Project CARS 3

Recenzovaná verze: PlayStation 4 Pro
První dva díly závodní série Project CARS od vývojářů ze Slightly Mad Studios považuji za skvělé hry, navíc druhý díl se povedl přímo mimořádně a v mnohém dokonce zastínil i svoji největší konkurenci v podobě posledních dílů Forzy nebo Gran Turisma. O to možná smutnější muselo být pro vývojáře sledovat, že si v prodejích zase tak moc dobře nevedl, no a tak začali přemýšlet, jak zatraktivnit třetí díl, aby k sobě dokázal natáhnout další hráče. Pomoci jim přišel i Paul Rustchynsky, který dříve pracoval ve studiu Evolution a podílel se z pozice režiséra na závodní hře Driveclub. Jeho rukopis je na Project CARS 3 patrný od prvního závodu, protože už během něj pochopíte, že tu máme před sebou obrovský odklon od prvních dvou dílů. Místo polosimulace, která by měla ambice soupeřit s Gran Turismem nebo Forzou jsme se dočkali spíše arkádové závodní hry, která je směsicí her Driveclub, Forza Horizon, Need for Speed: Shift a Need for Speed Heat. Logicky už tak míří na úplně jinou skupinu hráčů. Nyní je ale otázka, jestli se tento velký risk vývojářům povedl a hlavně jestli dokázali přinést povedenou závodní hru.
I když je pořád možné si v Project CARS 3 pohrát s různými nastaveními, tak je nutné si přiznat, že prvky simulace jsou nenávratně pryč, ať už jde o kontrolování paliva, zastávky v boxech nebo opotřebení a teplota pneumatik. Dokonce byl odstraněn i model poškození. Sice vizuálně jde auto zničit a pomačkat mu plech, ale to je vše. Project CARS 3 má tudíž blíže k arkádě a výše zmíněným hrám. To mi na začátku docela vadilo a viděl jsem jistou ztrátu identity, ale následně jsem na nová pravidla přistoupil a hru si dokázal překvapivě solidně užívat. Chápu ale, že ti největší fanoušci tento krok vývojářům asi nikdy neodpustí a hru třeba úplně vynechají. Na druhou stranu až prodeje ukážou, jestli se tentok krok vývojářům vyplatil.
Každopádně větší zaměření na arkádu otevírá dveře novým hráčům, kteří si chtějí třeba jen zajezdit s gamepadem v ruce. A v tomto funguje Project CARS 3 docela dobře. Zatímco předchozí díly byly už z logiky věci stavěné hlavně pro ovládání skrze volant s pedály, tak Project CARS 3 se velmi dobře ovládá i za pomocí normálního gamepadu. Jediné, čím Project CARS 3 simulátor trochu připomíná, tak je velmi dobrá fyzika, kterou nejvíce oceníte s volantem v ruce a s vypnutými asistenty. Jednotlivá vozidla se od sebe odlišují, takže hned poznáte, jestli držíte volat toho nejzákladnějšího silničního vozidla nebo volant Porsche či Formule, a vývojáři nezapomněli ani na vliv počasí, k čemuž se ještě dostanu.
Zatímco Project CARS 3 přišel o prvky simulace a je spíše arkádou, tak nepřišel o licence na vozidla a tratě. Počet vozidel a tratí je určitě nadstandardní a musí uspokojit i ty nejnáročnější fanoušky. Začnu tratěmi. Vývojáři připravili těžko uvěřitelných 130 různých reálných i smyšlených variant tratí v 50 jedinečných lokací, přičemž české fanoušky určitě potěší opětovná přítomnost brněnského okruhu. Na prakticky všech tratích je možné si pohrát s nastavením počasí, od jasného po zataženo či silný déšť, a co jistě všichni ocení, tak je dynamická denní doba. Stejně jako počet tratí je plně uspokojující počet dostupných vozidel od těch nejznámějších světových automobilek a jejich rozmanitost. Od silničních po GT a dojde i na Formule, takže každý by si měl přijít na své. Jednotlivá vozidla je možné skrze jednoduchý a přehledný editor výkonnostně i vzhledově vylepšovat vzhledem ke skutečnosti, že je můžete nyní konečně vlastnit ve své garáži. S vozy se pojí i jejich ozvučení, které uspokojí, ale ne vždy je perfektní.
