Resident Evil 3

Recenzovaná verze: PlayStation 4 Pro
S remakem třetího dílu Resident Evil počítal Capcom už během vývoje remaku druhého dílu a jeho vývoj svěřil novému studiu M-Two, které vede bývalý šéf studia Platinum Games, Tatsuya Minami. Není se čemu divit, protože obě hry se odehrávají prakticky ve stejný čas, každá dává na události trochu jiný pohled a navzájem se skvěle doplňují. Obě jsou navíc o pandemii, která se světem šíři daleko rychleji než jakákoliv jiná nemoc v moderní historii. To jsou první slova hry, což člověku při současné situaci moc důvodů k radosti určitě neudělá. Je ovšem skvělé, že se remaku Resident Evil 3 dostala stejně velká péče jako druhému dílu. Vývojáři nechtěli jen původní hru překopat do nového vizuálního kabátku, ale rozhodli se, že si ponechají postavy, ikonické lokace, kostru příběhu a hlavního neřáda, a udělají moderní interpretaci. A to je jistě dobré rozhodnutí. Výsledkem totiž je, že stále mají fanoušci řadu nostalgických chvilek během hraní, ale Capcomu se skvěle daří oslovit i nováčky, a o to jde v prvé řade.
Resident Evil 3 každopádně sleduje hlavně osud členky jednotky S.T.A.R.S., Jill Valentine, která přežila incident v sídle Arklay v původním Resident Evilu, jenž se nachází v horách Arklay Mountains nad Racoon City. Ta se nyní snaží dostat za každou cenu z Raccoon City, kde se to hemží zombiemi a slovo apokalypsa doznalo zcela nových rozměrů, ale úkol je to těžký, protože ona i členové její jednotky jsou loveni krvelačným monstrem Nemesis, k němuž se ještě v průběhu své recenze dostanu. I když se to z předchozích řádek nemusí zdát, tak Resident Evil 3 má zajímavý a kvalitně napsaný příběh (nemuselo by se za něj stydět žádné filmové zpracování), který byl v mnoha částech upraven. To hře dodává svěží vítr, navíc vývojáři si neodpustili ani několik překvapení pro fanoušky originálu. Největší chloubou je ale hlavní hrdinka Jill Valentine, která je skvěle napsaná a má řadu silných okamžiků, což se dá říci i o jejím kolegovi Carlosovi, případně dalších postavách, které během hraní potkáte. Všechny postavy jsou kompletně nově vymodelovány a mají nový design (Jill nyní ztvárnila ruská modelka Sasha Zotova). To jim pomáhá na uvěřitelnosti a je možné si i díky tomu k nim udělat velmi silný vztah.
Zmínil jsem, že Resident Evil 3 se odehrává ve stejnou dobu jako Resident Evil 2 a dává na události jen jiný pohled. To je pravda, ale hratelnost se u obou her dost odlišuje. Zatímco dobrodružství Leona a Claire bylo tím pravým survival hororovým dobrodružstvím, v němž jste museli počítat každý náboj a střet s protivníky vás mohl připravit kdykoliv o to nejcennější, tedy o život, to cesta Jill Valentine je daleko přímočařejší a také akčnější. A změnila se i forma, jakou chce hra děsit hráče. Zatímco u Resident Evil 2 byl strach postaven na tom, že jste nevěděli, co na vás kde vybafne a vyskočí, to v Resident Evil 3 se bojíte jasně definovaného a zdánlivě nesmrtelného zla, které po vás neustále pátrá. Víte, že je někde tam venku, kde umírají lidé a když uslyšíte STTTTAAAAARRRRRSSSS, pořádně ve vás zamrazí.
