Resident Evil: Revelations

recenze  17
Martin Šmíd, 8. 6. 2013 13:45
Před zhruba rokem a půl vydal Capcom na Nintendo 3DS akční hororovou hru Resident Evil: Revelations, která si získala hráče nejen velmi povedeným vizuálním zpracováním, tlačící konzoli až za její možnosti, ale i solidní hratelností. Hlavně to byl tak trochu návrat ke kořenům této kdysi strašidelné série. V těchto dnech se Resident Evil: Revelations dostává i na domácí konzole Playstation 3, Xbox 360 a Nintendo Wii U. Vývojáři od začátku slibovali, že zachovají děsivou atmosféru kapesní edice, navíc kompletně přepracují grafický kabátek, jemuž bude slušet vysoké rozlišení, ale také přidají několik novinek. Pojďme se podívat, jak tento remake dopadl.

Už v minulém roce jsem Capcom chválil za fakt, že k tomuto dílu přistupoval velmi svědomitě, takže nešlo jen o prostou odbočku, ale tak trochu o regulérní díl, který vysvětluje spoustu nezodpovězených otázek. No a nyní vydaná HD edice z toho samozřejmě může jen a jen těžit. Dějové zasazení je vsazeno mezi čtvrtý a pátý díl této série, takže se dozvíte nové souvislosti. Během hraní se postupně prostřídá několik dějových linek, jenž se postupně začínají čím díl více proplétat, aby hlavní hrdinové zjistili, co se stalo ve městě Terragrigia, které ovládl zákeřný nový virus. První dějovou linku tvoří Jill Valentine a Parker Luciani. Oba dva se vydávají na obrovskou zaoceánskou loď Queen Zenobia, aby našli Chrise Redfielda. Ten se ovšem nachází úplně někde jinde i se svojí novou, nutno podotknout hodně pohlednou společnicí Jessicou Sherawat. Dále nebudou chybět ani menší odbočky v příběhu, ale to už bych moc spoileroval.

Příběh je ale rozhodně napsán s citem a ve scénáři jen těžko najdete hluché místečko. Vývojáři si pro vás připravili ve 12 kapitolách zásobu vzrušujících scén i nečekaných zvratů, ze kterých vás bude mrazit v zádech. Jen tedy mohlo toho být trochu více, protože zatímco před rokem na 3DSku jsem se asi více coural, nyní jsem hru dohrál na Normal obtížnost za nějakých 6 hodin. Je ale fakt, že jsem už věděl, co mám přesně udělat. Naštěstí dohráním hlavní kampaně zábava nekončí, ale o tom až později.

Ačkoliv vás bude většinou doprovázet AI kolega, vývojáři se rozhodli, že zachovají koncept kapesní verze. To znamená, žádná kooperace dvou hráčů.

Pokud by se dal Revelations nějak popsat, tak jako mix prvních tří hororových dílů s těmi posledními, které se zaměřovaly spíše na akci. Ovládání, pohyb, zaměřování je naprosto stejné, jako v předchozích třech dílech. Dokonce vás po většinu hry doprovází počítačem řízený kolega, který toho ovšem za vás moc neudělá, rozhodně by si zasloužil trochu mozkových buněk přidat, takže se musíte ve většině případů spolehnout na svoje vlastní schopnosti. Že potvory jdoucí vám po krku moc inteligence nemají, i když tedy jsem si nevšiml žádných kiksů, by se dalo pochopit. Když ale schází i kolegovi, který se vám kolikrát i plete do cesty, je to celkem problém. Je možná škoda, že když už máte někoho za zadkem, vývojáři se nerozhodli do verze pro domácí konzole zakomponovat kooperaci dvou hráčů. Ta by rozhodně byla v některých, spíše akčních pasážích ku prospěchu.

Co ovšem Revelations spíše posouvá k prvním dílům, tak je nezapomenutelná hororová atmosféra, která na vás dýchne hned po prvním videu. Navíc i stylem hratelnosti je dost podobný, protože akce tu samozřejmě je, ale stejně často budete řešit logické hádanky. Ty sice nejsou tolik složité, ale to rozhodně nevadí, protože představují příjemnou změnu. Většinou spočívají ve stisknutí páky či nalezení klíče. Ve výsledku se jedná o velmi chutný mix, který bude chutnat každému fanouškovi Resident Evilu.

