Sherlock Holmes: Chapter One

recenze  28
Martin Pilous, 16. 11. 2021 10:49
Studio Frogwares nám už dlouhá léta přináší různé detektivní adventury a dobrodružství Sherlocka Holmese, který je stále nejpopulárnějším vyšetřovatelem v popkultuře i minulosti. Zatímco ve filmové a seriálové produkci se našlo už několik variací, kdy Sherlock Holmes operuje výhradně v současné době, tak tvůrci videoherních adaptací zůstávají blíže původní předloze a necpou hlavního hrdinu násilně do jiné doby. Po vydání hry Sherlock Holmes: The Devil's Daughter z roku 2016 se předpokládalo, že dostaneme plnohodnotný třetí díl, ale celkem brzy jsme byli vyvedeni z omylu. Sherlock prošel významným restartem a nyní se tak můžete těšit na nové dobrodružství nazvané jednoduše Sherlock Holmes: Chapter One.

Recenzovaná verze: PlayStation 5

V této nové série je Sherlock jednadvacetiletý mladík, který v podstatě začíná svou velkolepou éru, byť mu značné vyšetřovatelské dovednosti nechybí. Přes své nabubřelé ego si ani nestačí všimnout, že většinu práce za něj oddřete vy, ale jinak by to ani nebyla zábava. Příběh tu nebudu příliš pitvat do hloubky, ale mohu zmínit, že Sherlock se po mnoha letech vrací na ostrov Cordona a zjišťuje, jak to tehdy celé bylo okolo jeho rodiny. Velmi zajímavý je zde vztah Sherlocka s Jonem (ne nejde o chybu, skutečně Jon). Podivný tvar tohoto jména má své opodstatnění, ale o tom nechci zbytečně informovat, neboť jde o zajímavou součást příběhu a poměrně stylově podanou.

Sherlockova rodina však není jediná, která má na ostrově Cordona potíže. Díky tomu se oproti předchozím hrám rapidně zvětšuje okruh toho, co můžete ve hře dělat (rozumějte vyšetřovat). Během hraní nového Sherlocka jsem si uvědomil, že The Sinking City, které vyšlo dva roky zpět, bylo pro vývojáře ze studia Frogwares jakousi zkouškou z hlediska otevřené mapy a možností vyšetřování. The Sinking City jsem si osobně i přes některé výhrady náležitě užil a Sherlock je mu velmi blízký.

Ostrov Cordona je rozdělen na několik čtvrtí, přičemž v každé se nachází nějaká zajímavá stavba, památník, muzeum, kostel a tak dále. Je toho poměrně hodně a hra vám kromě hlavní dějové linky nabízí vedlejší úkoly. Povětšinou tak vyšetřujete zmizení nějaké osoby, předmětu nebo se budete také muset popasovat se zločineckým doupětem. Sherlock se v novém dobrodružství rozhodně nenudí a je pouze na něm a tedy na vás, čemu se bude věnovat. Vývojáři v tomto ohledu ponechávají naprosto volnost, takže klidně od samého začátku můžete plnit vedlejší úkoly a pomalu se vracet k hlavní příběhové lince. Nutno uznat, že vedlejšáků není převratné množství, ale na druhou stranu jsou kvalitně zpracované a nejsou nijak ochuzeny oproti hlavní dějové lince. Vývojáři tu dali očividně přednost kvalitě před kvantitou, a za to jsem rád.

Vyšetřování je ve hře poměrně spletitá pavučina možností. Sherlock je had úlisný, takže může využívat svých dobře mířených dotazů při výslechu, dokáže také odposlouchávat jiné hovory na větší vzdálenost, převléká se do vhodných převleků a není mu cizí ani boj na blízko či dálku. Vaším úkolem je povětšinou detailní průzkum místa činu z čehož se vyvodí stopy. Sherlock má navíc i možnost takzvaného soustředění, v němž lépe vnímá záchvěvy minulých událostí a dokáže z nich vytvořit i komplexní rekonstrukci.

Rekonstrukce jsou ve své podstatě dost jednoduché. Sherlock tím, že objeví veškeré stopy na daném místě činu, tak dokáže vydedukovat, co se asi na daném místě odehrálo, a to mu umožní získat klíčovou stopu v případu. Musím se však přiznat, že občas je dost komplikované odhadnout, jak se daná událost skutečně stala. Postupně tedy aranžujete jednotlivé postavy do celkové mozaiky. Osobně jsem si málem vyškubal všechny vlasy u případu prázdného hrobu. Zde je třeba vybrat dokonce šestici osob a zabralo mi dobrou hodinu, než jsem přišel na správnou variantu. Místy si dovolím říct, že stopy vás nenavedou k rekonstrukci zcela dokonale nebo autoři předpokládají, že přesně víte, jak to asi zamýšleli. I tak jde ale o povedenou mechaniku, která ve většině případů krásně doplňuje vyšetřování. Naopak mohu vyzdvihnout rekonstrukci událostí na mýtince, kde bylo možné ze stop naprosto perfektně vyčíst, co se tam vlastně odehrálo.

Sherlock pak disponuje ještě jednou zajímavou technikou přímo při vyšetřování a ta se spustí v případě, že máte nalezenou stopu, kde je nějaká neznámá látka. Spustí se tak chemická analýza, a i ta dokáže občas slušně potrápit. Dostanete na výběr z mnoha sloučenin, které je třeba pospojovat dohromady tak, aby se na samém konci dostala na požadovanou hodnotu. U složitějších analýz už je potřeba využít i různá činidla, čímž se celý proces znatelně komplikuje. Více napoví screenshoty, na nichž je analýza viditelná, ale mohu prohlásit, že byť vám občas dá zabrat, tak je fajn pocit, když na to konečně přijdete.