Nemyslím si, že by akčnější pojedí bylo na škodu, vlastně jde o změnu, kterou jsem celkem uvítal, ačkoliv jsem si zároveň vědom toho, že pokud jste originál nehráli a očekáváte, že vás bude čekat stejný zážitek, jako u remaku Resident Evil 2, budete možná trochu zaskočení a zklamáni. Já jsem ale s remakem hry Resident Evil 3 spokojen, protože jsem dostal přesně to, co Capcom před vydáním sliboval a vlastně i originál na PSX nabízel - větší akčnější rozšíření pro druhý díl, ačkoliv vývojáři tady ještě více sešlápli pedál s akcí. A možná i proto jsem si onen návrat do Raccoon City užíval od první do poslední minuty, ať už z nostalgie nebo díky velmi dobré moderní hratelnosti, která obstojí i ve srovnání se současnou videoherní produkcí. Resident Evil 3 je jedna velká nekompromisní lineární akční jízda, která vás přiková do pohovky už po pár vteřinách a nedá vydechnout do závěrečných titulků. Tohle umí v současnosti málo her a Resident Evil 3 k nim jednoznačně patří.
Když přistoupíte, že tu máte před sebou značně lineárnější a akčnější Resident Evil, v němž není místo pro záludné hádanky, rozhodování jako v originále či silné survival prvky, určitě s ním nebudete mít problém. Zvláště když hra má velmi dobře napsané postavy, dialogy a také akci, během níž Jill Valentine a její kolega Carlos, který dostal v remaku daleko více prostoru, zlikvidují desítky zombií a další zmutované neřády, jejichž design nahání pořádnou hrůzu. Pokud jste hráli originál, určitě si všimnete, že některé druhy potvor chybí, ale naopak jsou tu některé nové, takže alespoň nějaká kompenzace ze strany vývojářů.
I přes absenci několika druhů nepřátel, je protivníků dostatek, přičemž na ně budete moci používat nejrůznější palné zbraně, ať už jde o pistole, SMGčka, samopal, brokovnici nebo granátomet. Nechybí ani granáty. Nábojů je oproti druhému dílu více a nemusíte tolik přemýšlet nad každým výstřelem, ale i tak pořád musíte na Normal obtížnost šetřit a nejde bezmyšlenkovitě pálit do každého zombíka stovky nábojů. DOOM se z Resident Evil 3 určitě nestal, ačkoliv není tak přísný na ekonomiku nábojů, lékárničky a tak dále. Akční systém oproti druhému dílu moc změn nedoznal, jedinou větší novinkou je možnost uskakovat před výpady zombií či bossů, což přináší pěkné a vítané oživení, na které si hned zvyknete.
Zatímco ve druhém dílu vás naháněl Mr. X, tak v Resident Evil 3 se o vás bude starat ještě zlověstnější monstrum, které mnohým fanouškům nedá ani dnes spát, mají z něho husí kůži a neustále slyší křik STTTTAAAAARRRRRSSSS. Tím monstrem je samozřejmě Nemesis, kvůli němuž mnozí fanoušci i remake třetího dílu chtěli. Trochu jsem doufal i s ohledem na rozhovory s vývojáři, že Nemesis bude samostatná jednotka, která po vás bude pátrat po Raccoon City a bude se objevovat tehdy, když to nebudu čekat. Protože je ale Resident Evil 3 hodně lineární a prakticky neustále vás žene jednou připravenou cestičkou, nedával by volný pohyb Nemesis smysl. Jeho sekvence jsou tak nascriptované, což při prvním hraní nevadí, protože když se vždy trochu nečekaně objevil, pořádně jsem se vyděsil a dal se do útěku. Scény s ním jsou skvělé, pokaždé jsem měl k Nemesis velký respekt, protože jsem věděl, že čelím obrovskému zlu, které má převahu a pokud udělám chybu, bude následovat nahrávací obrazovka. S Nemesis svedete během hraní několik velkých soubojů, které nejsou špatné, neurazí, ale na druhou stranu bych si dokázal představit, že budou ještě lepší.
Po celý čas se hra odehrává v Raccoon City, přičemž se podíváte do řady rozmanitých lokací, ať už to jsou ulice, různé obchody, nemocnice či laboratoře s nejedním tajemstvím. Fanoušci originálu určitě budou obdivovat, jak známé lokace ožily v novém vizuálním ztvárnění, případně jakých změn doznaly. Některé jsou totiž hodně překopány a zmenšily se, aby akce rychleji osýpala a vy se moc neloudali. Co ale fanoušky asi trochu zamrzí, je absence několika lokací z originálu, na některé se v remaku nedostalo. A znovu se tak dostávám k tomu, že nový Resident Evil 3 je spíše moderní interpretace známých událostí. Rozhodně nejde o remake 1:1, a tak je nutné k němu přistupovat.
