Quake

recenze  11
Martin Šmíd, 25. 10. 2021 21:12
Letos je tomu už dvacet pět let od vydání legendární akční hry Quake studia id Software. Vývojáři s ní tehdy dokázali redefinovat žánr, u jehož zrodu prakticky stáli, navíc John Carmack přišel s přelomovým enginem, díky němuž jsme tu měli vlastně první pravou 3D akční hru, který se následně stal základem pro spoustu dalších výborných her, třeba Half-life od Valve. Quake ve své době působil jako zjevení a já sám mám na něj velmi dobré vzpomínky. Bethesda se letos rozhodla, že výročí oslaví vydáním remasteru jedné ze svých největších legend pro PC a všechny současné konzole. A ten jsem si nemohl nechat ujít, i vzhledem ke skutečnosti, že se prodává za směšnou cenu a je navíc i součástí předplatného Xbox Game Pass.

Recenzovaná verze: Xbox Series X/S (Xbox Game Pass)

Zatímco první dva díly hry DOOM byly sci-fi akcemi s vyspělými technologiemi, Quake je svým zasazením fantasy gotickou akcí s až hororovou atmosférou, v níž byla motorovka nahrazena zakrvácenou sekyrkou. Příběh nehraje moc důležitou roli, vše se točí kolem portálů umožňujících vstupu do jiných dimenzí, přičemž ty ovládá ohavné monstrum Shub-Niggurath, které je třeba zlikvidovat. Více od Quaka po stránce příběhu čekat nejde, ale to nikdy nevadilo a nevadí ani dnes, protože jeho přednosti jsou někde úplně jinde.

Když jsem začal znovu Quake hrát, hned jsem si uvědomil, jak moc se lišily akční hry před dvaceti lety. Zatímco dnes se vývojáři snaží o co největší bombastickou lineární jízdu ve filmovém stylu, v níž nejde prakticky uhnout z jasně vytyčené cesty, dříve jsme tu měli akční hry, v nichž bylo nutné procházet nelineární úrovně, vypadající jako obrovská bludiště. V nich čekala různá monstra, vojáci a další nepřátelé, ale také bylo nutné v nich hledat skryté páky či klíče k zamčeným dveřím, aby se odemkla cesta dál. Takový design úrovní se už dnes moc nevidí, a dle mého je to docela škoda, protože stále má něco do sebe. Quake má navíc většinou parádní design jednotlivých úrovní, které jsou i rozmanité, takže nechybí návštěva různých jeskyní, hradů, bažin a tak dále. Navíc ukrývají různá tajemství a skryté místnosti s bonusy, které podporují hráče, kteří nejdou jen slepě za cílem a snaží se úrovně i trochu prozkoumávat. Na podobném principu byl ostatně postaven i DOOM a DOOM 2, v Quake se ovšem mohli vývojáři více odvázat a přinést ještě propracovanější a větší úrovně, klidně s několika patry.

Úrovně ve hře Quake jsou doslova přeplněny různými protivníky, jejichž počet je ovlivněn zvolenou obtížností. Jde o docela rozmanitou sebranku, v níž nechybí vojáci, zmutovaní psi, rytíři, zombie, které dokážou znovu vstát z mrtvých, ohavní ogři a další monstra. Quake navíc má i dva výborné bosse. Aby bylo možné s celou řadou nepřátel bojovat, a vyváznou s co nejzdravější kůží, nechybí solidní množství zbraní. Hned na začátku dostanete do rukou docela silnou brokovnici, která má i velký dostřel, ale posléze je možné najít i její dvouhlavňovou sestřičku. Tu jsem si zamiloval už ve druhém dílu DOOMa a i zde jde o hodně užitečnou kamarádku do prakticky každé situace. Kromě brokovnic nechybí samopal vystřelující hřebíky, který mám osobně také hodně rád pro jeho ničivou sílu, celkem záhy dojde i na granátomet, jenž vystřeluje odrážecí granáty, případně raketomet či speciální paprskomet.

Design úrovní, ale i výborně navržení protivníci i zábavné zbraně, s nimiž je zábava střílet, má za následek, že Quake ani dnes neztratil nic ze svého kouzla. Pořád jde o zábavnou frenetickou akci, od níž se jen těžko odtrhává. Díky své obtížnosti navíc jde i o hodně adrenalinový zážitek, který současné moderní hry jen těžko dokážou nabídnout. I proto jsem hodně rád, že jsem si nyní mohl Quaka znovu zahrát. Uvědomuji si ovšem, že pro naprostého nováčka může být i přes povedený remaster docela obtížné do hry proniknout. Pokud ji ovšem dá šanci, bude královsky odměněn. Quake je totiž hra, která ve zkoušce časem bez debat obstála.