Sherlock si veškeré důkazy v případech eviduje a hra u těch důležitých napovídá pomocí ikonek, co se s daným důkazem dá dělat. Ačkoliv je nápověd dost, tak se mi stalo, že jsem bezcílně bloudil z místa na místo a snažil se přijít na to, jaký je ten kýžený efekt, který mě posune dále. Tomu se zkrátka nelze vyhnout a v takém případě většinou doporučuji hru vypnout a vrátit se k ní později. Asi tři večery po sobě jsem si lámal hlavu s dalším postupem, abych další den chvilku po zapnutí hry onen problém vyřešil.

Ze Sinking City si hra vypůjčila také mechaniku hledaní v archivech. V takovém případě se Sherlock vydá do místních novin, na radnici nebo na policii, a dle dostupných indicií se snaží najít správnou stopu. V tomto ohledu hra funguje velmi dobře a máte skutečně dobrý pocit z toho, že něco vyšetřujete. U pátrání se povětšinou za největší chybu dá označit to, když napoprvé zvolíte nesprávný archiv.

Poté, co se vám podaří veškeré stopy posbírat, či alespoň většinu z nich, tak přichází na řadu paměťový palác. Zde si Sherlock může sesbírané stopy pospojovat dohromady a získá tím další důležitou stopu. Takto se postupně díky dedukci může dostat k hlavnímu důkazu, který umožní dokončit případ. Za uzavřené případy Sherlock dostává místní peníze. Ty pak může utrácet za převleky a vybavení do sídla jeho rodiny. Postupem času jej tak renovuje do původní podoby a vzpomíná na věci minulé, což je vlastně jeden z dlouhodobějších vedlejších úkolů.

Nový Sherlock je také slušný rváč. Když už na to dojde, tak je potřeba vytáhnout své pěsti nebo pistoli. Hlavní hrdina se do šarvátek připlete jak v hlavních případech, tak v rámci vyčištění zločineckých doupat na mapě. Bitky nejsou tak velkolepé, jak nám nasvědčovaly trailery, ale jsou solidním zpestřením během sbírání různých důkazů. Sherlock má na výběr, zda své soky zatkne či zastřelí. Zastřelení je pochopitelně rychlejší a přináší menší finanční bonus. Zatčení je tedy lepší variantou, ale lze jej dosáhnout pouze tak, že při míření trefíte soupeře do specifického místa a omráčíte jej nebo mu do obličeje vyprázdníte obsah své tabatěrky. Jakmile je nepřítel omráčen, tak je třeba provést zatčení, což znamená posunout levý analog na příslušnou stranu a opakovaným mačkáním tlačítka jej dokončíte.

Co se týče grafického zpracování, tak je Sherlock Holmes: Chapter One na poměrně slušné úrovni, ačkoliv od next-genu možná řada hráčů čeká ještě lepší podívanou. Na druhou stranu je třeba si uvědomit, že hra neměla zrovna velký rozpočet a rozhodně ani nejde o nějakou AAA záležitost od velkého studia. Rozhodně ale potěší fakt, že hra běží v nativním 4K při 60fps. Což už pak reálně nepotěší je to, že při rychlém běhu po městě se hra sem tam škube a je cítit pokles frameratu. Je tedy znát, že je potřeba hru trochu optimalizovat, aby měla hladký běh. Na tom už by měli vývojáři dle informací z posledního mailu pracovat. Oceňuji ale rychlé nahrávací časy a stabilitu hry, která mi ani jednou nespadla. Navíc mě potěšil i hudební doprovod, který je dost příjemný na poslech a v mnohém se podobá filmovým verzím.

Za naprosto nezbytnou považuji českou lokalizaci, která je k velké úlevě všech potenciálních vyšetřovatelů skutečně přítomna, a to nejen na PC, ale také na konzolích. Ačkoliv si u většiny her bez obtíží vystačím se svojí znalostí angličtiny, tak u Sherlocka by ten požitek v anglickém jazyce byl zhruba poloviční. Je to dáno hlavně tím, že hra obsahuje velké množství dialogu a textu obecně, a nejde kolikrát o jednoduchou angličtinu. České titulky tak rozhodně potěší a věřte, že se během hraní načtete skutečně hodně. Chválím český překlad i z hlediska kvality a jen výjimečně vám způsobí potíže v případech, což je ale zřejmě dáno tím, že už v originále je na některé stopy nevhodně upozorňováno.

Sherlock Holmes: Chapter One je nakonec mnohem lepší adventura, než jsem předpokládal. Nový charakter Sherlocka je výborný. Ostrov Cordona je dobře zpracovaný a nabízí skutečně zajímavé a nápadité případy. Snad jen škoda nedotažené optimalizace a místy poněkud zmatečných nápověd, hodnocení mohlo být ještě vyšší. Komu se líbila adventura The Sinking City či předchozí tvorba studia Frogwares, tak bude z Sherlocka určitě nadšen. Já se už teď těším na další epizodu.

Sherlock Holmes: Chapter One

ps4xoneps5xsx
Frogwares, Frogwares
Datum vydání hry:
16. 11. 2021
Žánr:
Puzzle, Adventura
KARTA HRY
7/10

Komentáře