Pořád je každopádně možné hledat skryté místnosti a další různé bonusy, ale už se neocitáte v obrovském bludišti s hromadou zamčených dveří a různých odboček a tajných chodeb, v němž byste se mohli ztratit. Co zůstalo, jsou speciální bezpečné místnosti, v nichž si můžete hru uložit u psacího stroje, případně si hodit předměty z inventáře do bedny. Inventář si postupně můžete zvětšovat, ale určitě potěší, že je možné nalezené předměty někam odkládat, abyste o ně nepřišli. Jediné, co bych vytkl, tak je fakt, že v bedně není možné předměty kombinovat. Pro kombinaci musí být vždy v inventáři. To manipulaci s nimi dělá trochu těžší.
Resident Evil 3 není nějak extra dlouhou hrou. Pokud budete jako já hrát na střední obtížnost, dokončíte příběhovou kampaň za nějakých pět nebo šest hodin, zkušenější hráči to zvládnou ještě rychleji. A je to dáno i tím, že obtížnost není moc velká na střední obtížnost. Vlastně jsem měl i problém umřít, pokud nepočítám protivníky, kteří dokážou Jill sundat na ránu. U této snahy vývojářů zvyšovat obtížnost za každou cenu jsem ale kdo ví jak nadšený nebyl a nemyslím si, že jde o správné řešení. Po dohrání si vše můžete zopakovat na vyšší obtížnost, případně se pokusit vše vysbírat, ale nečekejte druhou kampaň za jinou postavu, jako tomu bylo u Resident Evil 2. Chybí i rozhodování z originálu, díky němuž bylo možné lehce ovlivnit konec hry. To následně dopomáhá tomu, že hra nemá moc velkou znovuhratelnost, protože nedokáže na druhý průchod překvapit, s čímž Capcom asi i trochu počítal, takže do balíčku přibalil i multiplayerovou hru Resident Evil: Resistance. K ní se ale nechci nyní moc vyjadřovat, protože připravím její samostatnou recenzi, kterou přinesu v následujících dnech. K Resident Evil 3 je ale nutné přistupovat tak, že za cenu, kterou za něj dáte, dostanete i multiplayerovou část. Já bych ovšem ocenil, pokud by se Resident Evil 3 prodával samostatně za poloviční cenu, protože jsem si vědom toho, že většinu fanoušků multiplayerový pokus nezajímá a ani ho nezapnou.
Capcom pro remake Resident Evil 3 použil znovu svůj moderní RE Engine, na němž běžel nejen remake Resident Evil 2, ale také Resident Evil 7 nebo Devil May Cry 5. Ten i zde odvádí přímo fantastickou práci. Hlavně co se modelů postav i nepřátel týče, protože ty jsou maximálně detailní s parádními animacemi. Dokonce bych řekl, že jde o naprostý vrchol současné videoherní produkce, a jsem neskutečně zvědav, jak bude engine postupně vylepšován i pro hry nové generace. Kromě postav je ale detailní i prostředí a parádní jsou i různé efekty, takže pokud jde o vizuální stránku, čekají vás doslova hody a zklamaní rozhodně nebudete. Zvláště, když je hra dobře optimalizovaná a na konzoli PlayStation 4 Pro se snaží běžet i v těch nejnáročnějších scénách v 60 fps. Občas sice framerate trochu klesne, ale není to nic hrozného. Fantastické je u Resident Evil 3 i ozvučení a také soundtrack. Chválu si zaslouží i dabing, který jen podtrhuje vysoké produkční hodnoty tohoto remaku. Capcom nic neponechal náhodě.