Zatímco volné jízdy jsou fajn a díky velkému množství tratí i různých nastavení sami o sobě mohou vystačit na hodně hodin, tak tím hlavním herním režimem Project CARS 3 je bez debat Kariéra. V ní máte za úkol stát se nejlepším možným závodníkem, přičemž začínáte u silničních vozů a přes různé třídy se můžete vyškrabat až do GT kategorie. Jednotlivé výkonnostní třídy vozidel nabízejí rozmanité aktivity, od klasických závodů po sprinty, časovky, šampionáty nebo další volnější aktivity, jako je bourání bannerů. Musím říci, že hra tyto druhy závodů a aktivit docela dobře míchá, a je navíc i dost rozmanitá, takže se mi nestalo, že bych měl pocit, že pořád jen dělám jednu a tu samou aktivitu. Vše je prakticky rozděleno jako u již zmíněného Driveclubu a i zde to funguje velmi dobře. Navíc, kromě kategorií se silničními a GT třídami, hra nabízí ještě speciální vytrvalostní a další závody, a také velké množství speciálních výzev. Kariéra je tak nejen rozmanitá, ale i dobře poskládaná a dlouhá, takže než vše splníte a dostanete se do posledního šampionátu, nahrajete několik desítek hodin.
Jediné, co mi na Kariéře vadí, tak je skutečnost, že k odemykání dalších tříd musíte plnit během závodů a dalších aktivit ještě speciální vedlejší výzvy, za které jste odměňováni hvězdičkami – projíždění skvěle zatáčkami, předjíždění soupeřů, správné umístění a tak dále. A podle jejich počtu se následně odemyká další obsah, což je mnohdy hodně velká pruda. Je sice možné si další obsah odemknout i za herní měnu, ale té není zase tolik, takže budete rádi, když budete mít na nová vozidla a jejich vylepšení. Jsem přesvědčen, že podobný systém je už dávno překonaný, navíc se ani na konzole do velké AAA závodní hry nehodí. Co naopak oceňuji, tak je jednotný systém levelování. Ať už hrajete Kariéru nebo další režimy, získáváte XP body do několika kategorií. Základní je level řidiče, čímž si odemykáte možnost koupit daleko lepší vozidla v jednotlivých kategoriích. Levelujete ovšem i samotné vozy, což je jasné pomrknutí na Driveclub, za což následně získáváte slevy na vylepšení u dealerů. Jen je otázka, jestli by měl být ukazatel získaných XP bodů vidět během samotných závodů. Podle mě je zbytečný a jen odvádí pozornost od samotného závodění.
Co mi na začátku hraní hodně vadilo, tak je docela přísný systém penalizací, který dle mého ani není dobře vyladěn. Stačí, abyste vyjeli trochu mimo trať, a už se vám nezapočítá čas do rozjetého kola nebo vám hra dupne na brzdu a zprůhlední, aby vás soupeři mohli přejet. Ačkoliv je Project CARS 3 arkádou, pořád po vás požaduje nějakou tu preciznost. Že ale systém penalizací není moc dobře nastaven, ukazují střety se soupeři. Do nich můžete najíždět, převrátit i vystrčit mimo trať, no a komisaři nad tímto kompletně zavírají oči, zatímco za menší vyjetí z tratě už k vám letí penalizace. Když už jsem u soupeřů na trati, jejich umělá inteligence je spíše průměrná. Neurazí, ale ani nenadchne.
Samotná kampaň nabízí solidní zábavu na desítky hodin a tedy spoustu večerů. Velkou součástí hry je ovšem i online multiplayer, v němž si můžete změřit síly s kamarády nebo ostatními hráči. Pokud nechcete moc dlouho přemýšlet, do čeho se pustit, tak je tu možnost rychlá hra. Bude vám prostě vyhledáno nějaké lobby a vy se následně pustíte do závodění. Vyhledávání her je dle mé zkušenosti celkem rychlé a během samotných závodů jsem se nesetkal s lagováním či jinými problémy. Kromě rychlé hry si můžete vybrat z několika lobby a do nich se napojit, a pak tu jsou taky po vzoru Driveclubu speciální eventy začínající vždy v určitý čas, do nichž se můžete registrovat. V lobby nechybí ani možnost zakládání vlastních místností, do kterých následně můžete zvát své kamarády nebo hráče z celého světa. Online multiplayer tak nabízí prakticky vše, co byste od takové hry čekali, navíc bez otravných problémů. Věřím tak, že pokud vás nový směr Project CARS 3 chytne, multiplayer je místo, kde můžete v následujících měsících trávit hromadu času. Multiplayer je pak doplněn i režimem Rivals, v němž můžete poměřit síly s duchy ostatních hráčů a pokusit se zajet na připravených tratích co nejlepší čas.
