Pac-Man and the Ghostly Adventures

Martin Šmíd, 19. 2. 2014 13:45
Velký videoherní hrdina Pac-Man se v posledních letech odmlčel, ale to neznamená, že by ho Namco Bandai pohřbilo. To rozhodně ne, navíc se zdá, že o něm v následujících letech ještě uslyšíme. Jako takovým novým startem má být 3D plošinovka Pac-Man and the Ghostly Adventures, která prakticky navazuje na populárního předchůdce Pac-Man World (vyšly i další dva díly) z prvního PlayStationu. V naší recenzi se nyní dozvíte, jestli se vývojářům podařilo na slavnou klasiku navázat, nebo jde spíše o promarněnou příležitost.

Už se tak nějak zdálo, že na jednoho z nejpopulárnějších hrdinů plošinovek zbudou jen remaky či kompilace jeho nejslavnějších klasik, které se sem tam objevují na PlayStation Networ a Xbox LIVE Arcade. Namco Bandai naštěstí v minulém roce představilo nové 3D dobrodružství Pac-Man and the Ghostly Adventures, které vychází ze stejnojmenného seriálu. Ten u nás není moc známý, možná i proto nakonec hra vychází v Evropě s takovým zpožděním oproti Severní Americe. Každopádně znalost seriálu není podmínkou pro hraní, protože hra si jede to své, a vlastně obsahuje docela prosťoučký příběh o invazi duchů a jejich zlého pána Betrayuse, který nemá zrovna dobré plány. Příběh je opravdu jednoduchý, nemá moc cenu ho řešit, protože slouží jen jako výplň mezi jednotlivými levely, mezi nimiž se sem tam objeví nějaký ten filmeček. Příběh ale samozřejmě není to nejdůležitější, daleko důležitější je hratelnost, a v ní nový Pac-Man rozhodně boduje, i když občas zaškobrtne.

Pokud jste někdy hráli Pac-Man World, tak budete v Pac-Man and the Ghostly Adventures jako doma, protože hratelností se od svého staršího populárního bratříčka moc neliší. Také jde o 3D plošinovku, s dost podobně navrženými levely, a dokonce bych řekl, že vývojáři si vypůjčili o ovládání a kamery, což je ale největší kámen úrazu. Zatímco ovládání u Pac-Man World fungovalo z důvodu, že nic lepšího nebylo, zde je zastaralost vidět a podepisuje se na několika nepříjemnostech, spojených především se skákáním a následnými pády. Ovládání si určitě zasloužilo větší péči, mohli se vývojáři inspirovat u řady konkurenčních her jako Super Mario 3D World nebo Ratchet and Clank. Na ovládání si dá ale zvyknout, stejně tak na neposednou kameru, která občas pozlobí, zvláště když rychle změní pohled na scénu.

To bych měl to horší, naštěstí nyní budu moci už jenom chválit, protože Pac-Man and the Ghostly Adventures je ve výsledku velmi příjemná old-school plošinovka, která obsahuje šest světů s rozmanitými levely. Podíváte se nejen do města, kde začínáte celou pouť, ale i do lávových nebo zmrzlých jeskyní, a tak dále. Navíc po většinu času vývojáři odvedli slušnou práci u designu levelů, které nejen pěkně vypadají, ale je i radost v nich překonávat překážky případně likvidovat duchy všech velikostí a druhů, kteří tu jsou jedinými nepřáteli. Tedy, potkáte i bosse, kteří ovšem nejsou zase tak propracovaní a souboje s nimi nejsou ani obtížnější, jak by každý očekával. Až na jednoho bosse v polovině hry, u kterého jsem chtěl hodit konzoli z okna, jsem neměl s jejich porážením problém, a tady u obtížnosti hra jasně ukazuje, že je určena hlavně pro mladší hráče. I když tedy se najdou pasáže, které jsou o něco složitější a vývojáři v nich mohli ubrat, ale dají se na několikátý pokus dát.

Ačkoliv Pac-Man World nepatřil mezi ty nejlepší plošinovky, získal si na prvním PlayStationu velkou oblibu. Je proto škoda, že se slušného pokračování dočkal až nyní.