Resident Evil 3 je povedený remake velké videoherní klasiky, který vás chytí už po pár vteřinách a nepustí do závěrečných titulků. Vývojáři se sice nyní zaměřili hlavně na kvalitní akci, ale ta se k dobrodružství Jill Valentine hodí, stejně jako filmovější zpracování. Hra ale dokáže zaujmout i svým povedeným designem, skvěle napsanými postavami a hlavně parádním audiovizuálním zpracováním. Jedinou kaňkou je přílišná krátkost. Pokud by se Resident Evil 3 prodával za polovic, mohl bych jeho nákup bez váhání doporučit hned každému, takhle trochu váhám.
Tvoje reakce na článek
Galerie
























Komentáře (78)
....včera jsem nainstaloval a nemůžu se nabažit,sice je RE3 akčnější a kratší ale to jsem od trojky čekal po přečtení recenze! ....audio a vizual není čemu vytknout a co se týče hratelnost tak se náramně bavím a urcite Re3 dám vícekrát. ...je škoda že nejsou přeložené trofeje na kozlolistovi ,všechny resident tam jsou ale Re3 tam neni škoda.
@Heymi9615: musis posbirat vsechny Ska link a u dvojky taky link sedmicka je dobra ale neni to ta klasika RE.nedavno jsem chtel dat ctyrku ale to ovladani je fakt strasny,smazal jsme to.chtelo by to remake RE4 a vratit fyziku zombie ze dvojky
Rozehrál jsem hru po nějakém čase na Hardcore a královsky jsem se bavil. Možná je to tím, že už nejsem na hru tak natěšený a vím co od ní čekat. Ještě teď se mi třesou ruce z posledních bossfightů. Dost jsem se kochal, našel sám všechny files a 15 těch figurek. Zdá se, že tomu dám ještě šanci. Chci si vydělat na nějaký ty zbraně a coiny. Pak možná zkusím i nightmare, nebo inferno. Příprava na Village. Ještě projdu asi 2 a 7.
Pravdu mají imho oba tábory. Trojku jsem dojel na jedno nadechnutí a bavil se (přičemž absenci "klíčových" momentů z originálu jsem si nějak neuvědomil, protože je to 20 let a evidentně ve mě nezanechaly tak silný otisk). Pak jsem si to dal ještě jednou kvůli odemykání bonusů. A pořád ok. Jenže pak jsem šel na dvojku a je to prostě jinde. Komplexností, délkou, režimy. Trojka nejvíc imho selhává v tom, že nás měla opravdu pustit do ulic Raccoon City, ale nakonec toho o moc víc, než druhý díl, neukáže. Přičemž by stačilo jen přímé propojení scén hratelnou pasáží, než takové ty "teleporty", jak se člověk dostane třeba do nemocnice. Jako dodatek k dvojce super, jako samostatná hra je to bohužel vážně spíš DLC. Ale proto je k tomu ten novej mulťák. Škoda, že v Capcomu neudělali odvážnej řez, kdy by to pospojovali všechno do jedný hry a vydali jako RE: Raccoon City, za to by jim imho fanoušci tleskali asi nejvíc. Takhle ok. Ale stejně jsem rád, že trojka vznikla. Jen prostě škoda, že za/na ní není evidentně tolik práce.
Je super a je hratelný i dnes , i když, mě se jeví jako nejlepší na hraní RE2 remake, ale 1 má stále svou hodnotu. Teď třeba se chválí, jak dobře je ztvárněná Jill ve 3, ale v 1. působí naprosto úžasně. A to z roku ? X.
@Gibsn: úplně ti rozumím, já sem ročník 84 takže též sem na takových hrách odchovaný, vzpomínám si na ty časy velmi dobře a všechny díly jsem na PS odehrál několikrát,.. Byli to mé srdcovky,. 0 byla parádní
Jsem 88 ročník, vím že v tý době to na mě bylo strašně těžký, neměl sem náboje zabil mě každej čokl. Hru sem ukončil těsně před pavoukama. Škoda ze to neudělal jako 0 na ps4 to byl naprosto špičkovej díl!
@Gibsn: v původní trojce byli, jen o něco méně oproti původní dvojce,ale i tak dost na to jakou měla původní trojka délku,. Přitom i tenkrát šla trojka do akčnější podoby oproti dvojce,.