Nyní se dostávám k vizuálnímu zpracování, které je prostě a jednoduše hodně rozporuplné. I dnes je Project CARS 2 pěknou závodní hrou, a nyní mohu s klidem říci, že vypadá lépe jak právě recenzovaný třetí díl. Modely vozidel jsou ještě v pořádku, ačkoliv kokpity moc neohromí, ale tratě jsou takové bez života a detailu, což občas korunují i nedokreslené bannery a další objekty. To ovšem není ten největší problém, který s hrou mám. Tím je skutečnost, že si hra mnohdy pomáhá pro lepší framerate snížením rozlišení. Výsledkem tak je, že klesne viditelně nejen framerate, ale i rozlišení, takže vidíte na obrazovce doslova pixely a říkáte si, jestli se vám nepokazila konzole. Vizuálně tak ve výsledku Project CARS 3 jen těžko někoho uspokojí a jde jen o průměrně vypadající hru, která na poslední Gran Turismo nebo Forzu ani zdaleka nemá. Do toho je nutné přičíst různé grafické glitche a další bugy, které rozhodně nepotěší. Občas mizí textury během závodu, jindy se mi zase bugnul zvuk, takže pomohlo jen vypnutí celé hry a její opětovné zapnutí. Až to vypadá, že se vývojáři na optimalizaci vykašlali. Asi nebudu daleko od pravdy. Project CARS 2 byla daleko lépe optimalizovaná hra jak toto.
S Project CARS 3 série trochu ztratila svoji identitu a svým arkádovým zaměřením fanoušky prvních dílů spíše pořádně naštve. Na druhou stranu tu máme pořád zábavnou závodní hru se spoustou tratí a vozidel, dobrým jízdním modelem, rozmanitou a dlouhou Kariérou a slušným multiplayerem. Je zamrzí, že když už se vývojáři pro tento velký restart rozhodli, vykašlali se na pohlednější vizuální podívanou a hlavně optimalizaci. Framerate je často nestabilní a různé grafické glitche a chyby dokážou rovněž pořádně naštvat.
Tvoje reakce na článek
Galerie





















Komentáře (26)
Vůbec bych nestresoval nějakou poruchovosti. Přece existuje záruka a vetšinou konzolí vymění téměř okamžitě. On takovy MS se svoji Xbox360 je přímo vzorem, jak dělat poruchové konzole, ale taková PS3 taky dokázala potrápit. Většinou za předčasnou smrt konzole stejně může lenost a neochota člověka svůj herní stroj čas od času vyčistit.
Komentář byl uzamčen
Příspěvek porušuje pravidla komunity.
casstoner: rád bych s tebou souhlasil , ale zjistil jsem že arkáda- simulace, to je jedno, pořád je to ZÁVODNÍ HRA !!
Jinak souhlas, takhle to skončit nemělo, PC1 byla hlavně zvukově super , PC2 byla sice brutálně zabugovana, ale co se týče počasí a jeho vlivu na asfalt , tratí a možností nastavení si snad úplně všeho , na to se minimálně na konzolích žádná jiná hra nechytala.
Za mě Grid 2019 byl velké zklamání. Hrál jsem aktivně všechny 3 díly a tehnle poslední díl byl rozhodně nejslabší. Nejméně obsahu, žádné úpravy. Kariéra o ničem, mrtvý multiplayer a ještě za to chtěli tak velké prachy. První GRID je úplně někde jinde a to je už 11 let stará hra. Jinak k PC3 ještě jsem nehrál. Placka je na cestě. Podle toho velkého negativního humbuku kolem bych souhlasil s tim, že stačilo, aby se ta hra jmenovala jinak a věřil bych hned v kladnější přijetí.
Heymi9615 : Díky za postřehy. Asi si ohraji Grid 2019 a PC3 počkám na nějakou slevu :-)
@rejca: No GRID není vůbec zlý, graficky je hezčí, ale alespoň za mně není jízdní model zdaleka tak zábavný. A celkově kariéra. A na tratě a auta je GRID o dost chudší. Nejvíc mi ale vadí jezdit reálné tratě obráceně. To naštěstí v PCars nikdy nebylo.
Ještě mě napadlo. Nemáte někdo srovnání s GRID 2019 se všemi DLC? Ty závody mě celkem baví... Na to jak to ze začátku bylo chudé.... I graficky nakonec pěkné...