Po většinu hry se budete pohybovat po obrovské lodi Queen Zenobia. Ta nabízí spoustu míst k prozkoumání, má spousty skrytých chodeb i pokojů, dostanete se i do několika zajímavých lokací. Navíc samotná loď působí dost klaustrofobickým dojmem, takže si ani nedokážeme představit ideálnější místo, kde by se mohl Resident Evil odehrávat. Protože je loď obrovská, abyste se v ní vyznali, budete během hry sbírat mapy, které vás vždy dovedou do cíle. Navíc cíl je vždy na mapě označen, takže by se nemělo stát, že budete příliš dlouho bloudit, ačkoliv někdy se tomuto asi nevyhnete. Když už ale zabloudíte, budete moci splnit i několik vedlejších úkolů, třeba abyste si odemkli v jednom pokoji speciální brokovnici, která se samozřejmě bude hodit na všelijakou havěť.

Loď na začátku vypadá opuštěně, ale jak brzy zjistíte, zase tak opuštěná není a po její palubě se pohybují zrůdy všelijakých tvarů a velikostí, hlavně kolikrát vypadají hodně odpudivě a děsivě. O zombie nejde, ale spíše se v tomto Capcom nechal inspirovat čtvrtým až šestým dílem. Mutantů, které vytvořil záhadný nový virus, je dost a občas na vás vyskočí v momentech, kdy to vůbec nečekáte. Poté si budete muset zkontrolovat kalhoty, jestli to v suchu přežily. Navíc si vývojáři připravili i vůbec poprvé vodní potvory, takže si nebudete moci být jistí ani ve vodě. K Resident Evilu neodmyslitelně patří i bossové. Ti samozřejmě nechybí ani zde a někdy vás pořádně proženou po levelu. Na likvidaci potvor máte naprosto standardní arzenál, který fanoušky série asi moc nepřekvapí. Je tu několik druhů pistolí, brokovnice nebo samopaly. Všechny zbraně si můžete vylepšovat skrze nasbírané bonusy, a určitě velkým plusem je, že si hru můžete znovu rozehrát se všemi vylepšeními. Střelba ze zbraně je pro sérii klasicky arkádová, takže v tomto žádné překvapení nebo větší změna.

Capcom už od čtvrtého dílu používá stejný herní základ, který samozřejmě nemůže chybět ani zde. Ačkoliv ho mnozí považují za archaický a chtěli by nějaké ty modernější prvky, nejde upřít to, že tak nějak k sérii patří a po pár minutách si na něj zase zvyknete, takže vám ani vadit nebude. Alespoň je tu nějaký zavedený systém, který se v minulosti osvědčil, a rozhodně i funguje. Navíc vývojáři jako v šestém dílu umožní nabíjet za chodu, případně střílet, takže v tomto je rozhodně posun k lepšímu. Co ovšem chybí z šestého dílu, tak je krytí za překážky, ale na to Resident Evil: Revelations není designovaný, takže vám tento dnes v akčních hrách populární systém chybět nebude. V ovládání jde prostě o klasiku. Pokud vám nevadily předchozí díly, určitě se zlobit nebudete. Jestli jste ale měli nějaký problém, zde zlepšení nečekejte. Zlepšení tedy můžete čekat jen v tom, že Resident Evil: Revelations se na velkých konzolích daleko lépe hraje, hlavně díky přítomnosti dvou analogových páček. Ty jsou daleko citlivější a přesnější jak Slide pad u 3DSka.

Resident Evil: Revelations má novinku v podobě skenování prostředí a nepřátel. Zatímco v prostředí naleznete kolikrát skenováním ukryté náboje nebo nejrůznější další bonusy, pokud oskenujete nepřítele, tedy nějakou tu zrůdu, získáte několik procent do průzkumu, když vždy dosáhnete 100%, dostanete jednu lékárničku k dobru. Skenování je tak důležitou součástí hry, která vás nutí vše prozkoumávat. Skenování na velké konzoli je jednoduché, prakticky skener vyvoláte L2, čímž se přepnete do speciálního first person režimu, no a pak zaměřené předměty nebo místa označíte stisknutím R1. Přepínání do skenovacího režimu a následně do akčního během střetů s nepřáteli je rychlé, takže v tomto žádný problém není.

Ještě ani neskočíte do hlavního menu, vývojáři už vám dávají vědět, že si na Playstation Store nebo Xbox LIVE Marketplace můžete stáhnout dodatečný obsah, zatím i zdarma. Bez jeho prohlédnutí dokonce není možné zapnout RAID režim. Rozhodně není v pořádku takhle hráče naštvat DLC balíčky, aniž by se dostali do hlavního menu, a ještě je omezovat v hraní.