Já jsem to dohrál, hra se mi moc líbila. Ovšem co bych zmínil je absence hlavolamů jako v RE2. Ovšem když jsem hrál originál byl jsem tak malý že si hru prakticky nepamatuju jestli tam byly... Moc bych si přál kdyby vydali dvojku a trojku takovým hávu jako vyšla nula a jednička na PS4....defakto GC verze
Repi: no i ja se bavim o multiplayeru.... ;)
Jak jsem psal zhodnotím až po finále, ale takové kecy že na normál je hromada nábojů je pravda ale dohrávám i dvojku na normál a nevím co s municí takže to vychází nastejno. Trojku jsem rozehrál hned na hardcore a musím říct že už jsem víc byl popraven než ve dvojce díky tomu že tam není obrana jak ve dvojce noži a granáty. Všude je něco ale zas tak na sračky to není jak někteří psali.
Jak to ctu, tak bych si zopaknul hned RE4 :)
@Immortal: Já měl na mysli multiplayer.
Repi: jestli to je pro tebe hra, kde se musi myslet, tak jses dobre sam odkopal😄😄 Nudna blbost, ktera zavari bunky mozna tak nekomu po obrne.... tak alespon vime na cem jses :)
@David Němeček: nastudovat si trofeje a pak hrat podle nich.
@David Němeček: Podobně jako u předchozího dílu a obecně u RE her, vysbírat všechny sběratelské předměty ve hře, dokončit hru na Hardcore a tím se odemkne obtížnost Inferno a tu je nutné dokončit na S hodnocení. To znamená do dvou hodin a myslím, že pod 5 savů. To je ve zkratce to hlavní. Jestli nemáš problém s AJ, tak do Googlu napiš Resident Evil 3 Remake trophy guide and roadmap a dej odkaz od stránek Powerpyx, tam najdeš vše potřebné.
Co je potřeba, abych za dohraní získal platinu?
Dohráno za 7,5h na standard obtížnost. To je strop čas, který jsem tam mohl za první dohrání skutečně nechat, vysbíral jsem komplet každou místnost, našel každý dokument, vylepšení a 18 z 20 figurek. Takto se snažím hrát každou hru, Residenty nevyjímaje. Pro srovnání, RE 2 Remake mi tímto způsobem zabral při prvním průchodu mezi 12 až 13h. Takže ano, skutečně je to kratší hra. Já od toho ale tak nějak dostal to, co jsem očekával. Sérii mám prolezlou skrz na skrz, takže vím, že trojka byla kratší a akčnější, což zůstalo. Chybí zde backtracking, minus jsou určitě některé vynechané lokace, Nemesis také mohl být nepříjemnější (v tomhle Mr. X vyhrál), jinak jsem byl ale spokojený. Prezentace hry perfektní, postavy, filmečky, celkové ztvárnění na jedničku. Určitě budu procházet na nejtěžší obtížnosti. Pokud bych hodnotil od 0 do 100, tak bych dal 75. Cena nadsazená ovšem je, fér cena při vydání by byla 1 200 a pokud se nepletu, tak RE 2 Remake tak nějak možná při vydání stál.
Včera večer jsem to spustil a dohrál teď ráno, jedním dechem, jedním vrzem. U mě se opakuje minulost, jako tehdy, dvojka mě příliš nebavila, trojku jsem dohrál mnohokrát, dnes je tomu zrovna tak. Remake třetího Resiho mě vtáhl od první minuty a vyplivl až na konci. Dvojku jsem minulý rok rozehrál a do dnes nedohrál. Ale vzhledem k propletenosti obou her, dvojku zkusím rozehrát zase třeba jindy. Tento remake hodnotím čistě pozitivně, za celou dobu hraní jsem jen a jen jásal a královsky se bavil. Zpracování úžasné, Sasha skvělá volba, všechny postavy mě bavili a Nemesis obzvlášť. Nářez!!! 👍Edit: Necelá hodina od dohrání a mám skutečně chuť to rozehrát rovnou znovu, tentokrát na ten Hardcore. Tohle se mi u her na desítky hodin nestává, spíše naopak. Délku právě hodnotím pozitivně, tohle je přesně ten druh hry, kde mi to naopak přijde vhod. Můj čas byl necelých deset hodin čistého herního času, dvanáct hodin celkem. Úplně akorát. Ještě podotknu, je to čistě můj osobní pohled na věc. O tom zkrátka nediskutuji. To jak to vnímám je čistě moje věc a netýká se nikoho jiného.