Co ten LOD? Tohle je fakt na úrovni rané PS3 hry. Ti tvůrci vše osekají, hra vypadá hůře než x let stará jednička a pak 7/10. To fakt jako ne.
ta grafika je strašidelná
Pěkná chcanka, 7/10 je ještě moc
Heymi: 😉😉😉😉
A tohle je pořád závodní hra...
Heymi: říkám že je špatně když se ta hra tváří jako pokračování zavedený série a je to úplně něco jinýho! On ne každej si dennodenně čte akorát recenze ke hrám jako ty 😉 já jsem s tím byl obeznámenej už před vydáním , že z toho udělají arkádu, takže to jde mimo mě. Ale třeba druhej díl mi koupila mladá na narozky ve steelbooku , jen proto že viděla že dost jezdím jedničku, určitě nehledala recenze, takže někdo kdo radši serióznější závodění po zkušenostech s prvníma dvouma dilama třeba PC3 koupí jen kvůli názvu a pak bude asi dost čumět. Neodsuzuju hru za to že je to arkáda, ale za zavádějící název.A přirovnání k RE7 a Tomb raideru? Resident je pořád survival horor, jen s jinou kamerou , Tomb raider je kopírka Uncharted ale pořád je to akční adventura jako díly předtím.U aut se prostě nedá házet arkáda a simulátor do jednoho pytle 😉 je to úplně jiný hraní . . . Neříkám že lepší nebo horší, ale úplně jinýA říkám, jestli si u Slightly mad řekli, že druhej díl se neprodával a zkusí radši auta ve stylu NFS Shift, nemám s tím problém, ale když už chci tu hru odlišit od předešlých dílů, odliším to i názvem .Ušetřili by si hodně hejtu na FB stránkách i hejtu od lidí kteří od toho prostě čekají další díl závodního simulátoru kterej znají. Howgh
Hemis to je v pořádku a souhlas. Rád si zahrají arkádovou závodní hru, však DC je jediná zplatinovaná závodní hra u mě o tomhle to není. Obsah PC3 je slušný, je to jiný o tom žádná a vše ok, ale prostě se na to hrozně kouká. DC. To jsem nevěřil v té době jak bombastický to vypadalo. A do teď si myslím že déšť v DC je absolutní vrchol v grafice v závodních hrách do teď. Ale teď mě třeba pršelo v PC3 a to je až šílenost co je tohle za prezentaci. Něco jako rozprášena mlha, propad totálně grafiky na okolních vozech, čelní sklo stírají stěrače, kde ale není žádná voda jen na bočních sklech . Tohle není prostě dobře udělaná hra. Věřím, že přijde nějaký opravný pack uvidíme . V tomto stavu je hra hodně ošklivá za mě teda.
@rejca: Je to jak Driveclub s tuhou obsahu, ale horším zpracováním. Kanye bavím královsky. Mých 75 000km z DC nepadne asi, ale už mám dva a hraju naplno třetí den....
Hm, hm ... drive club mě bavil... že bych tomu dal šanci? 🙂
Odporné to opravdu není. Když na základní PS4 pustím druhý díl, je na tom o poznání hůř. Grafika není excelentní, ale odporná taky ne. Samo ve srovnání s GTS a Forzou je to průměr. Ale funkční průměr.
Stěžovat si, že je to arkáda, když avizovali, že to bude arkáda.... Plivanec do ksichtů těm, co to podpořili na KS? Podpořili díl první, udělali jim dvojku, která se neprodávala. Třetí díl nikdo nepodpořil, tak nevím, proč ty výtky. Je to jiné, jako byl jiný nový resident evil 7, jako restart tomb raidera... A kdo koupil a čekal simulaci by se měl naučit si něco o produktu co kupuje zjistit.
@Redjous75: souhlas, doslova odporné a nejhůře vypadající závodní hra na PS4 co jsem hrál, i švagr říkal, že to vypadá jak starej Colin Zachraňuje to jen jízdní model.
Já hraji na Ps4pro a místy tedy slabší ale hrůza to opravdu není jak někde čtu.. Ale to nebyla ani 2ka když vyšla.Jinak kariéra a jízdní model paráda,královsky se bavím.. Souhlasím se vším co píše Heymi..8/10 minimálně.
