Resident Evil Revelations

recenze  35
Martin Šmíd, 1. 2. 2012 0:00
Když vyšel v roce 1996 první Resident Evil, stal se z něj ihned obrovský fenomén. Capcom od té doby zásobuje hráče novými a novými díly, a to nejen z hlavní série. Bylo ale trošinku zarážející, že se doposud žádný regulérní Resident Evil neobjevil na kapesní konzoli. Sice byl před několika lety oznámen díl pro Playstation Portable, ale po něm zbylo jen logo z E3. Až s příchodem Nintenda 3DS se vše změnilo. Po trošinku rozporuplném Mercenaries nyní přichází hlavní chod v podobě Resident Evil Revelations. Měli by všichni upalovat do obchodů pro 3D konzoli a s ní pořídit i nový Resident Evil? Na to vám nyní dáme odpověď.

Capcom k vývoji Revelations přistupoval jako by vytvářel regulérní díl na velké konzole, takže nejde o nějakou ochuzenou odbočku. Dějové zasazení je vsazeno mezi čtvrtý a pátý díl této série, takže se dozvíte nové souvislosti. Během hraní se postupně prostřídá několik dějových linek, jenž se postupně začnou čím díl více proplétat, aby hlavní hrdinové zjistili, co se stalo ve městě Terragrigia, které ovládl zákeřný nový virus. První dějovou linku tvoří Jill Valentine a Parker Luciani. Oba dva se vydávají na obrovskou zaoceánskou loď Queen Zenobia, aby našli Chrise Redfielda. Ten se ovšem nachází úplně někde jinde i se svojí novou, nutno podotknout hodně pohlednou společnicí Jessicou Sherawat. Dále nebudou chybět ani menší odbočky v příběhu, ale to už bychom moc spolerovali. Příběh je ale rozhodně napsán s citem a ve scénáři jen těžko najdete hluché místečko. Vývojáři si pro vás připravili ve 12 kapitolách zásobu vzrušujících scén i nečekaných zvratů, ze kterých vás bude mrazit v zádech. Celkově vám těch 12 kapitol vystačí na zhruba 9 hodin, což samozřejmě není vůbec špatné.

Pokud by se dal Revelations nějak popsat, tak jako mix prvních třech hororových dílů s těmi posledními, které se zaměřovaly spíše na akci. Ovládání, pohyb, zaměřování je naprosto stejné, jako v předchozích dvou dílech. Dokonce vás po většinu hry doprovází počítačem řízený kolega, který toho ovšem za vás moc neudělá, takže se musíte ve většině případech spolehnout na svoje vlastní schopnosti. Co ovšem Revelations spíše posouvá k prvním dílům, tak je nezapomenutelná hororová atmosféra, která na vás dýchne hned po prvním videu. Navíc i stylem hratelnosti je dost podobný, protože akce tu samozřejmě je, ale stejně často budete řešit logické hádanky. Ty sice nejsou tolik složité, ale to rozhodně nevadí. Většinou spočívají ve stisknutí páky či nalezení klíče, dokonce na některé budete muset využít dolní dotykový displej. Ve výsledku se jedná o velmi chutný mix, který bude chutnat každému fanouškovi Resident Evilu.

Po většinu hry se budete pohybovat po obrovské lodi Queen Zenobia. Ta nabízí spoustu míst k prozkoumání a dostanete se do několika zajímavých lokací. Navíc samotná loď působí dost klaustrofobickým dojmem, takže si ani nedokážeme představit ideálnější místo, kde by se mohl Resident Evil odehrávat. Protože je loď obrovská, abyste se v ní vyznali, budete během hry sbírat mapy, které vás vždy dovedou do cíle. Navíc cíl je vždy na mapě označen, takže by se nemělo stát, že budete příliš dlouho bloudit, ačkoliv někdy se tomuto asi nevyhnete. Když už ale zabloudíte, budete moci splnit i několik vedlejších úkolů, třeba abyste si odemkli v jednom pokoji brokovnici.

Loď na začátku vypadá opuštěně, ale jak brzy zjistíte, zase tak opuštěná není a po její palubě se pohybují zrůdy všelijakých tvarů a velikostí. O zombie nejde, ale spíše se v tomto Capcom nechal inspirovat čtvrtým a pátým dílem. Mutantů, které vytvořil záhadný nový virus, je dost a občas na vás vyskočí v momentech, kdy to vůbec nečekáte. Poté si budete muset zkontrolovat kalhoty, jestli to v suchu přežily. Navíc si vývojáři připravili i vůbec poprvé vodní potvory, takže si nebudete moci být jistí ani ve vodě. K Resident Evilu neodmyslitelně patří i bossové. Ti samozřejmě nechybí ani zde a někdy vás pořádně proženou po levelu. Na likvidaci potvor máte naprosto standardní arzenál, který fanoušky série asi moc nepřekvapí. Je tu několik druhů pistolí, brokovnice nebo samopaly. Všechny zbraně si můžete vylepšovat skrze nasbírané bonusy, a určitě velkým plusem je, že si hru můžete znovu rozehrát se všemi vylepšeními. Po prvních dojmech působila trošinku rozporuplně věcička, kterou skenujete prostředí. V plné verzi je ale skenování prostředí, třeba abyste odhalili skryté náboje nebo lékárničky, naprosto intuitivní a přirozené.