@Immortal: do odpadu to má daleko, právě naopak,Nebavim se o MP,. Problém je v tom že hra se nedočkala větší investice a vydali jí v tak skrácené remake verzi a to udělalo druhému (remake) dílu a originálum celkem ostudu,.jako akce kde to víc odsejpá je kravina krátit časový průchod a to se tady bohužel stalo a podepsalo ale znovu říkám slovo odpad je trochu mimo mísu,. Edit; RepiCz; by mně zajímalo v čem prosím tebe,. 😀Když hra tě tahá dopředu a že by převládala atmosféra co by se dala krájet- lámat si v uvozovkách s něčím hlavu nemůže ve většině případech snad být ani řeč., Ale hej, myslíš si to , já ti názor neberu,.
@Immortal: Chápu, že tobě asi moc hry kde se musí myslet moc neříkají.
Nenarazis, stacilo demo toho odpadu :)
@Immortal: Ty asi patříš k těm bezmozkům na které narážím v MP.
Repi: tolik blbosti ve dvou vetach se jen tak nevidi :) hlavne to o kvalitnim mp🙈
@RepiCZ: Až na to, že hra je linear(logicky),. Vnesla se do duchu akce oproti dvojce,(ačkoliv akčnější už byla i originál trojka) ,.. je téměř ochuzena o puzzle a celkový scénář (příběh) je prostě krátký a zvednutou obtížností prodlouzíš herní dobu asi tak o hodinu, a pokud myslíš že si tím zmeníš survival zážitek tak si na omylu., joo, to se vyplatí,. Možná to tobě vyhovuje že hra za plnou cenu AAA hry vlastně ani není AAA hrou,.ale spíš velikostí datadisku,. A bohužel to moc nezachrání krásný vizuální kabátek a pár inovací,.když už chtěli do hry vměstnat MP tak měli na hře ještě pracovat pár měsíců navíc a možná bychom se dočkali plnohodnotnější herní doby,.a nebo to udělat tak jak se píše v recenzi, jestli si jí ovšem četl,. stačí se podívat na jiné tituli za stejný peníz nebo o 200 navíc a dostaneš toho mnohem víc,..a je to škoda když každý vidí jaký má RE3 potenciál navíc pokud chceš srovnávat a tvrdit že originál je oproti tomu sračka tak např puzzlema herní dobou a survival prvky tak si buď originál ani nehrál nebo si mládě co nemá moc přehled,. Jinak bys tohle v životě neřek,. Doporučuji ti zahrát originál dvojku a poté remake dvojku,.jakmile si to budeš srovnávat, dostaví se spokojenost,. Potom samé udělej u originálu trojky a remaku trojky,. A můžeš se drbat akorát na hlavě,.
Večer rozjedu dnes mi to došlo, zhodnotím podle sebe nedávám na cizí hodnocení.
Já nevím co čekáte. Hrajte to na nejtěžší obtížnost a ne standart když chcete méně nábojů. Tenhle mastepiece je lepší než originál. Originál je proti tomuhle sračka a remake ho hravě strčí do kapsy.Ještě k tomu zdarma máte kvalitní multiplayerovou hru.
Bral bych kdyby tam přidali Raid mód. Ten mi chybí. Dalo se tam zažít spousta zábavy. Raději vylepšený raid než ten současný mp mód.
Co mě se tyče , je to zklamání !! Myslím si ze RE3 strada na úkor ty on-line kejdy!! Meli se na to vysrat a věnovat se na 110 procent RE3 a spíše hru obohatit oproti originálu a ne ji ochudit a to hlavně o logické puzzle A
Počkám na slevu a mezitím konečne dojedu RE2 za druhou postavu. Každopádně RE3 se mi hodně zamlouvá.