Konzolista.cz

Scorn

recenzesobota 15. října 2022Martin Šmíd
Hlavní obrázek článku: Scorn
Když Microsoft před více než dvěma lety uspořádal první prezentaci her pro svoje chystané konzole Xbox Series X/S, zaujala asi nejvíce výborně vypadající adventura Scorn od vývojářů ze srbského studia Ebb Software. Navíc bylo hned slíbeno, že bude od prvního dne v předplatném Xbox Game Pass. Od té doby šlo o hodně očekávanou hru, ačkoliv se o ní zase tak moc nevědělo. Po několika dlouhých odkladech, během nichž vývojáři koncept hry několikrát kompletně přepracovali, k nám Scorn tento týden konečně doputoval. Mohl jsem se proto do něj pustit. Zde jsou mé dojmy těsně po dohrání.

Recenzovaná verze: Xbox Series X/S

Hra Scorn během svého oznámení zaujala hlavně svým nádherným uměleckým stylem, pro který se vývojáři nechali inspirovat tvorbou H.R. Gigera, který prakticky stvořil filmového Vetřelce a dal mu nezapomenutelnou tvář. Hlavně i z toho důvodu, že se moc nevědělo, o co se přesně bude jednat. Ano, byly tu nějaké ukázky, ukazující akční hratelnost s hororovým nádechem, ale asi ani sami vývojáři na začátku úplně nevěděli, co se nakonec ze Scornu vyklube. Až nedávno bylo naznačeno, že půjde spíše o hororovou first-person adventuru zaměřenou na řešení hádanek v nádherně vypadajícím mimozemském světě. K tomuto přirovnání bych byl ale po dohrání dost opatrný, protože ve výsledku jde spíše o hodně atmosférický zážitek, v němž lekačky a další hororové prvky prakticky nejsou, který se těžko k něčemu přirovnává. A rovnou musím i napsat, že Scorn rozhodně není mainstreamovou záležitostí, určenou pro všechny, protože jsem si jistý, že mnohé hráče svými mechanikami, pomalou, občas i nudnou a frustrující hratelností odradí v prvních desítkách minut. Přesto je v něm něco kouzelného, kvůli čemu by mu hráči mající rádi originální hry s parádním audiovizuálním zpracováním měli dát šanci.

Hra Scorn začíná ve chvíli, kdy se probouzíte jako záhadný a ne zrovna atraktivně vypadající humanoid bez kůže v mimozemském světě, který je celý má fantastický design, je správně ponurý s hutnou atmosférou, a hodně připomíná zmíněného prvního filmového Vetřelce. Vlastně jsem si během hraní kolikrát říkal, že designem světa a uměleckým zpracováním má Scorn ke slavné hororové klasice blíže než většina licencovaných videoher jako Aliens: Fireteam Elite nebo Aliens: Colonial Marines. Že ovšem Scorn nebude pohodovou krásnou procházkou po parádně zpracovaném mimozemském světě, je vidět už od první minuty. Všude se totiž nachází organická hmota, zakrvácená těla, a když po počátečním rozkoukání se zlikvidujete ohavnou kreaturu opravdu krvavým a brutálním způsobem, nemůže být nikdo na pochybách, že se tu děje něco opravdu ošklivého.

YouTube video: YouTube video player

Vývojáři nezatěžují hráče během hraní žádným textem či rozhovory (přítomna je česká lokalizace, ale text je jen v menu), a vlastně i proto jsem si celou dobu dost lámal hlavu, o co tu sakra jde. A musím se přiznat, že jsem na tuto otázku doposud nenašel odpověď, protože vývojáři nechávají hodně prostoru vlastní interpretaci. Nevadí mi, když hry jdou touto cestou (ostatně skvěle fungovala u Returnalu), ale u Scornu mi přišlo, že řada věcí se děje tak nějak bez větší souvislosti, nedávají moc smysl a není tu ani nic, čeho by se dalo alespoň trochu chytit. Asi bych byl radši, pokud by vývojáři dali alespoň malá vodítka, protože po dohrání mám hromadu otázek a prakticky žádnou kloudnou odpověď, a to je vždy špatně. Už na tomto je ostatně vidět, že Scorn není pro každého, a pokud hledáte hru, která vás hned uspokojí i po své příběhové stránce, musíte hledat jinde. Jsem ale každopádně zvědav, jaké teorie a vysvětlení budou mít fanoušci, a jestli i třeba vývojáři časem prozradí, co vlastně chtěli hrou Scorn říci. Pokud tedy něco vůbec chtěli říci, čímž si nyní opravdu nejsem úplně jistý.