Nová verze hry Quake je rozhodně tou nejbohatší na obsah. Zahrnuta je totiž nejen hlavní kampaň, která sama o sobě není moc krátká a klidně vydrží na několik večerů, během nichž je zaručena maximální zábava. Vývojáři do této edice přidali i veškerá rozšíření, která se v průběhu let objevila. První dvě rozšíření Scourge of Armagon (Hipnotic Software) a Dissolution of Eternity (Rogue Entertainment) vyšly už v roce 1997 a přinesly nejen nové kampaně se spoustou rozmanitých úrovní a novou zápletkou, ale také rozšířený arzenál zbraní (třeba silné kladivo Mjolnir nebo laserové dělo) a nové protivníky, z nichž i dnes jde velký strach. Teprve před pěti lety vyšlo rozšíření Dimension of the Past, které oslavovalo dvacet let hry Quake. O to se postarali vývojáři ze studia MachineGames, které hráči v posledních letech znají díky novým dílům série Wolfenstein. Ačkoliv rozšíření nenabízí moc novinek a je i celkem krátké, fanoušky rozhodně nezklame a šlo o krásné připomenutí legendy.

Poslední čtvrté rozšíření se jmenuje Dimension of the Machine. Za ním stojí opět vývojáři ze studia MachineGames, kteří s ním oslavují současné výročí. A je vidět, že je pro ně Quake velkou srdcovkou, protože jde o skvělé rozšíření se spoustou fantasticky navržených a hlavně rozmanitých úrovní, které jsou oproti originálu i daleko větší. Navíc je nová kampaň i daleko akčnější, úrovně jsou doslova přeplněné různými silnými protivníky, takže musíte být neustále ve střehu. Rozšíření jsem si hodně užil, má dvanáct levelů a vydrží na zhruba 4 hodiny, což rozhodně není málo. Navíc svoji kvalitou toto rozšíření předčilo veškerá má očekávání. Chvilkami jsem si během jeho hraní říkal, jestli u tohoto rozšíření vývojáři třeba i trochu netrénují na vývoj regulérního nového dílu, o němž se už nějakou dobu spekuluje. Je pro vás základní hra Quake a všechna rozšíření málo? Nevadí, protože Quake bude postupně obohacován o nový obsah. Už nyní zahrnuje vydání i verzi Quake 64, která sice není tak kvalitní, jako ta původní, ale fanoušci by si ji měli alespoň zkusit.

Quake je jednou z těch her, kterou jsem vždy hrál pouze na PC pomocí klávesnice a myši. I proto jsem byl zvědav na ovládání pomocí gamepadu, protože Quake vždy byl docela těžkou akcí, vyžadující od hráče maximální nasazení, ale hlavně přesnost a rychlý pohyb po úrovních. Nakonec musím říci, že jsem s ovládáním neměl zase tak velké problémy, a vlastně se Quake hraje na gamepadu docela slušně. Ano, ovládání není tak dobré či vyladěné na gamepad jako u posledních dílů série DOOM, ale i tak jsem neměl problém na vyšší obtížnosti likvidovat různé potvory a rychle běhat po úrovních. Jen to chce ze začátku trochu cviku, ale věřím, že s ovládáním na gamepadu nebude mít moc hráčů, kteří hrají pravidelně na konzolích a tedy gamepadu, problém.

Dostávám se pomalu k závěru své recenze, a proto musím zmínit technický stav. Remaster hry Quake běží stále na původním enginu, což ale určitě není ke škodě. Zvláště v době, kdy vychází celá řada retro stříleček, které se snaží navodit atmosféru her z devadesátých let. Quake má oproti nim výhodu, že se o to snažit vzhledem ke svému původu nemusí a vývojáři moc dobře věděli, že je v tomto jeho největší síla. Místo překopání hry do kompletně nového enginu raději jen zvedli rozlišení až do 4K, vše vyhladili, textury upravili a přidali nové nasvícení. Také změnili poměr stran z 4:3 na 16:9, takže se nemusíte bát, že byste měli po stranách nepěkné černé pruhy. Výsledkem je docela pěkná podívaná i na velké televizi, navíc jednoznačně oceňuji to, že na nových konzolích běží Quake v hladkých 120fps. Ano, jde o 25 let starou hru, tak by asi každý očekával, že si s ní nové konzole hravě poradí, ale několikrát jsme byli svědky toho, jak špatná optimalizace může i na výkonném hardwaru být. Quake ale není tento případ a běží naprosto parádně. Během testování jsem nezaznamenal jediný problém.

I po dvaceti pěti letech je Quake fantastickou akční hrou s elektrizující atmosférou, skvělým designem úrovní, děsivými protivníky a stále zábavnou hratelností, která obstála ve zkoušce časem na podtrženou jedničku. Každý fanoušek žánru by si ji měl rozhodně zahrát. Zvláště když tu máme povedený remaster, jenž přináší nejen vylepšené vizuální zpracování, ale také všechna velmi dobrá rozšíření, včetně jednoho kompletně nového. Remaster jen připomněl, proč má Quake takový legendární status. Doufejme, že se v následujících letech dočkáme oživení značky, jako se to povedlo studiu id Software s DOOMem.

Quake Remastered

ps4xonenswps5xsx
Bethesda Softworks, id Software