Ačkoliv si hráči u předchozích dvou dílů stěžovali na nemožnost chodit a střílet, Capcom tento systém znovu aplikuje. Tedy, alespoň v základním režimu ovládání. V něm se ovládá Revelations jako Resident Evil 5, ale pokud jste ho hráli a máte v něm všechny trofeje nebo achievementy, asi pro vás nebude tento mód překážkou. Pokud připojíte novou periférii Circe Pad Pro, která obsahuje druhý analog, najednou můžete pomalinku při střelby chodit, ale že by se z hry stala zběsila akce, to nečekejte. Pořád je pohyb dost pomalý, ale nepřátelé vás už lehce nedostanou. Obě schémata ovládání mají i své zápory. Třeba u Circe Pad Pro může vadit až moc velká citlivost, na kterou je třeba si zvyknout a někomu zcela jistě nebude vyhovovat ani nová velikost konzole a rozmístění analogů. I tak bychom doporučili si s Revelations Circe Pad Pro zakoupit a ovládat ho právě skrze něj.

Zatím jsme popisovali jen hru pro jednoho hráče. Protože chtěl Capcom příběhovou část postavit především na hutné atmosféře, nenajdete v ní kooperativní režim, ačkoliv vás doprovází AI. Té se kamarád chopit nemůže. Pokud po kooperativních hrátkách toužíte, je tu pro vás připraven RAID režim, který v sobě ukrývá další hodiny jedinečné zábavy. V něm máte vybrané levely z příběhu, jenž můžete projít se svým kamarádem, a to buď pěkně pomocí místního propojení konzolí nebo online. RAID jde hrát i v jednom, ale největší jeho zábava tkví právě v kooperaci. Když se dostanete s kamarádem do nějakého toho levelu, musíte v něm splnit požadovaný úkol a samozřejmě vystřílet vše, co se pohne. Pokud toto splníte, dostanete se až ke zlaté minci, která level ukončí. Za level dostanete vždy na konci kromě zlaté mince i další speciální body. Ty můžete utratit za lepší zbraně nebo upgrady, které se hodí na pozdější levely, v nichž na vás čekají i silnější protivníci. RAID svojí návykovostí lehce překonává Mercenaries a za nás se jedná o nejlepší kooperativní režim, jaký se v Resident Evil sérii objevil. Ještě si pár slov necháme k online režimu. Připojení k náhodným spoluhráčům je jednoduché a prakticky stačí jen zadat hledat. Poté stačí vybrat spoluhráče a připojit se. Během hraní jsme nezaznamenali žádné lagy ani další problémy. Vše běží jak po másle. Kromě náhodných hráčů můžete do online radovánek přizvat i své kamarády, což je určitě další plus.

Možná si říkáte, že Revelations nemá žádnou chybu. Ono popravdě, moc jich tu opravdu není. Pokud vynecháme delší nahrávací obrazovky, tak jediné, co může vadit, je ne úplně ideálně vyřešené otevírání dveří, protože dveře se za vámi zavřou, takže nemáte možnost hned odejít, pokud vkročíte do špatného pokoje. Rovněž pokud je otevře nejprve kolega a projde jimi, musíte počkat, až se zavřou a teprve poté můžete projít vy. Zvláště u RAID režimu bude tento systém vadit. Také není úplně ideální umělá inteligence na straně počítačem řízeného kolegy, který je spíše od toho, aby překážel. To je ale asi tak vše, co by se dalo Revelations s úspěchem vytknout.

Zatím jsme jenom chválili a ve chvále budeme pokračovat i u audiovizuálního zpracování. Vývojáři z Capcomu použili svůj interní engine, jenž můžete znát z ostatních velkých her, jako Lost Planet 2 nebo Resident Evil 5, jen ho samozřejmě upravili pro možnosti hardwaru a pořádně ho optimalizovali. Ačkoliv jsme před nějakým půl rokem hráli Mercenaries, který využívá, dá se říci to samé, pokrok je jasně patrný na první pohled. Modely postav jsou detailnější, stejně tak samotné prostředí, a při této kvalitě ani na moment neklesá framerate. Tedy, hra se občas na několik vteřin zakucká, ale děje se tak jen v momentech, kdy přecházíte z jedné velké lokace do druhé. Během akce jsme pokles frameratu nebo zasekávání nezaznamenali. Jen těžko se popisuje ona nádhera, která se před vámi objeví, když hru zapnete, a to jsem doposud mluvil jen o 2D režimu. Pokud přepnete do 3D, vše se o něco vyhladí a díky větší hloubce vás hra daleko více vtáhne do celkového dění. Capcom před vydáním sliboval naprosto luxusní 3D zážitek, a finální produkt je jasným důkazem toho, že slib byl maximálně splněn.

Několik vět si necháme i k hudebnímu doprovodu, který je věrný sérii a přináší jednak starší známé melodie, tak úplně nové. Hudební stránka se hodně stará o atmosféru a celkový zážitek. Co se ale také podepisuje na oné nezapomenutelné atmosféře, tak je i profesionální ozvučení, ze kterého vás bude mrazit v zádech ještě hodně dlouho. Jak už jsme tak nějak zvyklí, vše podtrhuje skvělé nadabování všech postav.

Resident Evil Revelations je velkým překvapením. Naprosto výborný návrat ke kořenům série, který pohladí po srdci nejednoho fanouška, ale zcela jistě si získá i spoustu nových. Vynikající hratelnost, skládající se z hororových momentů, jenž vás donutí nadskočit, řešení puzzlů a akčních pasáží, je obohacena o dech beroucí audiovizuální zpracování, které stanovuje nový standard na kapesních konzolích. Resident Evil Revelations je jasnou odpovědí na otázku, proč tu jsou specializovaná herní zařízení na cesty. Žádný tablet ani chytrý telefon vám takto skvělou hru doposud nemůže nabídnout a ještě dlouho nenabídne. Už neexistuje důvod otálet s nákupem Nintenda 3DS.

Resident Evil: Revelations

3ds
Capcom, Capcom