Stejně jako k příběhu vývojáři přistupují i k hratelnosti. Jsem třeba ze Souls her zvyklý, že hra nic moc neprozrazuje a nevede hráče za ručičku, ale přesto dá sem tam nějakou berličku, aby si nepřipadal, že je naprosto ztracen v obrovském světě nebo nějakém bludišti. A takto vypadaly zhruba mé první hodiny hraní, protože jsem bloudil po chodbách, snažil se najít nějakou novou ovládací desku či díru, kam bych mohl strčit ruku nebo zabočit prsty, a tím si odemkl cestu dál. Hned první hádanka je docela velká, a ačkoliv jsem tak trochu chápal, co po mě hra chce, dost jsem tápal, jak k tomu dojít. I proto je třeba první polovina hry dost pomalá, někdy i nudná a nic moc se v ní neděje. Klidně bych v této fázi přirovnal Scorn spíše k walking simulátoru, kdy jen chodíte, kocháte se krásně navrženým mimozemským prostředím, které je navíc později o rozmanitější než na začátku, a hledáte cestu dál. Chvilkami mi přišlo, že vývojáři dali jednoznačně přednost uměleckému designu před herním, který byl odstrčen do pozadí. A i kvůli tomu má pak Scorn tolik po herní stránce hluchých pasáží.

Vývojáře musím pochválit za několik docela dobře a chytře navržených hádanek, které jsem si užil, ačkoliv se sem tam trochu opakují. Hádanky na pochopení nejsou těžké. Občas jsem sice chvilku přemýšlel, ale všechny hádanky se daly vyřešit během několika minut, případně bylo možné zjistit, co je nutné pro jejich vyřešení udělat. Ačkoliv většinu času se ve Scornu jen chodí a řeší hádanky, aby bylo možné se dostat dál, sem tam dojde i na střety s několika druhy, ani nevím jak to nazvat. Spíše než monstra jsou to opravdu nepěkná stvoření, která nejsou děsivá, ale spíše vypadají opravdu nechutně. Vývojáři chtěli těmito pasáži hru trochu oživit, aby nešlo jen o běhání, ale bohužel se jim to moc nepovedlo. Jde totiž o nejvíce frustrující momenty celé hry, bez kterých bych se klidně obešel. Zvláště když druhů protivníků je jen pár, asi bych je spočítal na prstech jedné ruky, a ty doplňuje i trochu zbytečný jeden boss.

YouTube video: YouTube video player

Na začátku má hlavní hrdina jen jakési pneumatické kladivo vytvořené z orgánů. S ním je možné zasadit pouze dvě rány, přičemž následně je nutné chvilku počkat, aby ho bylo možné znovu použít. Proto vzniká celá řada hodně frustrujících momentů, zvláště v úzkých chodbách, protože nemáte možnost protivníka obejít, utéci mu (protože umí střílet) a ani není možnost ho rychle zlikvidovat. To stojí nejen hodně zdraví, které není možné doplňovat neomezeně, ale také nervů. Jeden protivník připomíná svým pohybem a trochu i vzhledem býka. Je proto nutné mu uhýbat, když se na vás rozběhne, ale když se hlavní hrdina zasekává o prostředí, i třeba o trochu větší kabel na zemi, je to hodně nepříjemné, zvláště ve spojení s neohrabaným a pomalým pohybem hlavního hrdiny. Později je možné získat i obdobu pistole, brokovnice a granátometu, takže protivníci představují menší problém, ale i tak střety s nimi jsou hodně slabou částí hry.