Vývojáři si byli určitě vědomi, že celá hra nemůže být jen o skákání, žraní žlutých kuliček a likvidaci duchů. To by samozřejmě po několika kolech nebo světech začalo nudit. Proto se rozhodli, že během hraní budou učit hlavního hrdinu několika speciálním schopnostem, jako je zmrazování nepřátel, podpalování, případně přitahování se na plošinky nebo magnetickou přitažlivost. Tyto Power-upy se nehodí jen na určité typy nepřátel (ohnivého je třeba ochladit, aby nepálil), ale také na řešení čistě skákacích problémů. Vzhledem k tomu, že tyto power-upy získáváte postupně až do konce hry, učíte se je postupně ovládat, hratelnost je neustále jiná, což ji prospívá, protože se rychle neohraje a nezačne nudit. Ona celková rozmanitost levelů i hratelnosti je jistě příjemným překvapením, s nímž se moc nepočítalo.

Když dohrajete všechny levely, což bude trvat zhruba 7-8 hodin, můžete si ještě hraní prodloužit hraním na herních automatech, které se nacházejí ve škole, kde máte základnu. Možná je škoda, že automaty neobsahují nějakou původní verzi Pac-Mana, ale jen čtyři menší hříčky. V nich budete zachraňovat obyvatele, létat v tunelu, případně raketkou, a bude vás čekat i bojování v tanku v bludišti. Tyto minihry jsou docela zábavné, mají několik kol, takže je nedohrajete za pár minut, ale vyžadují delší pozornost. I tak by je měl zvládnout naprosto každý, a určitě motivací jsou i lehce získané trofeje. On Pac-Man and the Ghostly Adventures má vůbec lehkou platinovou trofej, takže pokud sbíráte toto virtuální harampádí, máte tu tip na svou další hru.

Kromě části pro jednoho obsahuje Pac-Man and the Ghostly Adventures i multiplayer na rozdělené obrazovce pro čtyři hráče. Nečekejte ale něco propracovaného, protože se jen chopíte duchů, které si můžete před začátkem vybrat, a pak se s nimi pokoušíte chytit počítačem ovládaného Pac-Mana. Minihra je zábavná, hlavně ve čtyřech, několik kol jsem si dal, ale určitě se nejedná o něco trvanlivějšího, k čemu byste se vraceli. Tady mohli vývojáři udělat více režimů, a hned by se jednalo o něco, co by stálo za opakované hraní. Je ale jasné, že hra, určená především pro mladší hráče, si vystačí i s touto jednou zábavnou částí.

Než jsem hru Pac-Man and the Ghostly Adventures spustil, trochu jsem se bál grafiky, která nebyla z videí a obrázků zrovna oslnivá, ale nakonec je opak pravdou. Nejedná se sice o top, ani nemůže Pac-Man konkurovat nejhezčím plošinovkám na PlayStationu 3, ale jsem přesvědčen, že rozhodně neurazí, pěkně se na něj dívá, občas překvapí pěkný efekt, zvláště v pozdějších částech, takže tady žádné výtky mít nemohu. Vše se navíc hýbe po většinu času dobře, jen v několika lokacích se mi stalo, že jsem si všiml klesajícího frameratu, ale těchto pasážích je opravdu minimum. Daleko více mi vadily delší nahrávací časy, které mohly být rozhodně kratší. To soundtrack obsahuje několik pěkných skladeb, ale mohl nebo spíše měl by být daleko výraznější. Zbytečně je upozaděn a tolik si ho neužijete. Co ovšem potěší, jsou klasické Pac-Manovské zvuky, které jen tak neomrzí a je radost je poslouchat. Nepovedl se ovšem vůbec dabing, který spíše trhá uši, takže tady mohli vývojáři rozhodně investovat více peněz pro lepší herce. Naštěstí filmečků moc není a hra na příběhu nestaví.

Pac-Man and the Ghostly Adventures je příjemná old-school 3D plošinovka, kterou si oblíbí především mladší hráči, ale ani ti starší neodejdou zklamáni, zvláště pokud pamatují výborný Pac-Man World na prvním PlayStationu. Naleznete tu nejen rozmanité levely, s celkem pěkným designem, ale i pohledné vizuální zpracování, zábavnou část pro více hráčů nebo spoustu verzí hlavního hrdiny. Škoda jen trochu neposlušní kamery, méně vyladěného ovládání, nepovedeného dabingu a trochu v několika částech frustrující obtížnosti.

Pac-Man and the Ghostly Adventures

ps3x3603dswiiu
Namco Bandai Games, Namco Bandai Games