhodně pomohla. Takto jsou klasické souboje až moc jednotvárné a po čase upadnou do stereotypu. Co se ovšem maximálně povedlo, jsou souboje s bossy. Těch sice není moc, ale každý vyžaduje trochu jiný přístup a je zajímavý. Souboje s bossy patří vždy v každé kapitole k tomu nejlepšímu. Jen je možná škoda, že ten poslední se zase tak moc nepovedl. Všechny předchozí souboje ho svoji nápaditostí a propracovaností hravě předčily.

Ovládání jako takové je maximálně uživatelsky přívětivé, takže rozhodně nebude dělat žádné problémy. Prakticky ihned si na něj navyknete, jen možná bude občas vadit neposedná kamera, ale to jen v několika částech, jinak mi problémy moc nedělala. On je Sly Cooper: Thieves in Time ostatně vytvářen především pro mladší hráče, takže pohodlné ovládání je rozhodně velkým plusem. Mladší hráče potěší zcela jistě i menší obtížnost, která ovšem nebude vyhovovat těm starším. Obtížnost je pro zkušenější hráče opravdu příliš malá, takže hra nepředstavuje pro ně žádnou výzvu, což je docela škoda. To ale neznamená, že pokud patříte k těm zkušenějším, že se nebudete bavit. To rozhodně ne.

Už od první minuty vás na novém dobrodružství Sly Coopera zaujme vizuální cel-shaded zpracování, které je moc pěkné, navíc jeho výhodou i je, že se jen tak neokouká, i kvůli tomu, jak se postupně střídávají jednotlivé doby. Perfektní jsou i animace všech postav, takže si budete mnohdy připadat, jako byste se dívali spíše na kreslený film než hru, což je pro vývojáře jistě dobrá vizitka. S čím si ale mohli ještě trochu pohrát, je občas nestabilní framerate, hlavně když se pohybujete po základních rozlehlých zónách. Hlavně ve třetí kapitole framerate dost haproval. Také se mi moc nelíbily dlouhé nahrávací časy. Ty by jistě stály za zkrácení, někdy až moc narušují plynulé hraní. Nyní už ale zase k pozitivům, kam patří rozhodně soundtrack, dost možná bych i řekl, že lepší jsem u plošinovky zatím neslyšel.

Sly Cooper: Thieves in Time je jednou z her, která vychází jak na Playstation 3, tak kapesní konzoli Playstation Vita. Chvilku jsem zkusil i kapesní verzi. Ta nevypadala vůbec špatně, navíc se hrála dobře, ale pokud bych měl volit, kde hru hrát, asi bych volil Playstation 3, už jen kvůli komfortnějšímu ovládání a faktu, že hraju na velké televizi. Nic ale nemění na tom, že i kapesní verze se povedla, takže se do ní nemusíte bát investovat. Pokud si navíc koupíte Playstation 3 verzi, dostanete Vita verzi zdarma v rámci Cross-buy. Navíc je tu podpora i pro Cross-play, takže můžete hru rozehrát doma, pozici uložit do cloudu a poté pokračovat na cestě, a takto samozřejmě měnit pozici i opačně.

Než recenzi ukončím, ještě musím zmínit pro české hráče jednu příjemnou věc. Sly Cooper: Thieves in Time je lokalizován do češtiny formou titulků a dabingu na Playstationu 3 i Playstation Vita, čímž je přístupný naprosto všem (anglická verze samozřejmě nechybí). Titulky jsou kvalitní, na těch asi těžko šlo něco pokazit, navíc obstál i velmi kvalitní dabing, který uši netrhá a po pár minutách si na něj jistě navyknete a už nebudete chtít hrát v originále. Dabing je přítomen po celou dobu hraní, jen v jedné animaci vypadl, takže jsem se musel spolehnout jen na titulky. Těžko říci, jestli tato animace byla přidána až po nahrání dabingu, nebo se jedná jen o chybu. Nyní jen doufat, že se Sony do takto nákladné lokalizace opět pustí, ale to rozhodnou hlavně hráči. Pokud by Sly Cooper: Thieves in Time u nás výrazně propadnul, byla by to rozhodně škoda, ne jenom kvůli povedené lokalizaci, ale i kvůli faktu, že jde o kvalitní hru.

Sly Cooper: Thieves in Time je rozhodně povedenou plošinovou, kterou by si neměl nechat ujít žádný fanoušek tohoto žánru. Nabízí jednak humorně pojatý příběh, u něhož se budete smát, ale také povedenou hratelnost, rozmanité úkoly, intuitivní ovládání a zajímavé souboje s bossy. Z podstavců pro vítěze ho strhává několik drobných nedostatků a tak trochu i příliš malá obtížnost, nepředstavující žádnou výzvu. Pro české hráče je velkým plusem přítomnost lokalizace, a to jak titulek, tak hlavně povedeným dabingem. Naše doporučení si Sly Cooper: Thieves in Time jednoznačně zaslouží.

Sly Cooper: Thieves in Time

ps3vita
Sony Computer Entertainment, Sanzaru Games