Scorn není dlouhá hra. Ačkoliv jsem občas docela dlouho nad hádankami přemýšlel, i tak jsem vše dohrál za nějakých pět až šest hodin. Opakované hraní moc smysl nemá, protože vše uvidíte během prvního hraní, navíc jak už víte řešení všech hádanek, nemá moc čím překvapit. Ostatně i achieventů moc není. Tuším, že jich je jen dvanáct a po prvním průchodu mi chybí jen jeden. Znovuhratelnost je tedy u Scornu nulová.

Největší síla Scornu tkví v jeho vizuálním zpracování. Umělecký styl je fantastický a neokouká se po celou dobu hraní, čemuž dopomáhá i na konzoli Xbox Series X vysoké 4K rozlišení s velkou mírou detailů. Konzole Xbox Series S zvládá jen rozlišení 1080p, navíc některé detaily trochu zaniknou, ale co jsem testoval, tak i na ní jde o více než slušnou podívanou. Navíc na obou konzolích běží Scorn naprosto stabilně při 60fps, ale to asi moc nepřekvapí vzhledem k malé interakci s prostředím, chybějící fyzice a jen několika málo protivníky se spíše nulovou umělou inteligencí. Co má rovněž velký vliv na atmosféru, je výborné ozvučení a povedený soundtrack. Scorn je jednou z těch her, kterou byste měli hrát s kvalitním headsetem. Jen tak si ji užijete na maximum.

Docela dlouho jsem váhal, jakou známku hře Scorn dám. Líbí se mi, že se vývojářům povedlo přinést propracovaný mimozemský svět, který úžasnou vizuální stylizací, výborným ozvučením a strhující atmosférou láká k prozkoumávání. Nemohu ovšem opomenout nudnější pasáže, frustrující souboje s ohavně vypadajícími stvořeními i dost matoucí zápletku, kterou je opravdu těžké pochopit. Vlastně jen mohu hádat, jestli nějakou Scorn vůbec obsahuje. Protože je Scorn součástí předplatného Xbox Game Pass, můžete si ho vyzkoušet bez většího rizika. S doporučením k nákupu bych ale dost váhal. 

REKLAMA

Tvoje reakce na článek

Načítání...
Pro hodnocení článku se musíte přihlásit

Galerie

Komentáře (45)

Pro přidání komentáře se prosím přihlaste.
Prekrvené ramienka 💙
😁1

@Jack Krauser: nemas ani animovanou ikonku luzo, tak na mne nereaguj 😀

Prekrvené ramienka 💙

0/10 ze ja chuj za to uvalil tri kila. Asi 8x to (zatim) spadlo, tri druhy nepratel maly chodici curak, stredni a velky. Opravdu tak vypadaji 😀 Ted tam mam ke konci asi bug, spadl jsem do prazdna, misto toho aby tam byl tunylek. Dalsi vrata jsem otevrel a zas prazdny screen s par stenama. Co mam jako delat? Chuj s tym..

Beastial Dante
👍3
😁1

Tak hru som dohral a za mňa minimalne 8/10 určite si dam druhý priechod niečo taketo tu do teraz nebolo a ako plejka tuto hru xboxakom závidím za mňa urcite jedna z najzaujímavejších hier tohto roku, a chcelo by to nejake pokračovanie na vysvetlenie príbehu