Hlavní kampaň je fajn, ale troufám si tvrdit, že mnohem více času strávíte v RAID režimu, který staví na kooperaci s živým kolegou skrze Playstation Network nebo Xbox LIVE. Je možná škoda, že není přítomna možnost hrát s kolegou na rozdělené obrazovce, jako tomu bylo možné u předchozích dílů. Jistě by to bylo velké plus, takhle je tu možné hrát jen online. Samozřejmě si můžete vše rozehrát sólo, i tato možnost tu je, ale určitě si neužijete takovou zábavu, jako s živým kolegou na síti. Každopádně kdo nemá možnost hrát s kamarádem, o RAID režim nepřijde, a to je asi to hlavní. RAID je na hlavní kampani nezávislý režim, i když tedy vyžaduje, abyste ji měli prošlou a odemkli si všechny úrovně. Poté už nebrání nic v tom, abyste si mohli vybrat některou z nabízených postav a poté úroveň, vystřiženou z příběhové kampaně, no a mohli v ní plnit celkem rozmanité úkoly, nespočívající jen ve vystřílení všech protivníků. Za splněné mise nejen levelujete, ale dostáváte i body, abyste si mohli koupit lepší zbraně, případně upgrady. Speciální body dostáváte i za skryté položky v levelu, takže se ho vyplatí projít i znovu a vše prozkoumat. On RAID režim má hodně věcí k odemknutí, takže se u něj dá prosedět klidně několik dní. Může za to hlavně hodně návyková hratelnost, která lehce překonává Mercenaries. Rozhodně se jedná o nejlepší kooperativní režim, jaký se v Resident Evil sérii objevil.

Když byla HD verze Resident Evil: Revelations pro velké konzole oznámena, měli jsme obavu, aby Capcom nevzal 3DS verzi a jen ji neroztáhnul do vysokého rozlišení. To by určitě nedopadlo dobře. Naštěstí si toho byli vývojáři dobře vědomi, takže grafická stránka prošla větším předěláním. Je jen škoda, že vývojáři všemi neměřili stejným metrem, protože zatímco třeba Jill je neskutečně sexy a je vidět, že si s ní vývojáři vyhráli, ostatní postavy už nemají tolik detailů a působí jen průměrně. Stejně tak je přistupováno i k levelům. Zatímco někdy narazíte na pěkné textury a příjemné grafické efekty, poté vše zase skočí do průměru. Grafika ale i tak nikoho rozhodně neurazí, jen ji nesmíte srovnávat s graficky vyspělejšími hrami nebo třeba i šestým dílem, který byl také o několik tříd dále. Co ovšem musím přičíst k dobru je fakt, že v mnou testované Playstation 3 verzi šlo vše maximálně plynule, žádných poklesů frameratu jsem si nevšiml, ani tearing jsem nezaznamenal. Jen co mi trochu vadilo, jsou nahrávací obrazovky. Ty sice nejsou moc dlouhé, ale skáčou docela často, hlavně při přepínání mezi hrou a filmečky. S tímto si mohli vývojáři ještě trochu pohrát. V čem panuje velká spokojenost, je ozvučení, které rovněž prošlo velkou proměnou, a hudební doprovod, starající se o hutnou atmosféru. Povedený je i dabing.

Resident Evil: Revelations vychází i na konzoli Nintendo Wii U. Ačkoliv jsem neměl možnost tuto verzi otestovat, byla by škoda se nezmínit o několika jejích exkluzivních bonusech, které jsou do značné míry přebrány z dřívějšího kapesního vydání. Protože má Wii U Gamepad displej, naleznete na něj menu, díky němuž je rychlejší přepínání zbraní, rovněž je na něm i mapa, která tak nezasahuje do obrazu na televizi. Přes dotykový displej se i řeší hackování, které je podle dojmů zahraničních kolegů intuitivnější. No a pak tu je možnost si na Wii U Gamepad rovnou přepnout celou hru, pokud třeba nemáte zrovna volnou televizi. Pokud doma náhodou konzoli Wii U máte, není na škodu si Resident Evil: Revelations pořídit právě pro ni. Sice nemá trofeje, achievementy a podobné skopičiny, ale můžete skrze MiiVerse snadno komunikovat s dalšími stejně naladěnými fanoušky a vyměňovat si zkušenosti.

Resident Evil: Revelations je fajn akční hra s dobrou atmosférou a zajímavým příběhem, která patří mezi to nejlepší na kapesní konzoli Nintendo 3DS a nyní neurazí ani nikoho na velkých konzolích. Za zhruba tisícovku dostanete hru nejen se zajímavou hlavní kampaní, ale také návykový RAID režim, u něhož prosedíte klidně i několik dalších dnů. Rozhodně dobře investované peníze, zvláště pro fanoušky série.

Resident Evil: Revelations HD

ps4ps3x360wiiuxone
Capcom, Capcom