Hru jsem ráno nainstaloval a hraju asi 5 hodin. Jako ok. Ale hnusnější až absurdní grafickou stránku hry jsem už dlouho neviděl. Takže jsem vytáhl PS2 a zapnul Toca Race Driver 2 a upřímě objekty v PC3 se skoro rovnají Grafice PS2 !. Tohle je šok jak vůbec tohle může vyjít hra za 1700,- v grafice PS2. PC3 je total badget edice tak do 700,- Kč. Z pohledu v kabině se mě během hraní palubní deska úplně kostrbatí jako by se to celé nějak chtělo renderovat dohladit, nebo nevím a výsledek je šílený. Celý je to ostře přebarvený až se to celé jako rozmazává, reklamní bordy blikají jako semafory . Teď jedu Banochbrae a třeba na PC2 je tahle trať úplná lahůdka o proti tomuto provedení. A to PC2 není žádná grafická orgie. Sorry za kecy jen velmi velmi málo se pozastavuji na grafikou her ale tady fakt nemohu. Tohle je totální průšvih. Ta hra je jako by se zapomněla vydat někde před koncem životnosti konzole PS2. Jinak arkádová zábavnost slušná jen se na to na TV v Oledu nedá koukat P.S. edit : ty fotky pod článkem nechápu. Takhle to rozhodně na standardní PS4 nevypadá. Edit 2: teď jsem ve hře zapnul foto mód a už to chápu. Jakmile zapneš foto mód třeba v závodě najednou je to jak v topové grafické . Vrátíš se do závodu a jsi na PS2 - tohle je hustej vejmrd teda.
Project C.A.R.S (Communiti Assisted Racing Simulation ) S tímhle dílem mám strašnej problém, start P.C. jsem podpořil na KickStarteru , dvojka byla taky docela fajn .Ale zrovna na tu komunitu , kterou má hra ve zkratce , je to od vývojářů slušnej pojeb , protože tohle je hra pro casual závodníky a ne to, co komunita podpořila. Jmenovat se to Project Cars Horizon nebo tak 😀 neměl bych sebemenší problém,ale ta hra se měla jmenovat jinak.
Dobrá recenze 👍 myslím že to nebyl od vývojářů špatný nápad, vytvořit závodní hru,pro širší komunitu, navíc dle vzoru DriveClub, po ne zrovna zdařilém 2 dílu,. Jenomže tady je nutnost se pozastavit, proč nebyl 2 díl natolik úspěšný? Optimalizace byla chvílemi nic moc hlavně na klasické PS4 ale hlavně ovládání na gamepedu byla totální tragédie, přitom ACC ukázalo jak se dá perfektní simulace zvládnout a vyladit i na výše zmíněném gamepedu,. A to byl dle mého největší kámen úrazu, proč někdo chtíc hrající simulaci pouze na gamepadu neměl logicky o hru zájem a sáhl raději jinde, třeba na GTS,nebo Forzu,. A Je dost zarážející, že i přes jednotlivě odebrané prvky simulace je grafické spracování okolí, jako dohlednost tratě, nebo vegetace, chvílemi až podprůměrné. Ty auta jsou celkem v pohodě,..když se ještě vývojáři na hru postupně podívají skrze určitá vylepšení a doladí UI bude to paráda
Koupil jsem Deluxe Edici a vůbec nelituji. Hraje se to výborně, auta se ovládají dobře a jsem rád že už to není tak těžké jako předchozí dva díly a můžu si užít dobré zavody. Co mě ale trochu štve, tak je nevyvážená AI a na základním modelu PS4 slabá grafika a chybí i podpora HDR.
Ten downgrade grafiky já teda nevidím, oproti PCars 2. Možná je to lehce zjednodušené na pozadí, protože hra j přes technické nedostatky jede většinou oproti PC2 plynule na 60fps (bavím se o základní PS4). Jinak souhlas s recenzí, pouze já už zvedl své prozatímní hodnocení na 8/10, jelikož takhle zábavné a chytlavé arkádové závody jsem od DC nejel. Je to jak droga a čím víc jezdím, tím víc chci. Už mám najeto 2000 km. A baví mně to den ode dne víc a víc.
tak nejak sem cekal ze to takhle dopadne...Project cars nemel nikdy peknou grafiku.Pamatuju kdyz sem tehdy zapnul PC2 a skoro sem se leknul a u jedicky uplne :/ škoda ze to vyvojari ocividne flakaj
Škoda, nevyužitý potenciál. Akčnější závody proč ne, ale fyzika mohla být nastavitelná od skororeálna až po arkádu. Nejvíce mě odrazuje grafický sešup od PC2. Raději si jako arkádu zahraji Dirt 2019, který stojí doslova pár stovek... No a když bude mít člověk náladu na pilování na okruhu, tak Project Cars 2 tu je stále... Nevím proč nezkopírovali okruhy z PC2, co jsem koukal na videa vypadají v PC3 hnusněji... :-/