Deywik
👍1

@Brus Vyliž: hele ta hra je jedinecna, myslim si ze nic takovyho tu dlouho nebylo, neco tak originalniho a wtf a touha po pokracovani a zjisteni co bude dal a co se to deje a co to je a pokazdy se to stupnuje s jsou tam takove veci co jsem proste jeste nevidel a ty napady a propojovani hlavni postavy s "vecma" to je proste zazitek..chapu ze to nemusi byt pro kazdeho, pokud jsi fanda vetrelce a gigera tak proste budes chodit a slintat..tolik prace a pece s prostredim sem jeste nezazil, kdy si autori pohlidali kazdou scenu, ktere vypadaji jako instantni wallpaper..chapu ze nekomu se muze libit vic jina grafika treba mesta a tenhle giger art mu nic nerika takze to na nej neudela takovej dojem..chapu hodnoceni 5/10 ale i tak 10/10 - je to nejvic rozporuplna hra posledni doby...me to strasne vzalo, tim jak je to jiny, ale uplne jiny nez cokoliv a povazuju to za naprosty mistrovsky dilo - tohle je ukaz mezi hrama proste a bude se o tom dlouho mluvit :D

Predicktor soky
Predicktor soky #Old shatterhand
😁1

Kachlo zase podcenil skvost 😟 kluci tu strili desitky a jsou uneseni. Uz nevim komu verit.. smutne

holysock

@Chaser91: Je ti snad jasné, že se vté hře nemluví. Že?

Nitram1980CZ
Nitram1980CZ #PS4/XsX

@Chaser91: ano

Chaser91
Chaser91 ##SonyBravia8II
👍1
😁1

Ma to cz titulky?

Uzbek
👍1

Hraju na druhý zátah a spíš se jen kocham. Tolik práce jsem fak dlouho v žádné hře neviděl. Těším se na pokračování

Uzbek

@FreeGoro: neni ani rok co vyšlo velke rozšíření se spoustou misí, vychází formou sezón za free už je tuším 5ta. Takže podle me je půda dostatečně připravená aby vyšel do 2 let další díl.

martinns
martinns #PS5, Switch

Vskutku bizardni zalezitost....

Beastial Dante
👍1

Skúsim zaplatiť gamepass na synovom xboxe a zahram teda ak sa naň dostanem skrz jeho COD ale z videí to na mňa urobilo dojem

FreeGoro
FreeGoro #M1TV ytube

To me privedlo na myslenku....kde je zakopany dlouholety hit xboxu Gears of War?Nemaji na to dostatek studii?

renorejns
👍2
👎1

@🏡Makléř: User Score 8.4. Asi to bude teda dobrá hra.

Gears 4, User score 7.0: link

The Order 1886, User Score 6.8: link

Rozdíl 0,2 pro tebe. Vyhrál jsi. Jestli ti teda záleží na tom, co napsal tlustý američan, co hrál v životě jednu hru.. Vlastně dvě. Ještě Halo..

renorejns

@Marty: Já myslím, že mají stejnou váhu jako tvoje, Makléřovo, Peetovo, atd.. Ale přiznávám, ty první tři jsem nehrál. Na tom slavném Game passu ale kromě 1 nejsou. Jen 4, 5. A ty jsou velmi slabé, tam jsem přesvědčen že Order je lepší. Proč vlastně teda takové, jak píšete fantastický hry nejsou v Gamepassu, viz. staré Forzy Horizony a Motorsport. Ve srovnání s PS Plus Premium, i v tom současném stavu, nemá Gamepass moc co nabídnout.

renorejns
😁3

@🏡Makléř: A já jsem si jistý, že Gearsy jsou oproti Orderu kus hovna. Po pravdě na PS bych to ani nehrál. Vůbec, je to vlastně taková herní zvědavost, zkoušet ty průměrný hry, jako Scorn, co vypotí Xbox Studios. Čest výjímce.

renorejns
👍1
🤬1
😁1

@ΛNĐ3RLΛ: Já srovnávám gameplay. A pokud Gears 1-3 byly o parník jinde než 4 a 5, beru, ale podle mě to je od tebe jen smutná nostalgie.

@DEMON: FFX je super hra, až na tyhle japonské polohomosexuální scény, které si někteří, jako ty, evidentně oblíbili.

SuSty
SuSty #9800x3D, 9070xt
😁2

Keďže je to v gamepase “zadarmo” tak som to stiahol. Chvíľu tam chodil, ale potom som si povedal, že môj život je dosť krátky na to aby som ho trávil v takej chujovine, tak som to vypol a odinštaloval.

DEMON
DEMON #Phantom Dust
😁2

@jebuntA: link

ΛNĐ3RLΛ
ΛNĐ3RLΛ #無限で、恐ろしい自由。
👍3

@jabuntA: Ty srovnáváš produkční kvality, Makléř mluví o gameplayi, na který peníze zas až takový vliv nemají. Přijde ti to jako adekvátní argument pro tuhle diskuzi? Jinak 4 a 5 jsou mnohem horší díly oproti původní trilogii. Pokud jsi ji nehrál, je tvůj názor invalidní na tuhle sérii...

renorejns
👎2
👍1
😁1

@Peete: Sorry Peete, ale hrál jsem Gearsy 4 a 5 a je to nudná sterilní cover akce. Order má oproti tomu alespoň duši.

@🏡Makléř: Gearsy nejsou dál. A Uncharted je úplně jinej vesmír než Gearsy. Ty jsou budget hra oproti tomu. Sorry jako..

buk va
buk va #Král Talismanu

@Marty: "tady jista skupina lidi nema nic lepsiho na praci, nez neustale jen kydat spinu na vse co se pohne."

tak už konečně obnovte ten ignore list! :-)

renorejns
😁3
👍1
👎1

@ΛNĐ3RLΛ: Nesmysl, Gears nejsou o nic lepší než Order. A pokud tu ještě zazněla kritika na Uncharted, tak ty jsou v úplně jiné galaxii než Gears.

ΛNĐ3RLΛ
ΛNĐ3RLΛ #無限で、恐ろしい自由。
👍3

@jabuntA: Hra měla 8-9 hodin, pokud jsi se loudal a sbíral těch pár collectibles. Já to projel za 6 hodin na hard. A Gearsy mají přestřelky úplně tedy na jiném levelu. Jak gameplayem, tak level designem. V The Order se odehrávaly v úzkých koridorech hlavně, v Gearsech bojuješ i na otevřených pláních, nehledě na variabilitu nepřátel, kterou mají Gearsy taky rozmanitější.

QaiGonJinn12
QaiGonJinn12 #LV-426
😁1

Kěž bych měl tu moc, tak bych některý lidi přenesl přímo do nitra tohohle masakru. Strachy by asi vys..rali střeva.

renorejns
👍3
👎1

@Marty: Máš pravdu, běhat můžeš, beru zpět. Scorn si svoje hráče asi najde, ale je to bohužel bída.

@ΛNĐ3RLΛ: Order to schytal hlavně za délku. Pruhy byly na prd, ale přestřelky jsou ok, stejně dobrý jako u Gears, kde jsou velebeny. Hra měla 8-9 hodin, tehdy nepřípustné, dnes běžné. Mimochodem tehdy za to dostal stejnou sodu i Ryse, abych uvedl i něco od Xboxu, ale to je nošení sov do Atén😁

Kainé
Kainé #A2
👍7

Order měl potenciál, škoda že nebyl využit alespoň v dalších dílech. Grafika ale přeskočila dobu, když se podíváme na současné hry, tak ten posun je minimální.

ΛNĐ3RLΛ
ΛNĐ3RLΛ #無限で、恐ろしい自由。
👍1

@jabuntA: The Order ale schytal kritiku za více věcí, než byla délka hry. Useknutý konec, nudné přestřelky a opakující se bossfight s lycanem, pruhy, které ti zmenšovaly zorné pole.

renorejns

@Marty: Jako sorry, ale Order je oproti tomuhle Red Dead Redemption. HRÁLO se to dvakrát tak dlouho, tady ve Scornu nemůžeš ani běhat, aby se to nedalo dohrát za hodinu. Právě, že Order schytal kritiku v době, kdy hra když neměla 30 hodin, tak byla špatná.

Donn_Y
Donn_Y #Pc>Sd>XsX>Ps5

@FreeGoro: tomuhle už se dá říkat nemoc.

Související články

REKLAMA

Nejčtenější články